Wat is er nieuw

Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.

Had in de oude cocosnoot een gat gemaakt voor een plantenbakje en die was dus net te laag, maar wel weer goede inspiratie dus een AH 1euro noot diagonaal open gezaagd en leeg gekregen.

Nou vraag ik me af of ik de glasvezel in dit bakje ook kan vervangen voor blauw schuim. Ik verwacht dat hier ook een beter oppervlak is om vuil op te hechten wat voeding is voor de wortels. Of klei stickjes erbij doen.
Wortels zullen zich er toch wel doorheen worstelen denk ik.

Dus hier maak ik ook veel gaten voor stroming in zodat planaria hier weinig beschutte schuilplaats kunnen vinden. Onder een bakje ging dit niet goed...

Bijlagen

• 20210315_172822.jpg
    20210315_172822.jpg
    199.8 KB · Weergaven: 210
Mooi projectje weer! Ja, bij mij is de opbrengst dus ongeveer de helft van die van jou, van drie Sluiers en Bessie-Tha-Bitch 😛 . Ik heb zelf eigenlijk nooit zoveel last vanPlanaria/Nematoden o.i.d. Er kruipt of zwemt wel eens wat rond, maar daar hebben ze tot nu toe geen last van.

Wat een zandzakken die goudvissen van jou! 😱

Hehe, Dom, Lomp en Famous 😉 .
Gisteren had er eentje mijn salontafel nat gespetterd, kleine van me lag helemaal dubbel.

1x planaria gehad en zijn verdwenen toen ik de bakjes weghaalde. Daarom ben ik wat langzamer met de herinrichting.
Bij de LFS zag ik ook plantjes in de koeling. Is dit om de slakken te cullen?
Dan hoef ik nieuwe plantjes niet in quarantaine te zetten...

Ben nu Cocosnoot T aan het trekken. Voorlopig nog niet de haren er af geschuurd.

Zou kunnen... ik heb in ieder geval mijn nieuwe plantjes eerst een paar dagen in een emmertje in de keuken gezet. Maar misschien werkt kou ook wel Hoewel Poelslakken hier ook in de sloten voorkomen.

geen flauw idee hoe hier een antwoord op te vinden LOL!!

Hehe, Dom, Lomp en Famous 😉 .
Gisteren had er eentje mijn salontafel nat gespetterd, kleine van me lag helemaal dubbel.

1x planaria gehad en zijn verdwenen toen ik de bakjes weghaalde. Daarom ben ik wat langzamer met de herinrichting.
Bij de LFS zag ik ook plantjes in de koeling. Is dit om de slakken te cullen?
Dan hoef ik nieuwe plantjes niet in quarantaine te zetten...

Ben nu Cocosnoot T aan het trekken. Voorlopig nog niet de haren er af geschuurd.
invitero plantjes gebruiken erik anders blijf je planaria introduceseren en slakken etc

Volgens mij heb ik nu genoeg namen verzamelt voor een elftal🧐
In Vitero is een super idee! Ga ik me in verdiepen maar denk dat ik nu met nog een cocosnoot erbij de plantjes die nog drijven mooi een plekje kan geven.

Potje zit er nog losjes in morgen ga ik de glaswol vervangen voor schuim.

Bijlagen

• 20210315_181011.jpg
    20210315_181011.jpg
    324.9 KB · Weergaven: 193
  • 20210316_084221.jpg
    20210316_084221.jpg
    206.2 KB · Weergaven: 196
FF met een waterwissel het plantje uit de glaswol getrokken. (heb niet altijd zin om tot mijn oksel mijn arm in die bak te steken om wat te pakken 😉 )
Dacht eerst een blok uit rest schuim te snijden met een mesje maar vond nog een strookje waat ik mooi de wortels in kon leggen en mooi in het potje kan klemmen.
Nu zit hij wel mooi op zijn plek in de cocosnoot en smoelt niet verkeerd en is zo peuter proof.

Heb nog wat restplantjes drijven die zal ik ook zo doen. Als het schuim troep vast houdt zal er wellicht ook voldoende voeding komen anders naar andere plantjes van In Vitro.

Heb geen potjes meer liggen dus zal een paar plantjes moeten halen en ivm slakken maar gaan cullen😕
Niet de meest logische werkwijze maar nog relatief goedkoop. Met 1 In Vitro bakje zit voldoende in om de bakjes mee op te vullen.

Bijlagen

• 20210318_104222.jpg
    20210318_104222.jpg
    115.4 KB · Weergaven: 206
  • 20210318_104442.jpg
    20210318_104442.jpg
    146.9 KB · Weergaven: 197
Leuk en crea bedacht 👍 Dat die cocos noten meteen zinken. Met hout kan het soms wel lang duren dat het op de bodem blijft. Zo met die gaten onderin ook super zodat er ws. weinig tot geen vuil ophoping in blijft.

Ja cocosnoot zakt als een steen.
De openingen heb ik er in gemaakt voor voldoende stroming en licht. Dat vinden planaria niet zo fijn die zaten onder mijn schaaltjes... Hierdoor ook lang zoeken voor een alternatief.
Gek genoeg gaat er enorm veel vuil onder zitten maar met de klok zuig ik dit allemaal op als ik ze even wegschuif dus veel praktischer als een partij stenen oid.

En de bak is nooit hetzelfde. Ook als ze lomp zijn schuift alles mooi op dus ook geen beschadigingen.

Vanmiddag nog eentje bij gemaakt. Gaat een stuk makkelijker met ze daag als ik eerst de bodem en zijkanten wegzaag en dan de cocos er uit pulk was maar een kwartiertje.
Oh ja, ook bij de LFS 3 plantjes mee kregen die te slecht waren voor verkoop dus mooi die potjes kunnen gebruiken met wat schuim er in en een stukje klei voeding.

Eens kijken of ik nog wat anders kan vinden dan cocosnoot 😊

Wat nou weer! 😉

Bijlagen

• DSC03552.JPG
    DSC03552.JPG
    290.7 KB · Weergaven: 180
  • DSC03551.JPG
    DSC03551.JPG
    382.5 KB · Weergaven: 193
  • DSC03550.JPG
    DSC03550.JPG
    434.2 KB · Weergaven: 180
Is dit de super- zandafhevelaar waar je mee bezig was? Wat vinden je vissen er van? Werkt-ie naar wens?

Werkt best goed!
Alleen even in de gaten houden dat de uitlaat in de bak onder water staat anders zuigt hij veel lucht aan door het aftappen zoals je ziet. verder nog een keer een echtra schot in zetten om de draaikolk stil te leggen dan bezinkt meer vuil denk ik.
Emmer leeg gieten en het zand even schoonspoelen en terug in de bak. wordt onderdeel van de waterwissel.

haha mooie weer komt van alles uit dat zand joh

heb je wellis over een bodem filter nagedacht je zou daar onder de intake onder kunnen doen dan heb je geen onderhoud aan je bodem weet niet of dat lukt met zoveel vis hoor

Laatst bewerkt:
Ik had de inlaat van de fx6 op de bodem maar dan zuig je alle tront in je filter en bouw je een nitraatfabriek dat wil ik dus niet en heb dit gescheiden met mijn 901/gravelvac. Daar wil ik nog wel een PVC buis voor maken om op de bodem te leggen waar ik de klok in kan zetten. Dan zuigt hij meer vuil op als alleen maar als klok. Moet ik wel de filterblokken PVC aanpassen die zit nu in de weg, achter die buizen hoopt veel vuil op. MOet denk ik van vierkante pvc koker/ kabelgoot gaan worden denk ik. zou een opstap naar hmf voorfilter kunnen worden. De blokken ben ik bijna tevreden over 😊

Anacondas moeten lekker slaapje gaan doen. Was trouwens de opbrengst van 1 dag dus een potfilter zit snel vol als ik deze bewaar en dan bagger voor mijn waterwaarden. Lekker door mijn kraantje heen!

Kleine update.
Vandaag alle Biohome uit mijn FX6 en nu de laatste 3 schijven 30ppi schuim in de mandjes gezet.
Was wel aangenaam verrast dat de filterpad die ik een paar weken eerder over de mandjes gelegd heb (ipv alleen over de media) aan de onderkant goed filtert boven de buitenring en nogmaals in het midden.
Hier heb ik bewust voor filterpad ipv filterwatten of filtervlies gekozen omdat dit toch veel minder pluist. Heb ik van de Biohome site, maar zoek een goedkoper alternatief.

Onderin bij de pompaanzuiging nog noppenschuim op maat geknipt en op het bovenste mandje het rode bakje op zijn kop met schuim er in. Dit omdat als het filterpad bovenop verdikt als die verzadigd raakt en het schuim naar beneden drukt. Het bakje houdt dit tegen. De noppenschuim bovenop drukt de pad aan tegen de mandjes als de deksel dichtgeschroefd wordt.
Het schuim onder de mandjes is alleen om eventuele slakken verder te beperken in hun bewegingen want als ze niet kunnen bewegen kunnen ze ook niet eten en voortplanten.

Dus nog een week of 2 en dat is mijn fx6 ingedraaid. toch 5x 2weken mee bezig geweest. Heb ik weer even de tijd gehad om met de nieuwe zandfilter te werken en ben op enkele kleine updates gelopen die ik nog aan moet pakken.
Hierna wil ik nog eens naar de aanzuig van de fx6 kijken.

Toch lijkt het dat de visjes op de 4e dag na een waterwissel actiever zijn als met Biohome en lekker samen optrekken dus het is wel de moeite waard geweest om op schuim over te gaan stappen.
De JBL901 gravelvac zal straks ook weer alle media moeten missen en op schuim gaan draaien en wil dat de bakjes wat beter aansluiten op de pompkop. Had al eerder gelezen en merk nu ook dat hier een deel van de aanzuig naar de uitgang lekt hierdoor kan hij niet polijsten en spuugt zelfs zand terug in de bak.

Bijlagen

• 20210420_161559.jpg
    20210420_161559.jpg
    431 KB · Weergaven: 168
  • 20210420_154746.jpg
    20210420_154746.jpg
    309.4 KB · Weergaven: 170
  • 20210420_154751.jpg
    20210420_154751.jpg
    304.4 KB · Weergaven: 167
  • 20210420_154915.jpg
    20210420_154915.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 171
  • 20210420_160657.jpg
    20210420_160657.jpg
    151 KB · Weergaven: 171
  • 20210420_161313.jpg
    20210420_161313.jpg
    291.8 KB · Weergaven: 168
Ja, het scheelt onmiddellijk in het gedrag van de vissen als de waterkwaliteit verbetert, dat heb ik hier ook gemerkt. Gelukkig is het hier inmiddels een constante kwaliteit, mij bevalt de 3-daagse WW daarom prima. Maar je hebt weer een knap stukje werk verricht, en meteen een mooi verslagje van het al dan niet goed werken van de Biohome gemaakt. Ik ben benieuwd of je visjes nog steeds lekker doorgroeien.

Moeilijk te zeggen of ze doorgroeien, ik zie ze elke dag LOL!!!
Ik ben wel het aantal voer beurten aan het opvoeren en dat merk ik ook goed in het afval wat terug komt en lijkt er op dat het kuitdrukken wat afneemt.
Begint er ook op te lijken dat de plantjes in de cocosnootjes de opstartfase achter de rug hebben er beginnen ook weer lichtere blaadjes bij te komen. Wel leuk dat het landschap hier elke dag anders is de verhuis ploeg doet het goed!

Ook sinds enkele weken weer wat aanpassinkjes aan mijn skimmer geprobeert wat ook succes heeft hier begint zich ook een schuimlaag op te bouwen en het glas is weer strak schoon merk ook hier dat ze actiever van worden.
Begin ook weer vaker kleine visjes in mijn bak te vinden maar doe hier niets aan maar wel een teken dat alles de goede kant op gaat.

Ja twijfel nu om van 4 naar 3 dagen te gaan. Het water kleurt wel maar wil ook dat de filters eerst indraaien voordat ik 25% kortere intervallen ga doen. Denk over een maandje toch weer eens mijn UV filter uit de kast te halen wellicht toch iets van zweefalgen in mijn bak.

De Biohome... Denk met 3-4 daagse waterwissels dat je niet voor de anearobe filtering moet gaan mikken en geloof dat ik nu 16x meer oppervlak heb voor kolonie en weinig ruimte voor slakjes.

Red Calico doet het ook super nu, echter heeft ze nu witte paaipukkels op haar vinnen dacht eerst even een schimmelinfectie... ze staat nog steeds op MP, echter krijg ik bijna wekelijks complimenten ipv klantjes 😊

Heb jij je nieuwe plantjes al moeten snoeien?

Mijn Pogestemon doet het goed. Ik heb vorige week wat bemesting toegevoegd, en het lijkt of er meer groei in zowel de Vallisneria als de Pogestemon zit, terwijl de algen minder worden :))

Goed teken! bij mij begin ik nu pas iets van aglen te krijgen, maar ook baardalgen op wortels. Maak ik me nog niet zo veel zorgen om maar bezuinigen op voer gaat ook niet dus de WW moeten na indraaien wel aangepast worden.
Toch ook weer een indicatie dat 7 Ryukins op 500L echt wel tegen een limiet zit voor een 4 daagse WW.
Met dit soort dingen ijl ik enorm na omdat ik realiseer dat impuls veranderingen ook een filtratie helemaal om zeep kan helpen. Het iets verkleurde water neem ik nu liever voor lief.

Ze zijn nog in de groei, net als bij mij, daarom is minder voeren geen optie natuurlijk. Maar de hoeveelheid stront die ze produceren is enorm. Ik denk inderdaad dat jij echt op de limiet zit wat betreft je waterwaarden. Wat de algen betreft: ik had daar eens een vraag over gesteld op het plantenforum, en het blijkt dat bij veel grote waterwissels de hoeveelheid nitraat en andere mineralen afneemt. Vandaar ook de grote hoeveelheid baardalg en mijn besluit om een micro- en macronutrienten-combinatie in het zand te steken. Ik heb daar zelf nog weinig verstand van, dus ben ik in contact getreden met iemand die dat wel heeft, namelijk @tuinkabouter. De plantjes reageren in ieder geval goed op de door hem vervaardigde capsules.

JA dacht dat baardalgen door overvoeren komt maar zal me er eens in verdiepen is lang geleden dat ik dit had. De waterwissels voegen de mineralen weer toe wat ook noodzakelijk is voor hun skelet.

Mijn schuimfilter moet dus ook nog flink aanjongen om goed te werken maar dat duurt nog enkele maanden. Van uit mijn geheugen nam de baardalg bij mijn oude bak toen ook weer af... hangt een beetje aan elkaar vast die materie!

Heb sterk het idee dat de blauwalg en de bruine slangen door Voogle veroorzaakt worden... Ben daar meerdere weken mee bezig en valt me op dat ik dit in het najaar 2020 helemaal niet had.
Ook het zand pas goed uitgespoeld en daar kwam veel groen van af dus denk dat ik dit periodiek mag gaan doen. De filters met schuim lijken het goed te doen daar zit nu ca 18L in en wil over enkele weken ook de 401 en 901 volledig schuim maken.

De Biohome had ik schoon gespoeld en ca 20 minuten gekookt dus die mag bewaard worden.

Lastig te zien of ze echt nog groeien lijkt van niet. Ook de kleinste grijs/oranje Calico lijkt stil te staan mischien kleine ouders... de anderen lijken even groot als toen ik ze kocht.

Plantjes hebben het redelijk moeilijk met de baardalg. Blijkt ook door een gebrek aan CO2 te komen maar met die grote WW kan ik dit niet veranderen. Wellicht toch ook voor waterpest kijken binnenkort of iets anders wat sneller groeit dan de blauwalg kan bijhouden.

Vers water lusten ze goed!

Bij mij zit alles onder de bruine algen, en af en toe tref ik wat blauwgroenigs aan op een stukje uitstekende plaat bovenin, dus dat verwijder ik regelmatig. Ik weet niet of dat blauwalg is. Ik gebruik al bijna 2 maanden geen Voogle meer, omdat ik mijn eigen mix heb gebrouwen. Daar heb ik ook Astaxanthine ( is een rode algensoort waar Flamingo's, Krill en via de Krill ook de Zalm hun rode kleur aan ontlenen) en Aloe Vera aan toegevoegd. De vissen worden helemaal wild als ik zo'n dopje van 20 ml in de bak gooi. Ik heb hier wel algen, maar haal regelmatig wat weg. Ik heb vorige week mijn planten gesnoeid, de slechte en bealgde bladeren verwijderd, en zie alles opnieuw uitlopen. Dankzij @tuinkabouter heb ik capsules met bemesting voor de planten, micro- en macronutrienten. Ik heb bij ieder bosje planten een capsule in het zand gestoken, als het goed is voeding genoeg voor een half jaar. Gisteren zag ik een jonge scheut opkomen bij de Vallisneria. Vanmorgen heb ik aan de voorkant bij het raam wat baardalgen weggehaald, en zo doe ik iedere keer wat. Mijn water is kraakhelder, en mijn vissen doen het uitstekend. Pepper is inmiddels ruim 9 cm hoog, heeft toch een behoorlijke scheut Ryukin-bloed denk ik.

Jouw vissen zien er geweldig uit trouwens. Lekkere bolle Ryukin-buikjes, en ze zijn mooi op kleur. Was Red Calico tenslotte ook een dame? Dan heb jij 1 man en 6 vrouwen toch?

Ik vind die kleine calico er persoonlijk ongezond dik uit zien, zeker omdat ie zo scheef zwemt, is dat een vrouwtje? Valt me ook op dat de ogen uitpuilen

He he, eindelijk weer eens wat mooie vissen :smitten:

Waarom niet gewoon de hele boel eruit. Bodem en planten. De vissen zijn mooi genoeg zonder dit. Is veel makkelijker qua onderhoud.

Ik ben geen planten nerd maar de vorm van verversen, het water storten van boven af heeft volgens mij van doen op je slechte planten groei en algen toestanden Dit verdrijft de CO2? uit het water maar pin me er niet op vast want planten onderwerpen is niet mijn ding. Wat niet werkt, werkt niet en waarom zoveel frustratie erover. Enkeltje klikko en weer wat nieuwe bosjes om de 2 maanden kost minder frustratie dan een weg in te slaan die toch niet gaat werken :rolleyess:

Er zijn je al vele voor gegaan met allerhande planten toestanden icm sluiers maar ik ben er nog nooit eentje op het forum tegen gekomen die planten spik en span houden met sluiers. Hele CO2 installaties maar planten en algen frustraties zijn voor de meeste te veel geworden.

Voor je mooie vissen maakt het geen bal uit die groene dingen tenzij ze eetbaar zijn:DD

Net ff bij de FGS geweest. Ik had ook mijn twijfels over Calico zijn ogen, maar blijkt ook onder een "bril" te kunnen horen, echter zou ook de waterverbeteraar een oorzaak kunnen zijn. Bij Voogle zou ook eeen kalmeringsmiddel in zitten om tropische vissen rustiger te krijgen en minder schichtig zodat ze beter in een aquarium gedijen echter omdat sluiers langzaam zijn is dit niet gewenst omdat dit de traagheid ook voor balansproblemen kan zorgen als de sluier sloom is... Omdat de algen op het zand met wassen een groene kleur afgeven lijkt me dit ook geen blauwalg meer maar wel een bacterieexplosie wat dit veroorzaakt dus de fx6 is wel ingedraaid maar nog niet een volle kolonie.

Dan toch weer terug naar de Kinghyo elixer die blijkt ook net als voer een korting te hebben 3+1 gratis en hierdoor zou de "bril" ook weer kunnen verdwijnen.

De gele vlekken op Menkaburi kan komen door de Color Plus voer. Aangezien die net op is moet ik een keus maken of hiermee stoppen voor Menkaburi en de rest minder fel of omgekeerd. Ik wil voorlopig even geen ColorPlus gebruiken om te zien hoe ze er op reageert en weer mooi wit kan worden.

Enkele dagen viel ze achterover dus had ze vanochtend apart gezet voor wat rust en had ze eitjes verloren. Voor de eerste keer had ik ze leeg gedrukt en het is echt schrikbarend dat het een tube lijm is die leegspuit in een 2mm dik lint! spul plakt enorm dus moet gaan borstelen om die mand weer toonbaar te maken.

Ook ga ik toch weer een extra reactor overwegen aan mijn bak te hangen om hier extra media erbij te doen.

Het zand en de plantjes wordt toch echt wel veel gebruikt door de Ryukins en ze grondelen er graag mee en tussendoor dit geeft ze ook afleiding. De cocosnoten met plantenbakjes werken wel super en ze kunnen ze wegduwen en niet beschadigen dus mijn bak ziet er elke dag weer anders uit LOL!!! geeft voor hun ook afwisseling. Dat de algen nu even eigenwijs zijn kan ook minder worden door te stoppen met Voogle maar denk ook dat ik hier over enkele maanden minder last van heb als de filterschuim goed is gekoloniseerd.

Ook weer geleerd dat de snelheid van groeien ook kleurafhankelijk is de grijze Calico blijken het eerste jaar wat achter te lopen en de waterink groeien eerst heel veel en blauw wordt niet groot.

Ja de Grijze Calico is rond maar schijnt geen probleem te zijn, echter de Elixer kan de ogen weer laten slinken. Haar staart zit niet recht en daardoor helt ze meer naar rechts. Die afwijking kan je hebben als je een klein visje koopt ipv een geselecteerde medium... geen reden om haar te cullen dus mag ze lekker meedoen. Echter wel een detail om rekening mee te houden bij een nieuwe aanschaf.

Een Gele staat nog steeds in bestelling maar heb nog niet veel haast.

Bijlagen

• 20210507_210409.jpg
    20210507_210409.jpg
    267.3 KB · Weergaven: 162
  • 20210507_210749.jpg
    20210507_210749.jpg
    474.2 KB · Weergaven: 159
  • 20210507_211102.jpg
    20210507_211102.jpg
    138.8 KB · Weergaven: 159
Bij mij zit alles onder de bruine algen, en af en toe tref ik wat blauwgroenigs aan op een stukje uitstekende plaat bovenin, dus dat verwijder ik regelmatig. Ik weet niet of dat blauwalg is. Ik gebruik al bijna 2 maanden geen Voogle meer, omdat ik mijn eigen mix heb gebrouwen. Daar heb ik ook Astaxanthine ( is een rode algensoort waar Flamingo's, Krill en via de Krill ook de Zalm hun rode kleur aan ontlenen) en Aloe Vera aan toegevoegd. De vissen worden helemaal wild als ik zo'n dopje van 20 ml in de bak gooi.

Jouw vissen zien er geweldig uit trouwens. Lekkere bolle Ryukin-buikjes, en ze zijn mooi op kleur. Was Red Calico tenslotte ook een dame? Dan heb jij 1 man en 6 vrouwen toch?

Ja nu snap ik het wel dat ze druk worden, het lijkt er op dat ze met Voogle gedrogeerd waren LOL!!! toch een goed recept om te onthouden!
Ik heb 3 mannetjes en 4 vrouwtjes, maar 3 met eitjes en de rest denken dat ze mannetjes zijn dus die 3 worden erg belast hierdoor had ik de Red Calico op MP gezet voor wat meer balans hierin.
Blijft toch een lastig topic hier... Menkaburi werdt niet geholpen met haar eitjes wellicht omdat dit bij de kleintjes makkelijker gaat?

Ben ik toch benieuwd of er ook eitjes in Red Calico zit maar die is zo groot dat ik diet niet allen kan drukken denk ik... die is echt te bol en hoog voor 1 hand en best sterk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan