In de planning stond om deze week een achterwand in mijn aquarium te gaan monteren. Afgelopen woensdag alvast een achterwand besteld samen met wat filterspulletjes, maar helaas 2 verschillende kleuren aan achterwand binnengekregen. Tot mijn spijt zijn hier een aantal dagen overheen gegaan met het contact tussen mij en het bedrijf en tussen het bedrijf en hun leverancier.
Omdat ik eigenlijk vandaag al bezig wou, toch maar even de moeite genomen om naar een dierenwinkel in de buurt te rijden en even te kijken welke achterwanden zij op voorraad hadden; zoals ik al zei: ik wou eigenlijk vandaag beginnen. Tevens ivm het weer, omdat het deze week niet zo warm wordt. Ik kan de vissen ed dan iets meer op mijn gemak in een kleinere bak laten zonder dat ik bang hoef te zijn dat de temperaturen te hoog worden. Ook heb ik nu nog een weekje vrij van werk, dus mooi tijd voor de bak
Zo gezegd zo gedaan en, achteraf gezien, met een veel mooiere achterwand thuisgekomen. De bedoeling (en eerst bestelde achterwand) was gewoon een platte met reli�f. Nu onderstaande achterwand gehaald en ben er toch een stuk blijer mee. Een belangrijke reden is dat ik al wel op zoek was naar zo'n achterwand, maar er niet echt 1 kon vinden voor een beetje een redelijke prijs.
Vandaag dus begonnen met het eraf halen van mijn kap om het aquarium om te draaien. Binnen 5 minuutjes was dit gepiept en kon ik het aquarium verder schoon gaan maken. De vissen tijdelijk in een bak van 45L met de externe filter, de garnalen in een bak van rond de 30L omdat ik bang was dat door de minimale schuilplaatsen enzo de jonge garnalen anders als levend voer zouden dienen voor oa de honinggoerami's. In een ander bakje van zo rond de 20L de plantjes gedaan. Op deze manier toch zo'n 75% van het water aan het bewaren.
De Dubai stond er op een gegeven moment op deze manier bij (let niet op de zooi) Bijkomend voordeel; de achterwand past er in zijn geheel in, zonder door midden geslepen te hoeven worden
😀 YEAH!
Terwijl de kap eraf was, de bak maar eens even goed schoongemaakt en zo droog mogelijk. Even de ventilator van de warme dagen boven de bak gezet om alles goed droog te krijgen. Even gegeten, grind gespoeld en toen mn vader weer thuis was de achterwand op maat geslepen. (Mijn moeder had liever dat mijn vader erbij was, gewoon voor de zekerheid, ze vind die dingen toch een beetje eng)
Achterwand op maat geslepen en in het aquarium geplaats. Alles past perfect en dus gelijk maar gekit
Rechtsachter de wand wil ik mijn instroom van mijn filter plaatsen om deze mooi uit het zicht te hebben. Hierom dus ook maar een stukje uit de wand gehaald onderin en hier een stuk hor achter geplaats. Het water en vuil kan er zo door, de vissen blijven dan aan de voorkant van het gaas
Voordat ik alles gekit had alvast gepast of ik mijn techniek achter de wand kon verstoppen. Eenmaal gekit de dingen er nog maar even achter gehangen voor een foto:
Van voren gezien is dit de rechterkant van de bak. Aan de andere kant komt over de wand mijn uitstroom, maar voor de zekerheid plaats ik ook nog even een luchtsteentje achter de wand. Ik ben er zo zeker van dat het water niet stil komt te staan en gewoon in beweging blijft. Mijn gedacht is om deze een 2x een kwartiertje te laten bruisen. 1x tegen een uur of 10 en 1x tegen een uur of 20. Zou dit voldoende moeten zijn??
Morgen de achterwand laten drogen en de planten enzo vast schoonmaken. Donderdag ga ik de bak dan vullen en spoelen om de bak daarna te gaan vullen en weer in te richten. Ik laat de bak dan even een dagje ofzo draaien voordat ik de vissen er weer in doe. Mocht ik dan toch niet helemaal tevreden zijn, kan ik vrijdag of zaterdag nog wat wisselen zonder de vissen meer (onnodige) stress te bezorgen.
Meer foto's als de bak is ingericht!
Wat vinden jullie er tot nu toe van?