Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Hoi allen,

Na ongeveer 1.5 jaar een prima 270L warm waterbak met 16 Brochis Splendens, 8 Diamantzalmen en 6 keizertetras merkte ik goed dat voornameljk de Brochis te onopvallend zijn in een licht beplante bak en kon hier uitsluitend enorm van genieten als ik op mijn fotuille bij de bak zit. Op de bank (ca 3m van de bak) kan ik die aandacht niet geven.
Na een maand of 4 van twijfel om een bak die super in harmonie is (super stoer om een school van 16 Brochis door de bak te zien trekken!) los te laten vond ik nog een goede reden om de knoop door te hakken:
Schoolvissen zijn van nature wat schuwer wat resulteert in wegvluchten met nogal wat hoorbare botsingen als je er te vlug langs loopt. Elk voordeel van een echte scholenvis heeft dus ook een nadeel...

Vroeger als kind ook een Moor gehad is een foute kom en heb al heel lang de wens ALS ik een andere samenstelling wil beslist niet meer een warm waterbak en liever koudwater.
Mischien ook een beetje ivm stroomverbruik (valt wel mee bij mij is dit gemiddeld 100W continu per jaar wat 17 euro per maand is) maar ook omdat ik altijd van sluierstaarten onder de indruk ben.
Ooit eens een grote witte gezien in een dierenwinkel in Hoog Caterijne is me altijd bijgebleven.

Na best wel een tijdje orienteren viel me op dat bij de normale aquariumwinkels best veel verschil zit in hetzelfde soort visje en ben van mening dat als de buitenkant zo verschillend is kan de binnenkant ook twijfelachtig zijn.
Liever wat meer betalen dan een miskoop dus en merkte dat de exclusievere rassen niet zo makkelijk te vinden zijn. Uiteindelijk wel gelukt bij Sluierstaartkwekerij in De Wijk.

Afspraak gemaakt en met twijfel toch afscheid genomen van mijn warmwaterbestand. Water wissel met ca 20C gedaan en op korte termijn een afspraak gemaakt voor een aankoop.
Echter geen direkte wens voor een ras in mijn hoofd maar wel de wens geen wen, cap, leeuwenkop oid. Is niet direkt liefde op eerste gezicht voor mij en moet hier mischien nog aan wennen.

Ben na lang kijken in de verkoopbakken (superschoon en alle vissen lekker aktief en een fitte indruk!) en met hulp een poging gedaan om de mooiste en gezondste met de beste lichaamsbouw te kiezen die ik persoonlijk het leukste vind.
En dat valt niet mee moet je echt letten op de kleine details ,maar toch geslaagd!

Het is een golfbalformaat Ryukin geworden en een net geen tennisbal maatje Panda.

Met een goede filter zouden er (in overleg) in mijn 270L bak 3/4 in kunnen maar streef naar 3.

In mijn warmwater bastand had ik een jbl401 en een 402 en gebruik ik nu ook (2x4W, 2x450L/h, 9L filtervolume) en bevalt me goed mede door de bescheiden waterstroom in de bak wat ideaal was voor mijn visbestand.

Nu is dit ca 3x per uur de bakvolume en met 2x per week 50% waterwissel op dit moment toerijkend maar hier moet een oplossing gevonden worden.
Na wat meer lezen denk ik dat een 450L bak mischien een betere ruimte voor hen kan zijn echter twijfel ik of dit echt nodig is of dat 270L ook acceptabel is...
Ik denk ook dat een 2e hands bak inkopen en deze verkopen de extra kosten nog mee kan vallen.

Dus hoe nu verder? Na wat denkwerk heb ik sterk het idee dat het filtervolume van 9L voor 2 siervissen (1 jbl per vis) niet te klein is. Echter begrijp ik goed dat het afval wat ze gaan produceren door de aanzuigkorf moet om de bodem schoon te houden en dat hier de pompcapaciteit 5-10x de bakvolume moet zijn echter... zwemmen de sluiers dan permanent in een stroming zonder rustmoment?

Zou het dan niet een idee zijn om over te stappen naar een sump met een permanente pomp en een hoger vermogen spoelpomp die periodiek aanschakeld?

Een JBL 1502 of 1902 is zo aangeschaft maar welke keus moet ik maken en wat is ook echt nodig en is ook een grotere bak van 270L naar 450-500L ook echt noodzaak voor een acceptabel leven van de siervissen?

Ik woon in een appartement op de eerste verdieping en de bak staat bovenop een muur die mijn garage scheidt van de buren dus denk ik dat het gewicht geen echt probleem is echter kwa doorgang naar de woonkamer is een opening van ca 1meter beschikbaar daar kan best ca 30cm vanaf maar liever de bak houden die is best leuk. Enigst minpuntje is het kleine kastje om een goede filter te plaatsen die staan nu op de vensterbank achter de gordijn redelijk uit het gezicht.

Ze krijgen nu D. Bassleer voer en verassend weinig wordt aanbevolen dus kwa mechanische vervuiling denk ik dat dit nog best wel eens mee kan vallen.

Enig verder advies om het randgebeuren fatsoenlijk te maken voor sluierstaarten is erg gewaardeerd. Zelf wil ik bij de eerste waterwissel het Hornbach fijngrind er voor een groot deel uithevelen en om gaan schakelen naar fijn zand om het vuil en voer beter te kunenn zien.

bvd, Erik
 

Bijlagen

  • DSC02830.JPG
    DSC02830.JPG
    159.8 KB · Weergaven: 349
  • DSC02836.JPG
    DSC02836.JPG
    183.1 KB · Weergaven: 369
Even vergeten te melden, de bakmaat is 114x50x50 ( glazen zicht gedeelte van glazen bodem tot witte rand)
 
Ik heb ook nog een extra aanzuigpunt in het midden van de bak die gebruikt wordt om het water af te voeren en vullen. Hier kan ook nog een extra filter op gezet worden.
Heb wel gemerkt dat met meerdere kleine filters ook een goede pompcapaciteit gehaald kan worden bij een veel lager stroom verbruik en meer filtervolume dus zeker een overweging ook deze in te schakelen bij een bescheiden formaat potfilter of sump.

Elk idee wordt zeer gewaardeerd!
 
Je bent van Utrecht me stadje?
Zaak in HC ken ik nog waar later de MediaMarkt kwam.
 
Als je het kan betalen zou ik zeker voor de 450 liter gaan. Ik had 3 sluiers in een Juwel rio 400 met Eheim prof 3 filter erop. Dat ging prima. Voldoende stroming en schone bodem.
Dat Hornbach kwarts is gevaarlijk voor sluiers.
Liever fijn zand. Ze happen af en toe in de bodem en filteren hun kiewen. Ik heb wel eens met een pincet dat kwarts weg moeten halen uit de kieuw.
 
450 liter zakt echt niet door de vloer.
Dan zou je niet met 5 Volwassenen daar kunnen staan.
 
Je, had ook voor sub-tropisch kunnen kiezen. Dan had je, je Brochis kunnen houden. En als hoofdbewoners een groep Purperkoppen of Odessa, of prachtbarbelen. Met eventueel in de bovenste laag wat Zebrabarbelen. En dan een temperatuur van 22 graden.

Behalve de Brochis zijn dit geen vissen die snel schrikken. Ipv de Brochis zouden Corydoras paleatus en aeneus ook kunnen, en dan heb je bij het al genoemde bestand al helemaal geen verwarming nodig.
 
De Brochis is een prachitge vis als ook de Diamant zalm en Keizer tetra die ik had echter de schutkleur en formaat was een issue als ik 3meter er vanaf zit op de bank dus kleur en formaat was een struikelblok.
Koud water heb ik altijd als een serieuze optie gehad voor 300+ bakken.
 
Hoi Rjoemman,

District Oss (import) hier. Ben wel eens wezen winkelen met OV kaart op HC en kwam wel eens in die winkel maar was ineens weg. Denk 25 jaar geleden oid?

Sta ervan te kijken dat je met 4x pompvolume goed wegkomt ik lees overal 5-10x maar is goed om te weten zal er serieus over nadenken.
Is er een reden om speciaal voor die filter te kiezen ipv een JBL 1900? Scheelt enorm in prijs.

Ik heb gisteravond het Hornbach fijngrind (0.6mm geen kwarts!) eruit geheveld en de eerste waterwissel gemaakt. Ziet er best triest uit een bak met drijvende plantjes nu. Wilde dit er toch uit hebben want is dezelfde kleur bruin als het voer lijkt me niet handig zie je slecht liggen...
Ik heb wel een aantal glazen kommetjes met een glassnijder gehalveerd en op de achterwand gekit en zijn nu leuke plantenbakjes maar hier zit het grind nog in. Wel hierdoor een goede stroming op de bodem en de plantjes dus ook. Dit grind moet er ook uit als er zand in gaat maar voorlopig houden ze dit met rust.
De JBL401 en 402 die ik nu gebruik hebben 4,5L filtervolume per stuk en lijkt me stug dat nu voor elke vis een filter onvoldoende zou zijn echter de uitstroom is 450L/h en nu wat minder want ze moeten eigenlijk schoon gemaakt worden.

Het voer dat ze krijgen is verrassend weinig ongeveer 1/2 theelepel totaal per dag dus kan me niet voorstellen dat deze filters dit niet aankunnen... Echter realiseer ik me dat ook de stroming in de bak redelijk moet zijn om het afval naar de kelken te stuwen. Ik heb nog een stromingspomp liggen wat ik ook eerst kan proberen voor de bodem te reinigen.
Volgens mij is dit op een timer ook een oplossing en dan ook niet continu een hoge stroom in de bak wat dat is volgens mij de reden voor een groot filter terwijl het volume wat minder van belang is voor enkele goudvissen. Tenminste bij 1/5 theelepel per dag in mijn geval dan.

Twijfel voor aanschaf is dat bij een 2e hands bak waarschijnlijk ook een filter bij kan zitten heb heb ik een dubbele aankoop, Echter overweeg ik ook om zelf een filter te bouwen met 2 pompen (1 continu en 1 grotere voor spoelen) en kan ook een leuk projectje zijn.

Suggesties welkom!
 

Bijlagen

  • DSC02839.JPG
    DSC02839.JPG
    174.8 KB · Weergaven: 283
  • DSC02840.JPG
    DSC02840.JPG
    216.1 KB · Weergaven: 306
  • DSC02842.JPG
    DSC02842.JPG
    189.1 KB · Weergaven: 279
  • DSC02841.JPG
    DSC02841.JPG
    197.9 KB · Weergaven: 283
Dank je wel beiden!

Ja de schaaltjes was een oplossing voor de 16 Brochis splendens die ik op de bodem had daar wilde ik hen de maximale ruimte geven. Komt nu toevallig ook fijn uit met mijn goudvisjes.

Gisteren wat zand gekocht en bijna een uur bezig geweest om 1/4 emmer te wassen. Dat was geen pretje met koud leidingwater.
Dit ligt nu op de bodem en is ca 5mm dik. Gaat eigenlijk best goed en wacht nog even of er nog meer op moet maar met deze filters blijft het netjes liggen.
Visjes zijn ook meteen een stuk vrolijker als met een lege bodem.

Vreemd genoeg heeft de panda neiging om zoms lucht te gaan happen en boertjes te maken. Als hij stopt met zwemmen stijgt hij op maar niet altijd. Best apart.
De kleine is als een Ryukin gekocht maar lijkt wel erg op een Fantail. De verkoopster zei dat ze verwachtte dat de rug later nog ronder wordt en dat eerder een voordeel vond ivm vergroeiingen die niet gewenst zijn. Ben benieuwd of ze gelijk heeft of niet. Ben met een Fantail ook tevreden hoor maar heb die niet gekozen. Even afwachten dus.

Gisteren een JBL CristalProfi E1902 besteld. Veel naar die Biohome Guru gekeken en snap waarom de capaciteit door 2 gedeeld moet worden rekening houdend met een filter die vuil heeft neemt de capaciteit natuurlijk af. Zit dan op 7x bakvolume met deze bak en met 450L bak kom ik op 4.2x. Gelukkig zitten er kraantjes op om dit af te regelen als het te gek is.

Ze zijn ongeveer 10 tellen bezig om de baklengte te zwemmen dus voorlopig even ruimte genoeg.
 
Kleine update,

Zand zit er in maar vind het erg fijn is beslist geen 0,2-0,6mm. Moet even aankijken of dit niet gaat aankoeken anders iets anders zoeken.

De Panda lijkt de Ryukin erg leuk te vinden en volgt haar best veel. Wellicht moet ik wat sneller gezins uitbereiding gaan zoeken voordat ze dit zelf doen;).

Als testje de klok omgebouwd naar fijnfilter. De tandjes even in een glas gezet die zijn scherp. Mijn Jbl heeft geen fijnfilter en wil het water polijsten. Als dit redelijk werkt verzin ik wel iets fatsoenlijks.
In de hoeken zetten is lastig met gebogen glas du ben er nog niet helemaal uit waar die te zetten maar denk redelijk centraal of op de plek waar het meeste kleinvuil zich ophoopt.

Merk nu wel dat de stroming van de 401 en 402 te laag is het afval wordt matig afgevoerd. Gelukkig is de 1900 in bestelling dus komt goed. Vermoed wel dat de stroming hoog is maar de 2 kraantjes in de kop kunnen ook wat dicht om dit af te dempen. Denk er heel hard over na om hier wel filterwatten bij te zetten echter is het ook fijn in een open systeem als nu ivm verschonen.
Als ik hem omdraai heb ik een oppervlakte afzuiger is ook niet verkeerd echter heb ik sproeibuizen over de gehele lengte dus het fijnere vuil zweeft lager.
De aanzuigkorf in de bodem gebruik ik nu voor waterwissels alleen (er uit maar ook er in via bad thermostaat ideaal!) Daar gaat de 1900 op denk ik maar twijfel nog iets. Moet eigenlijk de 1900 er voor nood bij zetten anders blijf ik denk ik deze bak te lang in huis houden.


Ik overweeg een formaat tussen 120 en 150 breed maar 60-70 diep dat kan dus nog prijzig worden. De doorgang is 225cm en moet hier minimaal ca 85cm overhouden denk ik.
Moet ik eigenlijk eerst barricaderen om te ondervinden wat werkt.
 

Bijlagen

  • DSC02850.JPG
    DSC02850.JPG
    155.9 KB · Weergaven: 296
  • DSC02852.JPG
    DSC02852.JPG
    172.1 KB · Weergaven: 237
  • DSC02853.JPG
    DSC02853.JPG
    142.3 KB · Weergaven: 228
Dit ligt er nu op de bodem maar twijfel of dit te fijn is. Een halve zak lijkt voorlopig voldoende.
 

Bijlagen

  • DSC02855.JPG
    DSC02855.JPG
    149.5 KB · Weergaven: 182
Mooie vissen en mooie bak zeg! Ik ben (ook) een beginnend sluierstaarthouder dus leuk om te zien hoe je er mee bezig bent!
 
Hoi Femke/Nikita,

Dank je wel!
Is best even anders van een Tropisch naar Sluierstaart hoor!
Heb nog best wat spulletjes over van de vorige bak eigenaar dus kan er nog een beetje mee rommelen. Merkte ook dat een JBL geen fijnfilter heeft en was al langer op zoek naar een werkbaar oplossing.

Bak is erg leuk maar denk dat hij er binnen enkele maanden uit mag voor een grotere. Dat is nu nog niet echt een prio maar komt er aan. Wel jammer dat hij in de verkoop moet vind hem zelf ook aangenaam om te zien!

Gisteren een voederautomaat besteld. Hoop dat die volstaat voor de Bassleer korrels:

Enkele keren per dag voeren is iets minder een handenbinder als een hond maar liever iets meer vrijheid.
Probleem met Bassleer is dat ze juist heel weinig voer mogen en de meeste automaten geven veel te veel.

2 schepjes 2-3x per dag per vis. Merk al dat met 3 keer de interesse om te eten veel minder is. Doe je lang mer zoon pot echter geen THT staat er op.
GSE en Herbal mogen gemengd worden en Garlic apart dus de Twin zou moeten werken...

Mischien kan jij er ook iets mee ;)
 

Bijlagen

  • DSC02856.JPG
    DSC02856.JPG
    156.5 KB · Weergaven: 179
Enkele keren per dag voeren is iets minder een handenbinder als een hond maar liever iets meer vrijheid.
Probleem met Bassleer is dat ze juist heel weinig voer mogen en de meeste automaten geven veel te veel.

2 schepjes 2-3x per dag per vis. Merk al dat met 3 keer de interesse om te eten veel minder is. Doe je lang mer zoon pot echter geen THT staat er op.
GSE en Herbal mogen gemengd worden en Garlic apart dus de Twin zou moeten werken...

Mischien kan jij er ook iets mee ;)

Bedankt voor de tip! En ach, ik heb 2 honden, 2 katten, 2 konijnen dus ik ben toch al druk met mijn beestjes. Ik had al door dat sluiers veel werk geven maar mijn vrije tijd bestaat sowieso al uit zorgen voor de dieren dus dit kan er nog wel bij, haha. ;-) Wel handig zo'n automaat voor als je een keer wat langer weg wilt!

Jij bent al flink wat stappen verder kwa kennis dan ik, en ik moet zelfs mijn bak nog opstarten (volgende week zet ik een Rio 240 neer, vissen zitten nu in een speciekuip, ze zaten in een kom). Ik heb een 2e hands JBL 1501 gekocht. Wat voor filtermateriaal gebruik jij?
 
Ik heb in de JBL401 en 402 het orginele filtermateriaal er in zitten en geeft geen problemen, Echter hou ik elk weekend een waterwissel van 30-60%. Heb pas geleden de waterrekening gekregen en was ongeveer 60 euro aan belastingen en 20 voor het water (wasmachine, bad, douche, vaatwasser en waterwissel ca 100L per week) dus water kost bijna niks.

In mijn 401 heb ik een caravan wasbakafvoerputje in gezet en een slang met kraantje en koppelling. Hierdoor laat ik ook de bak leeglopen en zuig ik de bodem van de filterpot meteen leeg duszit er alleen nog in de filtersponzen wat restjes. Ze gaan dus ook maar zelden open. Met enkele goudvissen op Bassler lijkt het me niet de moeite waard deze modificatie te doen want het afval wat ze produceren valt erg mee vind ik... maar wel slechter verteerd geloof ik.

IK Heb tot mijn 25e altijd honden gehad bij mijn ouders en mijn kat is bij mijn ex gebleven die vind een appartement niet echt leuk. Helaas... Overweeg wel 2 katten in huis te halen maar kon een tijdje geleden moeilijk slagen. In een asiel valt het al niet mee 2 binnenvriendjes te vinden en marktplaats ook niet echt maar heb geen haast. Mis echt wel wat huisdieren maar heb meer plezier in de goudvissen als het vorige bestand. Lijkt wel dat siervissen een betere keus is als tropische vissen. Ook totaal niet schrikken of bang en dom genoeg om niet te vervelen (OMG...) Ze zijn lekker bezig in ieder geval!

MBT het zand denk ik dat dit hem niet gaat blijven ik krijg neerslag op de korven, hout en bladeren dus heb stuifzand in mijn bak. Daar valt niet tegen te filteren.
Water is wel helder maar je ziet de kleine korrels zondzweven. Ook vraag ik me af of de verteerde delen in het filtermateriaal zich vanzelf opbreken/ verpoeieren en weer in mijn bak terecht komt.

Ben benieuwd naar je bak! Inrichten valt niet mee hoor moet er nog even over denken. Heb wel wat hout in zitten en plantjes op kokosnoot dus kan alles er uit trekken en schoonmaken of verplaatsen is erg handig! Ook heb ik in een stuk hout wat gaatjes geboord en stokjes in gezet nu is die ca 2cm van de grond helpt ook met de stroming. Kon hier ook mooi wat waterpest onder leggen die hebben niet direkt wortels nodig maar wel stroming. Had eerst een stuk van 2 meter drijven zonder begin!
Voorlopig houden ze de plantjes met rust.

Lijkt wel of Panda nu wat rustmomentjes krijgt dat ligt hij aan de oppervlak net zijn ogen onder water rugvin erboven...en gaat weer door. Is een drijver, geen zinker best apart.
Mijn andere bak draaide echt super maar had ook best wat tijd besteed om goed te kijken naar hun karakter en proberen er alles uit te halen. Is best leuk om een vis te snappen. Met een garnaal was me dit niet helemaal gelukt LOL!! Die bleven wat schuwer. Kan best goed met dieren overweg (eerder andersom) die zijn vaak gek op me en erg aanhankelijk meer als bij anderen.

Heerlijk zoon dierentuin bij je thuis!
 
Heb trouwens filmpjes van JBL met Biohome er in gezien maar twijfel sterk aan de opbouw. Onder de mandjes wordt het vuil opgevangen en in het onderste mandje zitten poreuze glas kogeltjes voor de biologische filtering. Bij een vuile filter liggen die dus diep in het mechanisch vuil en bouwt zo een enorm bacteriekolonie op want er is eten genoeg. Omdat de kogeltjes rond zijn kan het vuil tot en met het eerste mandje tussen de kogels zitten. Bij Biohome wordt het eerste mandje gevuld met schuim als mechanische filtering dus is er aleen onder het mandje ruimte voor vuilopslag.
Ik verdenk door die opzet dat je filter veel sneller verstopt kan raken juist door te weinig ruimte voor het grof vuil.


De rest van de filtermaterialen raken ook verzadigd met fijn afval maar duurt erg lang echter mis ik wel de filterwatten voor de kleine deeltjes. Ik dnek dat ik hierdoor wel wat fijnschuim ga wissellen voor watten in de JBL1900 die ik besteld heb. Die heeft genoeg filterschuim.
Geen chemische filtratie doe ik er in daar heb ik de waterwissels voor.
Principe lijkt heel erg op de Hamburger mattenfilters maar dan in een potfilter (google eens echt een mooie simpele techniek) en heeft zich allang bewezen.
 
Ik ga van de week eens rustig naar je hele filterverhaal kijken. Die van mij moet nog aankomen en heb überhaupt nog nooit een filter in het echt gezien, maar dat komt wel goed, ik ben technisch aangelegd. Het hele 'chemische' waterverhaal is nieuw voor mij maar ik vind het onwijs leuk en interessant, en ook een leuke uitdaging om de bak zo veel mogelijk in balans te krijgen en houden. Waterwissels doe ik komende tijd sowieso veel ivm niet ingedraaide filters en bakken.

Zou gezellig zijn ja, katten erbij. Ik denk dat er in de lente weer veel aanbod komt (heb een poos in een dierenasiel gewerkt). Ik heb trouwens ook nog een paard, haha, alleen die staat niet aan huis. Dat krijg je als je in Friesland woont, alle ruimte en de huizen zijn niet duur. ;-)

Hoe grof zand heb je? Ik zit zelf aan 0,8 te denken, zoiets. Maar als dat zo dwarrelt en neerslaat zoals je zegt moet ik nog even goed zoeken naar een geschikte bodembedekker, bare bottom is niet mijn smaak. Kwa inrichting ga ik redelijk minimalistisch en er komt een boeddha-beeld in ;-) lekker origineel maar ik volg een boeddhistische leefwijze dus in mijn geval wel passend. Ik zag bij aquastorexl ook mooie stukken hout met plantjes er al op gebonden, dat lijkt me wel wat.

Wat leuk om de karakters zo te gaan zien! Dat is echt wat me aanspreekt in sluiers.

Oh, en ik heb bassleer voer besteld, ik ben benieuwd hoe ze het vinden! De sluiertjes die ik heb mogen wel wat aansterken en groeien.

Bedankt voor de filter tips!
 
Voor een halve zak zand heb ik een uur met koud water gewassen zo veel stuifzand zit er in dus echt heel fijn zand.
In het filmpje kan je dit zand zien en bevalt me super:
Enigst nadeel is dat de coating licht is dus de korrels ook. Hierdoor is het afzuigen van vuil lastiger met een klok want er komt ook grind omhoog wat niet zo snel naar beneden valt als normaal grind.
NU merk ik wel dat de plantjes er wel goed in wortelen en dat de dit grond niet aankoekt en verstikt dus laat ik het nog even in de schaaltjes zitten.
Ik zou zeker proberen deze grootte aan te houden en niet kleiner daar heb ik nu last van.
Ook een lichte kleur is fijn ik merk dat ze het voer beter zien en ook opeten maar met schoonmaken zie je vuil ook beter.

Weet ook niet of dit goed is en beter als wat ik nu heb:

Krijg het even niet goed gevonden. Vaak wordt er filterzand aanbevolen maar lijkt ook verschillen in te zitten.
Ik hoop dat iemand een goed linkje kan geven.
 
Kleine update mbt filterwatten. Gisteravond was die binnen 4 uur helemaal grijs geworden nadat ik waterwissel had gedaan en ruiten gepoetst. Ook wat alg gepoetst.
Water was kraakhelder terwijl ik dacht dat het al super was. Zou zo een kristalglas bak overwegen!
Nu zie je ook dat het zand wat er in zit echt stuift en overal op neerdaalt als ze aan het schoffelen zijn. Zie je ook heel fijn door het water zweven wat dus ook in de filterwatten terecht komt.

Is dus ook niet direkt aan te tonen dat het gebrek aan filer watten in de JBL de boosdoener is van de vieze watten denk dat daar ook veel stuifzand in is gekomen.
Ik heb filterzand bij Intratuin en bij een koi winkel gevonden 0,4-0,8 maar een grote zak van 25kG... Best zonde heb ik maar 5L van nodig max.
Korrel lijkt me goed dat formaat had ik er eerst in en ze happen er goed mee.
 

Bijlagen

  • DSC02860.JPG
    DSC02860.JPG
    204.1 KB · Weergaven: 180
  • DSC02861.JPG
    DSC02861.JPG
    164.3 KB · Weergaven: 168
Rustmomentje...Als hij niet beweegt gaat hij langzaam omhoog best apart. Na een minuutje gaat hij weer vroklijk verder.

Ze lijken mijn plantjes voorlopig met rust te laten! Of het ligt aan de Bassleer dat ze geen extra honger hebben.
 

Bijlagen

  • DSC02865.JPG
    DSC02865.JPG
    177.8 KB · Weergaven: 160
  • DSC02866.JPG
    DSC02866.JPG
    176.9 KB · Weergaven: 185
  • DSC02867.JPG
    DSC02867.JPG
    165 KB · Weergaven: 151
Wat heb je toch een mooie vissen Erik. Prachtig.

Goh, dat watten nog zoveel eruit kunnen filteren! Ik ga zelf sowieso voor een 0,4-0,8 korrel, ben benieuwd hoeveel dat bij mij gaat stuiven. Hoe dik is jouw zandlaag?

Wat een mooie stenen trouwens. Heb je zelf dat ene plantje erop gebonden? Waar heb je de stenen vandaan?
 
Hoi Femke,
Leuk dat je de visjes mooi vind! Ik kjk er ook met plezier naar wat ze allemaal uitspoken echt leuk!

De plantjes staan op houtstukjes gestekt die vond ik bij Intratuin, Coppelmans, Hornbach enzo.De cocosnoot is ook niet verkeerd hoor daar kan het vuil mooi onderdoor stromen.
Ben er ook best tevreden over want je kan die overal neerzetten om te varieren maar ook om je stroming wat beter te kunnen krijgen. Zo heb ik gemerkt da bij voeren dr korrels wat afdrijven dus heb de stukjes verplaatst om een eetplekje te krijgen. Straks met de jbl1900 wordt dit nog een uitdaging. Die draait net in een bak te spoelen maar stroomt best pittig.

Heb nu ook 0.4-0,8mm filterzand gekocht bij een Koi winkel hier lokaal. Is 25 kilo maar gebruik er maar 3-4 liter van dat geeft maar 5mm bodem en lijkt genoeg voor mij. Scheelt ook dat ik de plantenbakken tegen het glas heb dus ben niet helemaal kaal. Zand gaat er dit weekend in bij de volende waterwissel.

Ik denk ook dat ik mijn filterpomp ga gebruiken om mijn bak leeg te pompen voor een waterwissel die 1900l/h maakt dit minutenwerk ipv hevelen wat ik nu via de aanzuigkorf doe dat gaat toch een stuk langzamer.

De filterwatten zijn niet vuiler geworden dus kan best zijn dat bij nieuwe watten die langer schoon blijven dus ben zelf ook benieuwd. Ik zag dat Superfisch een oppervlakte skimmer heeft die dit ook kan dus is er een hapklaar alternatief echter zou ik ook een HOB filter of een splitsing van mijn drukslang van de filter (heb veel overcapaciteit) kunnen gebruiken om hier een open filterwattenbak bij te zetten als dit nodig is. Dat beslis ik pas bij een nieuwe bak.

Plantjes groeien best goed nog denk dat ik toch later moet gaan snoeien!
 
Je hebt inderdaad prachtige vissen. Ik heb hier ook filterzand, van Wildkamp, en dat bevalt me prima. Schoonmaken doe ik met de tuinslang. Ik zet daar een sera bodemzuiger aan, haal hem een keer of wat op en neer en dan loopt alles zo de tuin in. Bak schoonmaken inclusief alles klaarzetten, ruiten reinigen en weer vullen, opruimen en voeren duurt hier nog geen uur.
 
Dank je Giebeltje! :giggle:

Ben benieuwd naar het filterzand bijna iedereen op youtube en forums geven een goede recensie ervan.
IK woon op de eerste verdieping dus gooi het water niet zomaar over het balkon;) maar de badkuip is dichtbij. Een T stuk op de aanzuigslang en kraanje met koppeling is wat ik gebruik. Slang aankoppelen in de badkuip en kraantje open... Echter duurt dit snel 30 minuten zonder extra druk om een badkuip vol water (ongeveer 100L is dat) te krijgen.
Een rekensommetje geeft dan 100L : 1900L/h x60min= 3,15 minuten als ik de jbl filterpomp gebruik.
Nu heb ik ook deze slang aangesloten op de douchekop aansluiting van de thermostaatkraan met een T-stuk en daaronder een kraantje. Als ik het kraantje dichtdraai en de doucheknop indruk vul ik mijn bak weer. Dan is dat zo gedaan zonder morsen.
Echter als ik minimaal 2x in de week dit moet doen is dat soms wat lastiger in te plannen. Ik zou dan een pomp in de bak kunnen zetten maar de jbl1900 heeft er al een dus geen extra kosten op wat kraantjes enzo maar heel veel gebruiksgemak. Ik doe dit al met tuinslang dikte maar moet nu wel een maatje dikker gaan.

Als ik naar 450-500L toe wil wordt tijd wel een dingetje. De bak moet makkelijk te onderhouden zijn anders wordt het een irritatie op termijn.
Beetje onderhoud hoort erbij!

Als je fotos wilt zien van mijn waterwissels kan ik ze wel ff maken is echt te simpel en makkelijk.
 
Ja, waterwissels moet je wel inplannen. Ik zet ze in mijn agenda, en als we ergens heen moeten ga ik wat schuiven. Bij mij is dat essentieel, want ik zit met 4 vissen in deze 200 l bak echt aan de max. Dus iedere 3 dagen sta ik 's morgens zodra het licht aan gaat de bak schoon te maken. Vroeger deed ik het nog met emmertjes, maar ik kan tegenwoordig beter niet meer met zware emmers sjouwen. Ben je trouwens niet bang dat je bad verstopt raakt, of check je het water voordat je de stop uit het bad trekt? Bij mij komt er soms nogal wat troep mee, en de tuin is er blij mee.

Ik ben wel benieuwd naar jouw waterwisselsysteem.
 
Voordeel van een appartement is de centrale afvoer dus ik zit daar vrij kort bij en iedereen gebruikt water ;) . Als ik het bad vol laat lopen en dan de stop er uit spoelt hij de afvoerbuis ook goed schoon.

Eerste foto is van achterkant bak daar zie je de nieuwe JBL1900 aan het indraaien en een 401 en 402 die nu filteren.
Foto2 is de slang aan de thermostaatkraan. Het kraantje onder het T-stuk staat naar beneden dus gaat het water van de bak naar het bad. Staat de kraan dwars kan het water van de thermostaat naar de bak terug.
Foto3 is een aansluiting waat de slang aangesloten wordt. Vroeger had ik deze op de aanzuigslang van het filter. Later een afvoer gemaakt onderin de filter voor het mechanisch vuil (gebruik ik een extra slang voor dus kan met 2 slangen leeghevelen) maar gebruik nu de aanzuigkorf in de bodem van de bak. Hevelen hoeft dus niet meer alleen aankoppelen en kraantjes open.
Met een Eheim koppeling (M+V met kraantje!) , 1/2 T-stukken, een kraantje en een douchekopaansluiting vd Praxis met stuk slang ben je er al en hoef je nooit geen emmer meer te dragen voor de wissels.

Deze slangen zijn nog werkbaar tot 300L maar bij een grotere bak is de filterpomp best een snellere optie die ik echt wil gaan proberen. Moet dan wel opletten dat ik het kraanwater niet terugponp het filter in want dan heb je een lek op je afdichtringen. Anders een campingpompje overwegen (25L/min).
 

Bijlagen

  • DSC02873.JPG
    DSC02873.JPG
    134.2 KB · Weergaven: 162
  • DSC02874.JPG
    DSC02874.JPG
    128 KB · Weergaven: 174
  • DSC02875.JPG
    DSC02875.JPG
    92.7 KB · Weergaven: 172
Kleine update,
JBL1900 bleek lucht aan te zuigen. Bij de LFS getest bij hun goudvisbak en ging stuk beter. Indraaien in een bak werkt niet dus... niveau te laag.
Dan maar met mijn eerste 60L bak indraaien en de lucht is uit de pompkop. Echter moet ik nog wennen aan het zoemend geluid van de motor die hoor je beter dan de 401 en 402.
Als ik aan de voorkant van de bak sta hoor ik hem bijna niet dus verwacht als ik hem inbouw dat ik die ook beter kan dempen.
Ook heb ik gelezen in diverse draaidjes dat hij stiller wordt als er een dun filmlaagje is opgebouwd maar twijfel of de zoem weggaat.
Staat nu op een badlaken maar ga wasmachinedoppen halen.

Zand uit de bak geheveld. Is dus erg weinig. Ongeveer 3 liter max.
De watten hebben een kleur die je helemaal niet wilt dus goede reden geen zand te gebruiken. Wel een deel zwart wat de JBL filters er niet uithalen (of verpoeierd afval te klein voor de filtermatten. Ik verdenk dit poeier er ook sterk van mijn sproeibuizen te veklonteren/verstoppen)

Heb nu filterzand erin gezet en nieuwe watten. Als het water glashelder is ben ik benieuwd wat de watten over een weekje weer doen.
Als de week daarop de andere watten nog vies worden is de JBL niet zuiver genoeg. Hoop ook dat de filterbuizen dan niet verstopt zijn en de stroming maximaal blijft.

Weer wat bijgeleerd!
 

Bijlagen

  • DSC02876.JPG
    DSC02876.JPG
    119.8 KB · Weergaven: 162
  • DSC02877.JPG
    DSC02877.JPG
    143.3 KB · Weergaven: 161
Je zou ook akoestisch schuim (wat ze in studio's gebruiken) als je hem in een kastje inbouwt. Soms trilt er iets mee, en een zwaardere motor hoor je ook eerder. Ik ben benieuwd naar het verloop van dit project. Ik vind je huidige bak trouwens wel mooi van vorm.
 

Terug
Bovenaan