Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Hoi Jessie,

Leuk dat je ook sluiers wilt gaan houden!

Wat ik je het beste kan aanbevelen zijn wellicht de Phoenix. Deze zijn best aktief en wat langer dus minder kans op onbalans. En ze hebben geen wen.
Echter wat mij ook opvalt is dat het ook stevige opruimers zijn. Net als de Pangasius vreten ze alles op wat ze tegen komen. Maar ze groeien ook best vlot merk ik.

3sluiers in jouw bak lijkt me het beste ivm waterbelasting. Ik heb een 270L gehad en merk dat dat een goede balans is. Daarboven moet je echt vaker dan 4 dagen een waterwissel houden anders gaat het niet fris ruiken en krijg je op den duur problemen.

De Phoenix/Shukin sluiers kan je ook lokaal vinden. Bij ons in Oss ben je iets van 10 euro kwijt voor een visje, maar dan zijn ze nog klein.
Het voordeel van grotere vissen is dat je wat beter kan zien of het een mannetje is of een vrouwtje, maar vaak is het niet echt duidelijk maar als de jagen is het een mannetje en die opgejaagd wordt een vrouwtje. Dat heb je nog niet bij die kleintjes. Ook is dan beter te zien of ze goed groeien, maar dat is ook niet altijd intern een garantie heb ik gemerkt.

Het is dat ik bij FGS ben begonnen en dat ik de gele in bestelling had, maar ik was zwaar in overweging om ze lokaal te gaan zoeken. Wel heb ik het geluk dat in onze Koi winkel personeel is die ook sluiers prive houdt, welke op Koi lijken kwa verzorging, echter zijn ze wel gevoeliger. Zeker voor chloor.

Aangezien je al een opstrart hebt raad ik je ook aan om de waterwaarden correct te krijgen. Bij mij was H2O maker en GH+ voldoende. In grotere verpakkingen is dit nog relatief goedkoop. Doe je dit niet dan kan je op de langere termijn problemen verwachten omdat dit langzaam de weerstand aantast. Ook blijkt Bilocil nodig te zijn voor te ontwormen in het najaar en voorjaar, wanneer wij ook gevoelig zijn voor griep en onze weerstand wat lager is.

De Phoenix zijn ook minder gevoelig als de Ryukin door de langere romp. De telescoop wordt langzaam blind, Hemelkijker beschadigd snel, Pearlscale is heel gevoelig en de soorten met een wen hebben soms een trimbeurt nodig. Eigenlijk wordt de keuze redelijk beperkt. Een Panda telescoop is leuk (heb ik even gehad voordat ik overging naar ryukin) maar die doet zijn eigen ding en reageert niet op je. Wellicht was het zicht al minder.
Let op dat deze bak niet goed ingericht is. De bodem is veel te dik ( bron van bacterien.1 liter filterzand is voldoende om ze te laten grondelen en het zand dat ze binnen krijgen prikkelt de darmen, maar ook merkbaar minder honger) En de planten gaan het moeilijk hebben door de vele waterwissels.



En nu ben ik de enigste in Europa die (waarschijnlijk) 1 mannetje en 2 vrouwtjes heeft;). Mannetje is wat kleiner en is helemaal geel de anderen zijn groter en hebben een heldere rand om de vinnen. Ze moeten voorlopig in dequarantainebak blijven tot ze ook wat grotere pallets kunnen eten.
 

Bijlagen

  • 20230201_091110.jpg
    20230201_091110.jpg
    283.8 KB · Weergaven: 59
Panda en "Ryukin" komen hier vandaan:
Helaas doet ze even of helemaal geen sluiers meer. En het is nog maar de vraag of ze weer ooit sluiers neemt. Ik heb getwijfeld over de shubunkin met sluierstaart deze zat of zit nog bij onze lfs vond deze zo mooi maar geen idee of die er nog zit. Zo iets was het maar dan 3 Color. De 2de foto is de vis maar ze zeggen dat ze eigenlijk in een vijver moeten. Nu heb ik gisteren ook een leuk filmpje bij de Hornbach gemaakt van mix sluiers. en de calico's vind ik ook super leuk. Ik weet dat er grote kans is dat ze gaan veranderen van kleur. De Ranchu vind ik ook nog een leuke optie. Gelukkig heb ik nog even met wat ik wil. Ik ga meestal 1 keer per week naar de Hornbach omdat ik daar zo blij van wordt hoe ze daar zitten. En hoe het gedrag van de sluiers zijn. Ik kan niet wachten tot ik er zelf 3 heb. En of het nu 3 van in totaal 12 euro wordt of per stuk 35 euro bij fancy goldfish store in Voorschoten en dan nog 25 euro daar ga ik eens goed over nadenken. Dit is momenteel mijn bak ik wil de Javavaren nog omwisselen van plek met de anubias wat op het hout zit en dan het stuk hout met anubias op de plek van de Javavaren ongeveer. Maar me hout is nog niet ingewaterd en daar wacht ik op. De mopani hout wel dat zinkt meteen gelukkig.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230117-142924.png
    Screenshot_20230117-142924.png
    257 KB · Weergaven: 53
  • Screenshot_20230113-085853.png
    Screenshot_20230113-085853.png
    341 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20230203_115051864.jpg
    IMG_20230203_115051864.jpg
    307.7 KB · Weergaven: 51
Echt een leuke post heb je gemaakt. Zelf was ik ook zo lang in dubio, maar gaande weg merk je dat sommige dingen werken en andere dingen weer niet.

MBT hout moet je echt even goed nadenken. Ze zwemmen vrij lomp, maar kunnen niet achteruit zwemmen. Dus ze kunnen zich ook klem zwemmen in de hoek van de bak (echt...) Is er paniek dan kunnne ze zich dus ook beschadigen en een infectie oplopen.

Om deze reden heb ik cocosnoten doorgezaagd, een 3poot gedremeld en een gat erin voor zoon bakje waar de waterplantjes in zitten. De wortels krijgen voldoende stroming, maar de vissen kunnen tijdens paren de cocosnoot ook wegdrukken en zichzelf niet beschadigen. Het voordeel is dan ook dat ze regelmatig zelf het interieur verplaatsen en er weinig verveling optreed. Helaas groeien plantjes erg moeilijk omdat je bij sluiers streeft naar amoniakcyclus op nul te krijgen.
Ook met veel inrichting wordt het lastig om de bodem schoon te hevelen. De cocosnoot schuif ik makkelijk even weg om er onder te komen (en is niet scherp)

Vis soort keuze blijft ook persoonijk hoor, maar met een enkele staart is te snel voor een bak.
Lokaal kan je veel leuke vissen vinden hoor en als je er een beetje op let zitten er ook gezonde tussen. Vooral bij de red cap en bij de zwarte telescoop valt het me op hoe veel verschillend ze onderling zijn.
Wellicht heb je met de goedkope net zo veel plezier als een dure soort het is maar net of je er een tegen komt waar je verliefd op wordt.
Wel moet ik je er voor waarschuwen om er 1 tegelijk te kopen. Als je er 2 of meer koopt is er altijd 1 je favoriet en de anderen niet direkt. Dat is niet de bedoeling toch?

Daarom heb ik ook nog even gewacht om nog een Phoenix erbij te halen en ook om de 2 andere gele te kopen.
Zo kan je ook gespreid sparen voor duurdere varianten wat ik deed, echter geeft dit niet altijd een medisch vrijbriefje wat ik zelf eerst wel dacht door duurdere vissen aan te schaffen en zo de medisch zorgen te verlagen.
 
Ik snap wel dat sluierstaartkv er van af ziet. Er zijn zoveel verschillende sluiers dat er altijd wel een restpartij over blijft. Bij andere soorten is de keuze minder dus een makkelijkere afzet...
 
Echt een leuke post heb je gemaakt. Zelf was ik ook zo lang in dubio, maar gaande weg merk je dat sommige dingen werken en andere dingen weer niet.

MBT hout moet je echt even goed nadenken. Ze zwemmen vrij lomp, maar kunnen niet achteruit zwemmen. Dus ze kunnen zich ook klem zwemmen in de hoek van de bak (echt...) Is er paniek dan kunnne ze zich dus ook beschadigen en een infectie oplopen.

Om deze reden heb ik cocosnoten doorgezaagd, een 3poot gedremeld en een gat erin voor zoon bakje waar de waterplantjes in zitten. De wortels krijgen voldoende stroming, maar de vissen kunnen tijdens paren de cocosnoot ook wegdrukken en zichzelf niet beschadigen. Het voordeel is dan ook dat ze regelmatig zelf het interieur verplaatsen en er weinig verveling optreed. Helaas groeien plantjes erg moeilijk omdat je bij sluiers streeft naar amoniakcyclus op nul te krijgen.
Ook met veel inrichting wordt het lastig om de bodem schoon te hevelen. De cocosnoot schuif ik makkelijk even weg om er onder te komen (en is niet scherp)

Vis soort keuze blijft ook persoonijk hoor, maar met een enkele staart is te snel voor een bak.
Lokaal kan je veel leuke vissen vinden hoor en als je er een beetje op let zitten er ook gezonde tussen. Vooral bij de red cap en bij de zwarte telescoop valt het me op hoe veel verschillend ze onderling zijn.
Wellicht heb je met de goedkope net zo veel plezier als een dure soort het is maar net of je er een tegen komt waar je verliefd op wordt.
Wel moet ik je er voor waarschuwen om er 1 tegelijk te kopen. Als je er 2 of meer koopt is er altijd 1 je favoriet en de anderen niet direkt. Dat is niet de bedoeling toch?

Daarom heb ik ook nog even gewacht om nog een Phoenix erbij te halen en ook om de 2 andere gele te kopen.
Zo kan je ook gespreid sparen voor duurdere varianten wat ik deed, echter geeft dit niet altijd een medisch vrijbriefje wat ik zelf eerst wel dacht door duurdere vissen aan te schaffen en zo de medisch zorgen te verlagen.
1 vind ik weer zielig om mee te beginnen en ik dacht als ik nou echt 3 hele kleintjes kan vinden die ik echt leuk vind dan zullen ze zich ook fijner voelen denk ik. Ja daarom denk ik ook eerst aan de sluiermix zoals ze dus heten bij Hornbach zitten echt super leuke tussen en dan ben je eerst voor rond de 12 euro klaar. Dan kan ik altijd nog een keer een dure kopen. Zowel voor de goedkope als de dure moet je natuurlijk goed verzorgen. Maar als er wat met een dure gebeurd dan is dat nog zuurder. Ik ben echt een dieren mens en wil het beste voor me dieren altijd. Daarom ook max 3 2 vind ik zielig 3 kan en 4 had gekund in een bak zoals mijn man heeft die heeft een aquatlantis fusion 120 die is 330 liter. Die is in plaats van 40 50 cm diep en is in hoogte ook wat hoger. Maar kan maar zo zijn dat ik toch anders ga denken heb toch nog een aantal weken overdenking. Dit is geen super foto maar deze vind ik weer leuk omdat die gekleurde ogen heeft ook gefotografeerd bij de Hornbach. Maar het zal als mijn bak is ingedraaid ook wel lastig zijn denk ik. Dat heet nu de sluier ziekte 🫣 ik ga me is inlezen over de Phoenix ben wel benieuwd naar ook deze mooie vis.🤩🥰
 

Bijlagen

  • IMG_20230122_132429653.jpg
    IMG_20230122_132429653.jpg
    147.8 KB · Weergaven: 56
Helaas groeien plantjes erg moeilijk omdat je bij sluiers streeft naar amoniakcyclus op nul te krijgen.

Euh, wat is er nu het best om waardes op 0.0000 niveau te krijgen , juist planten .... die werken deze niveau's veel verder naar beneden dan een stelletje bacterien .

Je gebruikt trouwens veel te veel filtermateriaal voor slechts 6 vissen (gelezen in eerdere post) .
25 liter filtermateriaal was het ?? 1 liter siporax is reeeler voor deze bezetting , 3 liter echt de max. Ik ga er vanuit dat je geen honderden grammen per dag voert .
 
Voor de stikstof cyclus heb je inderdaad weinig media nodig, Echter zijn er nog meer bacterien die afgebroken moeten worden toch?

@ Jessie,
Dat is een leuke! Hou er wel rekening mee dat de staart ook doorgroeit dus als die nu al zo groot is zou dat wellicht ook balans problemen kunnen geven...
Bij Beta's heb ik wel eens gelezen dat de staart zo zwaar kan worden dat die soms ook kan breken.

Met 1 visje halen bedoel ik dat ook precies. Je kan een paar dagen later ook een andere erbij halen, maar laat het even bezinken dat je daadwerkelijk de mooiste hebt gekozen.
Ga dan ook eens ergens anders kijken om wellicht een andere mooie te vinden.

Bij mij Ryukins heb ik 1 keer de fout gemaakt om er 2 te kopen en heb altijd de sukaru (kersenbloesem) moier gevonden dan de Red Calico. Hoewel ze beiden bijzonder waren.
De plantjes hebben het niet overleeft door algen. Heb je ongeveer een idee hoeveel zand er in hoeft. Later heb ik hier de helft uitgehaald. Ook het zand kook ik soms uit als het te donker wordt.
Nu dat de bak is geisoleerd heb ik daar wat minder last van maar als de temperaturen het weer toelaten is de bak weer open als op de video.
 
Voor de stikstof cyclus heb je inderdaad weinig media nodig, Echter zijn er nog meer bacterien die afgebroken moeten worden toch?

@ Jessie,
Dat is een leuke! Hou er wel rekening mee dat de staart ook doorgroeit dus als die nu al zo groot is zou dat wellicht ook balans problemen kunnen geven...
Bij Beta's heb ik wel eens gelezen dat de staart zo zwaar kan worden dat die soms ook kan breken.

Met 1 visje halen bedoel ik dat ook precies. Je kan een paar dagen later ook een andere erbij halen, maar laat het even bezinken dat je daadwerkelijk de mooiste hebt gekozen.
Ga dan ook eens ergens anders kijken om wellicht een andere mooie te vinden.

Bij mij Ryukins heb ik 1 keer de fout gemaakt om er 2 te kopen en heb altijd de sukaru (kersenbloesem) moier gevonden dan de Red Calico. Hoewel ze beiden bijzonder waren.
De plantjes hebben het niet overleeft door algen. Heb je ongeveer een idee hoeveel zand er in hoeft. Later heb ik hier de helft uitgehaald. Ook het zand kook ik soms uit als het te donker wordt.
Nu dat de bak is geisoleerd heb ik daar wat minder last van maar als de temperaturen het weer toelaten is de bak weer open als op de video.

Wauw mooie exemplaren. Ik ga zeker ook verder kijken. Ik heb er zeker wel 22 kilo aan zandbodem in zitten,o i zo om de planten goed erin te houden en op de voorgrond om te kunnen grondelen wat ze zo leuk vinden. Ik heb trouwens sinds gisteren 2 gele appelslakken gekocht om te helpen met schoonmaken en indraaien van de bak.😀 Klopt het trouwens ook hoe langer je de filter laat in draaien dat dat beter zou zijn en dat je dan minder kans hebt sneller problemen te krijgen of is dat fabeltjes.er zijn namelijk mensen die na het meten van de waarden er meteen vissen in kopen. Is het zo hoe langer je wacht hoe stabieler je de bak kunt houden. Wel echt grote jongens hoor de Ryunkins. In april gaat hier de koi centrum weer open geen idee of hun nog aan sluiers kunnen komen ga daar ook eens naar informeren. Dit is trouwens momenteel mijn inrichting maar kan maar zo weer op de schop gaan. Wel ben ik er een stuk tevreden over dan in het begin. En natuurlijk mijn mooie baby appelslakken.
 

Bijlagen

  • 18048c61-852c-4361-bae1-327c6df41c46.jpg
    18048c61-852c-4361-bae1-327c6df41c46.jpg
    271.2 KB · Weergaven: 49
  • bea3bb07-2fd7-4276-89f6-bb27832a69d6.jpg
    bea3bb07-2fd7-4276-89f6-bb27832a69d6.jpg
    282.5 KB · Weergaven: 51
Voor de stikstof cyclus heb je inderdaad weinig media nodig, Echter zijn er nog meer bacterien die afgebroken moeten worden toch?

@ Jessie,
Dat is een leuke! Hou er wel rekening mee dat de staart ook doorgroeit dus als die nu al zo groot is zou dat wellicht ook balans problemen kunnen geven...
Bij Beta's heb ik wel eens gelezen dat de staart zo zwaar kan worden dat die soms ook kan breken.

Met 1 visje halen bedoel ik dat ook precies. Je kan een paar dagen later ook een andere erbij halen, maar laat het even bezinken dat je daadwerkelijk de mooiste hebt gekozen.
Ga dan ook eens ergens anders kijken om wellicht een andere mooie te vinden.

Bij mij Ryukins heb ik 1 keer de fout gemaakt om er 2 te kopen en heb altijd de sukaru (kersenbloesem) moier gevonden dan de Red Calico. Hoewel ze beiden bijzonder waren.
De plantjes hebben het niet overleeft door algen. Heb je ongeveer een idee hoeveel zand er in hoeft. Later heb ik hier de helft uitgehaald. Ook het zand kook ik soms uit als het te donker wordt.
Nu dat de bak is geisoleerd heb ik daar wat minder last van maar als de temperaturen het weer toelaten is de bak weer open als op de video.

Heb trouwens ook op je geabonneerd op youtube super leuke video's. Heb ik wat om alvast naar uit te kijken. En weet je ik heb de sluiers Nog niet eens maar ik zit nu al aan een nieuw grotere bak te denken. Maar dat is nog verre toekomst muziek eerst maar eens een aantal jaar kijken of ik het wat vind en ze ook gezond te houden het zijn toch weer vissen die sneller iets hebben dan een doorsnee vis.
 
Hehe, mijn kanaal heeft echt van alles wat:p Ook wat oudereprojectjes.

Het is wel een beetje lastig om iedereen een grotere bak aan te bevelen maar ik merk wel dat met 5-6 ryukins op 500L dat de bak netjes gevuld is en dat er voldoende ruimte is om individueel te zwemmen of samen een rondje. Dan heb je ook echt een clubje in je bak en merk je dat ze er behoefte aan hebben. 7 vond ik echt de max zou er niet meer in willen hebben maar je waterwissles moeten dat ook naar 3 dagen ipv 4 het gaat echt sneller verkleuren.
Op 270L merkte ik dat 3 toch wel druk genoeg is. Realiseer wel dat je beter kan kiezen hoe weinig vis je wilt ipv hoeveel er in kan. Maakt het voor je filter ook een stuk makkelijker.

Met een potfilter merkte ik dat die redelijk vaak open mag om het mechanisch vuil er uit te halen. Bij mijn Fluval FX6 (die ook op jouw bak zou passen) heb je enorm veel sponzen in zitten maar 5L media. Als die sponzen vuil raken krijgt de media vanzelf voldoende voeding.
Dus als je kleine visjes er in doet wordt je filter vanzelf een beetje overbemeten. Maar vanuit het perspectief van de importeur die zegt dat filters sterker worden met de seizoenen dus een meerjaren media is dan veel waard voor je stabiliteit. Wel kan de hoeveelheid vuil in je potfilter problemen gaan geven en ook je water zichtbaar troebel maken maar je media kan ook tekort schieten en het niet bij kunnen houden te zuiveren.

De slakjes zullen het fijn hebben, maar let op dat ze niet in je potfilter en slangen komen. Daarom had ik ook een spons op de inlaat met een Lidl fruitzakje er over heen. Scheelt ook met kuit in je potfilter. Heb ooit een diamantzalmpje van 1.5cm gevonden in een potfilter...
Omdat ik last had van een slakkenplaag en planaria (vieze platte wormjes onder bakjes) en snel verkleurt water ben ik overgestapt naar een eigenbouw sump. Daar kan ik elke 4 dagen bij de waterwissel de filterwatten vervangen. Ook bij de pompzeide heb ik nog een nafilter gemaakt met filterwatten dus ook een barriere voor de slakken om de sump in te komen. Het gevolg is wel dat binnen 2 weken de slakken geen eten meer hadden en verdwenen.
De appelslakken kunnen de biofilm van je ruiten eten en de bodem schoon houden, maar houdt rekening dat de schoonmaakploeg ook normaal eten nodig hebben net als bij andere algeneters.

In de zandbodem gaat ook veel vuil zitten hoor dat is lastiger schoon te houden. Aangezien sluiers echt veel troep maken wordt het lastig schoon houden. Nadeel is ook dat als je het schoon hevelt (met een klok zuig je sowieso te veel zand in je emmer) het zand door je wasbak afgevoerd wordt en je een verstopping riskeert. Hiervoor gebruik ik een emmer met een grote keukenzeef die er op past war het zand doorlaat maar het vuil opvangt. Dan kan je de zeef schoonspoelen, de emmer met fijnvuil afgieten in de wc en het zand nog even naspoelen en terug in de bak kiepen. Op deze maniet gaat er ongeveen een halve liter zand verloren per jaar, maar een daar gaat dus ook door de spijsvertering in de drollen zitten Vandaar dat poep ook tegen de kleur van zand aan zitten. Hebben ze ook minder voer nodig want de maag is gevuld. Dan gaan ze ook minder op kuit jagen omdat ze honger hebben en ontlast je de vrouwtjes.
Om deze reden kan ik ook niet te weinig voeren anders gaan ze jagen. Wat sommige forumleden beweren dat minder voeren beter is kan ik dus niet steunen. Rust in de bak is vooral voor de vrouwtjes een pre en om deze reden ook liever meer vrouwtjes dan mannetjes anders zullen de vrouwtjes wel een keer uitgeput raken.
 
Hehe, mijn kanaal heeft echt van alles wat:p Ook wat oudereprojectjes.

Het is wel een beetje lastig om iedereen een grotere bak aan te bevelen maar ik merk wel dat met 5-6 ryukins op 500L dat de bak netjes gevuld is en dat er voldoende ruimte is om individueel te zwemmen of samen een rondje. Dan heb je ook echt een clubje in je bak en merk je dat ze er behoefte aan hebben. 7 vond ik echt de max zou er niet meer in willen hebben maar je waterwissles moeten dat ook naar 3 dagen ipv 4 het gaat echt sneller verkleuren.
Op 270L merkte ik dat 3 toch wel druk genoeg is. Realiseer wel dat je beter kan kiezen hoe weinig vis je wilt ipv hoeveel er in kan. Maakt het voor je filter ook een stuk makkelijker.

Met een potfilter merkte ik dat die redelijk vaak open mag om het mechanisch vuil er uit te halen. Bij mijn Fluval FX6 (die ook op jouw bak zou passen) heb je enorm veel sponzen in zitten maar 5L media. Als die sponzen vuil raken krijgt de media vanzelf voldoende voeding.
Dus als je kleine visjes er in doet wordt je filter vanzelf een beetje overbemeten. Maar vanuit het perspectief van de importeur die zegt dat filters sterker worden met de seizoenen dus een meerjaren media is dan veel waard voor je stabiliteit. Wel kan de hoeveelheid vuil in je potfilter problemen gaan geven en ook je water zichtbaar troebel maken maar je media kan ook tekort schieten en het niet bij kunnen houden te zuiveren.

De slakjes zullen het fijn hebben, maar let op dat ze niet in je potfilter en slangen komen. Daarom had ik ook een spons op de inlaat met een Lidl fruitzakje er over heen. Scheelt ook met kuit in je potfilter. Heb ooit een diamantzalmpje van 1.5cm gevonden in een potfilter...
Omdat ik last had van een slakkenplaag en planaria (vieze platte wormjes onder bakjes) en snel verkleurt water ben ik overgestapt naar een eigenbouw sump. Daar kan ik elke 4 dagen bij de waterwissel de filterwatten vervangen. Ook bij de pompzeide heb ik nog een nafilter gemaakt met filterwatten dus ook een barriere voor de slakken om de sump in te komen. Het gevolg is wel dat binnen 2 weken de slakken geen eten meer hadden en verdwenen.
De appelslakken kunnen de biofilm van je ruiten eten en de bodem schoon houden, maar houdt rekening dat de schoonmaakploeg ook normaal eten nodig hebben net als bij andere algeneters.

In de zandbodem gaat ook veel vuil zitten hoor dat is lastiger schoon te houden. Aangezien sluiers echt veel troep maken wordt het lastig schoon houden. Nadeel is ook dat als je het schoon hevelt (met een klok zuig je sowieso te veel zand in je emmer) het zand door je wasbak afgevoerd wordt en je een verstopping riskeert. Hiervoor gebruik ik een emmer met een grote keukenzeef die er op past war het zand doorlaat maar het vuil opvangt. Dan kan je de zeef schoonspoelen, de emmer met fijnvuil afgieten in de wc en het zand nog even naspoelen en terug in de bak kiepen. Op deze maniet gaat er ongeveen een halve liter zand verloren per jaar, maar een daar gaat dus ook door de spijsvertering in de drollen zitten Vandaar dat poep ook tegen de kleur van zand aan zitten. Hebben ze ook minder voer nodig want de maag is gevuld. Dan gaan ze ook minder op kuit jagen omdat ze honger hebben en ontlast je de vrouwtjes.
Om deze reden kan ik ook niet te weinig voeren anders gaan ze jagen. Wat sommige forumleden beweren dat minder voeren beter is kan ik dus niet steunen. Rust in de bak is vooral voor de vrouwtjes een pre en om deze reden ook liever meer vrouwtjes dan mannetjes anders zullen de vrouwtjes wel een keer uitgeput raken.
Ik heb op me uitstroom een korf zitten die zelfs kleine sliertjes mos niet doorlaat en de appelslakken passen er al helemaal niet door. Dus dat komt wel goed. We hadden ook even amoniak in nitriet getest nog niks te zien zitten nu in week 2 wel hebben we al 2 keer voer aan de bak toegevoegd en een enorm goede 1502 spons die van me man zijn maanvissen bak uitgeknepen in me aquarium dus er zal toch wel eens wat te meten moeten zijn binnenkort lijkt me. Volgens john kan het ook dat je het niet meet Misschien dat de appelslakken nog helpen bij het indraaien ze eten tenslotte en scheiden dan tenslotte ook weer uit. Mocht het me goed bevallen wie weet of we dan nog wat groter gaan. Dromen is nooit verkeerd. Maar ik vind voor de start dit al een mooi formaat. Echt technische zijn we niet dus zelf een filter maken zie ik niet zo zitten nog. Wat me wel vet lijkt is een tank achtige bak zoals deze. En deze tafel aquarium maar dan puur als object niet als tafel bij voorbeeld tegen een muur of in een hoek. Alleen daar zit je weer met filtering en het is niet super veel groter 313 liter en heb nu 240. Eigenlijk lijkt mij de eerste wel wat maar dan met zijkanten waar je ook doorheen kan kijken. Deze bak had miss-poodle hier op het Forum helaas is ze niet meer actief heb haar wel nog een messenger gestuurd hopelijk reageert ze nog want heeft ook super mooie sluiers gehad. En misschien heeft ze nog tips. In ieder geval vermaak ik me goed eerst met je video's op youtube. Wat me super leuk lijkt is om een onderwater camera de Juwel smart cam heb je bijvoorbeeld en deze in de bak te hangen zodat ik regelmatig ook leuke video's kan plaatsen op youtube en natuurlijk me foto album.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230203-203046.png
    Screenshot_20230203-203046.png
    656.7 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_20230203-213549.png
    Screenshot_20230203-213549.png
    208.1 KB · Weergaven: 49
Ja, ook een camera in een kom zouden veel mensen eens een keer moeten doen dan weet je meteen waarom het verboden moet worden:cry:.

Een binnenvijver lijkt me ook erg leuk zo maar had er ook even over nagedacht. Bij De Horbach heb je een bad waar je dit zo in kan doen, maar in een flatje niet echt een optie. Ook verdampt er veel water en raak je veel warmte kwijt. Krijg je schimmel op de muren.
Bij mij liggen er platen op maar een luchtontvochtiger zorgt ervoor dat de ramen niet meer beslaan.

Als compromis is mijn bak ook een binnenvijver op poten geworden: 145x70x60. op 70cm tafelhoogte kan ik (1,76m) tot de helft van de 70cm breedte de bodem aanraken voor onderhoud. Sluiers hebben ook behoefte aan een groot wateroppervlak mbt zuurstof.
Standaard aquaria hebben klassieke afmetingen om de vissen heen en weer te laten zwemmen ipv een rondje. Daarom zijn de meeste maar 50cm breed. Breder als 70cm gaan de liters enorm optellen nu is dit bij mij 530Liter, maar in de praktijk ca 5cm onde de rand.

Het indraaien van een filter moet je 2-3 keer zo veel voeren als je visbezetting. Hierdoor is je stikstofcyclus veel zwaarder dan nodig en krijg je geen problemen met toevoegen van meerdere vissen. De benodigde hoeveelheid bacterien zal later teruglopen naar wat nodig is voor je stikstof cyclus. Ook kan je je piek beter meten. Echter voor de stikstofcyclus allleen heb je niet veel media nodig, maar de overige bacteriekolonien die je wilt hebben vragen ook ruimte. Waarschijnlijk hierdoor was de Fluval FX6 onderbemeten en werdt het water snel onfris. Vandaar ook bij mij 2 emmers siporax. Eerst had ik 20L Biohome maar dat was niet voldoende. Het aparte van Siporax is dat het waterniveau in een bak van 40x60cm maar 3mm hoger wordt als de siporax er in gaat zo poreus is het. Biohome bleek niet zo poreus dus ook minder bacterien te huishouden. Wel is het raadzaam om periodiek de bacterien af te breken met Halamid. Vooral de slechte gaan sneller dood en blijft de media gezond. Ook de vissen krijgen zo een lichte darmreiniging. Yep, Halamid is een chloorverbinding in poeder om laarzen in stallen te ontsmetten. Geloof dat JBL het ook verkoopt voor aquarium.
FGS leert me nog steeds veel bij. Daarom heb ik wat minder moeite om duurdere sluiers aan te schaffen is een nuttige investering. Maar is geen garantie dat ze niet ziek worden...

De appelslakken hebben ook eten nodig en omdat het opruimers zijn zal je dus ook minder afval uit hun krijgen dan er in je bak zit wat wellicht ook een vertraging van je piek kan geven.
Je kan ook een grote waterwissel bij een andere bak doen en dat water in je sluierbak. Zo heb ik eens een paar zakken water bij een LFS gehaald om die op te starten, maar na 4 weken meet ik nog steeds geen piek. Wel opletten als er een piek komt met vissen er in die piek is best heftig als je meet de kieuwen kunnen verbranden van de amoniak.
 
Ja, ook een camera in een kom zouden veel mensen eens een keer moeten doen dan weet je meteen waarom het verboden moet worden:cry:.

Een binnenvijver lijkt me ook erg leuk zo maar had er ook even over nagedacht. Bij De Horbach heb je een bad waar je dit zo in kan doen, maar in een flatje niet echt een optie. Ook verdampt er veel water en raak je veel warmte kwijt. Krijg je schimmel op de muren.
Bij mij liggen er platen op maar een luchtontvochtiger zorgt ervoor dat de ramen niet meer beslaan.

Als compromis is mijn bak ook een binnenvijver op poten geworden: 145x70x60. op 70cm tafelhoogte kan ik (1,76m) tot de helft van de 70cm breedte de bodem aanraken voor onderhoud. Sluiers hebben ook behoefte aan een groot wateroppervlak mbt zuurstof.
Standaard aquaria hebben klassieke afmetingen om de vissen heen en weer te laten zwemmen ipv een rondje. Daarom zijn de meeste maar 50cm breed. Breder als 70cm gaan de liters enorm optellen nu is dit bij mij 530Liter, maar in de praktijk ca 5cm onde de rand.

Het indraaien van een filter moet je 2-3 keer zo veel voeren als je visbezetting. Hierdoor is je stikstofcyclus veel zwaarder dan nodig en krijg je geen problemen met toevoegen van meerdere vissen. De benodigde hoeveelheid bacterien zal later teruglopen naar wat nodig is voor je stikstof cyclus. Ook kan je je piek beter meten. Echter voor de stikstofcyclus allleen heb je niet veel media nodig, maar de overige bacteriekolonien die je wilt hebben vragen ook ruimte. Waarschijnlijk hierdoor was de Fluval FX6 onderbemeten en werdt het water snel onfris. Vandaar ook bij mij 2 emmers siporax. Eerst had ik 20L Biohome maar dat was niet voldoende. Het aparte van Siporax is dat het waterniveau in een bak van 40x60cm maar 3mm hoger wordt als de siporax er in gaat zo poreus is het. Biohome bleek niet zo poreus dus ook minder bacterien te huishouden. Wel is het raadzaam om periodiek de bacterien af te breken met Halamid. Vooral de slechte gaan sneller dood en blijft de media gezond. Ook de vissen krijgen zo een lichte darmreiniging. Yep, Halamid is een chloorverbinding in poeder om laarzen in stallen te ontsmetten. Geloof dat JBL het ook verkoopt voor aquarium.
FGS leert me nog steeds veel bij. Daarom heb ik wat minder moeite om duurdere sluiers aan te schaffen is een nuttige investering. Maar is geen garantie dat ze niet ziek worden...

De appelslakken hebben ook eten nodig en omdat het opruimers zijn zal je dus ook minder afval uit hun krijgen dan er in je bak zit wat wellicht ook een vertraging van je piek kan geven.
Je kan ook een grote waterwissel bij een andere bak doen en dat water in je sluierbak. Zo heb ik eens een paar zakken water bij een LFS gehaald om die op te starten, maar na 4 weken meet ik nog steeds geen piek. Wel opletten als er een piek komt met vissen er in die piek is best heftig als je meet de kieuwen kunnen verbranden van de amoniak.
We hebben de jbl1502 filtermedium van mijn man uitgeknepen in mijn bak dus lijkt mij dat dat al een goed begin is en ook heb ik wat special blend toegevoegd aan bacteriën aangezien we dat al in huis hebben voor onze zoutwater aquarium dat is te gebruiken voor zout als zoet. En ik ga nu vanaf vandaag elke dag wat voer erbij in gooien wat ook extra gaat helpen. Ik koop de eerste weken er geen vissen in nog wil eerst mijn filter goed stabiel hebben zodat die wat aankan. Ik begin eerst met de simpele Hornbach of lfs Frits Kuiper sluiers gaat dit lange tijd goed kan ik altijd een keer bij dino fancy goldfish store kopen. We hebben een kat en een open bak is niet slim dus moet er zo i zo een plaat op als plexiglas bijvoorbeeld. In de zomermaanden wil ik er een oxidator in zetten zodat ze extra zuurstof hebben met hogere temperaturen. En ik heb best veel planten. Hopelijk houden ze dat zo. Dat geeft ook weer zuurstof. Naar mijn idee werkt een oxidator beter dan een zuurstof steen erin. Die hebben we ook altijd bij de garnalen gebruikt. En een kom en sluiers hoe kom je erop het idee dat snap ik al niet.
 
Het gebeurt hoor, Kommen worden nog veel gekocht bij tuincentra... Die fout maakte ik (mijn ouders) 40 jaar geleden ook...

Voor hogere temperaturen gaan bij mij de platen er af maar koelen gaat met een ventilator dat verbruikt veel minder stroom. En toch happen ze niet naar lucht dus is dat voldoende denk ik. Zolang ze in alle lagen zwemmen is er niet direkt een reden voor beluchten.
Een oxidator is een mooie oplossing. nooit echt aan gedacht!

Super dat je heel goed orienteert waar je aan begint en dat je echt moeite doet om te geven wat de dieren nodig hebben.
 
Ja dat wordt bij velen nog al eens vergeten die kopen eerst en dan komen ze er achter dat ze toch niet zo goed geïnformeerd zijn en dat ze te klein of verkeerde waterwaardes of vissen die niet bij elkaar kunnen. Het scheelt dat ik en me man al rond de 15 jaar aan bakken hebben van nu 4 tot hoogtepunt 15 en van chicliden tot guppen tot dwergklauw kikkers tot paludarium met vampier krabben. En nu nog Taiwan bee garnalen een zeewater 170 liter en 330 liter met maanvissen en curviseps en 240 liter met sluiers. Het scheelt dat we zoveel tijd hebben naast onze intensieve gezinsleven. Anders hadden we nooit zoveel bakken kunnen houden.😅
 
Hier nog wat foto's voor je uit de oude doos.
1e is mijn jbl401 mandje die ik gebruik voor mechanisch filteren. Water uit de overflow (auto-syphon bij mij) gaat over een mandje met noppenschuim, dan in het mandje met filterwatten. foto is 4 dagen na een WW dus vol met troep. Let op dit is van mijn huidige bezetting (1Ryukin, 2Phoenix)
Ook de watten na de pomp zijn dan vuil en vervang ik bij elke waterwissel. hierdoor raak je slakken wel ondervoed maar ook planaria.
2-4 is de cocosnoot mod
4/5 de fx-6 met biohome. Het groffilter is een drama om te verschonen. Heb dit een aantal keer gedaan door aquariumwater in de badkuip te pompen en daar de mandjes in te spoelen zodat de media onder water bleef. Ook slakjes zijn lastig te verwijderen. Eitjes zijn helemaal een drama om er af te poetsen.

Houdt er rekening mee dat je potfilter wellicht bij elke waterwissel open mag.
Om deze reden ga ik ook een nieuwe sump bouwen met een filterwatten voorfilter maar een fleece filter erna voor de biologische filtering. Dan kan ik ook eens op vakantie als ik de filterwatten er uit haal en wordt ook het fijnste mechanisch afval gefilterd.

Om ze maar gezond te houden;)
 

Bijlagen

  • 20210420_161313.jpg
    20210420_161313.jpg
    171.7 KB · Weergaven: 56
  • 20210420_154915.jpg
    20210420_154915.jpg
    180.5 KB · Weergaven: 50
  • 20210318_104222.jpg
    20210318_104222.jpg
    113.1 KB · Weergaven: 57
  • 20210316_084221.jpg
    20210316_084221.jpg
    185.1 KB · Weergaven: 57
  • 20210315_181011.jpg
    20210315_181011.jpg
    298.3 KB · Weergaven: 57
  • 20230207_205353.jpg
    20230207_205353.jpg
    276.4 KB · Weergaven: 55
Hier nog wat foto's voor je uit de oude doos.
1e is mijn jbl401 mandje die ik gebruik voor mechanisch filteren. Water uit de overflow (auto-syphon bij mij) gaat over een mandje met noppenschuim, dan in het mandje met filterwatten. foto is 4 dagen na een WW dus vol met troep. Let op dit is van mijn huidige bezetting (1Ryukin, 2Phoenix)
Ook de watten na de pomp zijn dan vuil en vervang ik bij elke waterwissel. hierdoor raak je slakken wel ondervoed maar ook planaria.
2-4 is de cocosnoot mod
4/5 de fx-6 met biohome. Het groffilter is een drama om te verschonen. Heb dit een aantal keer gedaan door aquariumwater in de badkuip te pompen en daar de mandjes in te spoelen zodat de media onder water bleef. Ook slakjes zijn lastig te verwijderen. Eitjes zijn helemaal een drama om er af te poetsen.

Houdt er rekening mee dat je potfilter wellicht bij elke waterwissel open mag.
Om deze reden ga ik ook een nieuwe sump bouwen met een filterwatten voorfilter maar een fleece filter erna voor de biologische filtering. Dan kan ik ook eens op vakantie als ik de filterwatten er uit haal en wordt ook het fijnste mechanisch afval gefilterd.

Om ze maar gezond te houden;)
Ik.was er in ieder geval niet op gekomen om die mandjes zo te gebruiken. Wat zijn die roodachtige kleur steentjes midden in dat mandje. Ik moet even kijken hoe ik dat met mijn filter ga doen het schoonmaken. In ieder geval niet vlak voor of na een waterwissel dat lijkt me niet slim met de bacteriën. En trouwens geen idee of het goed gaat maar ik kon het niet laten appelslakken 2 witte en 2 gele alleen de witte zijn zo ini mini dat die zo i zo eerst nog 4 weken moeten groeien om wat groter te zijn die zijn zo klein ik denk 0.5 centimeter. Ik vind ze zo schattig.en daarnaast is me setting ook weer veranderd in de bak. En voor wat meer kleur een crypto bruin als het goed is. Nu maar afwachten wat natuurlijk blijft staan met sluiers straks in de bak. Ik denk wel dat ze redelijk vast staan over 4 a 5 weken. Ik had trouwens weer eens een rare kronkel in me hoofd hoe leuk zou het zijn om mijn bak straks live te kunnen volgen op een stream of youtube kanaal. Via een onderwater camera. Alleen kan ik nog geen goede vinden die van Juwel is niet best wat ik gelezen heb. En GoPro is rond de 1000 euro dus dat wordt rondneuzen.😅
 

Bijlagen

  • IMG_20230207_185552713.jpg
    IMG_20230207_185552713.jpg
    255.6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20230205_084159142_HDR.jpg
    IMG_20230205_084159142_HDR.jpg
    231.4 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230205_114525601_HDR.jpg
    IMG_20230205_114525601_HDR.jpg
    260.7 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20230205_114757068.jpg
    IMG_20230205_114757068.jpg
    211.1 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230207_135804241.jpg
    IMG_20230207_135804241.jpg
    119.5 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20230207_210524797.jpg
    IMG_20230207_210524797.jpg
    329.8 KB · Weergaven: 46
Die mandjes had ik over van een 401, maar die bleken de beste vulling te geven van de watten omdat alleen de onderkant open is. Een zeef vult niet alle watten.
De klei steentjes zitten in het mandje als je plantjes koopt, maar ipv glasvezels heb ik grove spons.
De bacterien moeten gaan groeien in de media, niet in direkt in het mechanisch filter, Dat gebeurt als je het langer dan 4 dagen erin laat zitten en volgend king of DIY Joey wordt het dan tijd om te vervangen. Eigenlijk dezelfde periode als filtersokken wisselen in een sump.
Dan komt er ook geen amoniakpiek en ontlast je het filter behoorlijk.
Is wel leuk die kleintjes erbij:cool: Weet niret zeker als ze klein zijn of ze in een mondje terecht kunnen komen.
 
Net voor een waterwissel erbij gezet. bodem is nu schoongekrabt. De algen worden ook gegeten.
wel een verschil tussen geel of oranje;).
 
Die mandjes had ik over van een 401, maar die bleken de beste vulling te geven van de watten omdat alleen de onderkant open is. Een zeef vult niet alle watten.
De klei steentjes zitten in het mandje als je plantjes koopt, maar ipv glasvezels heb ik grove spons.
De bacterien moeten gaan groeien in de media, niet in direkt in het mechanisch filter, Dat gebeurt als je het langer dan 4 dagen erin laat zitten en volgend king of DIY Joey wordt het dan tijd om te vervangen. Eigenlijk dezelfde periode als filtersokken wisselen in een sump.
Dan komt er ook geen amoniakpiek en ontlast je het filter behoorlijk.
Is wel leuk die kleintjes erbij:cool: Weet niret zeker als ze klein zijn of ze in een mondje terecht kunnen komen.
Daarom wacht ik ook nog 4 weken met sluiers toevoegen. Dan zijn ze wel wat groter en goede voeding helpt ook. Oke hier zitten altijd van die ronde klei ringen in potjes. En ik moet 1 deze dagen even weer meten of er no3 no4 in de bak zit tot op heden nog niet. Ondanks dat er een ingedraaide filter is uitgeknepen met bacteriën en ik elke dag wat voer in de bak gooi. Ik ben benieuwd hoelang ik met mijn filter kan doen als er straks vissen in zitten de filter schoon gemaakt moet worden. Nu koop ik ze nog klein maar naarmate ze groter zijn vervuilen ze meer. We gaan het zien.
Net voor een waterwissel erbij gezet. bodem is nu schoongekrabt. De algen worden ook gegeten.
wel een verschil tussen geel of oranje;).

Ziet er weer goed uit👍😅 mooi zo al die verschillende kleuren.
 
Bijna niks in de bak, gaat het nog niet goed... Lemon heeft een beschadiging en krijgt Fin and Wound repair van FGS.
Waarschijnlijk van de cososnoten.
 
Wellicht ook tijdens het paaien de cocosnoot omgebeukt en in een hoek gedreven, Dan kan die ok scherp worden als die niet meer meegeeft...
Moet nog even denken of er nog een alternatief te vinden is waar geen vuil in ophoopt.
 
Wellicht ook tijdens het paaien de cocosnoot omgebeukt en in een hoek gedreven, Dan kan die ok scherp worden als die niet meer meegeeft...
Moet nog even denken of er nog een alternatief te vinden is waar geen vuil in ophoopt.
Lastig lastig bij jonge sluiers valt het nog mee maar als ze gaan paaien dan kan het gevaarlijk worden. En anders moet mijn bak ook maar leegtrekken. Maar ik wil absoluut geen kale bak. Maar dan het hout er maar uit.
 
Heb op dit forum wel eens een flinke snee bij een sluier gezien...
Je moet er ook van bewust zijn dat ze wat zwakker zijn dan normale vissen dus een beschadiging kan heel snel verkeerd gaan. Daarom heb ik toch de Fin and wound repair bij de hand.
Ze zijn best lomp hoor:LOL:
 
Heb op dit forum wel eens een flinke snee bij een sluier gezien...
Je moet er ook van bewust zijn dat ze wat zwakker zijn dan normale vissen dus een beschadiging kan heel snel verkeerd gaan. Daarom heb ik toch de Fin and wound repair bij de hand.
Ze zijn best lomp hoor:LOL:
Welk merk heb je dan van fin and repair
 
bij FGS;)

net mijn rood/witte led(die kleurt mooi rood als hij uit gaat of opstart met de sera timer) maar vervangen voor een witte die ik nog bewaard had, Anders zie je het verschil niet tussen oranje en geel. was niet de bedoeling LOL...

En zo blijf je bezig...
 
Ik heb weer wat te mekkeren...
1e foto laat rechter strip zien van rechts=kraanwater en links=met H2O maker. De toevoeging werkt wel echter...
Sera druppel test op kraanwater laat geen chloor zien.
3e foto is van het aquarium waardoor ik de Sera test heb aangeschaft dus licht oranje.
Met de voorgeschreven 10ml/50L H2O-maker in een emmer van 10L gaat de teststrip ook op geel.
Toch gebruik ik al enkele weken H2O-maker en meet dus geen chloor in de kraan of bak met Sera maar eSHa meet wel iets maar de H2O-maker kan het wel neutraliseren.

Dus heb ik stilletjes het vermoeden dat de 1e dosering (bak+sump volume) niet goed gegaan is en bij de waterwissels je bij de herdosering er niet uit krijgt.
Of het zijn nog resten van medicatie oid.

Ze doen het er op dit moment wel goed op en de grootste yellow eet nu al af en toe grote pallets.
Dit is wel het moment om goed te overdenken of dit het maximale aantal moet zijn of nog een vrouwtje voor Lemon erbij te gaan zoeken op termijn. Wellicht wacht ik dan voor een scale-less of dragon-scale.
 

Bijlagen

  • 20230215_124218.jpg
    20230215_124218.jpg
    189.4 KB · Weergaven: 50
  • 20230215_184300.jpg
    20230215_184300.jpg
    104.1 KB · Weergaven: 45
  • 20230215_184949.jpg
    20230215_184949.jpg
    122.2 KB · Weergaven: 47
Lastig lastig bij jonge sluiers valt het nog mee maar als ze gaan paaien dan kan het gevaarlijk worden. En anders moet mijn bak ook maar leegtrekken. Maar ik wil absoluut geen kale bak. Maar dan het hout er maar uit.
Zit er hard aan te denken om een glazen kop(pen) voor koptelefoon in de bak te zetten, maar moet even denken of ik daar water in wil of niet en hoe dit blijft staan. Zou er ook kunstbloemen in kunnen doen en de onderkant met een glasplaat dicht kitten met aquariumkit.
Tenminste iets wat ik kan verzinnen wat makkelijk schoon te houden is, zwaar en stomp zodat ik ook geen last krijg van verkeerde stroming oid.

Onder de bak staat er eentje.
 

Bijlagen

  • 20221218_140825.jpg
    20221218_140825.jpg
    258.9 KB · Weergaven: 49
Hey luitjes,
Een paar weken geleden de laatste wijzigingen aan de sump gedaan en werkt nu naar behoren. hier een kleine rondleiding:


Verder nog een peilstok gemaakt. als de pomp uit staat moet het waterniveau tegen de plastiek bak liggen. Als de Sump in bedrijf is en de dop van de peilstok op het T-stuk ligt is de siporax nog net onder water dus tijd om bij te wateren. Elk niveau ertussen is hoogst variabel door variatie in het voorfilter, fleece filter en de polijstfilter dus heeft geen zin om streepjes te zetten voor de liters. Gewoon pomp uitzetten en weer bijvullen werkt makkelijk.
Ook de overloop op het filter aangesloten.

Als proefje nu even alle filterwatten eruit gehaald en de fleece filter het werk laten doen. Gaat best goed maar er blijft een licht groene gloed in de bak en moet wel algen zijn.
Dus dacht ik makkelijk te doen en wat water naar FGS te brengen kijken wat er in zit. Bleek idd beetje algen maar ook watervlooien. Weet dan ook meteen dat dit met een WW er niet uitgaat en je blijft toch iets ervan ruiken in de bak. Op zich beiden geen probleem en heb eeb potje tegen algen meegenomen.
Echter heeft het dus wel nut om eens naar een UV lamp te zoeken. Een lage belasting doodt algen maar een hoge belasting ook parasieten en schimmels dus lijkt me dit ook zinvol mbt ziektepreventie.
En daar gaat het ook meteen mank want de pomp doet voor 600L toch 3000L/h met een 32mm slang maar voor 600L is maar 18W voldoende en daar zit vaak een 16/22 aansluiting en moet er een aparte pomp bij komen, bijpass maken na de pomp of een zware vijverfilter met 32mm aansluiting.
Het liefst gewoon inline scheelt extra pompvermogen...na de vakantie eens kijken.

voorlopig nog een kleine pomp en een 7W UV in de sump gezet wellicht is dit voor de algen ook even afdoende maar parasieten doden met UV lijkt me ook waardevol om in te investeren.

Ook nog een meisje gevonden voor Lemon.
Ze is nog even kennis maken met de groep.
 

Bijlagen

  • 20230730_105739.jpg
    20230730_105739.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 33

Terug
Bovenaan