Wat is er nieuw

Dennerle scapers tank 55l van Kommetje

Denk ook niet dat je die strijd gaat winnen, helaas.

Er is gewoon te weinig bioload voor bacteriële kolonisatie.
Je had het misschien kunnen opvangen met een veel groter filter (oppervlakte) en veel meer planten, meer zuurstof en zeker ook: veel beter onderhoud.
Maar als daar niets in verandert gaat het er niet beter op worden. In tegendeel.

Meer zuurstof kan ik wel regelen, er zit een slangetje bij dit filter maar iemand zei dat ik dat niet moest doen omdat er dan co2 verloren ging. Meer planten ga ik nog regelen.

Die javavarens zitten op een grote lavasteen vast in de hoop dat daar ook goede bacteriën in gaan zitten

Meer zuurstof kan ik wel regelen, er zit een slangetje bij dit filter maar iemand zei dat ik dat niet moest doen omdat er dan co2 verloren ging. Meer planten ga ik nog regelen.

Die javavarens zitten op een grote lavasteen vast in de hoop dat daar ook goede bacteriën in gaan zitten
Zo te zien heb je een Aquael filter? Ik zou inderdaad niet dat slangetje gebruiken om meer zuurstof in het water te krijgen.
De belletjes doen niks aan het zuurstofniveau, waarom belletjes werken om het zuurstofniveau omhoog te brengen, is dat je meer oppervlaktebeweging creëert. Heb je momenteel oppervlaktebeweging. Lichte golfbewegingen zouden m.i. voldoende moeten zijn voor een goed zuurstofniveau. Maar wat ik je zeker aan kan raden is een Söchting Oxydator. Deze verhoogt het zuurstofniveau goed. Dit kan nooit geen kwaad.

iemand zei dat ik dat niet moest doen omdat er dan co2 verloren ging.
Beetje 'klepel/klok' opmerking. Dit is namelijk alleen van toepassing als er CO2 in gasvorm word toegevoegd.

Een plan van aanpak als je daar behoefte aan hebt:
Extra planten toevoegen, het liefst snelgroeiers.
Zorgen dat de planten in zo'n gezond mogelijk conditie blijven > dus ook plantenvoeding!
Houd het filter schoon en ververs wekelijks veel water
Maak elke de bak schoon > hardscape, binnenkant ramen, filter en heater
Zoveel mogelijk alg handmatig uit je bak te verwijderen. En niet 1x maar net zolang tot er niets meer zichtbaar is.
En als je makkelijke garnaaltjes hebt: Easycarbo gaan doseren. Elke dag de aanbevolen hoeveelheid

Ik weet voor de rest niets van je techniek, maar zorg voor niet teveel licht

Beetje 'klepel/klok' opmerking. Dit is namelijk alleen van toepassing als er CO2 in gasvorm word toegevoegd.

Een plan van aanpak als je daar behoefte aan hebt:
Extra planten toevoegen, het liefst snelgroeiers.
Zorgen dat de planten in zo'n gezond mogelijk conditie blijven > dus ook plantenvoeding!
Houd het filter schoon en ververs wekelijks veel water
Maak elke de bak schoon > hardscape, binnenkant ramen, filter en heater
Zoveel mogelijk alg handmatig uit je bak te verwijderen. En niet 1x maar net zolang tot er niets meer zichtbaar is.
En als je makkelijke garnaaltjes hebt: Easycarbo gaan doseren. Elke dag de aanbevolen hoeveelheid

Ik weet voor de rest niets van je techniek, maar zorg voor niet teveel licht
Heb jij misschien een voorbeeld van snelgroeiende planten die ik in vitro kan krijgen?

Ik heb gisteren twee plukken van die soort waterlelies toegevoegd nimfoides nog wat.

Hoe houd ik het filter en verwarming dan schoon? Ik krijg die algen er helemaal moeizaam af. En heb gemerkt als je een schuurspons gebruikt dat het krast en de algen zich nog sneller aan het plastic hechten.

Wat ik ook heb gedaan is het motor gedeelte van mijn filter vervangen. Na vier jaar werkte die niet meer zo goed… geen idee waarom slijtage misschien… Maar hierna was de uitstroom stukken beter. Uiteraard de spons en keramische ringen niet vervangen.

En had onderstaande gekocht? Is dat oké? Moet dat elke dag ??

Bijlagen

• IMG_3045.jpeg
    IMG_3045.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 13
Snelgroeiende planten kan je beter als volle bos kopen, dat is efficiënter omdat ze dan beter hun werk doen.
Denk aan waterpest, Riccia fluitans, Belgisch groen. Maar ook een Vallisneria.

Hard boenen ontkom je niet aan bij sommige algen. Maar het moet er toch af.

Oké ik ga het proberen bedankt voor alle tips

Zou ik de verwarming in een bakje azijn kunnen leggen een half uurtje en daarna goed afspoelen onder de kraan? Tegen de algen bedoel ik

Ik zou zelf hem onder de warme kraan met een tandenborstel afborstelen.

Ik doe dat meestal met een huishoud schuursponsje. Is die in 30 tellen klaar en schoon.

Meh de plantjes sloegen goed aan en nu heeft mijn oto bedacht dat hij ze gaat snacken. So sad…
IMG_3164.jpeg

Na twee weken co2 doseren en plantenvoeding eens per week. En nieuwe planten toevoegen is er een ramp gebeurd…

Het is een groene soep. Had het licht geminderd en toch nu dit… geen idee wat nu te doen… Ik overweeg om het op te geven…
IMG_3255.jpeg

Hoeveel lumen zit er boven de bak en schijnt er zonlicht op? Weet je ook op hoeveel co2 je zit en de andere waterwaarden?
Misschien kan @Cornelius nog eens kijken want ergens moet iets niet in de haak zijn.

Geen zonlicht, echt 0. De lumen van de lamp heb ik al eens berekend en was hoog normaal. Dus ik heb 1/4 deel van de lamp afgedekt zodat het iets minder was. Een pompje co2 per 50 liter per dag staat op de fles want dat is wat er in mijn aquarium zit 50-55 liter.

Wel zijn een deel van mijn plantjes aangeknaagd door de oto. Maar dat kan niet de reden zijn lijkt me.

Heb nu ook een bos waterpest besteld. Maar ik heb er bijna geen zin meer in op deze manier

Een pompje co2 per 50 liter per dag
Vloeibaar? In een flacon/flesje?
Co2 dat je in een bak injecteert is altijd gas op het moment van toedienen.

Carbo is geen co2 en het gebrek aan co2 zou een reden kunnen zijn.

Ik zie dat het bakje ook bij het raam staat. Ik vermoed dat dit een van de oorzaken van je alg explosie is. Ik zou zelf al eens beginnen met een achtergrond aan de gang te gaan zodat er minder daglicht bij kan. Evt. ook een deel van de zijkanten meenemen. Bv over de halve diepte.
Draadalg zie je vooral bij een te kort aan CO2. Door veel licht is de behoefte aan voeding (waar CO2 ook onder geschaard mag worden) groter. Dagen worden langer en het licht wordt feller. Dus behoefte aan voeding neemt toe.

Laatst bewerkt:
Misschien kan @Cornelius nog eens kijken want ergens moet iets niet in de haak zijn.
'with all due respect'

alles waarmee je algen in de hand werkt is hier aanwezig.
de combinatie van de belichting, de bodem, filter, te weinig planten, te weinig onderhoud, de bemesting en een te lichte plaats bij het raam

Om alles weer algvrij te krijgen is een megaklus waar zomaar maanden overheen kunnen gaan. En je moet zelf de keuze maken of je dat wel de moeite waard vind
om daar zoveel tijd en energie in te steken. Persoonlijk zou ik lekker overnieuw beginnen. Zou het alleen niet op dezelfde manier gaan aanpakken.

Ik had het ook gevraagd en ik denk dat gewoon daglicht niet zo heel veel doet.
Het is de schaduwkant van het huis en het gordijn blijft altijd dicht ernaast. Dat kan het niet zijn. Ik heb het altijd zo gehad.

'with all due respect'

alles waarmee je algen in de hand werkt is hier aanwezig.
de combinatie van de belichting, de bodem, filter, te weinig planten, te weinig onderhoud, de bemesting en een te lichte plaats bij het raam

Om alles weer algvrij te krijgen is een megaklus waar zomaar maanden overheen kunnen gaan. En je moet zelf de keuze maken of je dat wel de moeite waard vind
om daar zoveel tijd en energie in te steken. Persoonlijk zou ik lekker overnieuw beginnen. Zou het alleen niet op
Wat is er dan met de bodem? Te dun?

De bodem is inert. Dwz het bevat geen voedingsstoffen.
En een voedingsrijke bodem is niet alleen belangrijk voor planten het is ook belangrijk voor de bacteriologische ontwikkeling.
En een bacteriologische ontwikkeling in de bodem is ideaal voor je planten >
en hoe gezonder de plant des te kleiner kans op problemen >
en hoe kleiner de kans op problemen des te kleiner de kans op alg

Wel zijn een deel van mijn plantjes aangeknaagd door de oto. Maar dat kan niet de reden zijn lijkt me.
Zou hem wel groenvoer gaan geven dan.

Ben naar de aquariumwinkel gegaan. Ze hebben me aangeraden meer planten erin te doen. Dus die heb ik meegebracht. En HS aqua oxy te doseren 4 dagen. Nadat ik zoveel mogelijk alg heb weggehaald.

En daarna eens per week de oxy toevoegen. Dus ik ga het maar proberen. Heb alle troep eruit gehaald waar algen aan zaten en extra planten.

IMG_3265.jpeg

Alleen de javavaren op de steen vond ik heel zonde om weg te gooien en kreeg de alg er ook niet af… Dus dat wacht ik ff af. Laatste poging om het weer in orde te krijgen.

Laatst bewerkt:
Het is niet mooi maar dat komt wel weer later misschien..

Wat is de functie van Oxy in deze?

Wat is de functie van Oxy in deze?
Het schijnt groene algen dood te maken, zonder dat het schade toebrengt aan andere dingen in je bak. Ben alleen een beetje zenuwachtig wat er nu gebeurd. Want als alle algen tegelijk afsterven krijg je ook weer een enorme piek van organisch dood materiaal. Dus ik hoop dat dit goed gaat. Maar ik heb het gegokt. Ik ga het zien. Zal wel flink water wisselen even.
IMG_3267.jpeg

Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat dit gewoon waterstofperoxide is. Dat dit wat doet tegen draadalg heb ik in al die jaren nog nooit gehoord.

Dan denk ik dat dit gewoon waterstofperoxide is. Dat dit wat doet tegen draadalg heb ik in al die jaren nog nooit gehoord.
Volgens mij doet men ook bij bv baardalg weleens een spot on behandeling ermee en de alg verbrandt dan ahw. Ik dacht dat @biljoenblik het weleens heeft gebruikt en zo niet dan horen we dat wel.

Er staat achterop de fles dat het helpt. Actieve zuurstof staat op de fles. Ik laat de resultaten wel weten. Het is niet dat spot on spul… dat wordt apart verkocht.

Als je gaat googelen staat er inderdaad dat dat waterstof peroxide is. Ik heb maar 10ml toegevoegd aan 50 liter.

De dosering was 25ml per 100 liter. Gedurende 4 dagen. Maar bij gevoelige dieren kon je iets lager gaan zitten stond er. Dus heb ipv 12,5 ml maar 10 gedaan. Dacht dan ben ik aan de veilige kant.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan