Draadalgenplaag


Oke. Een frisse start en nitro besteld. Maar uit eigen ervaring moet ik dan ook rekenen hoeveel ml ik toevoegen moet. Dat dan terzijde. Maar als ik zelf weer lowtech zou willen dan had ik gewoon weer een gamma 860 erboven gedaan en dan een paar strips voor de kleuren dan. Ik heb destijds voor led gekozen omdat tl op de bodem qua lichtsterkte gewoon te weinig was voor de planten die ik mooi vond. De makkelijke planten klaagden niet. De grafieken met kleuren zeggen me wel wat maar ook niet alles. Als er een par waarde vermeld word staat er vaak geen afstand bij waarop het gemeten is en zeker niet als het nog 40 cm door het water naar beneden moet. Dus ja een goeie led kiezen is best tricky en prijzig en het aanbod is veel. Wanneer je de poeders gebruikt voor de bemesting hoeft niet per defenitie te betekenen dat je ook EI toepassen moet. Tis puur prijs technies omdat het vele malen goedkoper is en er zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij. Gaat niet gauw mis.

Ik was zaterdag bij een landelijke dierenwinkel en zag ik een flesje nitraat voor bijna zeventien euro staan. Best duur vond ik. Gelukkig geef je niet op en bent weer met een frisse start begonnen daar is ook wat van te zeggen.

Alle dingen wat het kan wezen tackelen dus uitsluiten. Ja ik geef toe het zijn er vele. Hoop dat dat het nu mooi blijft dan. Een keer flink snoeien kan geen kwaad vaak komen ze mooier terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles doorgelezen maar wat voor filter je gebruikt niet. Is ook best een ding. Als er hout in de bak zit kan de stroming daar stagneren en ligt het onder het hout vol met shit wat plaatselijk een hoge belasting kan geven. Heb het zelf gehad tilde het op en afhevelen en de bodem van de emmer lag vol met shit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartelijk dank.

Anyway, de nieuwe led is binnen.
Ik heb vandaag alle materialen uit m'n bak gehaald. De Corydoras zijn verkocht. Er is een nieuwe scape gemaakt met extra lavastenen.

De nieuwe led is echt een stukje donkerder, ik heb er immers maar 1 ipv 2.
Het wordt nu zoeken naar de nieuwe, juiste balans. Mocht dit te donker blijken, dan denk ik erover om in de middaguren de Multilux nog een uur of 3 aan te zetten. De nieuwe led zal dan uitgaan en gaat weer aan als de multi uit gaat.
Ook heb ik op advies van de mensen hier de fosfaat killer verwijderd. Nitro is onderweg van APO om deze waarde omhoog te krijgen.
Ik ga volgende week langs bij Verduijn om m'n waarden nogmaals op te meten.
Moet wel zeggen dat alles er nu echt schoon en fris uitziet. Bladeren met alg zijn verwijderd en de takken zijn redelijk schoon.
Ik stop met de Co2 tabs. Vind het rommel.
Ik blijf voorlopig de Dennerle bio Carbo en Plant elixir gebruiken.
Kreeg elders nog het advies om A complex te gaan gebruiken. Maar ik maak eerst deze voeding op. Ga niet alles door elkaar doen.

Hopelijk gaat het nu snel goed! Veel succes met je nieuwe verlichting!
 
Dank je wel.
IMG_20200106_104527.jpg

Ik heb vanmorgen al zitten genieten van het nieuwe licht. Zo mooi. Echt de mooie roodbruine tint die ik graag zie. Nu kijken wat de gedimde verlichting voor de alg gaat doen.
No3 is onderweg maar ik ga het eenmalig erin doen en daarna afwachten of de balans zichzelf hersteld.
Vind het wel jammer dat de bestelling van APO zo lang duurt. Had het beter in de winkel kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel.
Bekijk bijlage 286772
Ik heb vanmorgen al zitten genieten van het nieuwe licht. Zo mooi. Echt de mooie roodbruine tint die ik graag zie. Nu kijken wat de gedimde verlichting voor de alg gaat doen.
No3 is onderweg maar ik ga het eenmalig erin doen en daarna afwachten of de balans zichzelf hersteld.
Vind het wel jammer dat de bestelling van APO zo lang duurt. Had het beter in de winkel kunnen halen.

"Alles sal reg kom", zoals Brand o.a. al zei. Mooi hoor!
 
Oh, welke lampen heb je nu precies gekozen?
Er zit nu 1 rgbw led buis in die zit vastgeklikt aan de bestaande lampen. Met smart controller, die ik heel relax via m'n smartphone kan bedienen.
Ik weet niet of deze ene lamp genoeg lichtopbrengst heeft, de tijd zal het leren. Mocht dit nu weer te weinig zijn, dan wil ik de Juwel lampen in de middag een uur of 3 aanzetten. Ik heb van Juwel de colour lamp binnen gekregen en dat gaf al een heel ander effect. Planten en vissen kleurden al veel mooier onder dat licht. Is een led met rood en wit.
Ben zeer te spreken over de service van Kitelight en deze oplossing is ook geweldig omdat de bestaande lampen op deze wijze ook gewoon te gebruiken zijn naast de rgbw.

Met je Sumatravaren naar rechts zou je bijna niets meer van je filter zien
Ik denk dat er nog geschoven gaat worden. Er komt nog Hygrophila polysperma en Nomaphila siamensis angustifolia aan binnenkort. Ik denk dat ik de Cyperus helferi dan iets naar het midden ga verplaatsen en 1 vd snelgroeiers voor het filter.

De Sumatravaren heeft het heel moeilijk. Normaal gesproken een makkelijke plant, die zeer groot kan worden. Bij mij al 2x helemaal naar de klote gegaan.
Ik hoop dat hij met de juiste voeding, de flinke waterwissel en de nieuwe belichting een boost zal krijgen want het is een prachtige plant.
 
Er zit nu 1 rgbw led buis in die zit vastgeklikt aan de bestaande lampen. Met smart controller, die ik heel relax via m'n smartphone kan bedienen.
Ik weet niet of deze ene lamp genoeg lichtopbrengst heeft, de tijd zal het leren. Mocht dit nu weer te weinig zijn, dan wil ik de Juwel lampen in de middag een uur of 3 aanzetten. Ik heb van Juwel de colour lamp binnen gekregen en dat gaf al een heel ander effect. Planten en vissen kleurden al veel mooier onder dat licht. Is een led met rood en wit.
Ben zeer te spreken over de service van Kitelight en deze oplossing is ook geweldig omdat de bestaande lampen op deze wijze ook gewoon te gebruiken zijn naast de rgbw.


Ik denk dat er nog geschoven gaat worden. Er komt nog Hygrophila polysperma en Nomaphila siamensis angustifolia aan binnenkort. Ik denk dat ik de Cyperus helferi dan iets naar het midden ga verplaatsen en 1 vd snelgroeiers voor het filter.

De Sumatravaren heeft het heel moeilijk. Normaal gesproken een makkelijke plant, die zeer groot kan worden. Bij mij al 2x helemaal naar de klote gegaan.
Ik hoop dat hij met de juiste voeding, de flinke waterwissel en de nieuwe belichting een boost zal krijgen want het is een prachtige plant.

Nou, prima dat je tevreden bent met je nieuwe verlichting, benieuwd hoe het verder gaat verlopen! De laatste foto's zagen er, hoe dan ook, goed uit.
 
Ik zie dat in dit topic Juwel erg vaak de schuld krijgt en dat het maar slechte lampen zijn.
Al langere tijd gebruik ik de lampen van Juwel en heb zowel in de tijd zonder co2 als met co2 nauwelijks last gehad van algen. Wellicht een keer doordat ik zelf de voeding uit balans heb gehaald.
Naar mijn mening zijn dit zeer goede lampen, waar ik tot nu toe goede resultaten mee behaal.
20200106_130546.jpg

(Toch echt algvrij)

Naast dat natuurlijk de juiste plantenvoeding belangrijk is, heb je natuurlijk ook nog het Juwel filter dat naar mijn ervaring niet zo heel krachtig is (heb hem zelf ook verwijdert). De algen kunnen dus ook mede worden veroorzaakt door een tehoge hoeveelheid organische stoffen.
Ik weet niet of je het al gebruikt, maar seachem purigen kan je als filtermedium gebruiken om dit te verwijderen. Ook alle kleuringen in het water worden verwijdert. Ik kan het je zeker aanraden en het kan ook zeker een bijdrage leveren aan het verminderen van je algen.
Maar om de schuld te geven aan Juwel lijkt mij niet helemaal terecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dank je wel.
Bekijk bijlage 286772
Ik heb vanmorgen al zitten genieten van het nieuwe licht. Zo mooi. Echt de mooie roodbruine tint die ik graag zie. Nu kijken wat de gedimde verlichting voor de alg gaat doen.
No3 is onderweg maar ik ga het eenmalig erin doen en daarna afwachten of de balans zichzelf hersteld.
Vind het wel jammer dat de bestelling van APO zo lang duurt. Had het beter in de winkel kunnen halen.
Ziet er stukken beter uit zo :thumbs: :D
Verlichting is zeker prettiger te noemen voor de ogen :cool: kan nu af bij eigenaar en vissen :D
 
Knap volle bak wel mooi. Ben benieuwd. Die bestelling ligt nog in grunningen denk ik daar waren ze 3000 pakketjes kwijt. Hihi
 
De verlichting is een week in gebruik en de resultaten zijn prima.
Geen draadalg meer gezien. Gewoon helemaal niks. Wat er nog zat, is weg en er komt ook geen nieuw.
De planten lijken wel te groeien. Zelfs de Hydrocotyle tripartita lijkt het gewoon goed te doen met deze verlichting.

Hiermee is voor mij bewezen dat de verlichting bij mij oorzaak was van de algen.
En aangezien ik wéér verkeerd geïnterpreteerd word, zal ik het wederom nader toelichten. De verlichting die ik had, was niet geschikt voor MIJN bak. Waarmee ik nooit gezegd heb dat deze verlichting voor iemand anders z'n bak niet kan werken. Als je met veel Co2, veel planten en veel plantenvoeding werkt, dan kan deze verlichting misschien goed zijn. Ik zou dan alsnog voor de colour versie kiezen ipv de daylight, maar ik houd gewoon sowieso niet van dat koele licht.
Nogmaals, voor de weinig lichtbehoevende planten die ik in mijn bak wilde, was deze felle verlichting ongeschikt.

Verder ga ik er echt helemaal niks meer over zeggen.

Overigens heb ik ook weinig tot geen alg vorming meer op de ruiten. Echt heerlijk en onderhoudsvrij zo. Dat was wat ik wilde.

Heb net een flinke waterwissel gedaan van 40% en die ga ik er wekelijks inhouden vanwege de forse bezetting. Ik heb hierna de elixir van Dennerle toegevoegd, plus de carbo van Dennerle en 2 mg nitro on de nitraat waarde iets omhoog te brengen. Ook heb ik zojuist Hygrophila polysperma en Nomaphila erin gezet.

En nu weer lekker laten draaien.. :D
 
Enige dat ik wil opmerken is dat naar MIJN persoonlijke mening en ervaring de waterwissel gerust naar 1 x per maand kan. Heb echt al zoveel soorten bakken gehad en zoveel verschillende inrichtingen en watersamenstellingen, maar ik ben nooit afgeweken van 50 % wissel per maand. Gaat altijd goed. Voor de rest, we werken met levende natuur en die ontwikkeld zich nu eenmaal bij iedereen (een beetje) anders.
Als het werkt voor jou zoals het nu gaat, dan is dat prima! Maa rmet 75% minder werk, gaat het ook prima.....Aan jou de keuze.
 
Enige dat ik wil opmerken is dat naar MIJN persoonlijke mening en ervaring de waterwissel gerust naar 1 x per maand kan. Heb echt al zoveel soorten bakken gehad en zoveel verschillende inrichtingen en watersamenstellingen, maar ik ben nooit afgeweken van 50 % wissel per maand. Gaat altijd goed. Voor de rest, we werken met levende natuur en die ontwikkeld zich nu eenmaal bij iedereen (een beetje) anders.
Als het werkt voor jou zoals het nu gaat, dan is dat prima! Maa rmet 75% minder werk, gaat het ook prima.....Aan jou de keuze.
Dank je wel Bigsmoke.
Vind je mijn forse bestand dan niet een reden om elke week een goede verversing te doen?
Of zou wekelijks 10% ook goed zijn?
Eens per maand lijkt me zo weinig..... Ik dacht ook echt dat een wekelijkse verversing noodzakelijk is.

Wat is jouw motivatie om het zo te doen?
 
1 x per maand is voldoende, mits je filtersysteem, in beginsel de inhoud van je bak 3 tot 4 x per uur aan kan. Opgave fabrikant is voldoende. In de praktijk wordt dat al snel veel minder tot minimaal 2 x per uur.
Mijn motivatie is om een goed evenwicht te bereiken tussen een zo natuurlijk mogelijk stukje waterbiotoop en dat met zo min mogelijk " gerommel " met waterwissel, filters schoonmaken, kortom alles onder het kopje "onderhoud".
Ik ben ooit lang, echt lang,geleden ook begonnen met 30 of soms zelfs 50 % waterwissel ( veel chicliden) per week. Gaande weg steeds minder gaan doen en zie daar, de waterwaardes en de plantengroei blijven ongeveer een maand redelijk tot goed stabiel en dan moet je wel gaan wisselen. Enige echte kanttekening, je bak moet minimaal 120 liter of meer zijn. Met NANO bakjes is het onmogelijk om het evenwicht een maand stabiel te houden.
Ook bij echte biotoopbakken, die heel strikt gebonden zijn aan bepaalde minmale en maximale waardes van de diverse mineralen en sporenelementen, zul je wat vaker moeten wisselen. Zo eens per 2-3 weken.
Dit is geen wet van Meden en Perzen, maar MIJN persoonlijke ervaring.
 
Grappige is dat mijn nanobak juist heel stabiel is. Die vul ik alleen aan elke week en eens per maand gaat de helft eruit. En alles doet het zo goed erin.

Ook op Facebook is er wat te doen om de standaard Juwel verlichting. Ik zie er regelmatig berichten van voorbij komen. Ook van mensen die volop bemesten en waarvan de waterwaarden in orde zijn.
Screenshot_20200113_115843_com.facebook.katana.jpg
Screenshot_20200113_115651_com.facebook.katana.jpg
 
En nu.... Bruinalg.
Ik dacht al dat deze verlichting weer iets te zwak is. Dus ga ik de originele Juwel verlichting erbij aan doen in de middag, 4 uurtjes. En dan maar weer kijken...
 
En dan Limnobium drijfplant er in.
Die groeit uit , en is het teveel. paar er uit.
Kamerbak was her heen gebracht, met watwater, alle planten en vissen erin.
Steeds een kan water er bij, tot 10 cm . konden ze zwemmen.
Volgende dan 25 cm er bij. binnenfilter erin. .
s,middags nog 10 cm.
dan de grote ehem mee draaien.
Vissen levend en veel garnalen.
 
Geen Limnobium Bertus ;)
Dat komt niet uit Indonesië.

Leuk dat je er weer bent!
Ik had even geprobeerd met de Juwel lampen maar misschien te lang aan gezet ofzo. In elk geval toch weer draadalg. Ik weet ook niet zeker of het bruinalg was eerder. Had gewoon het gevoel dat het net te weinig licht was.
Ik ga weer verder met alleen de Kitelight lamp en wachten tot de draadalg weer weg is. Dan misschien nog een keer aankijken met 2 uurtjes per dag ofzo. Nu had ik 5 uur gedaan.
15796312858214103166567510156240.jpg
 
Geen Limnobium Bertus ;)
Dat komt niet uit Indonesië.

Leuk dat je er weer bent!
Ik had even geprobeerd met de Juwel lampen maar misschien te lang aan gezet ofzo. In elk geval toch weer draadalg. Ik weet ook niet zeker of het bruinalg was eerder. Had gewoon het gevoel dat het net te weinig licht was.
Ik ga weer verder met alleen de Kitelight lamp en wachten tot de draadalg weer weg is. Dan misschien nog een keer aankijken met 2 uurtjes per dag ofzo. Nu had ik 5 uur gedaan.
Bekijk bijlage 287901

't Ja, draadalg is en blijft een probleem van CO2 tekort. Nu kan je licht minder intens maken hetgeen de CO2 vraag weliswaar verminderd, wat overigens verklaard dat je probleem verdwijnt, maar het kan betekenen dat je planten licht tekorten krijgen waardoor de groei aanzienlijk verminderd. Uiteraard afhankelijk van je planten soort. Je hebt dus een keuze...
 
Ik ga in elk geval geen Co2 toevoegen. Nooit gedaan en vind het niet nodig.
 

Terug
Bovenaan