Wat is er nieuw

Dennerle scapers tank 55l van Kommetje

IMG_1217.jpeg
IMG_1218.jpeg
Nu ziet het er zo uit, niet echt een leuk gezicht. Ik was van plan wat ronde keien te kopen en meer planten erin te zetten. Iemand nog ideeën voor me?

Ik weet al dat ik veel meer planten nodig had en ik had drijfplantjes maar die waren helemaal bruin geworden helaas.

Laatst bewerkt:
Had je mijn vraag ook gezien over de lamp? Daar ben ik eigenlijk meest nieuwsgierig naar.

De led lamp die ik er boven heb is al oud en niet zo geweldig. Maar ben bang dat degene die ik op het oog heb te hoge lichtsterkte heeft.

IMG_1215.jpeg

Ik heb een vraag. Wat zijn snelgroeiende planten die je in vitro kunt bestellen? Ik ben niet blij met mijn aquarium nu. Heb er te weinig aan gedaan afgelopen tijd.

Wil nieuwe planten erin zetten en een nieuwe lamp.

Iemand ervaring met deze?

Bekijk bijlage 378307

Ik vroeg me ook nog af ik wil een nieuwe Aquael turbo 500 pomp aanschaffen. De spons zit helemaal vol met algen namelijk. Er zitten ook keramische ringen in een aparte filterkamer. Kan ik een nieuw filter kopen en alleen de filterkamer overzetten en de rest nieuw doen?
Over deze lamp kan @Cornelius misschien iets zeggen. Ik weet zo niet hoeveel lumen die is maar als je zonder co2 werkt dan moet je niet teveel licht hebben en makkelijke planten.
Je kan hem dimmen zie ik dus dat is een voordeel,

IMG_1219.jpeg

Dit zijn de specificaties. Maar het zegt mij
Weinig eerlijk gezegd. Mijn bak is 55 l

En is dit dan goed of te veel?

Maar ben bang dat degene die ik op het oog heb te hoge lichtsterkte heeft.

En is dit dan goed of te veel?
Met een dimmer is dat toch niet zo belangrijk? Met deze LED kan je in principe alles laten groeien wat je wilt.
Als je planten hebt met een weinig lichtbehoefte zet je intensiteit op b.v 50 %

Ik had in een eerder aquarium dat de wortels van die crypto door de hele bodem waren gegaan. Toen ik wat weg wilde halen werd de hele bak omver geschud dat vond ik heel jammer het verstoorde het hele evenwicht…. nu wilde ik dat niet. Maar nu is het ook
Niet oke omdat ik veel te weinig planten heb nu…

Ja die moet je heeeeel rustig eruit trekken of af en toe eruit halen en bijknippen maar zelf laat ik ze gaan.

Wat je zou kunnen doen is een bosje of 2 aan waterpest plaatsen, daarnaast lekker wat kikkerbeet of ander drijfplantjes erin doen.
Dan kan je daarna misschien rustig gaan kijken naar welke plantjes je wil.
Limnophila is bijvoorbeeld een leuk plantje die het bij mij altijd goed gedaan heeft.
Je zou ook wat filmpjes van md fishtanks kunnen kijken, hij gebruikt altijd enorm veel planten in zijn aquaria, ook in de nano's.

Ik heb een vraag. Wat zijn snelgroeiende planten die je in vitro kunt bestellen? Ik ben niet blij met mijn aquarium nu. Heb er te weinig aan gedaan afgelopen tijd.

Wil nieuwe planten erin zetten en een nieuwe lamp.

Iemand ervaring met deze?

Ik vroeg me ook nog af ik wil een nieuwe Aquael turbo 500 pomp aanschaffen. De spons zit helemaal vol met algen namelijk. Er zitten ook keramische ringen in een aparte filterkamer. Kan ik een nieuw filter kopen en alleen de filterkamer overzetten en de rest nieuw doen?
Je kunt alle onderdelen van dit filter los aanschaffen.
Ook de spons. En het gedeelte met de motor is los te koop. Net zoals de kamers waar je het filtermateriaal in kunt doen.
In principe zou je alleen de filterkamer over kunnen zetten maar je verliest een deel van je filterbacteriën. In de spons zullen er heel wat zitten.
Waterwaardes in de gaten houden is dan wel een must in mijn ogen. Maar je hebt uiteraard ook oa de bodem die een deel van de filtratie op zich neemt. Ik vermoed dat je niet tegen grote problemen aan gaat lopen.

Je kunt alle onderdelen van dit filter los aanschaffen.
Ook de spons. En het gedeelte met de motor is los te koop. Net zoals de kamers waar je het filtermateriaal in kunt doen.
In principe zou je alleen de filterkamer over kunnen zetten maar je verliest een deel van je filterbacteriën. In de spons zullen er heel wat zitten.
Waterwaardes in de gaten houden is dan wel een must in mijn ogen. Maar je hebt uiteraard ook oa de bodem die een deel van de filtratie op zich neemt. Ik vermoed dat je niet tegen grote problemen aan gaat lopen.
Bedankt voor de tip maar het scheelt niet veel. Alleen de motor is €24 en alles is €33,- dan koop ik gewoon een setje. Kan het sponsgedeeltje ook een beetje proberen schoon te maken misschien is dat beter…

Ik heb twee zwarte lavastenen gekocht om plantjes op te binden. Maar moet je er verder nog iets mee doen behalve goed spoelen voor ze in het aquarium kunnen? Ik had ergens gezien dat sommige mensen ze uitkoken?? Is dat nodig?

Nou even goed afspoelen is denk ik voldoende als ze uit de winkel komen. Zwarte ken ik niet en heb je een foto?

IMG_1240.jpeg

Ze komen van een aquariumwinkel inderdaad. En zijn nieuw.

Het zijn zwarte lava stenen en wilde er wat planten op binden met Visdraad.

Ja bijzonder en ik zie deze kleur voor het eerst.

Heb even een betere foto gemaakt van de spons van mijn filter.. Is het erg dat hij er zo uit ziet? Mijn oto is er wel blij mee maar weet niet of het wel zo goed is?

Bijlagen

• IMG_1244.jpeg
    IMG_1244.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 33
Tja ik weet niet hoe de flow is met al dat alg erop. Ik kan me voorstellen dat de buitenkant dicht is gegroeid met alg en dat is minder goed lijkt me zo.

Maar hoe moet ik dat het beste eraf halen dan? Want afspoelen in een emmertje aquariumwater helpt niet echt.

Want vervangen voor een nieuwe spons heeft ook niet de voorkeur begreep ik toch?

IMG_1245.jpeg

Ik heb het eindelijk af, laat hem nu maar even zo draaien volgende week misschien even naar het filter kijken. Misschien nog meer planten…

Heb Java varens toegevoegd op een steen, maar het was maar weinig wat in het in vitro potje zat. 🙁 en limnobium om te drijven, die was wel goed!

Jeetje ik dacht waar heeft ze die Javavaren dan en dat is echt erg weinig en vaak nog duur ook.

Jeetje ik dacht waar heeft ze die Javavaren dan en dat is echt erg weinig en vaak nog duur ook.
Ja 6 euro bakje ofzo er zitten amper drie blaadjes aan hoop dat het gaat aanslaan…

Ik vind het jammer dat ik niet zo goed ben in het scapen als andere. Doe echt mijn best…

Maar denk dat het ligt aan het gebrek aan planten dat het niet zo mooi is als bij anderen. Maar dat heb je als je alleen maar in vitro koop dan heb je altijd die inimini plantjes aan het begin…

Wat je zou kunnen doen is een bosje of 2 aan waterpest plaatsen, daarnaast lekker wat kikkerbeet of ander drijfplantjes erin doen.
Dan kan je daarna misschien rustig gaan kijken naar welke plantjes je wil.
Limnophila is bijvoorbeeld een leuk plantje die het bij mij altijd goed gedaan heeft.
Je zou ook wat filmpjes van md fishtanks kunnen kijken, hij gebruikt altijd enorm veel planten in zijn aquaria, ook in de nano's.
Ik ga mee met nina, ik zou voor drijfplantje gaan, die kunnen mensen je hier best opsturen. Moet je even aanvragen bij gezocht. Ik kan je wel voorzien van een bosje limnophila sessiflora. Wat je ook kunt doen is gras plant rechts voorin in die hoek plaatsen. Of een mos soort. Waterpest kan ook, maar is misschien te donker, denk dat lichtgroen leuker is

Zou een leuk stukje kienhout opzoeken wat het midden/achter beetje opvult en dan daar mos of stekjes van je bucephalandra op plakken (of kleine zwarte tiewraps gebruiken of zwart garen).
Steen met javavaren achterin zal niet heel hoog worden, paar lavastenen erbij voor meer hoogte misschien ook wel mooi

Bedankt voor alle tips

Heb even een betere foto gemaakt van de spons van mijn filter.. Is het erg dat hij er zo uit ziet? Mijn oto is er wel blij mee maar weet niet of het wel zo goed is?
Je hebt nog die kamer met biologisch medium, toch?
En je hebt de bodem voor filtratie. Laat die dan vooral ongemoeid.

Ik zou die spons inderdaad vervangen want de flow zal wel erg beperkt zijn. De spons wellicht ergens wegmoffelen, of in stukjes, 1 stukje? Dat zal de Oto in elk geval fijn vinden. Achter het filter, in de hoek, heb je wellicht een plekje om deze spons (deels) uit het zicht te verstoppen?

Succes met het vervangen van het filter!

Je hebt nog die kamer met biologisch medium, toch?
En je hebt de bodem voor filtratie. Laat die dan vooral ongemoeid.

Ik zou die spons inderdaad vervangen want de flow zal wel erg beperkt zijn. De spons wellicht ergens wegmoffelen, of in stukjes, 1 stukje? Dat zal de Oto in elk geval fijn vinden. Achter het filter, in de hoek, heb je wellicht een plekje om deze spons (deels) uit het zicht te verstoppen?

Succes met het vervangen van het filter!
Dat klopt ja in een deel zitten die keramische ringen. Ik heb de bodem een klein beetje omgewoeld met herinrichten dat ging anders niet. Dus ik wacht een weekje. Maar de uitstroom is volgens mij best in orde hoor nog…

Zou idd meer planten toevoegen en dan wel wat meer snelgroeiende planten. Wat je nu hebt groeit vooral traag en zal niet snel concurreren met algen, al heb je gelukkig al drijvers wat wel iets zal helpen.

Helaas heeft het niet echt geholpen. Ik kom niet echt van de draadalg af. De drijvers hebben het helaas niet gehaald omdat ze helemaal vol met algen gingen zitten.

Gisteren heb ik alles eruit gehaald en weggegooid, niet meer te redden die drijvers.

Heb een bakje staurogyne geplant. En heb 10 oranje garnalen en 3 japonica garnalen toegevoegd aan de bak. De laatste blauwe garnaal mag ik naar de winkel terugbrengen.

Maar na 1 nacht zie ik al hoeveel werk die garnaaltjes hebben verzet. Werkelijk overal zat draadachtige, ook tussen de steentjes op de bodem enzo.

Balen van de alg en is dat licht niet te dimmen of deels af te plakken met een stukje karton? Ik gebruikte boven de nano destijds ook een stukje karton.

Nee helaas niet dimbaar maar papiertje kan lukken natuurlijk. Maar misschien zouden de japonica garnalen het probleem kunnen oplossen… even paar dagen afwachten denk ik…

Ja ok maar dan blijven de algen komen natuurlijk als je de oorzaak niet weghaalt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan