Wat is er nieuw

Dillema blauwe oranda

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart_ramakers12
  • Startdatum Startdatum
Misuzu zei:
Ja het is eigenlijk wel te koud nu... meeste raden het af dat nu nog te doen
Als dat niet kan kan die Oranda ook niet van buiten naar binnen gehaald worden.

Wat vind jij van het overzetten van een vis in de vijver nu nog Jones?
Ik heb daar zelf totaal geen verstand van.. maar weet wel wat er zo'n beetje geadviseerd wordt.

Ja helaas is het nu te koud en de soorten die ik nu heb zijn niet geschikt voor een 90 cm diepe vijver
Een winterkap is al helemaal niet mogelijk aangezien ik dit onderwerp al regelmatig over heb gepraat en uitgelegd maar hun vonde het niet nodig is en huis is van hun dus ja..
Ze zien de vissem puur als de sier en hebben er niet zoveel mee.
Me moeder vind ze leuk om te zien maar meer ook niet.
Heb al vaker gehad over binneplaatsing voordat ik het op hetbforum vertelde maar haalde niks uit kwam puur alleen nog toen ook op me aquarium uit hierin heb ok tegenzim aangezien dat ik dan wel in liters per vis en zwemruimte achteruit ga ...
Lierst voorkom ik dit maar met tegenzin moet ik wel aam noodmaatregelen denke

Waarom zijn je andere vissen niet geschikt voor 90cm en de oranda wel?

Maar... valt een zwemblaas probleem eigenlijk wel op te lossen?
Kan je niet een kleinere speciekuip halen?

Jones zei:
Misuzu zei:
Ja het is eigenlijk wel te koud nu... meeste raden het af dat nu nog te doen
Als dat niet kan kan die Oranda ook niet van buiten naar binnen gehaald worden.
van buite naar binnen kan wel omrat je dan van koud naaar warm gaat. Is anders als in winterstase brenge .

Het water heeft nu toch nog geen winterse temperaturen? De zomer is net voorbij en water koelt langzaam af.

's nachts is het al best koud hoor!
Denk dat het eerder langzaam warm wordt en sneller koud.. omdat warme lucht opstijgt en verdampt

Zover ik weet koelt water i.t.t. land langzaam af. Of ik heb weer niet goed opgelet op school 😀

Misuzu zei:
Wat vind jij van het overzetten van een vis in de vijver nu nog Jones?
Ik heb daar zelf totaal geen verstand van.. maar weet wel wat er zo'n beetje geadviseerd wordt.
Dat kan, maar niet in 1 dag van kamertemperatuur naar de vijver. Beter is het om de vis een nacht in een koudere kamer of garage te zetten zodat de temperatuur langzaam afkoelt en de dag erna langzaam overwennen naar de vijver door steeds wat water van de vijver in de bak van de vis te doen tot de temperatuur gelijk is.

Bart, als het te koud is om een vis buiten te zetten is het ook te koud om een vis naar binnen te halen. Het temperatuursverschil is hetzelfde. Maar je hebt toch al besloten om de Oranda in je meterbak te zetten en de geschiedenis leert ons dat je dat dan toch wel doet, wat er ook gezegd wordt.

Laan zei:
Het water heeft nu toch nog geen winterse temperaturen? De zomer is net voorbij en water koelt langzaam af.
Klopt helemaal. De vissen zijn nog bij lange na niet in winterrust.

Nou Jones heeft ervaring met haar vijver!
Dus als het mogelijk is om een vis te plaatsen, zal ik zeer zeker de vissen omwisselen!
Je hebt toch Ranchu in je aquarium, die kan toch makkelijk in de vijver?
Is alleen maar beter voor de vissen denk ik.

Is voor alle vissen de beste oplossing

Jones ik doe nog niks met blauwe oranda laar hem zitte tot er een oplossing is 😉

Zucht, die geven we toch ?
Vissen omwisselen.

ik denk dat Bart de vissen uit het aquarium niet in de vijver WIL doen al was het hartje zomer. Zijn HQ 🙁

Ranchu en lionshu en demekin zijn zwakker en daarom minder geschikt ze zijn nog maar rond de 9 cm dus nog te klein eiglijk om te overwintere en de diepte is te ondiep voor deze varianten. Oranda en ryukin kunne wel maar dat is omdat deze sterker en robuuster zijn over het algemeen

Bart, ik zeg dit met de beste bedoelingen, maar je zou toch eens moeten gaan nadenken waarom jij altijd met dit soort situaties kampt....

Demekin zijn juist zo'n beetje de sterkste variant en Oranda zwakker.

Je hebt dus een stel vissen gekocht en in de vijver gezet terwijl je vindt dat ze daar niet kunnen overwinteren. Waar moeten ze dan overwinteren?

Nou volgens mij is een Ranchu sterker dan een Oranda..
maar dat kan aan mij liggen..
Verder waren Jones haar vissen volgens mij kleiner dan 9 cm toen ze erin gingen.
Plus dat als je ziet hoeveel ze groeien per maand dat ze over 2 maanden echt al wel 15cm zullen zijn..

Maar goed.. je doet toch wat je zelf wil.. suit yourself

Sideswipe, Banjo en Bueno waren een cm. of 8-12 toen ze de vijver in gingen. Dit was laat in het jaar. Eind september of zo en het waterpeil van mijn vijver was toen 80 cm. Na reparaties dit voorjaar 95 cm. Ze zijn de winter perfect doorgekomen

Bij lage temperaturen groeien de vissen niet zo hard. Daardoor groeien ze in vijvers trager dan in aquaria. De vis die het meest gegroeid is in mijn vijver (op de jongen na) is maar een cm. of 5 groter geworden dit seizoen. Het is niet zo'n warme zomer geweest.

Oranda is zeer zeker een zwakkere soort zoniet de zwakste van alle soorten die je hebt. Ranchu zijn prima vijvervissen en ook Demekins zijn een stuk sterker.

Een van de vissen voorzichtig omwisselen zou een hele goed optie zijn!

Ik hoop dat de reigers niet de blauwe oranda hebbe opgegeten kreeg net te horen van mams dat ze een reiger heeft gezien bij de vijver ze heeft hem weg zien vliegen dus hoop dat die nog leefd..
Als die nog leefd ga ik hem omruil kan welke vis is beste ? 12 cm lange lionshu of 6 cm calico ranchu
Ik vind de calico ranchu apart maar de bouw is niet echt goed en dat is bijnlionshu wel

Denk niet dat het veel uit maakt welke vis je erin stopt 😉

Dan zou ik kiezen voor de grootste vis, die heeft het meest baat bij meer ruimte, er komt ook weer een grote vis voor terug in je aquarium.

Mischien heeft die Reiger je wel een dienst bewezen. Ik bedoel je hebt dan geen dillema meer. :6

Botia zei:
Mischien heeft die Reiger je wel een dienst bewezen. Ik bedoel je hebt dan geen dillema meer. :6
Alsof je het over de duivel hebt. Kreeg nt van me moeder te hore die de visse had gevoerd dat de reiger de blauwe oranda heeft opgegeten baaal kei erg ;(

Dat is idd heel erg balen maar het was de makkelijkste prooi. Ik zelf heb nooit last van Reigers, wantik heb veel struiken langs de vijver. Toen er een struik dood was gegaan en door mij verwijderd stond er opdie plek al snel een Reiger dus ik heb snel weer een nieuwe struik gekocht.

bart_ramakers12 zei:
Botia zei:
Alsof je het over de duivel hebt. Kreeg nt van me moeder te hore die de visse had gevoerd dat de reiger de blauwe oranda heeft opgegeten baaal kei erg ;(

Jeetje, wat een toeval.......Sterkte!

Wel rot idd, miss je vijver wat meer anti reiger maken

Doe er dan wat aan door een simpel net over je vijver te plaatsen!

Daarbij vindt ik het TE toevallig en ik geloof geen snars van je verhaal!!!
Je had helemaal niet de bedoeling om vissen te ruilen want daar had je gewoon geen zin in en 'plotseling' heel toevallig is je 'probleem' met de blauwe oranda opgelost.....jaja :juggle: 😡
Begin beetje boos op je te worden Bart en ga stoppen met dit topic pfffff.

Dillema is opgelost, de Reiger heeft een volle buik en dit topic is klaar.

Patries het is echt waar wou dat het anders was .... ;(
Ik had echt de bedoeling de vissen om te ruilen wilde de lionshu overplaatsen .....
Maaar door die stomme reiger is dit niet nodig ;(
We hadde visdraad goed over de vijver gespant tegen reigers maar pas is er eem open rand vrij gekomen door verandering van tuin. Was bedoeling dat deze week net er overging...
Ik was de hele dag op school nu pas naar huis en ma heeft me de situatie ingeseint via sms 🙁

bart_ramakers12 zei:
Botia zei:

Nou zeg dat is ook stom toevallig zeg.

Patries zei:

Je had helemaal niet de bedoeling om vissen te ruilen want daar had je gewoon geen zin in en 'plotseling' heel toevallig is je 'probleem' met de blauwe oranda opgelost.....jaja :juggle: 😡
+1

Ik heb twee weken nog twee HQ demekin laten overwennen naar mijn vijver. HQ is niet zo zwak als men denkt. In het begin was het even wennen voor ze en hadden ze kleine probleempjes, maar inmiddels maken ze het uitstekend.

Jones zei:
Patries zei:

+1
jones doe niet zo want is waar gebeurd en als je niet geloofd dan heb je pecht ;(
mis het beestje echt super erg. 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan