Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Door de Bassleer video heen gekomen! :cool: (y)
Weer veel geleerd!

Minder ding is dat ik helemaal klaar ben met de JBL1902.
Hij draait nu een week en ondanks dat de zoem weg is ben ik niet happy met de lichte ruis in de kop Wat voor veel mensen wellicht helemaal geen probleem is.
Ik wil hem gaan verkopen. De LFS werkt niet mee en na een conflict heeft hij nu een klant minder.

Ben nu aan het orienteren voor een Fluval FX6 die lijkt groot genoeg voor 450L bak straks. Een JBL of Eheim geven niet voldoende L/h voor sluiers vrees ik.

Interesse in een 7 dagen oude JBL E1902?
 
Als het je om geluid gaat kun je beter een JBL e1902 houden dan een FX6 :p



Maar serieus, alle filters die zoveel water rondpompen maken gewoon wat geluid. Doe je niets aan.
 
Ja... Weet nog niet wat ik moet doen daarmee. De eigenaren die ze hebben zijn er lovend over maar zeggen ook dat na 2 weken de pomp veel stiller wordt.
Een sump is ook een optie maar vrees dat de waterstroom naar beneden ook de nodige herrie zal geven. Ben er nog niet goed uit.

Ook denk ik dat de FX6voor 450-500L waarschijnlijk ideaal zou zijn, het gemak van ontluchten (pomp zit onderin ipv in de kop) en de extra aftapkraan is fijn. Die heb ik zelf in een JBL ook gemaakt dan spoelt de bodem van je pot iedere keer leeg met veel troep!

Ik neig er wel naar maar het beste is denk ik om nu eerst de JBL verder in te laten draaien en op de bak te zetten voor een betere spoeling. De 401 en 402 waren ideaal voor een tropische bak die het eerst was maar die zuigen letterlijk te weinig nu. Het vuil blijft liggen maar ze zuiveren het water in ieder geval. Vandaar nu 2x 70% waterwissel per week.
 
Hmm... de FX6 is idd ook niet vrij van herrie maar wellicht ook een ontwerpfoutje gevonden. Deze heeft de pomp onderin wat super is voor ontluchten maar zand en zandstof kan in de pomp blijven kleven en veel overlast geven in geluid. Ook de filtermaterialen weet ik niet direkt of dit wel goed is voor sluiers.

Ik heb nu na 7 dagen een NO2 piek in mijn 1902! Ik dacht eerst dat dit na 12 dagen zou gebeuren maar alle ontlasting en extra voeding die ik er in gooi heeft wel resultaat.
Er begint ook een Biofilm op de buizen te komen en op het glas en hoop dat dit de pomp binnenin ook wat stiller krijgt.
Vooralsnog lijkt het er op dat ik deze beter even kan gebruiken en meteen verder kijken.
Ik neig naar een bioloog te gaan en een losse pomp...
 

Bijlagen

  • DSC02957.JPG
    DSC02957.JPG
    119.6 KB · Weergaven: 141
Gaat goed met de NO2 nu: donker oranje 0.8mg/L dus hij is druk bezig slechter te worden!
Wordt het dus ook meetbaar wanneer hij is ingedraaid. Ik doe express 4-5x meer voer er in als bij de vissen om veel bacterien te kweken om zeker te weten dat ik na overzetten geen piek hoef te verwachten.
Heb nog veel tropisch voer over dus heeft nu een mooie bestemming.
Mischien dat de biofilm het geluid wat lager maakt en is er mee te leven voorlopig.

Een andere filter moet er wel komen want mijn verzekeringsagent heeft het bedrag vast vergoed en moet dus wel wat anders kopen anders krijg ik herrie als hij op bezoek komt LOL!!
Wel enorm lastig want ik overweeg de Fluval FX6 echter is die ook niet de stilste schijnt.
IK hel nog steeds naar de Skimz pomp en zelf een bioloog op te bouwen. Voor deze bak kan het mischien in een versimpelde vorm maar zag op Marktplaats dat een nieuwe bioloog al voor 85 euro gemaakt kan worden Of ik ga naar de stort voor stukken glas en bouw mijn 60L bak om. Heb de kit en een glassnijder dus een lage drempel.

Denk dan wel dat het Hamburg matten filter techniek wordt dus mag gaan rekenen.
 
Net toch besloten om geen bioloog te gaan bouwen. De grootste reden is dat het mischien wel goed is voor sluiers maar dat ik waarschijnlijk niet meer dan 4 in een 450-500L bak wil doen en met Bassler een minder heftige vervuiling verwacht dan met normaal voer dus een potfilter zou moeten volstaan.

Ik heb toch een FX6 besteld (weinig keus want de verzekering heeft mijn 1902 uitgekeerd na een conflict met mijn LFS dus kan niet met de 1902 blijven draaien als de verzekeringsboer mijn polisen komt doornemen...
Het indraaien wordt wel een uitdaging en denk dat ik er sowiezo een bypass moet bijzetten op gefilterd water terug te leiden naar de inlaat en zo het pompvolume af te regelen.

Ik zoek echter ook nog een pauze timer als iemand dit weet graag delen! anders wordt het een kookwekker oid.
 
Volgens mij is de FX6 ook een van de weinige oplossingen voor een 450-500L bak met voldoende pompvermogen.
Ik hoop wel dat hij redelijk klinkt...
De 1902 gaat er tzt uit.
 
Dat wordt dan een mooie klus: een mooie geluiddichte kast met akoestisch schuim misschien? Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Voorlopig lijkt er tijd zat om te klussen, voordat je weer met twee personen aan dezelfde bak kunt gaan tillen...:)
 
Idd voel ik de druk een beetje afnemen en hoop dat de 1902 vlot indraaid maar verwacht dit niet door het vele voer en troep wat hij nu krijgt.

Geluidisolatie is echt een ding om naar uit te kijken. De meningen zijn bij de FX6 een beetje verdeeld van heel stil tot "acceptabel in de kast".
Als nieuwe aquarium had ik eerder een open bak in gedachten met een stalen frame zonder kast om zo veel mogelijk doorkijk in mijn woonkamer te krijgen dus een kast er onder zal een compromis worden.
Mischien een halve kast aan een kant dan. Beetje industrieel en minimalistisch zou ik wel willen en moet ook lukken denk ik met alleen een potfilter en ledbalk toch?.
Ben er nog niet echt mee bezig nu heeft nog geen zin.

Begin volgende week zou de FX6 geleverd worden. Wel apart dat Hornbach geen onderdelen voert alleen de filters. Heb ze hier op gewezen.
 
Volgens mij importeren ze alleen de filters van dit merk uit Italie. In mijn bak hangen 2 Fluval U4 interne filters, waar ik op zich heel tevreden mee ben. Ik weet niet of de fabrikant zelf ooit reserve-onderdelen zou kunnen leveren, daar moet ik nog eens een keer naar op zoek.
 
Vond bij Fluval wel wat spare parts maar niet alles voor deze filter. Slang en kraantjes moet je dan waarschijnlijk bij een engelse webwinkel halen.
Op zich geen probleem hij is een stuk goedkoper dan de Eheims maar het is een overweging om een as en kraan op voorraad te leggen. Je weet maar nooit.
Hij was vrij snel opgestuurd maar duurt 7 dagen voor hij hier is. Kan geen Nederland zijn;)

Nu de filter is uitgezocht kan ik rustig op een bak orienteren. Ben er nog niet uit wat te doen of nieuw of 2e hands.
Iets laten maken lijkt ook nog acceptabel vooral bij een basic bak en onderstel.
 
Een stalen onderstel...dat moet je sowieso door iemand op maat laten maken. Maar dan maakt het ook niet uit of je een bak tweedehands koopt of laat maken, de eerste optie is natuurlijk goedkoper. Als je iets vindt dat precies aan jouw idee beantwoordt. Maar ik denk wel dat dit heel mooi kan worden.
 
Ben nog rustig aan het googlen hoor. Mischien dat een open bak zonder kap ook wel iets is. Weet ook niet wat een frame ongeveer kost. Ik merk wel dat met koud water er geen waterdamp onder de kap zit en het niveau lang niet zo snel zakt als bij een tropische bak. Heb nu de deksel er af gehaald om te kijken wat het waterniveau eigenlijk doet.

Net de Fluval bekeken. Die had ik bij mijn moeder laten bezorgen en kon hem even niet meenemen. Dat is een flinke potfilter zeg! Wel een mooi ontwerp en goed over nagedacht. Wel weinig media er in die moet ik nog bij halen. Overweeg om de watten er niet in te doen maar apart te filteren. Ook even kijken wat het zwarte schuim precies is en of er ook normale slangen op kunnen. Dat is wel nodig om een extra berbinding tussen de in en uitstroom te maken en zo de L/h te verlagen/regelen met een extra kraantje. Ik wil ook deze pomp gebruiken om mijn bak leeg te pompen bij een waterwissel dus een extra Eheim koppeling er tussen. Volgende week een keertje naar de Vijvershop om iets passends te zoeken.
 
De Fx6 is thuis!
Echt een mooi ontwerp daar is over nagedacht!

Wat de doorslag gaf voor deze filter was dit filmpje waar de opbrengst voor max een 560L bak is:


En de Biohome waar het filtermedia voor max 500L tank is maar dat is voor een full cycle.
Wel een pm naar Biohome gestuurd met de vraag of Biohome wel zinvol is bij een bak van 450-500L, 50-80% waterwissel per week, 4-max5 fancys op Bassleer.



Het filtermateriaal lijkt me wel minimaal wat er in zit en de filterwatten weet ik niet of ik die wel in de pot wil hebben.
Ik overweeg een Superfish surface skimmer waar de watten in kunnen dan kan ik de watten waar ik de ramen mee kuis mooi in dumpen bij de waterwissels.

Wellicht neem ik eerst de Jbl401+402+1902 kogels en ander schuim als in de Biohome. Hoewel de JBL uitgaat van een enorm schuimfilter en minder media kan ik dat in de Fx6 ook doen natuurlijk Daar hebben ze alleen de grove en watten in.. Is toch even uitproberen hoor want de 401 verdeelt het vuil mooi over de schuimdelen maar de 402 alleen in het fijne deel ben ik ook niet helemaal tevreden over. Ook de enorme grof filter heeft weinig nut in de 402. Hoe het schuim is opgebouwd in de 401 bevalt me nog het beste.

Er moet een 25mm slang op. Bij de Vijverwinkel hebben ze die in het geel maar wil Polyflex hebben (doorschijnend met wit gevlochten versterking dus knikt niet zo snel)
Dat is even zoeken en passen om zeker te weten.
Dan kan ik tussen de aanzuig en pers een verbinding maken en de stroming wat verlagen voor mijn 270L bak die ik nu heb...en het bevalt me niet dat de orginele slangen ruw zijn aan de binnenkant maar ook erg duur om te vervangen. Mischien dat ik die even bewaar voor een nieuwe bak en dan op lengte snij.
 
Jeej! Weer een stapje verder richting je droombak! De technische dingen sla ik een beetje over hoor maar vind het leuk te volgen wat je allemaal bedenkt en knutselt! Lekker bezig zo.

Enne, heb je ook siporax overwogen? Dat is als je een beetje zoekt veruit het meest populaire biologische filtermateriaal voor een goede bacteriecultuur.
 
Dat is zeker een optie maar heb nu ook de kans om meteen Biohome er in te doen maar realiseer me ook dat ik nu 3 filters heb draaien met de JBL kogels er in wat er zo in kan.
Voordeel hiervan is dat de kogels wat gladder zijn waardoor vuil er makkelijker langs stroomt en minder blijft kleven dan hoeven er geen filterwatten in.

Is best een lastige keuze hoor en probeer Bassleer zijn mening ook mee te nemen dat het water ook niet te schoon moet zijn om weerstand op te bouwen.
Op de bodem zuig ik ook iets minder netjes als eerst. Met een waterwissel schud ik alleen nog de plantjes het zweefvuil er af maar op het zand denk ik dat daar nog wel wat mag blijven liggen.
Echt super schoon is dus een probleem als ik het goed heb. Daarom wil ik ook relatief weinig filterwatten gebruiken om slechts een deel te zuiveren en als de watten vol zitten stroomt de rest er over heen.

Best lastig om hier een balans in te vinden en heb daar best moeite mee. Bij de meeste reviews zie je vaak dat er meteen ook chemisch en UV wordt gefiltert wat niet echt de bedoeling is geloof ik.
 
Ja was gewoon een suggestie hoor. Er leiden meer wegen naar Rome!

Wat goed dat je dat doet. Ik ben ook minder aan het poetsen, wel lastig soms hoor! Ik heb bruinalg op mijn stenen en mijn vingers jeuken om de stenen helemaal schoon te maken maar ik doe het niet.

En idd, soms spreken dingen elkaar heel erg tegen. Balans is zo lastig. Want Gerald Bassleer zegt niet te veel poetsen, maar ook niet je filter te vies laten worden. Hoe vies is te vies? Hoe schoon is te schoon?
 
Te schoon is denk ik dat je je sponzen te veel schoon spoelt tot je emmer helder blijft. Als de kleur lichtbruin wordt stop ik er al mee meestal na 2x spoelen dus alleen om de doorstroom weer goed te krjgen.
Ook de bacterien op de sponzen hebben eten nodig. Wel knijp ik er wat harder in met spoelen om wat oudere bacterien er af te schuren anders wordt deze minder efficient.
Het lijkt me ook niet goed om te wachten tot de opbrengst minder wordt van je pomp dan zit er veel te veel troep in.

Met 2 filters nu haal ik 1 filter per 4-6 weken open om de beurt.
Beetje je alg op mijn kunststenen krijg ik er bijna niet af maar probeer wel de algen weg te houden. Met snel groeiers kan ik die makkelijk er tussen uit knippen want de LED licht geeft ook iets alg maar het scheelt erg veel dat ik die nu naar achteren ipv naar beneden heb gericht. De vissen kijken er nu ook niet direct in. Scheelt ook dat ik witte afdekplaten heb die reflecteren het licht netjes in de bak.

Ik ben er wel steeds meer een voorstander van de filterwatten en niet in de potfilter te hebben en de matten van de JBL in de Fluval te kopieren dan kan ik mooi de kogels blijven gebruiken.
Toch overweeg ik om mijn UV lamp (die ik nooit gebruik) op de kraan aan te sluiten bij een waterwissel om parasieten te vermeiden.

Ik merk wel dat mijn slakkenplaag van de tropische bak nagenoeg weg is denk dat de Bassleer daar ook een reden van is.
 
Weer stof tot nadenken. Heb een reactie van Biohome gekregen:

quote:
When aiming to achieve a full cycle for a normally stocked tropical tank it is best to aim for 1kg biohome ultimate per 100 litres but for heavily stocked situations (e.g. goldfish tanks) that could be nearer 2kg per 100 litres so eventually when you have a 500 ltre tan and a decent stock of goldfish you'd be aiming for 2 filters capable of holding 5kg of media giving you 10kg for 500 litres (2kg per 100 litres for goldfish tank).

With good filtration such large water changes are not needed as the nitrate (which stunts the growth of the fish) will be processed naturally through the bacterial action in the filtration as long as you have nothing holding the bacteria back - see the Q&A page of the FilterPro site for notes on that http://www.filterpro.co.uk

You could get 2 x Hydor pro600 for the price of 1 x FX6 but the FX6 has the best mechanical filtration of any good sized filter which is important for goldfish tanks. It's really just a question of what you want to put into place to ensure that the water is properly filtered and how much maintenance you're willing to do in place of suitable filtration. More filtration = faster growth for fish, less water changes and less frequent maintenance.
Regards,
Richard

Gisteren toch de Biohome besteld. Doorslaggevend was ook dat het filtermateriaal wat bij de FX6 zit echt weinig is dus moet er echt iets mee doen en had al langer in gedachten Biohome te gaan gebruiken.
Wat wel apart is is dat hij 2 FX6 adviseerd op 500L maar dat ik dit ook terug vind op cichlide bakken welke ook onder grote vervuilers vallen.
Binnenkort naar 25mm slang gaan zoeken en NEE ik ben niet naar de Hornbach geweest vandaag :ROFLMAO:
 
Twee filters is handig, dan kun je er een schoonspoelen terwijl de andere blijft draaien met voldoende bacterien. Ik heb daarom twee binnenfilters, die ik maar af en toe wat uitspoel (overigens zo min mogelijk, er groeit nu zelfs alg op:DD). Ik kom nu goed uit met mijn 50-60% 1x per drie dagen. Maar het is voor iedere bak weer anders.
 
Hoi Nina,
IK gebruik nu ook een 401 en 402 maar komt nog uit de opschaling van 60L naar 270L wat ik nu heb. Ik merk wel dat 2x450L/h minder vuil aanzuigt/spoelt als je zou willen en twijfel of een enkele uitgang en buiz niet fijner is hoor. Bij een externe filter heb je dan ook dubbele slangen en ze lopen kruislings dat is ook niet alles...
Ook durf ik niet de filters te schoon te maken om geen bacterien af te laten sterven want dan heb ik alsnog een nitrietpiek dus eigenlijk aakt het niet zo veel uit muv als er een pomp defect raakt maar dan nog is er paniek denk ik ;)

IK zie dat mijn visjes graag dwars door mijn plantjes worstelen ze duiken er echt in. Ik ben benieuwd hoe lang ik van het groen kan genieten!
 
De ene vis of de andere scheelt ook wel, denk ik. Bij mij happen ze af en toe ook wat van het groen, maar ik heb mijn vaas met reserve-plantjes in de vensterbank staan. Als er in de bak een javavarenblad met stekjes los raakt, gaat het de vaas in om verder te groeien, en ik heb er ook waterpest in gezet. Zo kan ik mijn groen aanvullen als dat nodig is. Bovendien heb ik algen- en spirulinatabletten, en ook gelvoer(repashy) en een paar soorten pellets met spirulina, zodat ze hun behoefte aan groenvoer kunnen bevredigen. En voor de ancistrus ligt er altijd een plakje courgette. Kortom, ik zorg dat ze altijd wat te doen hebben.
 
Zo gaat het bij mijn bakkie al vanaf het begin. Af en toe een rustmomentje. Juist hierdoor ga ik echt denken hoeveel vissen "genoeg" ipv "er in kan.."
Ben nog steeds van mening dat 3 of 4 max echt wel klopt 1M3V.
Valt niet mee om ze niet te veel te voeren ze hebben echt plezier in het eten!
De plantjes heb ik pas gesnoeid die groeien snel maar de waterpest is weg... dit zijn ook zachte blaadjes en duiken de regelmatig diep in.

 
Leuk stel zo! Ze zien er wel relaxed uit, maar voor deze bak lijkt twee van deze vissen het maximum. Als de nieuwe bak er is, zou ik er zeker een vis bij halen, voor de groep is dat beter.
 
Is toch een 270L bak hoor maar wil ook dat de de ruimte hebben voor zichzelf. Is ook leuk om ze elk hun eigen gang te zien gaan en ze lijken het prima naar hun zin te hebben!
Voorlopig doe ik even niets eerst de filters indraaien. De 1920 staat slaat compleet uit in de NO2 test op dit moment.

Gisteren slangen voor de fx6 gehaald maar die zijn veel te stug echt niet werkbaar.
 
NU de goede slang gevonden dun en lekker soepel. De originele ribbel is beetje lastig om aanpassingen in te maken.

Bypass gemaakt om de druk te verlagen maar ben vergeten om een klein gaatje door de gesloten kraan te boren. Als de kraan helemaal dicht zou staan blijft er dood water in de lus staan...
Bij de volgende waterwissel laat ik het afvalwater in de badkuip om dit even te testen. Ben wel benieuwd wat een uitstroom er uit een slang met een 25mm gat komt!
 

Bijlagen

  • DSC02968.JPG
    DSC02968.JPG
    140.9 KB · Weergaven: 154
  • DSC02970.JPG
    DSC02970.JPG
    171.1 KB · Weergaven: 151
  • DSC02971.JPG
    DSC02971.JPG
    146.6 KB · Weergaven: 198
Toch de FX6 opgestart in de badkuip. is een enorm verschil kraantje open of dicht!
 

Bijlagen

  • DSC02973.JPG
    DSC02973.JPG
    109.5 KB · Weergaven: 145
  • DSC02974.JPG
    DSC02974.JPG
    96 KB · Weergaven: 152
Nou... Ik heb hem eerst open gemaakt en vaseline op de O-ringen en as gesmeerd. Daar valt het me meteen op dat de as veel dikker is dan van de JBL maar ook dat de lagers/bussen kunnen kantelen dus de as staat altijd zonder spanning gemonteerd. Ook de schoepenrad is een waaier tov de rechte spaken van andere fabrikanten. Het motorhuis is lomp zwaar dus lekker stabiel en robust!

Dat hoor je ook aan de motor als die draait die klinkt veel meer in balans en echt wel stiller tot een niveau waarvan ik echt ga nadenken of hier wel een kast omheen zou moeten.
Toch kan ik dit nog niet met zekerheid zeggen want de FX6 stond naast de badkuip op de grond en heeft daardoor meer onderdruk in de pot en zuigt daardoor lucht door de O-ring aan dus bleef borrelen.
Daar had de JBL ook last van in het begin voordat ik de Rekord60 meubel en bak ging gebruiken.

Ik ben nu met de 3e week bezig om de JBl1902 in te draaien maar die is nog super niet ingedraaid NO2 is maximaal nu maar vraag me nu wel af of ik dit beter af kan breken en de FX6 opstarten... Die kan ik nu wel fatsoenlijk terug regelen.Ik wil echter wel redelijk vlot een betere filter op mijn bak dus mischien eind deze week de 1902 er op of nog een maand indraaien met de fx6 alvorens over te zetten.

De 1902 is zeker niet de betere. Ik ben nu zo ver dat ik deze op de gang indraai met luchtpompje erbij is het weer lekker rustig in de woonkamer.
Ook het filterschuim van de JBL is een stap grover als de Biohome .De grove voorfilterschuim van de JBL is echt niet bruikbaar die houdt alleen blaadjes tegen de Biohome is een stap fijner echt super.

Het enigste nadeel van de Biohome is dat er maar 5kg in de Fx6 kan en voor Sluiers wordt 2kg per 100L aanbevolen dus 10kG zou er in moeten echter zal watertesten uitwijzen of met max 4 sluiers ook een full cycle te krijgen is. Ik wil mijn nieuwe bak niet te vol hebben (minder is meer IMO). Met de stroming kan ik nu wel volledig inregelen.
Mocht de stroming nog te hoog zijn kan ik altijd nog deze kraan helemaal open zetten en op de uitgang een extra kraan zetten om nog meer tot alles door de bypass terug te leiden dus heb ik nu wel de filtervolume maar ook een regelbare pompcapaciteit tot nul uitstroom.

was alleen wel even zoeken naar een goede slang als vervanger van het orgineel.
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je 10 kg van nodig? Ik volg jouw verhaal nu ook, nog genoeg te leren als ik hoor waar jij allemaal mee bezig bent haha. Ikzelf heb 2 pompen van Tetra EX 1200. Ook heel tevreden over.

Mijn nieuwe oranda doet nu trouwens een beetje hetzelfde als jouw panda. Voornamelijk rondzwemmen en met pozen uitrusten bovenin.
 
voor een 500L met sluiers zou ik 10kg Biohome Ultimate moeten hebben voor een full cycle:
https://filterpro.co.uk/qa-24-w.asp
goede info voor full cycle hier:




Was er al snel achter gekomen dat een groot filter of sump ideaal zou zijn voor sluiers en daardoor ook minder onderhoud en ziekten. Daarom ook voor de FX6 gekozen maar moet dan wel de uitstroom kunnen afregelen. kwa prijs, afmetingen en bouw ben ik er echt van onder de indruk. De mechanische filtering is enorm maar de bologische wat kleiner voor sluiers. Moet ik nog even kijken of dat voor slechts 4 sluiers op 500L ook zo is hoor.

Ja echt vreemde karakters kunnen ze hebben! Heb er meer plezier mee als een tropische bak!
Net water ververst en doen ze druk en 20 minuten later lekker rusten.
 
Ben aan het zoeken of steigerpijp voor een onderstel werkbaar is ik wil graag een open ruimte en met sluiers kan dat best minimaal zijn denk ik.
 
Moet er wel even bij opmerken dat ik eerst een 60L bak had en na 1 jaar deze 270L Eheim Barracuda. Dit wordt dus een opschaling naar een 3e bak en heb dus wat ervaring opgebouwd en veel sluier filmpjes gezien . Ik weet dat ik niet meer terug wil naar tropisch en sluiers is weer een nieuwe uitdaging en realiseer me dat het niet direkt voor een beginner is. Nu genoeg tijd voor iets werkends te vinden waar ik tevreden mee ben maar niet direkt haast dus neem de tijd om te leren.

Vanmiddag ook een Colombo testkoffer gehaald om een ververs schema op te kunnen stellen.
 
Dat ziet er wel mooi transparant uit. Nog een maandje wachten, dan kun je misschien wel met meer mensen sjouwen zoals hierboven;). Maar je hebt nu wel alle ruimte om alles uit te zoeken. En inderdaad, sluiers houden is lastiger dan men denkt, dat heb ik zelf inmiddels ook gemerkt. De jouwe zien er in elk geval supermooi uit.
 

Terug
Bovenaan