Een kaamlaag die maar niet verdwijnt.


Dat ben ik niet met je eens want wat ze niet opeten zal door de bacterien worden verwerkt en dat gaat niet van het ene op het andere moment. Het klopt wel dat met minder voeren er minder verloren zal gaan tenzij de vissen het alsnog van de bodem gaan eten. Het is het belangrijkste dat je niet meer voert dan wat ze op kunnen.
?? daar gaat het ook niet over lijkt me logies dat je de vissen niet meer voer dan ze kunnen eten
 
Hoi Friesian,
Ik heb niet je hele topic gelezen, dus misschien heeft dit al de revue gepasseerd, maar ik had zelf zo'n olie-achtig laagje op het water, wekenlang, dat niet wegging. Het lag bij mij aan het voer.
Meer oppervlakterimpeling, meerdere keren alles weggedept, extra waterwissels, filter schoongemaakt, maar dat hielp niet.
Uiteindelijk bleek dat het geen kaamlaag was, maar letterlijk een dun vetlaagje dat van de Sera Mini granules afkwam. Met het nieuwe voer wordt het vanzelf minder.
Zou het bij jou ook zo kunnen zijn?
Succes iig.
Ik zie dat het topic nog een paar pagina's langer geworden is, het probleem is dus nog niet onder de knie? Ik heb wederom niet alles doorgelezen, maar ik moet helaas even terugkomen op mijn vorige bericht.
Het kan zijn dat het toeval was dat de kaamlaag verdween nadat ik op ander voer overging, want 2 maanden daarna kwam hij weer terug. Dit viel samen met het verslijmen van mijn (verplaatste) cryptosporidium. Terugkijkend was de kaamlaag daarvoor dus ook tgv een of andere plantenafscheiding (al had ik op dat moment alleen supergezonde planten).
Hopelijk heb ik je niet op het verkeerde been gezet, maar zal vast meevallen.
Groeten
 
Ik zie dat het topic nog een paar pagina's langer geworden is, het probleem is dus nog niet onder de knie? Ik heb wederom niet alles doorgelezen, maar ik moet helaas even terugkomen op mijn vorige bericht.
Het kan zijn dat het toeval was dat de kaamlaag verdween nadat ik op ander voer overging, want 2 maanden daarna kwam hij weer terug. Dit viel samen met het verslijmen van mijn (verplaatste) cryptosporidium. Terugkijkend was de kaamlaag daarvoor dus ook tgv een of andere plantenafscheiding (al had ik op dat moment alleen supergezonde planten).
Hopelijk heb ik je niet op het verkeerde been gezet, maar zal vast meevallen.
Groeten
Bedankt Miro.
Ik weet zelf zo langzamerhand niet meer waar ik het ergens moet zoeken. Maar ergens gaat het i.i.g. fout. De bekende naald in de hooiberg.
 
Ik heb 3 kleine potjes dr. Basleer voer aangeschaft om variatie te kunnen geven. Maar met de Sumatraantjes er bij is het voor de anderen paaseitjes zoeken.
Daar kun je even mee vooruit! Ze gaan niet zo heel snel op. Welke smaken heb je gekocht?
Zelf vervang ik de potjes tussen de 6 maanden en een jaar. Het schijnt dat dan kwaliteit van voer achteruit gaat.
 
Even een update van dit topic.

Ik heb precies gedaan wat jullie zeiden en nog veel meer.. Het gaat echt ontzettend goed nu in mijn 180 liter bak.
Handen blijven uit de bak alleen het noodzakelijk onderhoud.
Mede dankzij DIT TOPIC heb ik mijn jbl 1502 een upgrade gegeven met meer siporax en filterwatten. Filterwatten worden vervangen zonder ook maar iets te gieten. Zoveel mogelijk consistentie in het filter behouden.

Onderaan medium sponzen in mandje, rest van de mandjes siporax (op het idee gebracht door reacties van verschillende forumleden) gevolgd door mandje met filterwatten en daarna mandje met groffe spons/voorfilter.

Hoornblad van @Nicolientje-W lijkt zelfs een positieve invloed te hebben, geen bruinalg op het glas.

Gaatjesbuis ongeveer een cm onder oppervlakte, horizontaal de gaatjes voor rimpeling. Te weinig rimpeling gaf eerder een kaamlaag heb ik als uitgangspunt samen met de bodem zoveel mogelijk met rust laten. Eerst deed ik afhevelen en ook de bodem toplaag meer meenemen. Dat doe ik nu ook zo min mogelijk omwille van de bacteriën in de bodem.

Dankjewel teamleden voor jullie geweldige ondersteuning en het geduld dat is opgebracht. Het resultaat is echt geweldig te noemen.

Fijne koningsdag morgen allemaal!!
 
Mooi bakkie zo Andre, dat is vaak de truck met dit soort bakjes, alleen doen wat noodzakelijk is, de natuur doet de rest 👍.
 
Even een nieuwe update..
Ik kom amper nog in de bak met mijn handen. Al heel lang volg ik de adviezen op maar een soort kaamlaag blijft om de hoek loeren.

Door een opmerking van @benvo plantresten in voorfilter als mogelijke oorzaak. Ben ik daar secuur op.

Enkele dagen geleden weer een kaamlaagje en een controle van het filter.

Weer plantresten maar nu veel, veel minder. Om ze goed van het voorfilter te krijgen heb ik die onder de kraan er vanaf moeten spoelen, reinigen.

Enkel om de 2 a 3 maanden spoel ik de sponzen. Siporax ongeveer eens per half jaar. Maar het blijft opletten. Ook de slimmer, spons weer zuiver. Wanneer nodig gebruik ik die, zeg maar gerust elke dag. Maar kaamlaag is een punt van aandacht en blijft dat. Uitval is werkelijk zeer gering. De bak draait verder goed.

De nood, opvang bak is rustig aan het indraaien.

Een beeld hiervan.... 112 liter.
20210918_202036.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
wat een heerlijke grote 'noodopvangbak' , haha, ik zou me niet kunnen inhouden er een permanente bak van te maken..
 

Terug
Bovenaan