Dubai 80 (Killerfish)


Mooi hoor, jammer van je longfin ancistrus, was een erg mooi exemplaar :)
 
Baal er ook erg van. Misschien komt er nog een keer een nieuwe, als het aanbod zich voordoet en de prijs niet te hoog is. Deze heeft mij slechts 5 euro gekost :D
 
In de planning stond om deze week een achterwand in mijn aquarium te gaan monteren. Afgelopen woensdag alvast een achterwand besteld samen met wat filterspulletjes, maar helaas 2 verschillende kleuren aan achterwand binnengekregen. Tot mijn spijt zijn hier een aantal dagen overheen gegaan met het contact tussen mij en het bedrijf en tussen het bedrijf en hun leverancier.
Omdat ik eigenlijk vandaag al bezig wou, toch maar even de moeite genomen om naar een dierenwinkel in de buurt te rijden en even te kijken welke achterwanden zij op voorraad hadden; zoals ik al zei: ik wou eigenlijk vandaag beginnen. Tevens ivm het weer, omdat het deze week niet zo warm wordt. Ik kan de vissen ed dan iets meer op mijn gemak in een kleinere bak laten zonder dat ik bang hoef te zijn dat de temperaturen te hoog worden. Ook heb ik nu nog een weekje vrij van werk, dus mooi tijd voor de bak

Zo gezegd zo gedaan en, achteraf gezien, met een veel mooiere achterwand thuisgekomen. De bedoeling (en eerst bestelde achterwand) was gewoon een platte met reli�f. Nu onderstaande achterwand gehaald en ben er toch een stuk blijer mee. Een belangrijke reden is dat ik al wel op zoek was naar zo'n achterwand, maar er niet echt 1 kon vinden voor een beetje een redelijke prijs.

Vandaag dus begonnen met het eraf halen van mijn kap om het aquarium om te draaien. Binnen 5 minuutjes was dit gepiept en kon ik het aquarium verder schoon gaan maken. De vissen tijdelijk in een bak van 45L met de externe filter, de garnalen in een bak van rond de 30L omdat ik bang was dat door de minimale schuilplaatsen enzo de jonge garnalen anders als levend voer zouden dienen voor oa de honinggoerami's. In een ander bakje van zo rond de 20L de plantjes gedaan. Op deze manier toch zo'n 75% van het water aan het bewaren.

De Dubai stond er op een gegeven moment op deze manier bij (let niet op de zooi) Bijkomend voordeel; de achterwand past er in zijn geheel in, zonder door midden geslepen te hoeven worden :D YEAH!
624667_0_82_20150707_183652.jpg

557239_0_82_20150707_202636.jpg


Terwijl de kap eraf was, de bak maar eens even goed schoongemaakt en zo droog mogelijk. Even de ventilator van de warme dagen boven de bak gezet om alles goed droog te krijgen. Even gegeten, grind gespoeld en toen mn vader weer thuis was de achterwand op maat geslepen. (Mijn moeder had liever dat mijn vader erbij was, gewoon voor de zekerheid, ze vind die dingen toch een beetje eng)

Achterwand op maat geslepen en in het aquarium geplaats. Alles past perfect en dus gelijk maar gekit
188648_0_82_20150707_222436.jpg


Rechtsachter de wand wil ik mijn instroom van mijn filter plaatsen om deze mooi uit het zicht te hebben. Hierom dus ook maar een stukje uit de wand gehaald onderin en hier een stuk hor achter geplaats. Het water en vuil kan er zo door, de vissen blijven dan aan de voorkant van het gaas
328445_0_82_20150707_222508.jpg


Voordat ik alles gekit had alvast gepast of ik mijn techniek achter de wand kon verstoppen. Eenmaal gekit de dingen er nog maar even achter gehangen voor een foto:
932636_0_82_20150707_222657.jpg


Van voren gezien is dit de rechterkant van de bak. Aan de andere kant komt over de wand mijn uitstroom, maar voor de zekerheid plaats ik ook nog even een luchtsteentje achter de wand. Ik ben er zo zeker van dat het water niet stil komt te staan en gewoon in beweging blijft. Mijn gedacht is om deze een 2x een kwartiertje te laten bruisen. 1x tegen een uur of 10 en 1x tegen een uur of 20. Zou dit voldoende moeten zijn??

Morgen de achterwand laten drogen en de planten enzo vast schoonmaken. Donderdag ga ik de bak dan vullen en spoelen om de bak daarna te gaan vullen en weer in te richten. Ik laat de bak dan even een dagje ofzo draaien voordat ik de vissen er weer in doe. Mocht ik dan toch niet helemaal tevreden zijn, kan ik vrijdag of zaterdag nog wat wisselen zonder de vissen meer (onnodige) stress te bezorgen.

Meer foto's als de bak is ingericht!

Wat vinden jullie er tot nu toe van?
 
@ ludger; geen idee. Zat niet in een verpakking en was zonder prijskaartje. Gevraagd en de wand bleek maar 50 euro te zijn. Niet lang nagedacht en na gekeken te hebben wat het formaat was, de wand meegenomen en geplaats.

Vandaag niet veel gedaan. Het zand is gespoeld, planten zijn schoon en de kit is al bijna droog. Vanavond niet thuis dus morgen mooi aan de slag om alles in te richten.

Vandaag wel mijn meubel even schoon gemaakt en alles netjes neergezet:
714974_0_82_20150708_160543.jpg


Flessen netjes gelabeld vanaf de zijkant en omdat er iets verkeerd ging met het printen van de stickers ook maar besloten om op het hout deze stickers te plakken. Alles netjes georganiseerd. Onder de plank de techniek en naast het aquarium de pomp. Deze past niet onder de plank en neemt me dan gewoonweg teveel ruimte in in het meubel, omdat de plank dan niet past. Geen zin om alles aan te passen/te verzagen en dit stoort me ook niet.

Ook even een paar testjes gedaan met het hout. Mijn favoriete opstelling is toch wel deze:
978385_0_82_20150708_115552.jpg


Het linker stuk staat vast, aan de rechterkant twijfel ik nog met oa dit stuk. De plek twijfel ik nog een beetje over.
843479_0_82_20150708_120312.jpg


Ik ga morgen het grind in de bak doen, dan het hout en dan even kijken wat ik het mooiste vindt. Het linker stuk komt er sws in en erachter komt het javamos verstopt.

843479_0_82_20150708_120312.jpg


Dit was het deel tot nu. Morgen inrichten en als het water dan helder is komt de volgende update
 
Ziet er zeer veelbelovend uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Door met een hamer op de afgezaagde kant van dat ene stuk kienhout te slaan spijt het wat en oogt het wat natuurlijker. Die afgezaagde kanten zijn niet mooi als ze in het zicht komen.
Algenmagneten zijn een flink risico om krassen op je ruiten te krijgen. Met een hard ( bank) pasje gaat het beter en krijg je geen krassen.

Succes met je aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt Marlonneke, ik ben zelf ook benieuwd. De idee�n wel in mijn hoofd, maar komt er toch altijd anders uit :D

Jos, goed idee. Nooit aan gedacht. Ik had er een anubias opgebonden vanaf de voorkant, dus de snede was niet zichtbaar. Misschien ga ik dat nu weer doen, maar vind jou idee ook de moeite waard als ik dit niet ga doen.
Ik gebruik de algenmagneten ook niet. Het hout bleef echter niet staan en daarom even de magneet op het glas gezet zodat het hout blijft staan. Gebruik voor het schoonmaken een spons! Bedankt voor de tip iig, een gewaarschuwd mens telt voor 2 :thumbs:
 
De bak vanmorgen gevuld met kraanwater om deze vervolgens goed te kunnen spoelen. Bak weer geleegd en opnieuw gevuld met een combinatie van kraanwater en aquariumwater. De bak is nu halfvol omdat ik de rest aan wil vullen met het water waar de vissen in zwemmen. Hier staat een thermostaat, luchpomp en filter op te draaien. Dit water gaat mee met de vissen, welke morgen gaan verhuizen. Ik kan zo nog rustig wat verplaatsen in de Dubai als ik toch nog iets wil veranderen. Sws wil ik nog iets op het lege stuk, ik weet echter niet wat. Hebben jullie suggesties??? Of leeg laten??? Graag hoor ik jullie mening hierover

Totaal:
716884_0_82_20150709_134928.jpg


Links. Op 2/3 vanaf links staan 2 crypto achter een stuk hout. (op de 1ste foto net niet te zien, de foto daaronder wel) Deze moeten nog wat rechttrekken en gaan dan (hopelijk) voor een mooie volle bos zorgen. Iets naar links achter het hout staan nog enkele stekjes ludwegia achter het hout. Deze komen als het goed is tussen het hout en de achterwand door en groeien tot het oppervlak. Tegen de linkerkant tussen hout en glas staan enkele stekjes vallisneria. Deze groeien tot het oppervlak en bedekken hiermee de uitstroom, waarbij ze mooi met de stroming mee voor oppervlakteplanten gaan zorgen. Onder het hout ligt nog een pluk javamos voor de garnalen. Aan de andere kant van de intake voor het filter, zodat er minder kans is dat de jongen opgezogen worden door het gaas, hoe fijn dit ook mag zijn.
421158_0_82_20150709_135011.jpg


De 2 vallisneria welke achter het hout staan. Nu niet echt mooi, maar dit komt vast goed! Ze stonden er een paar dagen geleden ook prachtig bij
626289_0_82_20150709_134856.jpg


Rechts. Hier heb ik een mooie volle hoek met hemianthus, welke als het goed is ook tot het oppervlak groeien. De hoeken zijn zo mooi vol beplant, terwijl het midden meer open blijft in de hoogte. De vissen hebben zo de ruimte op te zwemmen en ook het mooie stuk hout van de achterwand valt zo goed op. (ook wel belangrijk :D ) Omdat ik toch iets aan een verhoging wil aan deze kant besloten om rondom de hemianthus een rijtje met leisteen te zetten. Ik vind het erg goed gelukt!
553278_0_82_20150709_134702.jpg


Niet echt geweldige foto's nu ik ze zo zie, maar het water is ook nog wat mistig. Morgen de filter aansluiten en trekt dit vast weg. Hopelijk hebbben jullie in de tussentijd nog wat suggesties om de lege plek op te vullen tussen de 2 crypto links en de hemianthus rechts achter de leisteen.

De lege plek, zo laten of toch opvullen met iets?
286291_0_82_20150709_134758.jpg
 
De planten groeien goed en tot afgelopen vrijdag stond de bak er goed bij. Toen snel een totaaltje gemaakt en op vakantie gegaan. Bakjes voer klaargezet voor mijn vader, deze gaan er om de dag in. Nog niks gehoord van mn vader, dus ga er vanuit dat alles nog gewoon goed draait. Vrijdag weer thuis en dan zal ik een update gaan plaatsen incl de foto's
 
Mooie achterwand, kleurverschil tussen rots/hout erin geeft een mooi effect! Zit ook nog best een flink relief in zo te zien.

Ben benieuwd hoe het geworden is!
 
Zit inderdaad vrij veel reli�f in de achtergrond, zal als ik er aan denk even een foto plaatsen van bovenaf. De update blijf ik jullie echter nog even schuldig. Werk echt hele dagen de laatste tijd en ook de komende tijd voor alsnog vrij veel aan het werk. Helaas dus ook niet echt van mn bak kunnen genieten, door de werktijden in de horeca is de gewone verlichting uit als ik thuis kom en tegen de tijd dat ik smorgens, of moet ik zeggen smiddags, wakker wordt moet ik weer weg. Tot nu toe zaterdag vrij, hopelijk kan ik dan even met de bak bezig en foto's maken :)
Kan al wel vast verklappen dat alles mooi gegroeid is sinds de laatste keer
 
Vandaag even snel een foto gemaakt om de groei te laten zien. Het viel me ook op dat ik de vorige keer geen totaaltje heb geplaatst, dus bij deze een before and after:

Zo zag de bak er een kleine maand geleden uit:
827783_0_82_20150712_153647.jpg


En vanmorgen zag het er als volgt uit:
827436_0_82_20150814_155501.jpg


Zoals te zien op de foto's zit er andere verlichting in de bak. De huidige verlichting wil ik nog even weer veranderen naar die van de eerste foto. Vind het toch wat mooier. Hierbij ben ik ook niet echt tevreden over de inrichting, ik vind het nogal kaal
Vandaag vrij gehad en een beetje aan het schuiven geweest met mijn huidige planten, maar tot een echt mooi iets kwam ik niet. Dus maar even alles ergens willekeurig geplant en gaan tekenen. Tevens een stuk spiderwood in het aquarium gelegd om in te wateren. Als deze gezonken is, ga ik de planten wel verplanten. In de tussentijd ben ik bijna alleen maar aan het werk tot ik weer met school moet beginnen, hopelijk ben ik tussendoor een keer vrij om planten te kunnen bestellen bij APO.
Dit is iig een beetje mijn idee:
294795_0_82_001.jpg


De pilularia globlulifera lijkt me gewoon een heel leuk plantje die ik ergens tussen wil planten. Dan wel ergens tussen het nog te plaatsen hout, dan wel tussen het spiderwood.
Tevens heb ik een topic geopend over mijn visbestand. Ik ben toe aan wat nieuws, maar weet nog niet goed wat.
Mochten jullie tips/tops/suggesties hebben, laat ze maar weten. Zowel voor mijn nieuwe bestand als voor mijn aquarium
 
Vergeten te vermelden,de linker anubias zit op het hout en de grote anubias heb ik gisteren op een leisteen gebonden omdat deze nog steeds door de bak dreef. Deze steen heb ik op het grind met hier en daar een heel dun laagje grind, maar voor 99 procent zit de plant boven de grond :)
 
Vanmiddag bij de LFS een co2 setje gehaald. Was in de aanbieding en aangezien ik meer planten in de bak wil gaan houden leek het me een goede investering. Alleen nog een continuetest halen en dan ben ik er helemaal klaar voor. Wil sws eerst even alles planten en ingericht hebben voordat ik de set aansluit, vind het nu nog een beetje zonde
 
@ jakkie, een fluval co2 setje met de 88 gram fles. Ga morgen (woe) een magneetventiel halen om de co2 savonds uit de kunnen laten gaan. Mezelf kennende blijft de co2 anders voor het grootste gedeelte savonds gewoon aan.
Bedankt voor het compliment, wil alleen wat meer planten. Gaat dus wel wat veranderen, laat maar weten wat je van de nieuwe inrichting bind!

@John, bedankt voor de bevestiging. Heb maandag een bestelling geplaatst bij ap voor de co2 setje, een elektrische sponsfilter voor mijn superfish en wat planten. Als het goed is komt deze overmorgen binnen. Deze ga ik zaterdag voor het werken even planten en hoop dat mn hout dan ingewaterd is. Zou vrij zijn maar ze waren me nodig dus ik ga zsm een update plaatsen, kan niet beloven dat dit zaterdag al is, weet nog niet hoelaat ik moet beginnen :)

Ook ben ik de rest van aug aan het werk, moet even kijken wanneer ik een gaatje kan maken
 
Vandaag (woe) een dagje vrij van werk en vast mijn planten verplaatst. Nog niet helemaal tevreden, maar kijk het deze week nog even aan. Morgenvroeg (do) komt mijn pakketje van apo als het goed is binnen en kan ik naar mijn uiteindelijke setup gaan werken.

Wel had ik nog een vraag aan jullie; waar kan ik het beste mijn co2-continuetest plaatsen? Ik heb de co2-diffuser linksvoor in mijn bak. Is het verstandig de test aan de rechterkant te plaatsen of boven de diffuser? Of maakt dit niet zo veel uit?
 
Pakketje van APO is binnengekomen en zoals verwacht; alles zag er goed uit. De sponsfilter ge�nstalleerd op mijn extra bakje vuurtjes
De co2 indicator en planten in mijn aquarium geplaats en ook de slakkenval er gelijk maar even ingelegd. Moet om 14:30 werken en haal voor de zekerheid de val dan vast uit de bak. De vissen zouden er namelijk nog wel eens in kunnen kruipen en ben er pas vrij laat weer vnv. Planten waren groter dan ik had verwacht :D , dus moet nog wel even wat verzetten. Voor nu even de planten uitgespoeld en met potje en al in het aquarium geplaatst. Als ik tijd heb, ga ik er mee aan de slag.
Al wel wat foto's gemaakt, alvast sorry voor de weerspiegeling. Het geeft een idee:

Verschuiven van mijn eigen planten. Even een huisje op het hout gezet omdat het stuk zonder nog drijft. Ook heeft de drijvende anubias nog niet echt een plaatje..
981591_0_82_20150819_183206.jpg


Plaatsen slakkenval, dit was het resultaat na 5 min :O
394276_0_82_20150820_125104.jpg


Planten afgespoeld en vast geplaats waar ik ze ongeveer wil. Ik kwam erachter dat het dan wel heel vol zou worden dus moet nog het eea verzetten. Voor nu blijft het staan. Bedoeling is iig om de linkerkant mooi vol te beplanten, middenin vrij te houden om de boom nog een beetje te kunnen zien en dan rechts de vallisneria in de hoek, het hout ervoor en evt nog een paar andere kleine plantjes. Deze hoek wil ik wat rustiger/leger houden om ook de intake van het filter niet te blokkeren, deze zit onder de stam
394814_0_82_20150820_125212.jpg


Close-up
139695_0_82_20150820_125449.jpg


Het hout van mijn Dubai in de superfish gezet. Eventuele garnalen blijven zo mooi leven. Ook het filtertje aangesloten wat ik meebesteld heb. De bak ziet er niet echt uit, maar dit hoeft ook niet van mij. Het is puur voor de jonge garnalen die ik zo nu en dan uit mijn filter haal om veilig op te groeien. Het bakje staat nog niet zo heel lang, maar de bedoeling is om af en toe de garnalen uit deze bak te halen en te introduceren in de Dubai. Op de een of andere manier stijgt mijn populatie niet echt heel hard in de Dubai, hoop het op deze manier beter op te lossen.
323335_0_82_20150820_125751.jpg


Dat was het dan weer. Ik ga in deze dagen bezig om alles netjes te maken, ook in mijn superfish. Ga de vorderingen nog wel plaatsen! Tips, tops en opmerkingen zijn welkom!
 
Vrijdag alles in de bak gezet, maar niet eerder kunnen updaten omdat het forum het niet deed bij ons. Bij deze dan de update, ben er zelf erg tevreden over. De foto's zijn van net na het inrichten, dus de planten moeten nog een beetje wennen/aanslaan. De komende week ben ik nog veel aan het werk, zal over een tijdje wel weer updaten

Om te beginnen, een kuhli die verstoppertje speelt:
247777_0_82_20150824_164217.jpg


De rechter kant (huisje hangt nog op het hout omdat het nog niet gezonken is
815136_0_82_20150824_164210.jpg


En de veel meer beplante linker kant
773596_0_82_20150824_164159.jpg


Met als afsluiting nog een totaaltje
125829_0_82_20150824_164104.jpg
 
Korte update,

Mijn planten willen niet allemaal even goed blijven staan, waarschijnlijk heb ik er iets te weinig grind in liggen. Om deze reden vanmiddag dan ook een extra zak bijbesteld welke morgen of overmorgen wordt geleverd. Dan even spoelen en de plantjes opnieuw planten waar nodig.
Hiernaast zwemt er, naar mijn cory's , oto's en kuhli's ook eigenlijk geen vis meer in mijn aquarium. Vanmiddag mijn schooltje borarasjes verkocht omdat deze toch een beetje wegvielen tegen de achterwand. Ook was de groep de laatste tijd wat kleiner geworden en wou ze niet meer aanvullen.
Ook mijn koppel honinggoerami's is verkocht, ik had met de nieuwe inrichting teveel stroming waardoor deze vissen veelal in de middelste/onderste laag te vinden waren.

Mijn bedoeling is om eerst de planten opnieuw te planten en dan volgende week (als ik tijd heb) nieuwe vissen te gaan halen. De bedoeling is om voor de bovenlaag een schooltje bijlzalmpjes te nemen en voor de middenlaag een school zwarte fantoomzalmen.

Ik wil dan naar het volgende bestand:
3x kuhli
11x corys (2 habrosus, 1 panda, 4 similis en 4 sterbai)
?x oto's, stuk of 4/5 denk ik
7x gemarmerde bijlzalm (Carnegi�lla strigata)
11x zwarte fantoomzalm (Hyphessobrycon megalopterus)
3x koraalplaty, ik heb een klein beetje last van alg en deze vissen zijn met de felrode kleur dan een mooie eye-cather. Ik vertrouw op de fantoomzalmen om de jongen tegen te gaan. Deze vissen komen dan ook pas als het laatste in de bak
 
De vissen zijn verkocht en tot vanmiddag was het visbestand als bovenstaand. Hiernaast is gisteren het grind binnengekomen dus vanmiddag tijd gemaakt om dit even te spoelen. Planten waren al flink gegroeid, maar helaas kwamen sommige los uit de bodem omdat deze te dun was.
Alles groei dus goed, helaas ook de algen. Op de planten zie ik eigenlijk nikss, op de achterwand helaas wel. Ik ben op het moment dan ook bezig om deze weg te krijgen. Het wordt minder, maar is helaas nog niet helemaal weg.
Hoe dan ook, vanmorgen zag de bak er nog als volgt uit:
896328_0_82_20150911_125821.jpg


En na het toevoegen van het grind ziet de bak er momenteel zo uit, nog niet helemaal helder maar dit zal nog wel bijtrekken. De Anubias op de voorgrond staat er nu nog in, maar gaat er uit. Ik heb er eigenlijk geen plek meer voor en om deze reden staat hij dan ook op marktplaats. De andere planten, vooral die van de linkerhoek, heb ik gelijk maar gestekt en opnieuw geplant. Ik wil hier een mooie, volle en hoge hoek cre�ren en nu ik toch bezig was..
265533_0_82_20150911_145413.jpg


Nadat de bak weer was ingericht en enigszins weer helder vanmiddag maar mijn bestelde vissen op gaan halen. Gisteren al naar de LFS geweest en in na een gesprek met de verkoper voor de Hyphessobrycon white fin gegaan. Over een tijdje zullen de vissen er zo uit gaan zien, maar vooralsnog heb ik vrij kleine exemplaren, ze komen straks wel voorbij met een foto :D
516313_0_82_hypessobryconwhitefin.jpg


Momenteel heb ik, na het overwennen:
774184_0_82_20150911_171317.jpg

533765_0_82_20150911_171324.jpg


De vissen overgezet naar het aquarium:
858685_0_82_20150911_172243.jpg


Helemaal op kleur zijn ze niet, de foto heb ik gelijk gemaakt na het overzetten, want ze hebben veel meegemaakt vandaag: vanmiddag aangekomen in de LFS, tijdje later weer gevangen voor mij en nu in mijn bak. Ik laat ze rustig even wennen en dan zullen de prachtige kleuren van deze vissen zeker te zien zijn over een tijdje. Het zijn ook nog kleine vissen, ik schat zo'n 2,5 a 3 cm. Ze hebben dus nog even de tijd om mooi groot te worden.

Edit: de marmerbijlzalmpjes komen nog. Deze waren helaas niet binnengekomen bij de LFS
 
Planten zijn goed gegroeid en ook de vissen komen mooi op kleur. De bijlzalmen heb ik nog niet, deze zitten helaas met witte stip bij de LFS. Vanmiddag even langs en mss kan hij ze bijbestellen voor mij, wil ze nu wel graag hebben. De linkerhoek moet ik nog ff snoeien, hier heb ik nog geen tijd voor gehad. De grote anubias is verkocht en ik heb nu een mooie open ruimte voorin voor de corydoras. Ben ook erg blij met de lotus tussen het hout, vooral deze is heel hard gegroeid sinds ik de CO2 heb aangesloten

Niet veel tekst, gelijk door naar de foto's. Hoor graag wat jullie er van vinden!
773568_0_82_20151004_195501.jpg


C. Sterbai en Similis
148658_0_82_20151004_200015.jpg

367927_0_82_20151004_200808.jpg


En natuurlijk de Rosaceus, nog niet helemaal volgroeid maar al wel een hele gave kleur. Nu al:
433647_0_82_20151004_200416.jpg

774453_0_82_20151004_200919.jpg

248289_0_82_20151004_201006.jpg
 
Ziet er goed uit! Wat een enorme lotus trouwens! Heb je daar niet een stekje/knolletje van over? ;)
 
Bedankt voor de positieve reacties! Ben zelf ook zeer positief verrast over hoe goed alles gegroeid is

@ suzanne. Momenteel wil ik hem nog ff lekker laten groeien. Als ik over een tijdje een stekje over heb kan ik jouw daar denk ik wel heel blij mee maken :D

@ Izzy, tnx. Gewoon met mijn telefoon gemaakt
 

Terug
Bovenaan