Erikdebrabander
Well-known member
- Lid geworden
- 3 maart 2018
- Leeftijd
- 52
NOU JA ZEG... 🙄
Als je het sluiertopic van Michelle1 bekijkt, dan kun je lezen dat dit gedrag bij sluiers hoort. De vrouwtjes schieten kuit en de mannen beuken erop los zodat de eitjes worden afgezet. Gebeurt dat niet, dan schijnen ze " legnood" te krijgen, en dat is niet fijn. Ik vraag me dan ook af of je ze weer uit elkaar moet halen. Ik denk ook dat de chocolade oranda de eitjes heeft afgezet, gezien het gedrag dat je beschrijft. Of misschien allebei wel 😎Overigens komen er nu veel hormonen in het water, en dit heeft consequenties voor je waterwaarden. Zelf heb ik geen ervaring met paaigedrag, alleen bij Quick heb ik paaipukkels gezien en wat jaaggedrag. Er zijn wel meerdere forumleden die hier meer over weten.
Ik zie dit iets anders. Je biologische media wil je juist schoon houden van vuil deeltjes om verstopping van de poriën waar de goede bacteriën leven te voorkomen en hierdoor is een mechanische voor-filtering in elk filter, ook als je er twee hebt nodig. Indien je twee filters hebt zou je dus het beste in beide filters eerst mechanisch filteren en daarna biologisch. Het mechanisch filter kan wel klein blijven, gewoon een grove, medium en filterwatten (in die volgorde) voor al je biologische media.Ik had nu ook op Aquarium Sunshine Valley een filmpje gezien dat je met twee pompen ervoor kon kiezen één volledig met biologische filtermedia en een met mechanische. Om ervoor te zorgen dat het hele biologische oppervlak zo goed mogelijk benut werd. Ben daar wel over aan het denken, omdat ik voor mijn bak een erg grote filtering heb. Dominique gaf aan dat je anders niet het hele oppervlakte in je filters bezet hebt met bacteriën en dan werd dus niet al het water wat door de pomp gaat voldoende gefilterd. Was erg interessant.
Ik heb ze nu nog gewoon volgens omschrijving filter. Ik denk dat zijn filmpje vooral bedoeld was als je eigenlijk teveel filtering voor je bak hebt en dus te weinig voeding voor je bacteriën. Dan zou de opsplitsing een optie zijn. Maar dan heb je zoals jij zegt sneller vervuiling. Ook wel logisch inderdaad.Ik zie dit iets anders. Je biologische media wil je juist schoon houden van vuil deeltjes om verstopping van de poriën waar de goede bacteriën leven te voorkomen en hierdoor is een mechanische voor-filtering in elk filter, ook als je er twee hebt nodig. Indien je twee filters hebt zou je dus het beste in beide filters eerst mechanisch filteren en daarna biologisch. Het mechanisch filter kan wel klein blijven, gewoon een grove, medium en filterwatten (in die volgorde) voor al je biologische media.
Zou je een filter vullen met alleen biologische media dan is de zal de werking van die biologische media door verstopping van de media na verloop van tijd afnemen.
Dat doe ik ook als er tussentijds veel poepjes liggen. Nu zijn het er gelukkig wat minder, want maar twee sluiers. En Tigger legde flinke drollen neer...Gelukkig gaat het al beter! Dit is even zo'n minder leuke fase waar je meer werk hebt dan genieten.
Ik doe ook niet dagelijks afhevelen maar gebruik een fijnmazig schepnetje. Scheelt extra bijvullen met water en dus tijd.
Ja die bare bottom is wel wat met HQ sluiers. Sluiers zijn toch wel gevoelig merk ik, zelfs de LG sluiers die ik heb. Het scheelt in ieder geval wat werk. Gelukkig gaat het weer wat beter met je vissen, het zal fijn zijn als de nieuwe bak er is...Ja ze doen vrij normaal denk ik... Wel bij de fantail en Oranda nog een ankerworm gevonden maar die zijn lastig er uit te trekken...
Heb nu elke dag een WW en doe hier weer medicatie bij tegen ankerwormen. Morgen weer een ww en dat de kuur tegen parasieten hoop dat dit dan afdoende is.
Gelukkig zijn de mannetjes nu niet opdringerig.
Merk nu goed dat een sproeibuis achterin niet tof is: ze gaan ervoor zwemmen dus kijk ik vaak tegen hun staarten. Bij de nieuwe bak moet ik hier eens goed naar de spoeling kijken en hoop dat de fx6 dan zwak genoeg is dat ze overal graag rondzwemmen want ze zoeken graag de luwte op.
Ook begin ik steeds meer aversie te krijgen om dagelijks de restjes en uitwerpselen weg te hevelen maar het bijvullen nog meer. Nu snap ik ook dat veel mensen voor bare bottom gaan en zonder planten want die uitwerpselen gaan toch ook vrij snel vlokken en op de plantjes kleven.
Om me het zo makkelijk mogelijk te maken heb ik mijn JBL402 uitgeschakeld en ga deze ombouwen naar een gravel cleaner die ik dan dagelijks kan gebruiken en dan wekelijks even los koppel om te spoelen bij een WW.
Ik heb deze nu op de aftap van de FX6 aangesloten zonder rotor en alleen een fijnschuim in zitten. en werkt best goed maar kan hem niet uitzetten anders komt er dood water in dus moet dit nog even laten "bezinken". Wel superfijn dat ik dan even snel de bodem kan zuigen en later de 402 kan loskoppelen, leeg spoelen en zand weet terug gooien. Om die reden wil ik de orginele gravel cleaner van Fluval niet gebruiken die is te omslachtig om open te maken en kan je de slangen niet afkoppellen. Nu kan ik een lege potfilter ook automatisch vullen en opstarten, loskoppelen en legen.
Met kleine stapjes gaat het wel wat worden...
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.