Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Wazda? Eitjes? Ben benieuwd van wie... Maar meestal eten ze dat snel op. Op kruisingen zit je ook niet te wachten denk ik...
 
De Oranda reageerde best verlammend op hun aanvallen die dook in de planten en ging in coma maar alleen de Panda zou een mannetje moeten zijn...
De Menbaburi werdt net zo goed in de hoek gedrukt...
Ik denk dat ik er wat apart zet. Had zoiets eerder gehad en in een broednet gezet en ze eten elkaar op tot er 1 of 2 over blijft is ook meer als voldoende.

Zal wel wat aparts zijn hoor :ROFLMAO:
 
Gelukkig hebben ze nu wel rust.
En die kleine Fantail/Ryukin is ook een mix denkt FGS en is ook leuk :giggle: .
 
Als je het sluiertopic van Michelle1 bekijkt, dan kun je lezen dat dit gedrag bij sluiers hoort. De vrouwtjes schieten kuit en de mannen beuken erop los zodat de eitjes worden afgezet. Gebeurt dat niet, dan schijnen ze " legnood" te krijgen, en dat is niet fijn. Ik vraag me dan ook af of je ze weer uit elkaar moet halen. Ik denk ook dat de chocolade oranda de eitjes heeft afgezet, gezien het gedrag dat je beschrijft. Of misschien allebei wel :cool:Overigens komen er nu veel hormonen in het water, en dit heeft consequenties voor je waterwaarden. Zelf heb ik geen ervaring met paaigedrag, alleen bij Quick heb ik paaipukkels gezien en wat jaaggedrag. Er zijn wel meerdere forumleden die hier meer over weten.
 
Als je het sluiertopic van Michelle1 bekijkt, dan kun je lezen dat dit gedrag bij sluiers hoort. De vrouwtjes schieten kuit en de mannen beuken erop los zodat de eitjes worden afgezet. Gebeurt dat niet, dan schijnen ze " legnood" te krijgen, en dat is niet fijn. Ik vraag me dan ook af of je ze weer uit elkaar moet halen. Ik denk ook dat de chocolade oranda de eitjes heeft afgezet, gezien het gedrag dat je beschrijft. Of misschien allebei wel :cool:Overigens komen er nu veel hormonen in het water, en dit heeft consequenties voor je waterwaarden. Zelf heb ik geen ervaring met paaigedrag, alleen bij Quick heb ik paaipukkels gezien en wat jaaggedrag. Er zijn wel meerdere forumleden die hier meer over weten.

Ja moet even goed opletten dat ze niet wordt uitgeput...
De Oranda vlucht nog erg in de planten en verstijft dan. De Menkaburi gaat wel redelijk nu en de Fantail en panda hebben even rust maar gisteravond werden de nieuwtjes weer lastig gevallen en wilde de Menkaburi in een hoek zijn...
Ook lijkt het of er nog meer kerstballen in de planten hangen. Maak me best zorgen nu...iedere keer een verassing als je thuis komt of het wel goed gaat.
 

Bijlagen

  • DSC03054.JPG
    DSC03054.JPG
    187.3 KB · Weergaven: 93
  • DSC03053.JPG
    DSC03053.JPG
    171.2 KB · Weergaven: 126
Dus een extra waterwissel is dan hard nodig? Worden ze dan ook rustiger?

Moet er niet aan denken aan al die eitjes die nu in de filters komen:FX6,401 en 402. Ben al eerder jonkies tegengekomen van ca 15mm
 
Net een 70% waterwissel gedaan nieuwe styl voor ca 200L: slangen halen,aankoppellen, legen, vullen, opruimen in 22 minuten.
Ze zijn meteen een stuk rustiger en zwemmen ontspannen, echter wil de Oranda toch weer in de planten nestelen na even rustig tussen de rest te hebben verpoosd.

De fx6 draait nu wel overigens op 99% dus met een lichte bewuste lekkage retour naar de inlaat om de bypass slang niet dood te laten slaan.
Op een 270L bak kan deze FX6 dus goed draaien en dan merk je goed dat de Biohome formule (helemaal volproppen met media) in dit geval best gunstig uitvalt

Echter adviseerde GFS wel een extra FX6 erbij te zetten en hij is niet de eerste...Biohome adviseert dit ook.
Ook in cichlidenbakken zie ik vaak twee in gebruik op youtube in de wat ruimere bakken.
Na de waterwissel is het water wel een heel stuk helderder best apart is slechts 2 dagen geleden :rolleyes:
 

Bijlagen

  • DSC03063.JPG
    DSC03063.JPG
    184.6 KB · Weergaven: 124
Dat zijn dus die hormonen in het water, of is het zaad? Hom-vocht heet dat geloof ik bij vissen. Ik heb ook twee ( interne) filters, zodat ik ze om beurten kan uitspoelen als dat nodig is. Hier staan sluierstaarten dus om bekend, heb ik begrepen. Als je na zo'n parings-actie een meting zou doen, denk ik dat je nitriet en ammonia omhoog schiet.
 
Denk dat de waterwissel veel goed deed. Ze zijn lekker aan het rusten. Wat wel raar is is dat de het eten van vanochtend en van net niet opeten dus kan ik dit er uit halen...
Weet niet zeker of nog een waterwissel nodig is...
 
Ik heb ergens gelezen dat ze ook minder trek hebben als ze kuit schieten. Ook Nicolientje at wat minder, of was minder snel. Volgens mij zitten ze nu de eitjes weer op te eten, ik heb vanavond in ieder geval niet gevoerd.

Ik heb gegoogeld op " sluierstaart eitjes" en ik kwam ook een oude thread uit 2017 tegen met wat informatie.


Misschien moet je even je water testen, maar houd ze goed in de gaten.
 
Gisteren nog eens een WW gedaan maar ze zijn nu super lui bij elkaar onder het oppervlak. Eten nog steeds erg weinig maar eitjes overal...
Ook gisteren wat takjes in de kweeknet gedaan inc de powerhead die zit vol! Net thuis en de eerste 20 liggen al op de bodem.
Die net is wel fijn die zit in de grote bak en dan krijgen ze dus ook vers water. Later moeten ze even apart in de 60L.
Heb dit al eens eerder gehad met Brochis Splendens en die vraten elkaar op tot er 1 over was. Heb 2 netjes hangen dus heb wel Hikari first bites gevoerd maar zou dit niet te veel moeten doen.
De sterkste en snelste blijft over... En met een beetje pech ook veel in mijn filters...
 

Bijlagen

  • DSC03084.JPG
    DSC03084.JPG
    146.1 KB · Weergaven: 75
Oeioei, dat lijkt wel op een klein sluier-kwekerijtje... zijn ze bij jou ook de hele dag aan het spelen? Bij mij eten ze inderdaad de eitjes op, en spelen dan weer vrolijk verder... Ik zal morgen weer een filmpje in mijn eigen draadje neerzetten:p
 
Dan hoop ik dat je waterkwaliteit nog in orde is. Veel homvocht en eitjes leidt ook tot hogere ammoniak- en nitrietwaarden. Ammoniak en nitriet zit meestal onderin, als de waarden slechter worden zie je de vissen vaker aan de oppervlakte zitten.
 
Gek is dat als sluiers niet eten, je zou zeggen die hebben altijd trek haha. Maar in principe kunnen ze best lang zonder eten. Zal ook allemaal even wennen zijn en nu afwachten met al die kleintjes straks! Ik had nu ook op Aquarium Sunshine Valley een filmpje gezien dat je met twee pompen ervoor kon kiezen één volledig met biologische filtermedia en een met mechanische. Om ervoor te zorgen dat het hele biologische oppervlak zo goed mogelijk benut werd. Ben daar wel over aan het denken, omdat ik voor mijn bak een erg grote filtering heb. Dominique gaf aan dat je anders niet het hele oppervlakte in je filters bezet hebt met bacteriën en dan werd dus niet al het water wat door de pomp gaat voldoende gefilterd. Was erg interessant.
 
Ik had nu ook op Aquarium Sunshine Valley een filmpje gezien dat je met twee pompen ervoor kon kiezen één volledig met biologische filtermedia en een met mechanische. Om ervoor te zorgen dat het hele biologische oppervlak zo goed mogelijk benut werd. Ben daar wel over aan het denken, omdat ik voor mijn bak een erg grote filtering heb. Dominique gaf aan dat je anders niet het hele oppervlakte in je filters bezet hebt met bacteriën en dan werd dus niet al het water wat door de pomp gaat voldoende gefilterd. Was erg interessant.
Ik zie dit iets anders. Je biologische media wil je juist schoon houden van vuil deeltjes om verstopping van de poriën waar de goede bacteriën leven te voorkomen en hierdoor is een mechanische voor-filtering in elk filter, ook als je er twee hebt nodig. Indien je twee filters hebt zou je dus het beste in beide filters eerst mechanisch filteren en daarna biologisch. Het mechanisch filter kan wel klein blijven, gewoon een grove, medium en filterwatten (in die volgorde) voor al je biologische media.

Zou je een filter vullen met alleen biologische media dan is de zal de werking van die biologische media door verstopping van de media na verloop van tijd afnemen.
 
Die filteropbouw kan je ook goed in de Biohome filmpjes zien. Bij mijn FX6 is dit niet anders, maar zijn ze in het ontwerp wel zo slim geweest om de fijnfilter bovenop te leggen voordat de stroming weer naar beneden gaat door de media.

Had vanochtend de Amoniak en No2 gemeten en die zijn nul echter wel iets NO3 dat moet die Biohome later weg werken maar dat duurt maanden voordat dit stabiel wordt, Echter lijkt het Biohome volume er nog te krap voor te zijn voor sluiers. Dit moet ik nog even zelf ondervinden omdat ik er niet te veel in mijn bak wil kan die balans er nog komen. Echter heeft GFS ook een powerhead met ionisator die wellicht een beter alternatief is dan een extra FX6 erbij maar ook goedkoper en zuiniger in stroom.

En toen had ik een issue: kleine ontstekingen op de staart van de Oranda en Ryukin. Na overleg met GFS daar vanochtend mee op reis en blijkt het ankerwormen te zijn en ook kleine parasieten op de slijmhuid.
Daar heb ik medicatie voor nu maar ook ontsmettingsmiddel met kwastje om een ontsteking te voorkomen.

Volgende stappen zijn: fry eruit (2 daagjes oud jammer) ,zand er uit en koken, grote WW en medicatie er in eerst voor de ankerwormen en daarna voor de paras...

Een groter probleem is dat nu de paringstijd is aangebroken en de Panda en Fantail vallen de Oranda weer lastig en GFS weet nu zeker dat de Panda en Fantail mannetjes zijn.
Ik zie ook duidelijk verschil in eetgedrag en zwemsnelheden waarvan de Ryukin de traagste is en de Oranda wordt ingehaald door de Panda en Fantail dus weer een bonk stress in de bak...
Ik begin nu heel hard te denken wat ermee te gaan doen maar een gezond verstand zou zeggen dat ik voor een soort moet kiezen om het echt in balans te krijgen.

Dan zou ik denk ik wel voor de Ryukins kiezen denk ik omdat die vrij sterk zijn. De Orandas zijn zwakker en de telescopen worden later allemaal blind. De kleine fantail is ook super opdringerig.

Baal wel van de situatie want ik zou eigenlijk ook de Mannetjes en vrouwtjes moeten scheiden voor wat extra rust...

Weinig opties vrees ik... eerst medicatie
 
Jee, da's balen... je hebt gelukkig goed contact met de GFS, dat scheelt. Het is inderdaad belangrijk dat de vissen compatibel zijn, dan hebben ze gelijke kansen op voer etc. Ik hoop dat je dit probleem weet op te lossen. Sterkte met de medicatie etc.
 
Nu zijn ze weer relaxed, dicht bij elkaar en respecteren ze de 0.015 meter afstand ;) . Vanochtend waren ze aan het jagen op de Oranda daar maak ik me best zorgen om ivm stress en uitputting.
Ook de leercurve wordt steeds steiler. Is op zich super interessant maar vraagt ook investeringen die nu even geen voorrang hebben. De medicatie, visbestand, en grotere bak moeten eerst opgelost worden.

GFS eigenaar is super enthousiast en helpt graag(y) Alleen jammer dat hij 1.5uur rijden weg is dus moet echt plannen dat is lastig icm dochtertje. gelukkig rijdt autotje op LPG dat is maar 6euro voor de reis.
Merk wel dat je een kundig iemand moet hebben om die beesten het beste te kunnen geven.:cool:
 
Absoluut, dat merk ik hier ook. Sluiers op een goede manier houden is best lastig. En dan heb ik nog maar simpele LFS- sluiers...
 
Ik zie dit iets anders. Je biologische media wil je juist schoon houden van vuil deeltjes om verstopping van de poriën waar de goede bacteriën leven te voorkomen en hierdoor is een mechanische voor-filtering in elk filter, ook als je er twee hebt nodig. Indien je twee filters hebt zou je dus het beste in beide filters eerst mechanisch filteren en daarna biologisch. Het mechanisch filter kan wel klein blijven, gewoon een grove, medium en filterwatten (in die volgorde) voor al je biologische media.

Zou je een filter vullen met alleen biologische media dan is de zal de werking van die biologische media door verstopping van de media na verloop van tijd afnemen.
Ik heb ze nu nog gewoon volgens omschrijving filter. Ik denk dat zijn filmpje vooral bedoeld was als je eigenlijk teveel filtering voor je bak hebt en dus te weinig voeding voor je bacteriën. Dan zou de opsplitsing een optie zijn. Maar dan heb je zoals jij zegt sneller vervuiling. Ook wel logisch inderdaad.
 
Wat vervelend zeg dat ze ziek zijn, maar wel fijn dat je direct weet wat te doen. Het zand koken heb ik nog nooit gehoord, maar klinkt logisch om alles te verwijderen.
Ik heb nu ook laatst gelezen dat veel mensen preventief, of ja curatief, doen ontwormen. Heb ik ook nog nooit gedaan.
Soms is het wel echt een overload van informatie allemaal haha. Nooit gedacht dat het houden van sluiers zo ingewikkeld zou zijn.
 
Ja het is maar een dun laagje zand maar met al die eitjes erin en ander afval dat kan je ook niet lekker bewaren in een emmer gaat rotten dus heb ik die gekookt en schoongespoeld. Nieuw zand wassen is veel meer werk.

Weet niet of preventief ontwormen wel de juiste optie is er is zoveel verschillende wormen en parasieten dat je meerdere sessies moet doen. Nu moet ik er ook 2 sessies doen en elke dag waterwissel.
Zoveel bestrijdingsmiddelen zou ik zelf niet te vaak gebruiken.
 
HAd ook de powerhead gebruikt als bladblazer blaas je het zand zo een hoekje in, Met schepnet er uit en de rest met hevel. Lekker lui :ROFLMAO:
 
Ja ze doen vrij normaal denk ik... Wel bij de fantail en Oranda nog een ankerworm gevonden maar die zijn lastig er uit te trekken...
Heb nu elke dag een WW en doe hier weer medicatie bij tegen ankerwormen. Morgen weer een ww en dat de kuur tegen parasieten hoop dat dit dan afdoende is.
Gelukkig zijn de mannetjes nu niet opdringerig.

Merk nu goed dat een sproeibuis achterin niet tof is: ze gaan ervoor zwemmen dus kijk ik vaak tegen hun staarten. Bij de nieuwe bak moet ik hier eens goed naar de spoeling kijken en hoop dat de fx6 dan zwak genoeg is dat ze overal graag rondzwemmen want ze zoeken graag de luwte op.

Ook begin ik steeds meer aversie te krijgen om dagelijks de restjes en uitwerpselen weg te hevelen maar het bijvullen nog meer. Nu snap ik ook dat veel mensen voor bare bottom gaan en zonder planten want die uitwerpselen gaan toch ook vrij snel vlokken en op de plantjes kleven.
Om me het zo makkelijk mogelijk te maken heb ik mijn JBL402 uitgeschakeld en ga deze ombouwen naar een gravel cleaner die ik dan dagelijks kan gebruiken en dan wekelijks even los koppel om te spoelen bij een WW.
Ik heb deze nu op de aftap van de FX6 aangesloten zonder rotor en alleen een fijnschuim in zitten. en werkt best goed maar kan hem niet uitzetten anders komt er dood water in dus moet dit nog even laten "bezinken". Wel superfijn dat ik dan even snel de bodem kan zuigen en later de 402 kan loskoppelen, leeg spoelen en zand weet terug gooien. Om die reden wil ik de orginele gravel cleaner van Fluval niet gebruiken die is te omslachtig om open te maken en kan je de slangen niet afkoppellen. Nu kan ik een lege potfilter ook automatisch vullen en opstarten, loskoppelen en legen.

Met kleine stapjes gaat het wel wat worden...
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig gaat het al beter! Dit is even zo'n minder leuke fase waar je meer werk hebt dan genieten.
Ik doe ook niet dagelijks afhevelen maar gebruik een fijnmazig schepnetje. Scheelt extra bijvullen met water en dus tijd.
 
Gelukkig gaat het al beter! Dit is even zo'n minder leuke fase waar je meer werk hebt dan genieten.
Ik doe ook niet dagelijks afhevelen maar gebruik een fijnmazig schepnetje. Scheelt extra bijvullen met water en dus tijd.
Dat doe ik ook als er tussentijds veel poepjes liggen. Nu zijn het er gelukkig wat minder, want maar twee sluiers. En Tigger legde flinke drollen neer...
 
Ja ze doen vrij normaal denk ik... Wel bij de fantail en Oranda nog een ankerworm gevonden maar die zijn lastig er uit te trekken...
Heb nu elke dag een WW en doe hier weer medicatie bij tegen ankerwormen. Morgen weer een ww en dat de kuur tegen parasieten hoop dat dit dan afdoende is.
Gelukkig zijn de mannetjes nu niet opdringerig.

Merk nu goed dat een sproeibuis achterin niet tof is: ze gaan ervoor zwemmen dus kijk ik vaak tegen hun staarten. Bij de nieuwe bak moet ik hier eens goed naar de spoeling kijken en hoop dat de fx6 dan zwak genoeg is dat ze overal graag rondzwemmen want ze zoeken graag de luwte op.

Ook begin ik steeds meer aversie te krijgen om dagelijks de restjes en uitwerpselen weg te hevelen maar het bijvullen nog meer. Nu snap ik ook dat veel mensen voor bare bottom gaan en zonder planten want die uitwerpselen gaan toch ook vrij snel vlokken en op de plantjes kleven.
Om me het zo makkelijk mogelijk te maken heb ik mijn JBL402 uitgeschakeld en ga deze ombouwen naar een gravel cleaner die ik dan dagelijks kan gebruiken en dan wekelijks even los koppel om te spoelen bij een WW.
Ik heb deze nu op de aftap van de FX6 aangesloten zonder rotor en alleen een fijnschuim in zitten. en werkt best goed maar kan hem niet uitzetten anders komt er dood water in dus moet dit nog even laten "bezinken". Wel superfijn dat ik dan even snel de bodem kan zuigen en later de 402 kan loskoppelen, leeg spoelen en zand weet terug gooien. Om die reden wil ik de orginele gravel cleaner van Fluval niet gebruiken die is te omslachtig om open te maken en kan je de slangen niet afkoppellen. Nu kan ik een lege potfilter ook automatisch vullen en opstarten, loskoppelen en legen.

Met kleine stapjes gaat het wel wat worden...
Ja die bare bottom is wel wat met HQ sluiers. Sluiers zijn toch wel gevoelig merk ik, zelfs de LG sluiers die ik heb. Het scheelt in ieder geval wat werk. Gelukkig gaat het weer wat beter met je vissen, het zal fijn zijn als de nieuwe bak er is...
 
Schepnetje kon ik zelf niet verzonnen krijgen! :ROFLMAO: (y)
Nu staan de plantenbakjes tegen het glas redelijk in de weg voor een schepnetje en de Oranda en Ryukin zwemmen zich iedere keer klem dus heb met mokken gebaricadeerd. Echter het vuil trekt er tussen. Met een andere bak kan ik de stroming dan ook beter sturen hoop ik en maak een poging om de fx6 korf wat hoger te zetten en van de kleinere JBL402 kort en laag zodat liggen vuil daar naartoe gaat en niet in de FX6. Er zijn wel wat dingetjes om te proberen hiermee en kan ook nog iets bouwen van een "stofzuigerbuis" die ik in een koker in de bak parkeer waardoor de koker een korf wordt.
Dan stroomt het water in de 402 altijd maar is dan louter voor het grof vuil en dan makkelijk te legen.

De Oase Gravel Cleaner is dan een onhandig ding met vaste slangen... en ik hoef dan niet te primen dat gaat vanzelf met aankoppelen van de slangen.
Beter een potfilter ombouwen dan verkopen;)

Aquarium heeft nu direct nog geen prio, echter is de fabrikant vorige week verhuisd en is net weer opgestart. Moet nog bespreken hoe de stabilisatielijsten moeten gaan worden met die FX6 bochten dat is best lastig...
 

Bijlagen

  • DSC03082.JPG
    DSC03082.JPG
    96.5 KB · Weergaven: 62
Ik gebruik een rubber kwastje om het vuil overal tussenuit te halen, en houd daar de hevelslang bij zodat het meteen wordt opgezogen.

SKU258945_large.jpg
 

Terug
Bovenaan