Dubai 80 (Killerfish)


Killerfish zei:
Gisteren was het dan zover. Ik heb de bak opnieuw ingericht. Niet mijn achterwand er uitgehaald en de filter aangepast zoals in de planning omdat ik hier ivm werk gewoon momenteel te weinig tijd voor heb. Op het moment draaien beide filters nog mee en dit gaan prima. Wat betreft de corydoras, ik heb contact met iemand die ze waarschijnlijk voor een prijs van rond de 6 a 7 euro gaat verkopen. In het nieuwe jaar mail ik nogmaals, dan gaat hij weer vissen bestellen en kan hij mij een definitieve prijs geven. Ik hoop zo dat hij ze voor deze prijs kan leveren, dan kan ik met groepje iets uitbreiden.

Daarnaast laten mijn L104 laten zich steeds meer zien, happy me :D
771977_0_82_20151220_174638.jpg

Maar soms proberen ze zich nog te verstoppen:
281131_0_82_20151221_150828.jpg


Mijn neons houden er nu ook van om in de stroming te hangen (beetje vage foto, is vanaf mijn bed genomen):
814385_0_82_20151221_102558.jpg

757697_0_82_20151221_102640.jpg


Deze bovenstaande foto's zijn van vanmorgen/gisteren, zo ook dit totaaltje:
654599_0_82_20151221_105158.jpg


Maar vanmorgen een lading mos opgehaald en deze op het hout bevestigd. Omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de inrichting deze ook maar wat aangepast. Over de linkerhoek ben ik echt supertevreden. Vind de combi muurtje-hout-varen-grasje-monte carlo-rotala echt prachtig en hier ben ik dan ook heel erg blij mee. De rechterkant met javavaren-hout-mos-lobelia ben ik ook wel tevreden over. Het midden echter wat minder. De groene crypto weet ik niet echt goed een plaats voor en de rood/groene zijn eigenlijk helemaal niet meer mooi. Ik twijfel er dan ook over om de anubias (welke ik ook niet echt vind staan op de huidige plaats) naast het hout te zetten en de crypto's allemaal weg te doen. Enige puntje: ik heb de groene crypto dus echt net nieuw. Daarnaast twijfel ik er over om nog een aantal monte carlo bij te bestellen, LFS/online, om ook rechtsvoor een veldje te cre�ren. Voor de vallisneria/moshout. Ik wil deze week eerst even gaan kijken hoe ik het wil gaan hebben en dan zal de bak er deels wel weer anders uitzien. Eerst kijken hoe ik het wil en dan eventueel pas planten bijbestellen. Daarbij wil ik de bak ook eerst helemaal in orde hebben voordat ik nieuwe vissen toevoeg.
Totaaltje nu. Ziet er in het echt beter uit en de planten moeten echt nog even aanslaan. Binnenkort volgt er een update aangezien er nog wel weer wat gaat veranderen :)
444815_0_82_20151221_190307.jpg

Je hebt een mooi aquarium!
 
Tnx! Ben er zelf ook erg tevreden mee!
Volgend jaar mijn vissen aanvullen en dan is ie helemaal af
 
Tijd offline geweest ivm een drukke schoolperiode. Planten groeien goed; zo goed dat ik even tijd moet maken o de plantjes iets meer uit elkaar te zetten. De vissen doen het ook goed, gisteren een jonge vis gespot (denk een hoogvinplaty). Wel heb ik sinds vanmiddag mijn neons op mp staan, ik vind ze toch een beetje saai qua gedrag. Mijn idee is om een schooltje sherrybarbelen (puntius titteya te gaan houden, hopelijk ben ik de neons snel kwijt en kan ik de sherrybarbelen gaan halen
 
Een foto update zou zeker leuk zijn!

Heb je al enig idee of de L104 mannetjes of vrouwtjes zijn? Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij jou onderling gaat. Zoeken ze elkaar op of hebben ze een eigen plekje en hoe gaat het als ze bij elkaar in de buurt komen?
Ik had er eentje, een mannetje, in mijn rekord zitten en vorige week heb ik er een soortgenootje bijgekocht (ik heb mijn best gedaan om een vrouwtje uit te zoeken, maar ik heb geen idee of dat gelukt is) en ze samen naar mijn 80cm aquarium verhuisd. Ze hebben allebei een eigen plekje, dus dat gaat prima, maar ik heb in eerste instantie (paar maanden geleden) een groepje van 3 mannen gehad (waarvan ik er dus maar eentje gehouden heb) en dat was echt drama. Ik vraag me af of het allemaal pittige visjes zijn of dat ze hier in de buurt toevallig veel dominante exemplaren verkopen ;).
 
Bij deze dan een before en after. Moet de bak nog even wat herinrichten, vooral linksvoor staan de plantjes vrij dicht op elkaar. Daarnaast begint de vallisneria behoorlijk te woekeren en overal komen er sprieten tevoorschijn. Als ik tijd heb, ga ik hier mee aan de slag. Voor nu laat ik het zo staan, heb niet echt tijd.

2 maand geleden zag de bak er zo uit:
873355_0_82_20151222_113935.jpg


En 5 minuten geleden zag hij er zo uit:
565768_0_82_20160211_201444.jpg
 
De planten zijn blijven groeien, maar vond het stuk hout toch vrij massief zo in het midden van de bak. De bak dus een tijdje geleden maar anders ingericht. Daarbij heb ik afgelopen weekend 2 extra planten aangeschaft om meer de hoogte in te kunnen gaan. Deze moet ik nog planten, maar voor nu blijven ze mooi even in de bak staan in het potje. Daarbij wil ik deze week nog even kijken of mijn LFS Fissidens fontanus kan bestellen. Deze wil ik ook nog in de bak verwerken. Eerst de tijd maar even vinden om er mee bezig te gaan, waarschijnlijk ga ik hier vanaf 17 mrt mee aan de slag. Voor nu staan de planten even zo in de bak zodat ik de vissen niet nog meer stoor dan nodig (als ik er wel over 2 weken aan toe kom om de bak leeg te halen) Het idee is dan ook om mijn achterwand schoon te maken en opnieuw te kitten, waarbij deze nu aan de zijkanten loszit. De vissen kunnen er dus wel achter, maar zijn helaas niet slim genoeg om terug te zwemmen. Mijn bedoeling is dan ook om de intake en uitstroom van het filter zo te verwerken dat deze achter de achterwand zit, maar ook zo dat de achterwand doorzwemmogelijkheden heeft. De vissen hebben dan een extra verstopplekje en het water achter de wand blijft dan ook niet stilstaan. De onderste paar cm wil ik dan sws leeg laten en dan halverwege en bovenin op enkele plekken een doorzwem maken. Hoe moet ik nog even bekijken; ik wil eigenlijk niet zien dat er gaten in de wand zitten. Met de inrichting moet ik dus ook nog even een beetje spelen, dan wel met de schaduwwerking van de achterwand. Maar dit moet vast goed komen. De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon en ik weet dat ik het glas aan de onderkant iets beter schoon mag maken. Niet veel tijd gehad, maar wou toch even een update plaatsen.
De bak zoals hij er nu uit ziet, met dus nog twee planten nog in pot (ik zie dat ik het kaartje nog in de rechter plant heb zitten :oops:
De rode gloed komt niet uit de bak, maar is een weerspiegeling van de ledstrip aan de andere kant van de kamer
125376killerfish_0_85_831.jpg

Waarbij er aan de linkerkant gisteren dus nog plantjes deels vastzaten, deze drijven sinds vanochtend door de bak :(
383812killerfish_0_85_831.jpg

De rest van de planten en bewoners doen het daarbij zeer goed :D Beide L104 leven nog en komen steeds vaker te voorschijn wanneer ik rustig voor de bak zit. Goed genoeg voor foto's :D
145727killerfish_0_85_831.jpg

Ook heb ik meer oto's in de bak dan verwacht. Hoeveel tellen jullie er? Ik kom niet verder dan 4 :eek:
358612killerfish_0_85_831.jpg


En naast deze plakkers op het hout en de planten, plakt ook mn vriendje vaak op het voorste raam
178464killerfish_0_85_831.jpg


De garnalen zijn mooi rood en kweken goed.
881586killerfish_0_85_831.jpg

888759killerfish_0_85_831.jpg


En niet alleen de garnalen kweken, ook de 2 hoogvinplaty's doen het beter dan verwacht. Dacht 2 mannetjes te hebben, blijkbaar toch niet het geval :stom:
Deze vissen gaan tzt ook weg als ik mn bak leeg ga halen. Wou wat kleur in de bak maar de vissen zijn me toch iets te aanwezig.
Daarnaast vind ik de jongen leuk, maar ben bang dat ze tzt de bak een beetje gaan overbevolken..
473631killerfish_0_85_831.jpg


Ook de tetra's doen het goed, al is het gedrag wat minder spannend dan ik gehoopt had. Als ze voor een mooie prijs weg kunnen ga ik dit doen. Ik zit er dan ook over te denken om er een schooltje rasbora galaxy (of wat de huidige wetenschappelijke naam er nu ook voor is) voor in de plaats te gaan houden. Als er iemand nog interesse heeft, de neons mogen dus weg
178499killerfish_0_85_831.jpg


De tetra's zijn snel, maar dit geldt ook zeker voor mijn gold stripe. Ik heb een tweetal foto's van de vele die ik gemaakt heb. De vissen kunnen gewoon niet zo goed rustig blijven liggen.
583839killerfish_0_85_831.jpg


Al ging deze gold stripe al wel iets meer voor de foto liggen
657676killerfish_0_85_831.jpg


Aan mijn single panda is echter niet te tippen
232359killerfish_0_85_831.jpg


Dit was het weer. Tips, tops en opmerkingen zijn welkom!
 
Ziet er mooi uit!
Is best een aardige waterinhoud maar pas op met nieuwe planten zo in de bak zetten want voor je het weet kan heel de garnalenpopulatie het loodje leggen ivm slakkengif!
 
Mooie foto's! Vooral dat stuk hout aan de rechterkant is echt geweldig. Dat zullen de L104 ook wel kunnen waarderen denk ik.
 
@Seabait, ben bekend met dat feit ja, maar beide planten hebben al geruime tijd (zeker een week of 1,5 a 2) in de showbakken gestaan bij de LFS. Gewoon bij de vissen en garnalen. Heb de planten thuis goed afgespoeld en daarna in de bak gezet, vandaar. Anders had ik ze inderdaad eerst even in een emmer met actieve kool gezet.

@Marlonneke, dat is ook de plaats waar de foto van mn L104 is gemaakt. Ook het andere stuk hout zitten ze graag onder.
 
Helaas kan mijn LFS de Fissidens fontanus niet bestellen, dus moet even op zoek naar een andere manier. Mocht iemand op het forum deze plant over hebben, dan mag je me wel een pb doen :)
 
Al met al een hele mooie bak! Zou je in de toekomst niet nog groter willen?

Het hele inrichtingsproces heeft je nu tot een heel mooi ingerichte bak gebracht, chapeau!
Maar ben bang dat het eind nog niet in zicht is aangezien je veel lol beleeft aan inrichten nietwaar?
Zoja, let shake hands hahah..

Groet!
Mike
 
@ Mike. Wil zeker groter in de toekomst, maar woon op het moment nog thuis bij mijn ouders. Helaas is dit het grootste wat ik tot nu toe mag. Maar een grotere bak komt er sws als ik op mezelf woon!
En ja, blijf veranderen maar heb ook wel geleerd de bak zo nu en dan wat rust te gunnen.

Daar op aansluitend heb ik gisteren de hele bak leeggehaald om de achterwand er weer in te kunnen kitten. Kap ging er gelukkig makkelijk af dus de bak was goed schoon te maken:
521985killerfish_0_85_18.jpg


Bak leeg en in de tussentijd de achterwand even opgepoetst. Daarbij heb ik onderin en bovenin (in de hoeken) een aantal gleuven gemaakt, omdat de filter nu achter de achterwand weggewerkt is.
454135killerfish_0_85_18.jpg


En als je dan toch de kit in de handen hebt; gelijk maar even de ledstrip goed gemonteerd. Bij de vorige is door een foutje van mij 1 van de strips stuk gegaan. Nu dus een iets smallere strip, maar goed. Licht is licht. Het plakband is om de strip goed in de kit te drukken. Dat is er nu al weer af ondertussen
539271killerfish_0_85_18.jpg


En in de tijd dat de kit kan drogen van de lamp en achterwand gelijk het grind maar even gezeefd. Er zaten zo onwijs veel slakken in mijn bak, dus het grind maar even een spoelbeurt gegeven. Ik weet het; de bacteri�n vestigen zich ook in de bodem maar mijn externe filter draait gewoon door. Ik vertrouw er op dat de bacteri�n daarin deze schoonmaak op kunnen vangen. Ik houd mijn waterwaarden goed in de gaten en ververs iets extra (ook ivm de kit)
928376killerfish_0_85_18.jpg


De vissen zijn opgevangen in een 40L bak met de filter, de garnalen heb ik even in een andere bak gedaan. De bak 1) staat er toch al om extra water te bewaren en 2) de jongen worden zo niet snel opgegeten, waarbij de vissen niet heel veel in de bak hebben staan.
378349killerfish_0_85_18.jpg


Vandaag staat de dag in het thema van het inrichten van de bak. Alvast een hardscape idee uitgezet net. Nog niet definitief, maar het geeft al wel een beetje een idee. De bedoeling is dat linksachter de vallisneria komt, welke dan mooi de uitstroom kan verstoppen. Rechts op het hout komt de Microsorium pteropus trident (javavaren) met in de hoek de net aangeschafte limnophila heterophylla. Het grasje (de pilularia globulifera) wil ik dan tussen het hout laten komen met her en der een spriet van de andere grasplant (waar ik de naam niet van opgeschreven heb). Een beetje hoog/laag door elkaar zeg maar. De rest van de planten heb ik nog niet echt een plek voor, ik moet nog even kijken. Bovenstaande is ook nog niet zeker, maar dit is een beetje het idee. Kan dus nog veranderen. Update volgt!
556295killerfish_0_85_18.jpg
 
@ niwlaL De sleuven zijn hoog genoeg in verhouding tot de bodem. Het water kan er nog gewoon doorheen.
 
Kunnen er nu niet ook makkelijk jonge garnalen in de filter terecht komen? Wel een hele mooie achterwant trouwens.
 
Balen dat alles er weer uit moest! Maar t ziet er al weer goed uit, ben benieuwd hoe je het deze keer gaat inrichten :)
 
@ John; Ja, de garnalen kunnen nu wel achter de achterwand komen. De intake van de filter is net zo breed als voorheen en toen zat de intake in de bak zelf (voor de achterwand). De groep groeide toen ook goed en ik ben er nu ook niet bang voor dat dat niet zo is. Wel ben ik er achter gekomen dat de garnalen zelf (ook de volwassenen) door de gleuven kunnen. Ach, als de vissen er maar voor blijven. En dan maar af en toe garnalen uit het filter halen. Ben niet anders gewend ondertussen.

@ Stephan; De bak heeft ondertussen al meerdere inrichtingen gehad. Vandaar dat gisteren de vissen ook pas in de bak zijn gegaan, ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik niet in 1x tevreden zou zijn met de bak. En dan de vissen maar iets langer in een andere bak, maar met minder stress. Gisteren aan het einde van de middag was in dan wel eindelijk tevreden. Ik zal, als het lukt met mn werk, vnv een update plaatsen. Anders komt hij deze week.

@ C�dric; tnx!
 
Vanmiddag even tijd gehad voor een paar foto's. De bak is nu mooi helder en de vissen lijken al aardig gewend:
Rechts:__________________________________Links:___________________________________
626762killerfish_0_85_18.jpg
484831killerfish_0_85_18.jpg


Totaal:
686411killerfish_0_85_18.jpg
 
Mooi! Dat rechtse stuk hout wat een beetje lijkt de vorm van het hout in je achterwand geeft een mooi effect! Het stuk spiderwood heb je eruit gelaten zo te zien?
 
@John; tnx!

@ Stephan, tnx. Onbewust een match geweest :) Heb het spiderwood er inderdaad uitgelaten, omdat ik een keer een wat andere inrichting wou. Daarbij vond ik het nieuwe (rechter) stuk ook wel gaaf om te plaatsen
 
Waarbij de planten flink zijn gegroeid, en dan met name de limnophila heterophylla, is mijn aantal vissen flink gereduceerd.
In mijn bak zwemmen op het moment dan ook enkel nog de volgende vissen:

Boven
6 Marmerbijlzalmen - Carnegiella strigata

Midden
-

Bodem
1 Corydoras panda
4 Corydoras Orange/Gold stripe
2 L104, welke zich beide regelmatig laten zien :D :D :D

Overig
2 Oto's
1 Gastromyzon/Beaufortia
X Vuurgarnalen
X Slaketende slakken - Anatome helena

Nu wil ik de groepen op de bodem en aan het oppervlak zo laten. De oto's wil ik hun leven hier laten slijten en deze ga ik dan ook niet verder aanvullen. Hetzelfde geldt voor de gastromyzon. Hier heb ik er een tijdje 2 van gehad, maar dit ging niet goed en heeft geleidt tot de dood van de nieuwe vis. Om deze reden blijft deze vis dan ook alleen zitten

Nu ben ik dus nog wel op zoek naar een vervangende school, waarbij ik gisteren mijn zwarte neons (Hyphessobyrcon herbertaxelrodi) heb verkocht. Ik ben nog aan het kijken, maar er is zoveel moois. Hebben jullie mss nog tips voor mij?

Ik heb natuurlijk al even gekeken naar vissen welke ik mooi vind. Hierbij kom ik een beetje uit op onderstaande lijst, maar ik ben dus nog niet heel erg goed aan het zoeken geweest. Een slanke, niet al te grote vis heeft mijn voorkeur. Zo vind ik de bloedvlektetra (Hyphessobrycon rosaceus) heel erg mooi om te zien, maar ik vind ze te hoog.

Onderstaand lijstje is een beetje wat ik tot nu toe tegen ben gekomen en welke vissen mij wel aanspreken:
-Rasbora galaxy; helaas zijn deze hier in de buurt niet onder de �4,- te krijgen en dit vind ik gewoon te duur
-Iriatherina werneri; ik heb gelezen dat een bak van 100cm aangeraden wordt. Zijn er leden met ervaring die dit kunnen bevestigen of kan deze ook in mijn Dubai gehouden kan worden?
-Nannostomus soort; ook erg mooie vissen alleen ook aan de prijs al ik me niet vergis.
Daarbij wil ik binnenkort even op bezoek bij een mede-lid om zijn diamantneons te bewonderen. Dit lijken mij ook wel mooie vissen om te zien. Daarbij gaan de neons en kardinalen mij ook steeds meer aanspreken door de blauwe kleur.

Wellicht hebben jullie andere suggesties? Dan kan ik bij de LFS even vragen naar de prijs. Hier wil ik binnenkort sws nog even langs om te vragen naar wat hij als idee heeft.

Foto's volgen. Ik wil straks even foto's maken als het wat donkerder is.
 
Die geven een andere bak weer dan voorheen. De reden daarvan is dat een deel van de planten los zijn gekomen bij het vangen van de neons. Gelijk de bak maar iets anders ingericht, mede omdat een deel van de planten niet lekker aansloeg. Het grasje, de Pilularia globulifera, is weg omdat deze meer dood dan levend was. Hetzelfde gold voor de lotus en het smalle plantje dat de laatste keer is aangeschaft.

Daarbij heb ik alvast 1 foto voor jullie, die van mijn soms toch best nieuwsgierige L104. Deze heb ik laatst al gemaakt, wel met weerspiegeling maar een mooie foto om mee te beginnen.
765472killerfish_0_85_17.jpg
 
Tnx! Ben al erg blij dat ze zich zo vaak laten zien

Bij deze dan de foto's van de bak, maar eerst wat bewoners:
De corydoras en L104 laten zich nog steeds zien, ondanks dat de bak vnm anders is ingericht, hetzij wel wat verstopt
115662killerfish_0_85_17.jpg

714493killerfish_0_85_17.jpg
938481killerfish_0_85_17.jpg


En ook de bijlzalmen zwemmen lekker aan het oppervlak. Daarbij had ik wel een tweetal zalmen achter de achterwand, waarvan 1 er al iets langer zat (telde er de laatste tijd steeds maar 5) en deze vis heeft dan ook een beschadiging aan de staart. Wellicht niet heel goed te zien op de foto, maar het is de linker van de 3. Ik denk dat die ergens achter is blijven haken, hierbij moet ik het maar even aanzien of hij het overleeft.
854318killerfish_0_85_17.jpg


En dan is het tijd voor de foto's van de bak, te beginnen met een totaalfoto (en ja, naast de zalmpjes kwam ik er vnm achter dat er ook nog een neon achter de wand zat. Deze is er daarbij wonderbaarlijk genoeg zelf weer achterweg gekomen. Hij zwemt rechtsonder de crypto voor diegene die hem nog niet gespot hadden
499429killerfish_0_85_17.jpg


Close-up van links en rechts
954542killerfish_0_85_17.jpg
393379killerfish_0_85_17.jpg


Close-up van het midden. Hierbij wil ik eigenlijk op de plek van de panda nog een klein en laagblijvend plantje planten. Eenzelfde plant wil ik links ook nog voor de vallisneria zetten. Binnenkort maar eens kijken wat de LFS heeft zitten
423335killerfish_0_85_17.jpg


Dat was hem dan, benieuwd wat jullie er van vinden.
 

Terug
Bovenaan