Dennerle Cube 60L (Justinvd)


In het begin is dat lastig volgens mij maar als ze bevrucht zijn zie je ze na verloop van tijd steeds donkerder worden en kan je in de laatste fase zelfs de oogjes zien zitten.
 
Boompje is binnen! Mocht wel lekker importkosten betalen. Nu mooi mos vinden en bevestigen.
20180322_125217.jpg
 
Wel een mooi boompje hoor. Je bedoeld denk ik BTW want invoerkosten is toch vanaf 150 euro pas?
 
Hij is wel heel mooi. Ook groot volgensmij welk mos wil je er op doen?
 
Hij is wel heel mooi. Ook groot volgensmij welk mos wil je er op doen?
Hij is 15 centimeter hoog, niet extreem hoog en 18 cm breed. Over het mos zit ik heel erg te twijfelen. Ik denk aan of javamos of christmas mos. Moet alleen kijken waar ik het haal want in vitro is best duur en weinig. Het groeit natuurlijk snel maar ik wil wel elke grote tak bekleden. Dus als iemand tips heeft voor mos laat maar weten. Het bevestigen ga ik met lijm doen.
 
Lees je even in over bepaalde lijmen. Sommige slaan wit uit.
 
Vandaag een mat javamos gekocht! En natuurlijk op het boompje gedaan met lijm. Ik heb eerst de mat in stukken geknipt en die stukken erop gelijmt. Ziet er nu nog niet heel mooi uit vooral slecht in de top maar dit gaat allemaal groeien en dan met goed snoeien gaat het wel lukken.
20180323_142842.jpg

20180323_142858.jpg

20180323_153051.jpg
 
En groeien maar :D zelf zou ik de plantjes ervoor weg pakken als je boom gegroeid is. Dan komt die mooier uit denk ik :D
 
En groeien maar :D zelf zou ik de plantjes ervoor weg pakken als je boom gegroeid is. Dan komt die mooier uit denk ik :D
Ja deze plantjes moet ik even aankijken hoopte dat die iets lager zo blijven. Is even afwachten hoe alles gaat. Wanneer ik meer mos heb ga ik proberen de top wat voller te maken door wat af te knippen en vast te maken in de top met wat draad. Kan niet wachten tot het mos er beter uit gaat zien, nu is het slordig. Het enige doel op het moment is dat het mos zicht gaat hechten aan het hout daarna komt het uiterlijk wel. Waarschijnlijk gaan de planten die ervoor staan naar de achterkant van de bak later. En dan gaat de plant rechtsachter weg, de vallisneria blijft staan die moet alleen nog goed doorgroeien. Ik ga vanaf morgen ook carbo toevoegen. Misschien gaat ook de crypto weg is nog even afwachten, dat was een stekje van de garnalenkweker.
 
En groeien maar :D zelf zou ik de plantjes ervoor weg pakken als je boom gegroeid is. Dan komt die mooier uit denk ik :D
Ik kon het niet laten... Ik moet alleen nog de stenen mooi gaan leggen maar wil voor nu de diertjes met rust laten.
20180323_171902.jpg
 
20180325_151724.jpg

Garnalen lijken het leuk te vinden. Het vrouwtje midden bovenin zat net waar de buik zit te wapperen met een soort wit iets. Weet niet precies wat er allemaal aan de hand is maar lijkt alsof alles goed gaat. Er zijn sowieso veel vrouwtjes met eivlekken in de rug. Die moeten nog bevrucht worden neem ik dan aan. Ze verstopt zich heel erg dus is lastig te zien maar op de foto bij inzoomen lijkt er nog een oranje vlek te zitten en haar buik is opgezet. Dus misschien laat ze de eitjes/kleintjes los wie weet. We zullen het zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
20180327_144833.jpg
20180327_144920.jpg

Weer wat foto's de laatste foto lijkt dit vrouwtje wat donkere eitjes te hebben, afwachten dus!
 
Ziet er goed uit! Vis nummer 5 ondertussen al gevonden?
Wat ik me wel afvraag, ga je geen last krijgen van vuilophoping/stilstaand water in die bult? Wel heel gaaf gedaan namelijk
 
Ziet er goed uit! Vis nummer 5 ondertussen al gevonden?
Wat ik me wel afvraag, ga je geen last krijgen van vuilophoping/stilstaand water in die bult? Wel heel gaaf gedaan namelijk
Ik ben het vergeten te melden. Ik heb de heuvelopening afgesloten het is momenteel dus alleen een cosmetische opening omdat ik te bang was voor vuilophoping en het hebben van geen zicht onder de heuvel. Stilstaand water was ik niet echt bang voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas gaat meestal niet alles foutloos. Vanochtend vond ik de garnalen boven bij het oppervlak en heb gelijk een waterwissel gedaan. Het was echter al te laat voor sommigen, er zijn 4 garnalen overleden. Natuurlijk ook een meting uitgevoerd en het bleek een nitriet vergiftiging te zijn. Dit is waarschijnlijk gekomen door het teveel voeren met bloemkool/broccoli, dit brokkelt af in stukjes en die stukjes zijn gaan rotten. Dus nu heb ik een 2e waterwissel gedaan aangezien het nitriet nog best hoog was na de 1e verversing en vervolgens de grond goed stof gezogen. De rasbora's en l144 hadden geen/weinig last. Nu gaat alles weer beter en moet ik zorgen dat ik minder groenvoer ga geven en mijn voerschema aanpas. Ook ga ik de bodem bij elke waterwissel beter schoonmaken, dit had ik eerst niet gedaan omdat ik aannam dat de garnalen/l144 dit er wel weghaalde. Stomme fout achteraf, maar er is niet alleen slecht nieuws. Terwijl alle garnalen bovenin zaten zag ik ook jonge garnalen, tot nu toe 4 kunnen tellen. Dus dat "compenseert voor de overleden garnalen".
 
Gelukkig was je er op tijd bij! Ik vind groente geven altijd wel een risico :)
 
Gelukkig was je er op tijd bij! Ik vind groente geven altijd wel een risico :)
Klopt maar ze vinden het zo lekker, je moet ze toch verwennen! Zal alleen met wat minder mate moeten. Ik had ook nog weinig variatie in tabletten voor de garnalen, die heb ik wel al besteld en komen hopelijk vandaag binnen.
 
Niet te veel met je bodem bezig gaan hoor. Huizen ook allerlei bacterien welke goed zijn voor je bak
Klopt ik zit niet in de bodem ook, ik hang er met de hevel boven zodat het vuil wel mee gaat wat erbovenop ligt. Ik ben alleen bang dat het iets te maken kan hebben met het water wat nog onder de pot zit. Denk het niet maar is een mogenlijkheid. Er kan geen vuil in/uit alleen wat er door het keramiek gaat.
 
Misschien op een timer een luchtsteentje oid eronder. Af en toe aan om wat beweging in het water te brengen
 
Misschien op een timer een luchtsteentje oid eronder. Af en toe aan om wat beweging in het water te brengen
Of toch nog volgooien met grind, en dan wat goedkoper grind kopen dan het dennerle grind. Ik wacht eerst komende dagen af waarbij ik dagelijks een klein beetje ververs en test. Neem aan dat de oorzaak toch overvoeren van groenvoer is wat is gaan rotten.
 
Of toch nog volgooien met grind, en dan wat goedkoper grind kopen dan het dennerle grind. Ik wacht eerst komende dagen af waarbij ik dagelijks een klein beetje ververs en test. Neem aan dat de oorzaak toch overvoeren van groenvoer is wat is gaan rotten.
Heb je ook kans op rot als het zo'n hele dikke laag wordt. Maar is van een afstand lastig te zien/bepalen. Doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt
 
Wat een geluk dat je hebt met al een paar zwangere te hebben. :thumbs:Ik heb ze hier al 6 maanden en nog altijd :stom:
 
Ja alles ging goed, was echt te perfect voor worden. Helaas klopte dat, maar als dit probleem opgelost is zal ik wel goed verder kunnen.

Ik denk dat een dikke laag erger zal zijn dan een stuk water waar geen licht/afval bij kan komen.
 
Ik had gereageerd in de chat maar zie nu de foto en je hebt inderdaad onder die bult stilstaand water en geen stroming. Dat zou theoretisch problemen kunnen geven lijk me.
 
Heb je ook kans op rot als het zo'n hele dikke laag wordt. Maar is van een afstand lastig te zien/bepalen. Doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt
Ik ga denk ik de heuvel dichtgooien met grind, het is zo een 10-12cm hoog maar er zal nog steeds geen voer/afval komen. Heb nog ergens een zak grind over. Ik verwacht er geen bodemrot, 10 cm is niet zo heel hoog en als er geen voer ofzo bij kan komen en er geen voedingsbodem in zit zal dit wel goed zitten. Stilstaand water kan volgens mij gaan rotten, en dit zou dan ook een verklaring kunnen zijn voor het hoge nitrietgehalte
 

Terug
Bovenaan