Dennerle scapers tank 55l van Kommetje


Wellicht handig om al je testen te delen:DD
Oh ik heb de niet helemaal afgelezen alleen die twee dingen om te weten of ik wat in de bak kan zetten snap je… En voor de garnalen die nu rondzwemmen of het water niet te slecht wordt
 
Ik vroeg me nog af… Maakt het uit of de stroming over de korte of lange kant gaat? Hiervoor had ik een vierkant…

Maar neem aan dat het gewoon rond gaat?
IMG_8439.jpeg
 
Ik vroeg me nog af… Maakt het uit of de stroming over de korte of lange kant gaat? Hiervoor had ik een vierkant…

Maar neem aan dat het gewoon rond gaat?
Denk dat dat verder niks uitmaakt, bakje is niet heel veel groter.
 
Ik denk ook niet dat het in zo n bakje veel zal uitmaken.
 
Heb wel de boosdoeners gefotografeerd net van die wormpjes
IMG_8446.jpeg
 
Denken jullie ook dat ik het filter moet spoelen? Er zit niks in de bak en die is nieuw. Er komt steeds een kaamlaag op het water. Ik denk dat het filter te vies is. Waar komt die organische belasting anders vandaan? Er zitten drie mini garnalen in….
 

Bijlagen

  • IMG_8630.jpeg
    IMG_8630.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 29
Ik weet niet hoe de uitstroom nu is en of die zichtbaar minder is geworden maar het lijkt me sterk dat de filter nu al is dichtgeslibt. Als je het al zou doen dan spoel je ook weer een deel van de bacterien weg. Je zit nog in de indraaiperiode dus ik zou het even in de gaten houden en de bak rustig in laten draaien zodat alles in balans kan komen.
 
Ik weet niet hoe de uitstroom nu is en of die zichtbaar minder is geworden maar het lijkt me sterk dat de filter nu al is dichtgeslibt. Als je het al zou doen dan spoel je ook weer een deel van de bacterien weg. Je zit nog in de indraaiperiode dus ik zou het even in de gaten houden en de bak rustig in laten draaien zodat alles in balans kan komen.
Het filter is niet nieuw hè deze draait al 1,5 jaar. Heb erin gekeken maar er was niets te zien, geen vieze drab of geur. Dus weer terug gehangen en wat water ververst en het laagje van het water geschept. Ik denk dat het voldoende wel ingedraaid is vrijdag 4 weken dacht ik. Water is getest voor verversen helemaal geen nitriet of nitraat erin dus denk dat ik nu wel wat visjes zou kunnen toevoegen eigenlijk…

De uitstroom was ook niet verminderd en had hem zo gericht dat het wateroppervlak brak door de uitstroom.
 
Als de waarden goed zijn dan zou je wat bewoners kunnen toevoegen en dat rustig uitbreiden.
 
Net ff in de bak gerommeld nu weer helder water en de garnalen zijn gegroeid en zien er goed uit!
IMG_8632.jpeg
 
De mosjes gaan het ook leuk doen zie ik.
Ja klopt in de ene zat alleen maar een klein restje. Maar wie weet lukt het toch nog. Ik geef het een kans
 
Ik heb geen echte ervaring met die kunststof "huisjes" maar gaat het mos binnenin niet vaak kapot wegens lichtgebrek?
 
Ik heb geen echte ervaring met die kunststof "huisjes" maar gaat het mos binnenin niet vaak kapot wegens lichtgebrek?
In het midden zit geen mos. Het is alleen de buitenrand waar je het tussen klemt. Het midden is dichtgemaakt, daar zitten verzwaringskorrels in.
 
Eindelijk zijn ze er, de echte visjes 😊
IMG_8641.jpeg
40D962B6-2174-4E14-9B1A-DBD4CC11A47F.jpeg
 
IMG_8723.jpeg
 
Leuk en bevalt dat filter?
Heb nooit een andere gehad dus heb geen vergelijk. Maar heeft het altijd goed gedaan en heeft power zat voor zo’n kleine bak. Als je gerommeld hebt is het water na een uurtje of twee weer flink geklaard. En eigenlijk nooit een probleem mee. (Even afkloppen)
 
Heb nooit een andere gehad dus heb geen vergelijk. Maar heeft het altijd goed gedaan en heeft power zat voor zo’n kleine bak. Als je gerommeld hebt is het water na een uurtje of twee weer flink geklaard. En eigenlijk nooit een probleem mee. (Even afkloppen)
Is dat de Turbo 500?
Heb ik lange tijd gebruikt en altijd dik tevreden mee geweest.
 
Effectiever dan de Aquaell mini Pat dus.
 
Effectiever dan de Aquaell mini Pat dus.
In de 500 kun je aardig wat biologisch filtermedium kwijt. Echt niet te vergelijken met de mini pat. Ook kun je hem uitbreiden met extra spons en/of kamers maar mijn ervaring is dat de zuignapjes het dan niet meer houden. Het filter rust dan door zijn gewicht op de bodem.
 
Ik heb juist voor de mini gekozen omdat de 500 me wat groot lijkt in een nano.
 
Je kunt hem met een haak ophangen ook als hij te zwaar wordt. Die mini pat slibt sneller de spons van dicht hoor ik overal die gaatjes zijn veel fijner… ik ben heel tevreden.
 
Je kunt hem met een haak ophangen ook als hij te zwaar wordt. Die mini pat slibt sneller de spons van dicht hoor ik overal die gaatjes zijn veel fijner… ik ben heel tevreden.
Door het gewicht gaat de haak door hangen. In mijn Fusion ging de klep niet meer dicht als ik de haak gebruikte met een extra kamer.
Tot zover van mijn kent off topic.
 
Je kunt hem met een haak ophangen ook als hij te zwaar wordt. Die mini pat slibt sneller de spons van dicht hoor ik overal die gaatjes zijn veel fijner… ik ben heel tevreden.
Ja dat klopt inderdaad en ik heb er destijds een wat grovere spons bijgekocht. Toch vond ik dat ze dan nog vrij snel dicht gingen zitten en mede denk ik omdat 1 spons niet veel ruimte biedt voor bacterien en vuil zich snel ophoopt.
 
Ik heb een vraag. We zijn een paar weken verder maar er blijft zich een laagje op het wateroppervlak vormen ook na een tijdje met belletjes. Heb in de pomp gekeken die was niet vies ofzo. Hij draait prima. Heb hem naar het wateroppervlak gericht dat helpt ook niet. Steeds schep ik dat laagje eraf maar blijft terugkomen. Heb ook wel last van bruine aanslag op de ruiten wat je makkelijk kunt wegvegen.

Maar vraag me af hoe het komt. De diertjes zijn prima in orde. Garnalen zijn groot geworden en fel rood. En alle visjes gaan prima. Water test is prima. Heb ik misschien te weinig planten?

Ik heb nog een bakje in vitro mos dus kan er nog mos bij doen maar weet niet of dat veel zoden aan de dijk zet. Of misschien limnobium (drijvers)
 
Dat je bruine alg hebt geeft al aan dat er nog geen balans is in je bak. Ik weet niet of je teveel voert en daar zou je naar kunnen kijken.
Mooi dat de visjes en garnalen het goed doen.
 
Dat je bruine alg hebt geeft al aan dat er nog geen balans is in je bak. Ik weet niet of je teveel voert en daar zou je naar kunnen kijken.
Mooi dat de visjes en garnalen het goed doen.
Ik voer om de dag wat korreltjes voor de vissen de garnalen voer ik expres niet, die eten de restjes. Maar het vissenvoer is in enkele minuten op. Hoe zorg ik dat het op orde komt? Of is geduld de oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Bij een net draaiende bak is geduld vaak de oplossing zodat de bacteriecultuur in balans kan komen. Beetje beweging vh oppervlak is ook wel goed voor gasuitwisseling.
 
IMG_8839.jpeg
IMG_8842.jpeg
IMG_8841.jpeg
 
Ik vindt het erg meevallen en zou even geduld hebben. Mooie garnaaltjes hoor.
 
Had wel ff de ramen gewist voor de foto hoor 🙈🤣 maar op zich ziet het er inderdaad wel oké uit. En de bewoners lijken happy dus. Ga alleen nog wat waterplanten toevoegen denk ik. Het is een beetje leeg. En wil nog de achterwand zwart maken op een of andere manier zodat de apparatuur minder in het oog springt.
 
Het makkelijkste is denk ik schoolbordverf van bv de Action die je met een rollertje kan opbrengen.
 

Terug
Bovenaan