Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


De kleine vindt je panda wel leuk haha. Weet je al van welk geslacht ze zijn? Ik ben soms ook aan het twijfelen of de uitstroom te vermoeiend is voor ze. Op zich doen ze het prima, maar zie nu bij het nieuwe visje dat hij vaker gaat rusten. De grote twee zwemmen wel altijd.
 
Hehe, Panda's houden niet zo van knuffellen denk ik;). Ze zijn wel vaak bij elkaar in de buurt hoor maar gaan ook wel zelf rondsnuffelen.
De Panda is een mannetje met Paai pukkels op de kieuwen en de Ryukin is een vrouwtje. Dus wat die kleine doet is wel apart. Moet denk ik wel vrouwtjes erbij. Bij tropische vissen ontstaat er vaak territorium problemen bij meerdere mannetjes weet niet of sluiers dit ook hebben.


De uitstroom is best een dingetje merk zelf met de JBL 410 en 402 dat die best rustig is met 2x450L/h (praktijk wat minder).
Is nog even afwachten wat de 1902 gaat doen als dit te veel is zal ik hier ook een bypass moeten maken denk ik. Ik heb nog wat onderdeeltjes daarvoor ergens liggen.
Met de FX6 is het ook even afwachten maar die is nu regelbaar daar maak ik me straks geen zorgen meer over.

Je kan de uitstroomkant iets knijpen met de kranen om de uitstroom wat te verlagen of een sproeibuis en eventueel gaatjes groter maken maar een bypass leek mij nu de beste optie want dan blijft de druk binnen de pot identiek zodat er ook geen lekkages kunnen komen door te hoge druk verschillen. Voor goudvissen geven ze 5-10x de bak inhoud op en schrok daar best van. Merk dat de sluiers het erg goed doen bij een lage stroming dus wil het ook niet te gek doen.
Ik denk wel met een 450-500L bak aanzienlijk meer capaciteit zal moeten gebruiken ben benieuwd!


Steigerpijp frame is nog best lastig om te beginnen merk ik. De pijpdiameter is een beetje gissen maar de afmetingen van de koppelstukken zijn niet bekend dus weet je niet zeker hoe je de goede lengte moet bepalen voor de buizen... Op zich best wel veel keus in materiaal en kleur.
 
Bij tropische vissen ontstaat er vaak territorium problemen bij meerdere mannetjes weet niet of sluiers dit ook hebben.
Volgensmij is het juist beter om meerdere mannetjes te hebben om sneller de eitjes uit de vrouwtjes te krijgen zodat ze minder stress hebben.
 
De juiste verhouding...
Het is belangrijk om de juiste man-vrouw verhouding aan te houden op het moment dat je beide geslachten wilt houden in je aquarium. Het is aan te raden om 3 vrouwtjes voor elke man te nemen. Wanneer er onvoldoende vrouwtjes zijn, zullen ze continu achtervolgd worden, wat veel stress oplevert.



Veel stress geeft ook een vroege dood...
 
@ Erik: Grappig, mijn bronskleur fantail Quick is ook een man met paaipukkels, en volgens mij is calico Tigger een dame, en die zat vandaag dus steeds op dezelfde manier als jouw ryukin achter Quick aan. Nicolientje is denk ik ook een dame, ik zie tenminste geen paaipukkels. Mijn visjes zijn nog geen jaar oud, dus ik weet niet hoe lang het duurt tot er eventueel eitjes afgezet worden. Quick is denk ik van april, Tigger van juli en Nicolientje van september. Nou, ik heb dus 1 man en twee sluierdames, en mijn ancistrus is ook een vrouwtje. Die bemoeit zich regelmatig met de sluiers, dus dat leidt wel af:DD
 
De juiste verhouding...
Het is belangrijk om de juiste man-vrouw verhouding aan te houden op het moment dat je beide geslachten wilt houden in je aquarium. Het is aan te raden om 3 vrouwtjes voor elke man te nemen. Wanneer er onvoldoende vrouwtjes zijn, zullen ze continu achtervolgd worden, wat veel stress oplevert.



Veel stress geeft ook een vroege dood...
Dan heb ik dat verkeerd gelezen :p
 
Ik heb 3 mannetjes en 1 vrouwtje en de mannen onderling gaan prima. Ik hoor ook veel mensen die juist alleen maar mannetjes hebben zodat er geen paaigedrag is.
 
Dat zou ook nog eens kunnen! (y)
NU met 1M en 1V zou meerdere vrouwtjes logisch zijn.

DE JBL E1902 is bijna/wel ingedraaid. De Colombo test vind ik nog best lastig af te lezen. Hieronder foto's van hetzelfde potje maar wat het precies is...In het echt lijkt het de 0,5 te zijn maar las dat een foto beter te interpreteren is. Lijkt wel dat ik iedere keer een test doe wat er tussen in zit. Twijfel nu ook om de filter in te gaan zetten maar eigenljk van 60L naar 270L zou een hele lage waarde geven EN ik heb behoorlijk overbemest met indraaien. Dan zou ik de FX6 op kunnen starten.

Ben ook enorm aan het zoeken geweest naar een andere bak maar kan dit net niet vinden. Een enkele Rio450 zit te veel onderdelen bij die ik niet wil en het is mischien net te breed en te weinig liters.
De doorgang is 225cmen deze doorloop is nu 100cm. Daar zou 20cm af kunnen voor een doorloop van 80cm als deurbreedte (dan kunnen er nog meubels door). Dat is dan 145cm bakbreedte wordt 140 maximaal want ik wil de slangen aan de zijkant hebben.

IK vind bijna geen 140cm bakken met redelijk inhoud maar neig nu naar 130cm en meer de diepte in
140*70*50=490L 140=vrij smalle doorloop 85cm
140*80*50=560L
130*80*50=520L mischien beste optie
130*90*50=585L 90+ wordt erg diep
125*90*45=506L
125*100*45=562L
Komt nog wel enkele cm bij de hoogte dus. Veel lager wil ik ook niet want ze zwemmen overal en de plantjes groeien best vlot.

lastig...Als hij tegen een muur zou staan was het eenvoudiger echter staat hij nu op een scheidingsmuur van de garages onder. Geeft me ook rust dat de vloer okay is.
Een open frame geeft me ook weer meer zicht ruimte. DE steigerbuizen die ik wil lijkt voornamelijk vlakheidsproblemen te geven.
 

Bijlagen

  • IMG_4454[1].JPG
    IMG_4454[1].JPG
    122.6 KB · Weergaven: 102
  • IMG_4453[1].JPG
    IMG_4453[1].JPG
    118.4 KB · Weergaven: 112
  • IMG_4455[1].JPG
    IMG_4455[1].JPG
    131.5 KB · Weergaven: 152
NO2 gaat de goede kant op! (y)

NIet veel gedaan verder. Wel de Boihome staafjes doorgebroken. Ik kreeg er maar 4500gr in en nu kreeg ik de rest er ook bij: 5077gr.
Twijfelde wel lang of dit een probleem zou worden met de doorstroming door de dichtheid te verhogen maar met blazen op de inlaat merk ik er weinig van.
Ook niet volgens de orginele vdo de filterwatten gehalveerd maar de dikke laag er in kunnen doen. Ik ga er dan van uit dat die dan ook meer fijn troep tegen houdt dus minder onderhoudsintervallen.
Wel de orginele grove pad erboven die drukt de watten naar beneden als de deksel er op gaat. Is dan meer een gaasje ipv grof filter.

NU twijfel ik nog om op de bodem de orginele pijpjes te leggen of niet, Maar heb daar ook de ruimte om de JBL kogels in te leggen dan zit hij echt helemaal vol.

Meen uit diverse filmjes te begrijpen dat het filter echt pas over gezet kan worden als de NO2 echt op nul is. Misschien dit weekend eens proberen.
Kan dan eindelijk de FX6 aangeslingerd worden.
 

Bijlagen

  • IMG_4456[1].JPG
    IMG_4456[1].JPG
    104.3 KB · Weergaven: 105
  • DSC02980.JPG
    DSC02980.JPG
    128.3 KB · Weergaven: 113
  • DSC02979.JPG
    DSC02979.JPG
    148.1 KB · Weergaven: 129
En de handles naar buiten gedraaid. Die schijnen soms te trillen en nu drukken ze tegen de deksel. Anders kan ik er ook nog wat slang op schuiven oid.
 
Welnu!
Vanmiddag na het werk bij F.Hommers op bezoek geweest in Kerkdriel, Ongeveer 15minuten van mijn moeder vandaan.
Ik had zijn advertenties op Marktplaats gezien en was verbaasd naar zijn prijzen toen ik deze zag:

Super aardige man met een behoorlijke werkplaats. Kan alles maken wat je wilt dus heb doorgesproken wat ik wil en wat haalbaar is.
Blijf toch richting de 145x80x50/60 als maximaal te houden echter schrok ik van de 60cm breedte die de advertentie bak heeft. Eenmaal thuis toch eens mijn eettafel opgemeten en die is 150x80 en dat lijkt best mee te vallen. Ik zal die binnenkort eens achter mijn bak zetten voor een betere indruk. Misschien moet ik hier wat in corrigeren begint een beetje op een vijver op een tafel te lijken. 70 breed zou ook nog zeer imposant zijn waarschijnlijk.
Ik laat hem wel vrij in de glasdikte wat nog best dun kan worden zou best richting de 6mm kunnen gaan met tegen de voor en achterruit een smalle strook versteviging.
Een rimmless zou constructie technisch toch op den duur een verzwakking van de kitnaden zijn omdat het glas wat naar buiten zou buigen.

Wat wel weer leuk is is dat hij afwerk strippen heeft voor de randen die tot 10mm kunnen echter bij 6mm glas zou je hier tussen 4mm over houden voor een LED RGB strip dus dan ook geen lichtkap nodig.
Echter een kale bak smoelt mooier zonder plastiek rand denk ik. Nog even over denken krijg binnenkort een offerte binnen maar die zal lager zijn dat van de advertentie waarschijnlijk.

Heb nog geen haast maar wil wel een indicatie hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad niet te duur. Hopelijk mag ik ook over een tijdje naar een grotere maat, maar dat ziet mijn man nu nog niet zitten.
 
Zou wel fijn zijn een maatje groter! Mijn Eheim Barracuda is 113cm breed maar is al een enorm verschil met een Rio180 hoor. vooral in de liters gaat dit hard omhoog en omdat je Pearls wellicht wat langzamer zwemmen als mijn visjes ook een fijne maat voor hen? Dan zou rio350 een mooi compromis zijn? Een Rio240 maatje is weer net een te kleine stap in verhouding wat je nu hebt.
En je hebt geluk dat je nu alles al hebt dus alleen een bak en kast en alles overzetten. Blijven proberen! ;)

Net weer even NO2 gemeten en weer wat bijgeleerd: DE Colombo testbekertjes hebben een hele dikke bodem. Als je die op de testkaart legt schijnt het licht zijdelings erdoor heen en zie je de schaduw van de bodem... Meet je meer dan wat het werkelijk is denk ik! Een 2cm erboven houden zie je geen schaduw meer. Kaart er achter houden meet je meer omdat de diameter groter is als de hoogteniveau.
Zit nog wel iets NO2 in dus maar ga de 1902 wel dit weekend overzetten en de fx6 opstarten.

Heb net de eettafel tafel 150x80 achter de bak gezet voor referentie maar moet eerlijk zeggen dat dit nog best acceptabel zou kunnen zijn en een stuk minder lomp dan ik dacht. Mischien toch naar 70breed ipv 80 komt dan uit op 145x70x55=558Liter. Ga ik nog een 30L omlaag om een paar cm onder de rand te blijven.

Net offerte binnen gekregen maar kom met bak en onderstel net over de 500 euro dus denk dat de advertentie een aanbieding is ivm ruimte oid?
Voor een optic white voor en achterglas zou de helft erbij komen. Hoewel dit geen koopje is wil ik daar toch serieus over nadenken want mijn water is wel kraakhelder maar omdat hij vrij staat zie je de licht groene gloed wel tegen de witte muur er achter en er naast en lhet lijkt me enorm mooi als de vissen "zweven" in je kamer.

Een ander detail waar ik nu even over struikel is dat het frame van staal is en ongespoten. Daar mag best wel wat mee gedaan worden en om een beetje een industriele look te houden lijkt me hamerslag er op verven best okay en thuis uitvoerbaar. NU heb ik kleurtje hamerslag Fuchsia (paars) gevonden maar die moet gespoten worden dus meer transport perikelen en extra kosten.
Ook even de betonplex er bij op tellen die zit hier nog niet bij maar twijfel of dit een vereiste is of foam tape oid ook volstaat.

Steigermateriaal onderstel ga ik dit weekend echt ff uitrekenen.
 

Bijlagen

  • IMG_4465[1].JPG
    IMG_4465[1].JPG
    97 KB · Weergaven: 115
  • IMG_4463[1].JPG
    IMG_4463[1].JPG
    197.5 KB · Weergaven: 107
  • IMG_4462[1].JPG
    IMG_4462[1].JPG
    195.1 KB · Weergaven: 107
FX6 indraaien in een 60L bak:
Iemand gewed dat dit niet kon? :ROFLMAO: (y)

Meteen ook de kogeltjes van de 402 door de biohome gemengd ivm indraaien en wat biohome eruit gehaald.
Handvatjes voor de mandjes met slangetje vastgezet tegen trillen.

 

Bijlagen

  • DSC02983.JPG
    DSC02983.JPG
    203.6 KB · Weergaven: 104
  • Hamerslag Fuchsia? Is dat een soort paarse coating met structuur of zo? Ik ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien...lekker stil trouwens je filters!
 
D FX6 draait mooier vind ik en wellicht nog stiller over een paar weken. De 1902 is wel wat beter geworden maar die gaat er wel uit tzt is toch iets te klein straks denk ik.
 
Ik zal eens bij een autospuiter informeren of ik deze lak ook verven/rollen kan. Bij de bouwmarkten hebben ze wel de Hammerite standaard lakken . Is ook een optie maar de Fuchsia vind ik wel fris.
 
Zou wel fijn zijn een maatje groter! Mijn Eheim Barracuda is 113cm breed maar is al een enorm verschil met een Rio180 hoor. vooral in de liters gaat dit hard omhoog en omdat je Pearls wellicht wat langzamer zwemmen als mijn visjes ook een fijne maat voor hen? Dan zou rio350 een mooi compromis zijn? Een Rio240 maatje is weer net een te kleine stap in verhouding wat je nu hebt.
En je hebt geluk dat je nu alles al hebt dus alleen een bak en kast en alles overzetten. Blijven proberen! ;)

Net weer even NO2 gemeten en weer wat bijgeleerd: DE Colombo testbekertjes hebben een hele dikke bodem. Als je die op de testkaart legt schijnt het licht zijdelings erdoor heen en zie je de schaduw van de bodem... Meet je meer dan wat het werkelijk is denk ik! Een 2cm erboven houden zie je geen schaduw meer. Kaart er achter houden meet je meer omdat de diameter groter is als de hoogteniveau.
Zit nog wel iets NO2 in dus maar ga de 1902 wel dit weekend overzetten en de fx6 opstarten.

Heb net de eettafel tafel 150x80 achter de bak gezet voor referentie maar moet eerlijk zeggen dat dit nog best acceptabel zou kunnen zijn en een stuk minder lomp dan ik dacht. Mischien toch naar 70breed ipv 80 komt dan uit op 145x70x55=558Liter. Ga ik nog een 30L omlaag om een paar cm onder de rand te blijven.

Net offerte binnen gekregen maar kom met bak en onderstel net over de 500 euro dus denk dat de advertentie een aanbieding is ivm ruimte oid?
Voor een optic white voor en achterglas zou de helft erbij komen. Hoewel dit geen koopje is wil ik daar toch serieus over nadenken want mijn water is wel kraakhelder maar omdat hij vrij staat zie je de licht groene gloed wel tegen de witte muur er achter en er naast en lhet lijkt me enorm mooi als de vissen "zweven" in je kamer.

Een ander detail waar ik nu even over struikel is dat het frame van staal is en ongespoten. Daar mag best wel wat mee gedaan worden en om een beetje een industriele look te houden lijkt me hamerslag er op verven best okay en thuis uitvoerbaar. NU heb ik kleurtje hamerslag Fuchsia (paars) gevonden maar die moet gespoten worden dus meer transport perikelen en extra kosten.
Ook even de betonplex er bij op tellen die zit hier nog niet bij maar twijfel of dit een vereiste is of foam tape oid ook volstaat.

Steigermateriaal onderstel ga ik dit weekend echt ff uitrekenen.

Ja super snel zijn ze inderdaad niet haha. Maar worden wel ook groot, het is dat de staart niet zo lang wordt, waardoor ze wat kleiner ogen. Totdat je ze vast pakt.
En inderdaad verder al alles compleet, ook meer dan voldoende filtercapaciteit. Denk het enige nadeel bij jouw Eheim dat er niet twee externe filters in de kast passen? Dat is bij de Rio dan weer heel makkelijk.

Hoe lang gaat een bak gemiddeld mee? Denk met al die jaren plezier die extra investering zeker waard. Maar het blijft een dure hobby..
 
Geen idee eigenlijk. Mijn bak is een oudje, in 2001 overgenomen met 3 flinke waterschildpadden, heeft even leeg gestaan en vanaf 2002 zijn huidige behuizing in mijn wandmeubel dat ik er voor heb laten maken. Dus die bak kan goed 25 jaar oud zijn. Mijn vader's aquarium heeft minimaal 40 jaar gefunctioneerd en is in zijn oude huis achtergebleven...
 
Het kastje van de Eheim Barracuda is 40b*42d*63 binnenin. De vorige eigenaar had er ook een 1902 in zitten. Doordat de aanzuigkorf in het midden van de bak zit moet je wel een lus in je slang maken om die aan te kunnen sluiten. Achterin zit een stekkerblok geschroefd en tegen de zijkanten heb ik Sera verlichting display zitten. Ook een paar grote gaten in de zijkanten geboord om de extra snoerlengte weg te stoppen. Veel meer is dan ook niet nodig.
Echter schaalde ik op van een 60L naar deze 270L en met de JBL401 (tot 120L) koos ik de 402 erbij ipv een 902 die dan meer stroomverbruik heeft en minder volume.
Dus een grote filter past er heel goed in maar een rommelkastje zit er niet bij. 2 filter2 kon ik goed achter de gordijn verstoppen.
In het kastje zit nu alleen sera Led controller en stekkerblok. Had er eerst ook een UV lamp bij maar is dan echt proppen en erg rommelig.
De stekkerblok gebruik ik alleen voor de filters uit te zetten en de originele aanzuigkorf om water af te tappen en weer te vullen daarom hangt die slang uit de achterkant met Eheim koppeling. Lekker Simpel!

Omdat ik zie dat voor de Fancies alleen een filter en lamp nodig is wil ik die enorme kast er niet meer onder en wil ik dit open hebben OF enkel een filterkast.

IK denk wel dat ik bij deze bouwer een bak ga bestellen maar denk even rustig na. Ik ben toch ook behoorlijk onder de indruk van optic white glas maar realiseer me ook dat de bak dan een stuk duurder wordt.
Ook wil ik wat wensen in het onder frame hebben die ik mischien zelf moet voorbereiden dus is het fijn dat hij dicht in de buurt is.

Ik weet wel dat als je iets echt wilt beter wat kan door sparen en/of goed overdenken. Is idd wel de bedoeling dat ik er lang plezier van kan hebben!
Bij deze bouwer stonden een paar grote bakken van ca 25 jaar oud. Wel vol met algen en bekrast maar wel gevuld met een paar visjes erbij.
 
Krijgen jullie allemaal wel de stroming in de bak goed? Ik heb nu bijna een lege bak en de uitwerpselen wiebelen alleen maar een beetje terwijl ik de stroming voor de visjes best aanzienlijk vind.
Hoe doe jullie dit?
 
Krijgen jullie allemaal wel de stroming in de bak goed? Ik heb nu bijna een lege bak en de uitwerpselen wiebelen alleen maar een beetje terwijl ik de stroming voor de visjes best aanzienlijk vind.
Hoe doe jullie dit?

Ik heb een spraybar en een luchtpomp. En niet extreem veel stroming. De luchtpomp geeft extra circulatie vanaf de bodem en het grondelen en rondzwemmen van de vissen maakt dat de uitwerpselen altijd wel in het filter terecht komen.
 
Ik heb die twee Fluval U4 interne filters en een Eheim powerhead, en dat geeft net genoeg stroming om de drijfplantjes een stuk naar een kant te blazen. De poepjes komen veelal in de filters terecht, en anders wel dicht in de buurt ervan. Alleen de poepjes als ze een bepaald voer hebben gegeten zijn wel wat zwaarder dus die vind ik op de bodem. Maar hun slaapplek blijft schoon, en als ik de waterwissel doe zuig ik met de hevelklok alle poepjes weg. En soms haal ik tussendoor wat weg. Ik gebruik overigens een rubber kwastje uit de keuken(waarmee je bakvormen invet) om troep uit de hoekjes te bezemen, en raak de bodem zelf amper aan omdat ik de bacteriecultuur in de bodem niet wil verstoren.
 
Oei, mijn luchtpompje zit nu bij de indraaibak te werken maar mijn kleine stromingspompje haalde nog niet zoveel uit merkte ik. Mischien is de luchtsteen een betere optie van onderuit idd.
De spraybar heb ik ook geprobeerd maar die is best heftig zou daar de gaten moeten opboren. Maar ook hiermee worden de grootste poeps niet gespoeld.

Heb nu sterk het vermoeden dat ze geen rustplekje kunnen vinden nu... Ik zal eens de buis tegen het glas draaien.

Ben aan het rekenen geweest voor een steigerbuis frame maar kom tegen de 200 euro uit zonder betonplex. Is wel heel stevig aan de prijs.
Had zoiets in gedachten als basis maar deze staat op zijn kop op de foto:
En deze bovenkant er op:

Aleen superduur...
 
Toch besteld... :love:
Ik was even vergeten dat mijn Eheim Barracuda aquarium en de JBL e1902 straks de verkoop in gaan dus komt een deel van de investering weer terug;)
Wordt gezaagd voor een tafelblad van 145x70. Bij een bak van 145x70x55 kom ik op 558L uit minus de rand dus ongeveer 530L
Wordt dan een 5poot onderstel met Z versteviging. Reden hiervoor is dat de FX6 ergens rond de 35kg weegt denk ik en geen lolletje om die uit het frame te tillen. Die blijft goed bereikbaar en wil nog gaan kijken of ik die op een plantentrolley kan passen.

Nog met een kleine powerhead gespeeld en viel me meteen op dat er veel fijnstof op het zand wordt opgeblazen. De grotere poeps worden wel richting de inlaat geblazen maar de droogkamer in het midden is een flinke obstakel voor een complete spoeling. Denk dat die powerhead op een timer wel eens iets kan zijn. Ben niet een grote fan van de luchtsteentjes ivm geluid.
Ik heb de uitstroom nu voor een groot deel op een zijruit gericht hoog genoeg voor golfjes en de rest voor stroming. Nu hebben ze aan de andere kant ook een rust plekje.

Volgende uitdaging wordt een blad voor op het frame zoeken en zagen... Als het onderstel goed is ga ik weer aan de bak denken. Heb gelukkig weinig haast.

grtz!
 
Nou, zoiets: :ROFLMAO:

Ik wordt gek van de bakmaten... Echt in dit formaat is iets groter meteen 60L erbij... Wil net over de 500L blijven niet richting 600L.
Ik kom ongeveer op 145x70x55 uit voor de bakmaat met 558L dat is ongeveer 10L per cm dus ca 3-4 cm lager ivm verstevigingsrand.
80cm diep is best veel dus iets terug gegaan naar 70cm.

Wil de bak ook iets lager hebben anders kan ik lastig de hele bodem aanraken. Moet best veel dingen rekening mee houden!

Heb nu een stromingspompje erbij draaien en ga eens proberen die op een mechanische timer te zetten kijken of dit werkbaar is.
 

Bijlagen

  • DSC02984.JPG
    DSC02984.JPG
    137.6 KB · Weergaven: 90
  • DSC02985.JPG
    DSC02985.JPG
    129.8 KB · Weergaven: 119
DE jbl1902 zwaar overvoeren tijdens het indraaien werkt super!
Wilde vanavond water gaan verversen maar wil nu morgen meer metingen gaan doen dus wacht er nog even mee. Zit nu op 70%/3dagen.
Nu weer wat tijd om wat waterwaarden bij te leren. Was ik nog niet helemaal aan toe gekomen.
 

Bijlagen

  • DSC02987.JPG
    DSC02987.JPG
    125.2 KB · Weergaven: 89
Ik krijg met mijn filters ook niet al het vuil van de grond. De poepjes zijn simpelweg te groot:DD. Dus ik heel deze om de dag ongeveer weg of moet me echt aan eentje storen. Ik heb mijn filters trouwens ook niet op vol volume staan, dat is echt te heftig voor ze had ik het idee.
Mijn Aquarium staat midden in de woonkamer langs de muur, kan daar niet buiten de kast een pomp netjes wegwerken. Dus ik heb wel echt een kast nodig waar twee filters in passen.
 
Hoe gaat het trouwens met de planten in het aquarium? Ik had wat last van baard alg, maar nu gelukkig weer onder controle..
 
Van baard alg heb ik een beetje last, echter groeien deze planten zo snel dat ik de slechte stukken met baard alg eruit haal.
Ik heb het licht ook niet te fel. Bij mijn vorige bewoners (oa diamantzalmen) die hebben een hekel aan scherp licht. Hierdoor heb ik de led balk op zijn zij gelegd en schijnt naar de achterruit. Het licht is ook ingesteld voor "voldoende" en niet super fel. Volgens mij is dit eerder bij een koraalaquarium een optie. Hierdoor is de alg goed in de hand te houden en op de ruiten is het echt niet veel. Woon ook op de schaduwzijde dus geen direct zonlicht in mijn woonkamer: heerlijk in de zomer!

De poepjes blijven nu ook tegen de korf zitten die zijn idd best fors. Eigenlijk moet ik een paar spijlen in de korf doorknippen maar is nog geen prio.
Wel een timer op de powerhead gezet. Die staat vrij laag zodat het zand net niet weggespoeld wordt en bovenin de bak nog rustig water als ze dit willen.
Dat nu niet alles opgezogen wordt is nog best handig die kan ik voor de FX6 gebruiken ivm indraaien. Het zou wel fijn zijn als ik niet regelmatig hoef op te ruimen in de bak maar moet in deze bak niet te vel aandacht aan besteden maar kan wel experimenteren voor de volgende.

Is ook niet zo dat ik een hekel aan waterwissels heb maar troep eruit hevelen en weer bijvullen is een frequente bijzaak liever niet.

Een kast is ook best fijn hoor mijn spulletjes moeten in de gangkast maar ik heb erg de behoefte aan ruimte in mijn woonkaner en een kast komt erg massief over dus geef meer de voorkeur voor een open frame maar moet wel alles netjes zijn. Voor onze visjes kan dat denk ik ook wel die hebben niet veel nodig.
 
Steigerbuis frame is binnen!
Eerst alles met wasbenzine afgewassen. Plakte best goed.
Toen in elkaar gezet voor een indruk en kwam er al snel achter dat:
-zonder tafelblad hij niet echt stabiel is.
-hoogte van de tussen koppelingen niet hetzelfde is als de hoek koppelingen.
-middenbuis vergeten mee te bestellen
-extra flenzen voor een boekenplank te monteren lijkt me ook fijn.

Bij de hoek kopellingen kan je 1 buis er dieper in steken en de andere 2 er tegen. Betekend dat de afmetingen die ik uitgerekend heb variabel worden en als je niet oplet de tafelpoten niet dezelfde lengten hebben.
Best lastig dus en heb ik enkele opties:
-Eettafel van maken.
-Tafelblad er op schroeven, koppelingen uitvullen en op zijn kop opbouwen en uitlijnen, aftekenen, zink er af slijpen en vasthechten, testen en aflassen. Verven kom ik dan niet onderuit...

Ziet er wel stoer uit overigens :cool: . Ook veel ruimte voor het filter. Hier de JBL e1902 en FX6 samen voor indruk. Zie ik ook meteen dat de onderbuizen verkeerd zitten die fx6 moet naar rechts naar de gordijn.

btw ik heb een oplossing verzonnen voor de restafval op de bodem... Bij de fx6 heb je een aanzuig/aftap punt onderin dus daar kan ik een slang op aansluiten icm een luchtpistool/kraan oid met buis kan ik die in de bak steken en meteen afzuigen, en onder de tafel terug leggen/ hangen. Gemak!
 

Bijlagen

  • DSC02989.JPG
    DSC02989.JPG
    184.8 KB · Weergaven: 126
  • DSC02991.JPG
    DSC02991.JPG
    170.8 KB · Weergaven: 98
Mooi om te zien! Zitten er geen stelschroeven bij? Anders moet je misschien met bierviltjes of houten rondjes aan de gang tot hij waterpas is. Mijn moeder had vroeger kunststof rondjes met vilt eronder aangeschaft waar de poten van de bank en de stoelen ruim in pasten. Wij hadden destijds een parketvloer en ze wilde die niet beschadigen. Met die rondjes werd het gewicht beter verdeeld, vooral als mijn zware vader in zijn stoel zat. Zo'n bak als jouw toekomstige bak weegt natuurlijk ook nogal, en met zulke rondjes zou je natuurlijk ook een extra houten rondje onder de poot kunnen leggen.

Mooi handigheidje inderdaad voor dat restvuil. Creatief hoor!
 

Terug
Bovenaan