Dennerle scapers tank 55l van Kommetje


Volgens mij zag ik een baby Rasbora galaxy door de bak gaan… Kan dat?
 

Bijlagen

  • IMG_8963.mov
    1.3 MB
Leuk zo n ukkie en welke dat is ja dat weet ik niet.
 
Leuk zo n ukkie en welke dat is ja dat weet ik niet.
Ik heb er maar een soort visjes in. Dus er is maar een optie maar heb nergens eitjes gezien ofzo en 1 lijkt me wel heel weinig dan moeten er toch meer zijn.

Ik dacht altijd dat je voor speciale omstandigheden moest zorgen voor de vissen voordat ze gaan kweken.
 
Heb nog een vraag. Het water is in orde maar op het hout en plantjes zit een soort donzig laagje en ook met wat draadjes hier en daar. Ik denk dat het een soort alg is. Kan iemand er iets over zeggen en wat ik er tegen zou kunnen doen? Op zich ziet de rest er best oké uit en de vissen zijn in orde…
IMG_8970.jpeg
IMG_8971.jpeg
 
Iemand een idee?
 
Lijkt me eerder iets van schimmel wat je vaak ziet bij nieuw hout.
 
Maar het zit ook op het verwarmings element en de steen enzo… Anders had ik daar ook aan gedacht.
 
Ik heb het ook weleens gezien over de bodem heen maar ik ben geen expert.
 

Haha ik denk van wel dat jij een expert bent. Maar moet ik er iets mee?
 
Ik denk dat het een soort schimmel is, op het hout, maar ik zie ook een draad, dus ik denk dat er ook wat alg bij zit, maar dat is minimaal. Meer schimmel dan alg. Op je filter zit dan weer een groene waas, wat dus alg is. Ik denk dat je baat hebt bij wat meer planten in je bak, want dat is minimaal. Misschien wat plantjes achter je hout neerzetten? Voor iets meer balans, haalt misschien ook je kaamlaag wat beter weg doordat je planten dan afvalstoffen omzetten.
 
Ik snap het ik wilde alleen geen planten meer in de bodem dat werd vorige keer een zooitje. Misschien dat ik drijvers ga toevoegen dan…
 
Vandaag wat nieuwe bewoners toegevoegd. 2 rode vuurgarnalen kregen een nieuw thuis en in plaats daarvan kwamen er 5 mooie blue dream in de bak samen met twee oto’s.

Plantjes extra ga ik zo bestellen. De oto’s zijn meteen aan het pluizige tapijtje begonnen dus hopelijk zijn zij er blij mee!

Totaal : 6 x rasbora galaxy, 2 x oto en 5 blue dream garnalen. Denk dat ik geen vissen meer toevoeg alleen misschien krijgen we meer garnalen wie weet.
IMG_9019.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_9029.jpeg
    IMG_9029.jpeg
    920.2 KB · Weergaven: 15
Mooie garnaaltjes zeg,

Houd je Otocinclus in de gaten want jouw bak is los van he hout nog brandschoon. Die gaan ben ik bang te weinig eten vinden op de langere termijn. En ze zijn vaak erg lastig op commercieel voer over te zetten.
Ik zou het aantal Otocinclus als je bak langer draait, wel uitbreiden. Ze zoeken elkaar echt op in grotere groepen, zijn geen 'Einzelgängers'.
 
Ik ben er van op de hoogte maar heb ze eerder gehad. Wat ze graag aten was pure nordic raw mineral. Dat is eigenlijk garnalenvoer maar dit aten zij ook gewoon mee. Even kijken of deze dit ook willen eten.
 
Inderdaad mooi gedekte garnalen hoor.
Ze hadden ook hele gave dwergvleugel meervalletjes. Die vond ik super mooi en gaaf. Maar ik wist niet zeker of dat kon met garnalen, ze zeiden van wel maar neervallen zijn volgens mij jagers en denk dat ze een garnaaltje lusten. Dus niet gedaan.
 
IMG_9061.jpeg

Mooie garnaaltjes zeg,

Houd je Otocinclus in de gaten want jouw bak is los van he hout nog brandschoon. Die gaan ben ik bang te weinig eten vinden op de langere termijn. En ze zijn vaak erg lastig op commercieel voer over te zetten.
Ik zou het aantal Otocinclus als je bak langer draait, wel uitbreiden. Ze zoeken elkaar echt op in grotere groepen, zijn geen 'Einzelgängers'.
Ik heb deze oto’s pas kort en nu al eten ze toch voer. Wilde even een filmpje delen omdat mensen zeggen dat ze geen voer eten. Sorry voor de achtergrond herrie op het filmpje. En wil geen reclame maken ofzo maar wel anderen helpen die hun oto’s willen of moeten bijvoeren.

 
Vandaag ook de plantjes binnen gekomen en achterwandfolie. Dat ziet er toch beter uit. Deze keer de crypto’s in een potje, heb er een kleibolletje bij gedaan. Hoop dat ze aanslaan.
IMG_9071.jpeg
 
Ik heb zelf ook enkel wat mosjes in de nano met garnalen hoor en zo zie je ze altijd goed.
 
Bekijk bijlage 371051

Ik heb deze oto’s pas kort en nu al eten ze toch voer. Wilde even een filmpje delen omdat mensen zeggen dat ze geen voer eten. Sorry voor de achtergrond herrie op het filmpje. En wil geen reclame maken ofzo maar wel anderen helpen die hun oto’s willen of moeten bijvoeren.

Bekijk bijlage 371050
Ik snap je bedoelingen maar dit bent niet weg dat ze vaak erg lastig wennen aan commercieel voer. Fijn dat je ze op commercieel voer hebt gekregen!
Ik ken dit voer niet overigens. Wat zijn de ingrediënten?

Dit filmpje mag wat mij betreft niet de indruk wekken dat het ‘appeltje eitje’ is om ze zover te krijgen en dat ze zomaar in onrijpe schone bakken gezet moeten worden. Er wordt niet voor niks al jaren hiervoor gewaarschuwd.
Dit is geen opmerking die ik rottig naar jou bedoel, maar een waarschuwing voor mensen die nu denken dat het allemaal nog zo’n vaart zal lopen.
 
Daarom schreef ik er ook bij voor mensen die hun oto’s moeten bijvoeren. Is toch fijn als je dan iets kunt vinden wat misschien lukt. Maar dat het hun basisvoer niet is moge duidelijk zijn want het is officieel garnalenvoer… kwam er bij toeval achter.
 
Het gaat niet zo goed denk ik met mijn aquarium. Weet niet wat er mis is. Drijven allemaal witte stipjes op het water en veel algen. Heb het licht al verminderd met een uur per dag. Dit helpt niet. Iemand een idee wat te doen? Of valt het wel mee?
IMG_9397.jpeg
IMG_9399.jpeg
IMG_9401.jpeg
 
Naar mijn mening heb je veel te weinig planten en wat je hebt zijn langzame groeiers.

Hoeveel uur licht geef je en op welke intensiteit?

Wat is waterwisselschema en onderhoud?

Ik zou zelf eerst zoveel mogelijk alg weghalen. Pompje eruit en aan de buitenkant schoonmaken, hetzelfde voor het stronkje hout. Ramen schoonmaken en een waterwissel doen van 50%.

Ook zou ik meer planten toevoegen. Drijfplanten of andere snelle groeiers. Dit helpt veel meer een balans te bereiken. Deze is er nu niet.

Het komt wel weer goed, maar er zit wel werk in 😉.
 
Het licht een uur minderen kan maar het is meer de intensiteit die te hoog is denk ik en waardoor je dus tekorten hebt.
 
Helaas kan ik de intensiteit van de lamp niet aanpassen. Wel kan ik daarvoor drijvers toevoegen.

Waterwissels ben ik te laks mee geweest, vind het moeilijk dat regelmatig te doen.

Heb al een poosje nu de lamp 4 uur aan 2 uur uit en dan nog 4 uur aan.

De tak heb ik eruit gehaald want die was niet af te borstelen. Pomp behuizing schoongemaakt en zoveel mogelijk alg weggehaald.

Heb de bucephalandra op een nieuw ornament wat ik nog had vastgemaakt, die staat er nu in.

Plantenvoeding gebruikte ik all in one van planted box. Maar al lang niet toegevoegd. Had het idee dat er meer alg van kwam.

Alles bij elkaar dus een rommeltje en daar zal de oorzaak liggen. Te weinig stabiliteit.
 
Ik heb de intensiteit bij de nano wel verlaagd door de leds (deels) met bakpapier af te plakken of een stukje karton ertegen aan te doen.
 
Het blijft een gevecht tegen algen. Meer snelgroeiende planten, wat japonica garnalen en neritina slakken kuisen ook al een deel op, minder licht. Ik zou beginnen met maar 4 uur licht ; als je dan ziet dat de algengroei vermindert, kan je er een uurtje bijdoen.
Ik heb dezelfde aquarium en ik probeer meer algen te krijgen want ik heb een heel leger algeneters en die houden de boel te proper momenteel. Dus ik heb 2 fluval regelbare lampen die nu een deel van de dag op 100% branden en ze staan ook 12 uur aan. Jij moet dus het tegenovergestelde doen.
 
Minder licht, naar 4 uur gaat contraproductief werken. De planten zullen nog meer verzwakken en de strijd met de algen verliezen.
Minder licht als dempen van het licht (ipv minder uren licht) kan wel. Maar wel met minimaal 8 uur per dag het licht aan.
@benvo weet dit altijd goed uit te leggen.

Het best kies je planten die passen bij de lichtsterkte die je bak erboven heeft. Of dempen middels drijvers, het deels afschermen van de lichtbron etc.
 
Ik zou ook niet onder de 8 uur gaan zitten maar dan kun je wel de intensiteit verminderen waardoor de vraag naar voeding afneemt en ook de tekorten minder worden.
 
Laks met waterwissels kan alleen als je een stabiele bak met veel planten hebt. Met een kort draaiende bak met weinig planten is het echt een zaak van trouw 1x per week 50% wisselen.
Qua licht zou ik na 1x 7 of 8 uur gaan, zonder pauze. Als jouw pauze halverwege de dag is zit je met het daglicht erbij op 10, dus dat is best veel. Drijfplanten zoals gesuggereerd hierboven is ook een optie, die halen ook veel vervuiling uit het water zodat de kans op algen minder groot is.
 
Minder licht, naar 4 uur gaat contraproductief werken. De planten zullen nog meer verzwakken en de strijd met de algen verliezen.
Minder licht als dempen van het licht (ipv minder uren licht) kan wel. Maar wel met minimaal 8 uur per dag het licht aan.
@benvo weet dit altijd goed uit te leggen.

Het best kies je planten die passen bij de lichtsterkte die je bak erboven heeft. Of dempen middels drijvers, het deels afschermen van de lichtbron etc.
Of benvo dit nu zo goed uitlegt...? Maar goed. De verwarring tussen lichtduur en lichtsterkte ontstaat vaak doordat men niet direct het verschil door heeft. Immers wanneer je een plant minder licht wilt toedienen dan gebeurd dit dit door korter licht te geven of het licht wat te dimmen toch in beide gevallen? Nee dus!!! Want voor planten is er een belangrijk verschil. Om planten te laten groeien zijn er een aantal dingen nodig. Onder meer: licht, water, een passende temperatuur en koolstofdioxide (CO2) In de natuur krijgen (moeras-)planten die wij vaak in onze bakken hebben zo'n 12 uur per dag licht. In die twaalf uur varieert de lichtsterkte, nooit de lichtduur! In onze bakken waarin wij de natuur zo goed en zo kwaad dit kan nadoen is een lichtduur van zo'n 8 uur geschikt. Dit is dan wel exclusief eventuele dimtijden. Mijn eigen bak werd in totaal verlicht van 's ochtends half negen tot 11 uur in de avond. Mijn bak was ook zeer sterk verlicht maar dat, die lichtsterkte, was nooit meer dan 8 uur. Een alg probleem had ik niet. Misschien maakt deze summiere uitleg iets duidelijk over de verschillen tussen lichtduur en lichtsterkte. Haal deze begrippen dan ook nooit door elkaar. Nu wordt het misschien ook duidelijk waarom plantenaanbieders naast alles wat een plant voor groei nodig heeft altijd de lichtvraag vermelden voor de desbetreffende plant. En bij die lichtvraag gaat het altijd over de lichtsterkte!
 

Terug
Bovenaan