Diverse algen


Dennis van M

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2021
Berichten
52
Leeftijd
38
16-8 is het aquaium in gebruik genomen.

Ada powersand M
Ada amazonia aquasoil v2
Seiryu stenen.

Juwel rio 180 600l p/m moet ik dit upgraden naar een 1000l p/m ?
Uitlaat naar boven gericht.

Co2 gaat 1 uur eerder aan en uit voordat de verlichting aan of uit gaat.

Co2 en verlichting zijn beide 8 uur aan per dag.

Filter opbouw, eerste laag:
Groffe spons
Seachem Purigen net 200gram 1 maand actief
Fijnespons
fijne wol
Cirax

2de laag:
Fijne spons
Cirax
Cirax

Planten groeide goed en de bruine alg was snel weg, na toevoegen van 5 japonica amano XL garnalen, maar nu merk ik dat op alle planten weer bruine alg zit en eigenlijk stuk erger is geworden dan het was in het begin. Alles krijgt nu een bruine laag en bruine punten.
20211013_222100.jpg
20211013_222042.jpg
Ook krijg ik nu last van blauwe alg voorin het aquarium voornamelijk tussen de parvula en op een steen.
20211013_222025.jpg
20211013_222036.jpg

Ik merk dat de rode planten en erectus groeien als kool en de rest blijft stagneren.

Ik heb de parvula 1 keer getrimd en dat ging goed maar nu groeid het amper en alles ziet er niet meer uit. In het begin waren er al vlakken welke niet echt aansloegen maar het groeide wel.
20211013_222107.jpg

Vissenbestand:
1 antennebaarsje waren 3
9 5streep barbeel
12 of 14 rasbora hengeli
2 dwerggoerami
5 japonica amano XL garnalen


Waterwaardes na 1 week waterverversing
Ph 6.5
Gh 7
Kh 5
N02 0
N03 0
Po4 0

2 á 3 keer 4ml dosering NPK van aqua rebell per week
 
Ik zit niet zo in die voedingsbodems maar bruinalg zie je in de regel bij teveel organische belasting en misschien door de bewoners en het voeren dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen.
Voor een 180 liter bak is een filter met 600 heel erg krap. Je houdt de helft over netto en dat is dan 1,5x dus ik zou een slag groter nemen als dat kan.
 
Leermomentje voor de volgende keer:

NPK is prima....als je een goed ingedraaide bak hebt. Dan gebruik je nml:
Aqua Rebel - NPK
Aqua Rebel - Makro Basic Phosphatt
Aqua Rebel - Mikro Basic - Eisenvolldünger

Als je een bak opstart is het beter om te starten met:
Mikro Basic - Eisenvolldünger
Makro Basic - Estimative Index
Makro Spezial - N

Ik verwacht at je CO2 afstelling niet goed is. Waarom een uur eerder?
Waarom geen 2 uur of 3 uur?
Ben je bewust dat je seiryu invloed heeft op de KH?

Wat is je belichting. Gezien de assimilatie verwacht ik best veel. Die zou ik even terugschroeven totdat de algen weg zijn.
De blauwalg wegzuigen (en gelijk je gras knippen)
Zou een paar keer een fikse waterwissel doen en je NPK aanvullen met Makro Basic Phosphatt en vooral de Mikro Basic - Eisenvolldünger
 
Volgens mij zie ik op de randen ook iets van beginnende baardalgjes maar dat is lastig te zien. Ik lees nu ook dat je blauwalg hebt en ook dat is vaak een gevolg van teveel organische belasting net als de bruinalg.
Heb je een dropchecker voor de co2?
 
denk ook organische belasting te hoog is. je zou een fijne spons op je intake van je filter kunnen zetten die kan een hoop vuil voor je verzamelen regel matig schoon spoelen
 
Ik zit niet zo in die voedingsbodems maar bruinalg zie je in de regel bij teveel organische belasting en misschien door de bewoners en het voeren dat de bacteriecultuur zich nog moet aanpassen.
Voor een 180 liter bak is een filter met 600 heel erg krap. Je houdt de helft over netto en dat is dan 1,5x dus ik zou een slag groter nemen als dat kan.
Ik zal kijken of ik een 1000l p/u kan aanschaffen, groter kan ik niet kwijt in het filterhuis.
 
Leermomentje voor de volgende keer:

NPK is prima....als je een goed ingedraaide bak hebt. Dan gebruik je nml:
Aqua Rebel - NPK
Aqua Rebel - Makro Basic Phosphatt
Aqua Rebel - Mikro Basic - Eisenvolldünger

Als je een bak opstart is het beter om te starten met:
Mikro Basic - Eisenvolldünger
Makro Basic - Estimative Index
Makro Spezial - N

Ik verwacht at je CO2 afstelling niet goed is. Waarom een uur eerder?
Waarom geen 2 uur of 3 uur?
Ben je bewust dat je seiryu invloed heeft op de KH?

Wat is je belichting. Gezien de assimilatie verwacht ik best veel. Die zou ik even terugschroeven totdat de algen weg zijn.
De blauwalg wegzuigen (en gelijk je gras knippen)
Zou een paar keer een fikse waterwissel doen en je NPK aanvullen met Makro Basic Phosphatt en vooral de Mikro Basic - Eisenvolldünger
Is teveel bemesting niet tomuch?, dit zouden dan 3 a 4 verschillende producten zijn met meerdere zelfde componenten, de wekelijkse wissel van 25% zouden goed zijn?

Stomme vraag gras heel kort maken zodat ik ook de bodem goed kan zien en schoon maken? Of 3 cm

Ik zal mijn co2 nu op 3 uur eerder aanzetten voordat het licht aangaat.

Ja ik wist dat seiryu het water hardheid beinvloed maar dit moet minimaal zijn met lage ph waardes dacht ik en waterwissels. Zo hoog is deze niet toch...?

Mijn verlichting is de standaard nature led balk en de day light heb ik 2 weken geleden vervangen voor een red light van juwel.
Ik denk dat ik op 2250 lumen zit.

Zal ik 9 uur co2 doen en 6 uur licht om mee te beginnen icm eisen, Estimative Index en special N
 
denk ook organische belasting te hoog is. je zou een fijne spons op je intake van je filter kunnen zetten die kan een hoop vuil voor je verzamelen regel matig schoon spoelen
Zal ik 1 bakje cirax in de eerste filtering vervangen met een fijne spons?
Of in de 2de filter?
 
Volgens mij zie ik op de randen ook iets van beginnende baardalgjes maar dat is lastig te zien. Ik lees nu ook dat je blauwalg hebt en ook dat is vaak een gevolg van teveel organische belasting net als de bruinalg.
Heb je een dropchecker voor de co2?
Ik had een co2 checker welke kapot as gegaan en een nieuwe komt nog, deze kleur wat diep groen, maar niet tegen het blauwe aan.
 
Ik zit nu op 126 bubbels per minuut... iets teveel denk ik.

Ik weet niet of de flow goed is wat betreft de co2 omdat de meeste planten in de linkerhoek vol met bubbelszitten en de rest van het aquarium nauwelijks. Is de verdeling wel goed moet ik de co2 uitlaat misschien aan de andere kant plaatsen?
 
Zal ik 1 bakje cirax in de eerste filtering vervangen met een fijne spons?
Of in de 2de filter?
zou kunnen ja hoe schoner de rest van je filter blijft de beter die werkt. je zult dan wel vaak moeten schoon maken da zal snel dicht slippen, daarom handiger om op de intake van je filter een spons te zetten hoef je de filter ook niet vaak open te maken
 
s teveel bemesting niet tomuch?, dit zouden dan 3 a 4 verschillende producten zijn met meerdere zelfde componenten, de wekelijkse wissel van 25% zouden goed zijn?
Nope, als je maar je waterwissels blijft doen >25%
Stomme vraag gras heel kort maken zodat ik ook de bodem goed kan zien en schoon maken? Of 3 cm
Als ik mijn gras snoei doe ik dat tot 0.5cm boven de bodem
Ik zal mijn co2 nu op 3 uur eerder aanzetten voordat het licht aangaat
Tijdsbestek in zo relevant; als je maar zorgt dat je een lichtgroene dropchecker hebt als het licht aangaat.
Ja ik wist dat seiryu het water hardheid beinvloed maar dit moet minimaal zijn met lage ph waardes dacht ik en waterwissels. Zo hoog is deze niet toch...?
Ook dat is niet relevant.
Alle carbonaat wat door de stenen af word gegeven moet eerst gebonden worden met de CO2 eer het beschikbaar is voor je planten. En naarmate de week vordert gaat ook de KH omhoog des te eerder je CO2 moet gaan toevoegen om
tot die lichtgroene dropchecker te komen.
Mijn verlichting is de standaard nature led balk en de day light heb ik 2 weken geleden vervangen voor een red light van juwel.
Ik denk dat ik op 2250 lumen zit.
dat schijnt genoeg te zijn als ik naar het 'pearlen' van je planten kijk
Zal ik 9 uur co2 doen en 6 uur licht om mee te beginnen icm eisen, Estimative Index en special N
In de regel 2 uur starten voordat je licht aangaat en een uur voordat je licht uitgaat mag ie weer afslaan.

tot slot:
Je filter mag je idd wel verlagen voor die 1000 l/u. Als je dan nog steeds te weinig flow hebt kan er wel een laagje Cirax uit.
Het aantal bpm is niet relevant: als je maar een lichtgroene dropchecker hebt gedurende de gehele belichtingsperiode
 
Goedemorgen,

Gisteravond heb ik een 40%wissel gedaan na grondig schoonmaken afzuigen van algen en dode blaadjes
De blaadjes moet ik later nog ff afknippen maar voor nu de grootste stap gemaakt, ik heb het gras flink terug gesnoeid en wat nieuwe grond erop gedaan.

Ik heb de filter van 600l p/u vervangen voor een 1000l p/u

Ik heb de verlichting nu 7 uur aan staan en co2 9 uur met een start van 2 uur eerder voordat de verlichting aan gaat.
En dan ff afstemmen met een licht groene kleur.

Ik heb van 3 cirax bakjes 2 gemaakt dus de inhoud van 1 bakje verdeeld over de 2 andere, deze zitten nu voor 4/5de gevuld.
En in de eerste filter heb ik dus een fijne spons gedaan.

Qua plantenvoeding heb ik nog beetje hulp in nodig, want ik begrijp het volle en halve zonnetje niet helemaal op de verpakking..

Mikro basic Eisen 3 ml
Makro special N 3 ml
Npk 6 ml
Ik heb nu estimative index 15ml gedaan, maar volgens mij moet ik 20 ml gebruiken... voor 180L bak

En is dit dagelijks nodig in deze hoeveel heid?
 
Laatst bewerkt:
20211019_224051.jpg

20211019_224033.jpg
 
Ik heb nu estimative index 15ml gedaan, maar volgens mij moet ik 20 ml gebruiken... voor 180L bak
Volg je de EI want dan moet je wekelijks de helft verversen en 20/2 mg nitraat en fosfaat toevoegen. De voeding die je gebruikt ken ik verder zo niet. Ik werk zelf met losse poeders.
Je dropchecker oogt wel heel donker en die mag gerust lichtgroen zijn.
 
want ik begrijp het volle en halve zonnetje niet helemaal op de verpakking
Ik verwacht medium light en high-light (y)
Ik heb de verlichting nu 7 uur aan staan

Het is beter de intensiteit te verlagen dan de verlichtingsduur.

Ik heb nu estimative index 15ml gedaan, maar volgens mij moet ik 20 ml gebruiken... voor 180L bak
Doseeradvies dagelijks per 50L aquariumwater:
Sterke verlichting (>0,5 Watt per Liter) + CO2 5 ml per dag
Weinig verlichting (<0,5 Watt per Liter) + CO2 0,5-2 ml per dag
zonder CO2 bemesting 1-2 ml per week

Voor je 180 liter zou ik het afronden naar beneden, dus 15ml. En als je van de algen af bent verhogen naar de 20ml per dag
 
ikzelf zou de uitstromer lager richten. op de foto te zien heb je een behoorlijke oppervlaktebeweging dat zou volgens mij wat minder mogen dan drijf je ook niet zoveel co2 uit ,en als je naar een week geen no3 en po4 meer meet denk ik dat je te weinig plantenvoeding geeft
 
Ik zit nu op 126 bubbels per minuut... iets teveel denk ik.

Ik weet niet of de flow goed is wat betreft de co2 omdat de meeste planten in de linkerhoek vol met bubbelszitten en de rest van het aquarium nauwelijks. Is de verdeling wel goed moet ik de co2 uitlaat misschien aan de andere kant plaatsen?
Kun je niet iets van een spraybar bevestigen aan de uitstroom?
 
Volg je de EI want dan moet je wekelijks de helft verversen en 20/2 mg nitraat en fosfaat toevoegen. De voeding die je gebruikt ken ik verder zo niet. Ik werk zelf met losse poeders.
Je dropchecker oogt wel heel donker en die mag gerust lichtgroen zijn.
Ja ik nu wekelijks erin houden, ik wou naar de 2 weken gaan, maar merk dat het net frisser oogt om het wekelijks te verversen.

Dropchecker hing net 5 minuten in de bak, de vorige was in mijn hand kapot gegaan.
 
Ik verwacht medium light en high-light (y)


Het is beter de intensiteit te verlagen dan de verlichtingsduur.


Doseeradvies dagelijks per 50L aquariumwater:
Sterke verlichting (>0,5 Watt per Liter) + CO2 5 ml per dag
Weinig verlichting (<0,5 Watt per Liter) + CO2 0,5-2 ml per dag
zonder CO2 bemesting 1-2 ml per week

Voor je 180 liter zou ik het afronden naar beneden, dus 15ml. En als je van de algen af bent verhogen naar de 20ml per dag
Ik denk niet dat ik deze ledtubes kan dimmen noch eentje eruithalen ivm open electra.
 
Kun je niet iets van een spraybar bevestigen aan de uitstroom?
Ik heb daaraan zitten te denken in het begin en wat mij betreft staat deze optie nog open.

Maar gaat het vuil niet teveel de verkeerde kant op, want nu heb ik een flinke circulatie in de bak qua stroming.

Ik merk alleen dat de co2 voornamelijk in de linkerhoek blijft hangen denk ik.
 
Maar als je een goede circulatie hebt dan gaat de co2 de bak wel door. De circulatie is nu dus niet ideaal.
 
Hier lees je meer info over waar ik aan dacht.

 
je kunt ook de uitstromer vervangen door een rechte en dan gaat de waterstraal langs de achterwand naar links en circuleert hij in een ronddraaiende beweging terug naar het filter,om dat te proberen even het gebogen uitstoompijpje verwijderen en het pompje gewoon rechtuit te laten stromen
 
Ik heb vandaag het opzet stukje van de uitlaat gedaan, maar er zit zo'n kracht achter dat de erectus in de linkerhoek bijna plat naar voren hingen haha...hehe

Dus ik heb het opzet stukje er weer op gedaan en de oude positie gezet zoals ik het in het begin had, dus weer tegen de achterwand aan lichtjes naar boven voor oppervlakte beweging.
20211021_202155.jpg


Nu word de co2 weer door de bak verspreid en zie ik bijna overal bubbeltjes. Het is nu ook 1000l per uur ipv 600l, dus het zou sowieso al beter moeten zijn dan het was.
 
Gisteren heb ik de alternanthera reineckii mini geknipt herplant en dode verwijderd, ik merk wel dat de planten beter groeien met de toevoegingen.
20211025_185130.jpg

Metname de repens schiet omhoog en bruine alg lijkt een beetje afte nemen maar minimaal.

Maaaar....
De bodem en parvula zit weer onder en aan de voorkant , hoe ga ik hiermee om?
20211025_185015.jpg

20211025_185004.jpg
 
Het word met de dag niet echt beter op, moet ik alles eruit zuigen en verwijderen wat aangetast is?
20211028_181025.jpg
 
Zou idd zoveel mogelijk weghalen. En misschien kijken hoe je hier vanaf moet konen.
 
Zover ik begrijp volg je nu de EI en voeg je co2 toe? Ik heb niet alles teruggelezen namelijk. Planten moeten ook wennen aan nieuwe omstandigheden en als de andere planten het wel beter doen dan zou ik dat "gras" eruit gooien en vernieuwen als de rest onder controle blijft.
Je hebt net weer het eea veranderd dus wacht even af hoe dat uitpakt.
 
Ik heb gisteren alles afgezogen en denk dat alles nu weg is, welicht nog het een en ander in de bodem. Onwijs veel dode plantenresten verwijderen en planten zelf om de compactheid van de planten te verminderen. De doorstroming is erg goed nu. Hopen op goed geluk...

Volgende week ga ik testen wt de waardes zijn, vandaag nog een grote 65% wissel gedaan na de schoonmaak.
 
Goedemiddag,

Groen blauwe alg is nog steeds aanwezig iets minder op de bodem, maar word wel meer met de tijd. Vertoond nu ook op meerdere planten en verspreid door het aquarium. Nog niet onder controle!

Bruine alg is nog ruim aanwezig en komt snel terug na verwijderen, ik merk wel dat de planten lekker groeien.

1 week geleden 65 70% waterwissel gedaan

Waardes zijn nu:

Ph 7
Gh 10
Kh 5 tot 6
No2 0
No3 25 tot 35 mgl
Po4 2 mgl maar kleurt donderder dan de schaal.

Gaat dit goed nu?
 
Qua waarden zie ik geen gekke dingen en probeer de blauwalg zoveel mogelijk dagelijks af te hevelen en zorg voor zo min mogelijk belasting.
 
IMG_20211114_171546.jpg
is dit ook blauwalg daar rechts en rechtdoor?
 
Ja, helaas wel.
 
Damn, net 6d black-out gedaan. En dan zoiets.... 😔
 

Terug
Bovenaan