Een kaamlaag die maar niet verdwijnt.


Beste Hoogheid, Uwe excellentie,
Dat is juist de bedoeling dat, niet alleen jij dat niet weet.

Dat weet ik Hoogheid..... en juist dat gestuntel wil ik doorbreken en dat heb ik voor mijn gevoel nu gedaan met jullie advies en dat van de LFS die een goede test heeft gedaan met een superdelux druppeltesten koffer van JBL en ook met een nauwkeurige nitraat meting, zowel druppeltest als teststrips om extra een controle, een dubbele controle.

Ik heb een goed advies gekregen, ik heb ook zelf nagedacht om de problemen nu eindelijk goed aan te pakken, op mijn manier, mijn observeren, maar met de adviezen als hulpmiddel.

Het wordt te lang als ik hier meer vertel over wat ik heb gedaan, maar ik heb verschillende adviezen gebruikt, ook dat van @Tamara.1 , bedankt daarvoor Tamara!

Altijd friesian💪😋. Weet ook bar weinig van alles maar we kunnen altijd sparren💪
 
Zie dat mijn verhaal van gister uhm niet zo goed geschreven is🙈.. Had haast😇. Maar bedoelde dat ik 50% waterverversing doe wekelijks. Die tip heb ik van green aqua op you tube. Superleuk kanaal met goede tips💪. En dat ik teveel voer niet vier🤣.
 
He friesian, ik lees nu weer bij, bij mij ook nog kaamlaag denk dat ik teveel vier 2x op de dag dr bassleer🙈 alg gaat bij mij nu super door wekelijks 50% te geven, soraybar staat zo een 35% naar beneden met wel rimpeling op de opoervlakte. En geef all in one ietsjes meer dan moet. Miss heb je hier wat aan? Niet opgeven hoor💪❤️. You can do this💪💪

Ik voer ook wel 2/3 keer op een dag als het me uitkomt. Wel steeds kleine beetjes hoor. Ook dr. Bassleer voer (Acai, regular, garlic, forte als kuur). Maar ik krijg daar geen kaamlaag van. Van Chlorella wel een beetje, maar die is wel snel weg.

Sporadisch heb ik wel eens een kaamlaagje, maar die verdwijnt ook weer. Meestal is er dan iets aan de hand (te lang geen dode bladeren verwijderd bijvoorbeeld). En soms heb ik ook gewoon geen idee.

Toch weer bijzonder dat elk aquarium zo enorm verschillend is! Leuk/leerzaam om te lezen!
 
Nog even vertellen wat ik heb gedaan.
  • Daags van tevoren water ververst, speciekuip 65 liter inhoud, wit.
  • Volgende dag wat meer speciekuip 90 liter inhoud en de witte speciekuip.
  • Ik ben niet opnieuw gestart dus al was dat een advies van de LFS, wel voedingsbodem meegebracht.
  • Ik ben met de hevelklok ook nu licht over de bodem gegaan zonder telkens met emmers te moeten sjouwen dus en het vuil dat mee kwam is er uit.
  • Tijdens het aanvullen zag ik in het begin dat kleine korrels wat op stuiven. Hierdoor zag ik duidelijk dat bij het minste of geringste kleibolletjes vrijkwamen.
  • Ik heb voor het grind wat meer aangevuld met nieuw uit de zak die ik al had gewassen/gespoeld grind.
  • Ik heb nu sinds dat het filter langer onafgebroken heeft gewerkt de filterwatten eruit gehaald en de oorspronkelijke spons eerst in aquariumwater gespoeld en weer teruggeplaatst. Inhoud filter, nu gespoeld voorfilter en fijne spons - JBL Cristalprofi 1502e - sponzen en siporax.
  • Ik zag dat de uitstroom minder was dus dat is hierbij ook aangepakt.
  • De gaatjes zitten bij mij wat dieper en 30° naar beneden.

  • Maar goed advies van @benvo - @TonHageraats en nog meer mensen heb ik gebruikt voor de gaatjesbuis.
  • Gaatjes 30° naar beneden. Bij de laatste 5 gaatjes heb ik een lijmmof er tussen geplaatst.
  • Die gaatjes staan meer horizontaal.
Die zorgen voor de rimpeling en dat het oppervlak dat anders stil staat nu een meer rondgaande beweging krijgt zodat er en gasuitwisseling is en het oppervlak meer bewerkt kan worden door de cirkelvormige beweging.

Zo.....
Dat was het voor nu, nu gebruik ik ook weer meer het advies handjes uit de bak.

Ik neem een time-out op zowel het forum als in de bak dus wat meer rust voor alle levende wezens.
 
Ik voer ook wel 2/3 keer op een dag als het me uitkomt. Wel steeds kleine beetjes hoor. Ook dr. Bassleer voer (Acai, regular, garlic, forte als kuur). Maar ik krijg daar geen kaamlaag van. Van Chlorella wel een beetje, maar die is wel snel weg.

Sporadisch heb ik wel eens een kaamlaagje, maar die verdwijnt ook weer. Meestal is er dan iets aan de hand (te lang geen dode bladeren verwijderd bijvoorbeeld). En soms heb ik ook gewoon geen idee.

Toch weer bijzonder dat elk aquarium zo enorm verschillend is! Leuk/leerzaam om te lezen!
Ja voor nu is het mijn theorie hoor🙈 ik zie wel wat vettig spul van de bassleer afkomen. Ik heb een kuur fuco gedaan omdaat 1 cory zo licht blijft iop zijn rug terwijl de rest een donkere band hebben. En ik geef nu matrine, acia, garlic, chlorella (garnalen), regular, herbal, forte en aloe door elkaar. Beetje van alles wat ene dag 3 soorten zo andere dag 3 soorten zo. Hoop het gevarieerd te houden en gezobd oo deze manier. Ook geef ik soms nog wat tubifex gedroogd. Maar zou iid ook plantenresten kunnen zijn. Dwergnaalgras pakt niet in het grote aquarium en de andere nieuwe plantjes verslijmen wat. Ach altijd wat te doen🙈
 
Hier zaten mijn caredinagarnalen allemaal bovenin hun bak (is een standalonebak van 75 liter) door een kaamlaag, stroming veranderd en nu zit alles weer beneden, dus een kaamlaag kan absoluut funest zijn voor bewoners
 
Hier zaten mijn caredinagarnalen allemaal bovenin hun bak (is een standalonebak van 75 liter) door een kaamlaag, stroming veranderd en nu zit alles weer beneden, dus een kaamlaag kan absoluut funest zijn voor bewoners
Oja dat zal zeker.. Zuurstofuitwisseling wordt dan beperkt. Ik heb er dan ook skimmers bijstaan waar het gebeurd.
 
Ik zit met een vraagstuk die hier het beste in dit topic past. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een 16 x 1.5 pvc buis met elke 3 cm een 2 mm gaatjes. Zou het me helpen om gemakkelijker een kaamlaag kwijt te raken met een 20 x 1,5 mm buis met soortgelijke gaatjes?

Een kleine edit.
Filter pomp is jbl 1502e (bruto 1400 l/h). Kan de pomp wel goed genoeg het water kwijt? Om die reden wellicht de kaamlaag?
 
Laatst bewerkt:
Maakt geen verschil, had hier ook een kaamlaag en heb er een spraybarretje opstaan van krap 12 cm lang met een doorsnee van net 1 cm op een bak van 50x50x35 (LxBxH) formaat spraybar maakt niks uit, alleen de manier hoe je hem richt is belangrijk
 

Toch blijft de kaamlaag, als het dat al is, lastig. Met wat meer waterbeweging is het eerder een witte laag die ik probeer te breken.
 
Wist ik het maar.... Eerst met minder vissen had ik het ook. Om de algen wat te minderen zitten er 4 Siamese algeneter. Jonge vissen. De ottocinclus zou minder sterk zijn.
 
Ik zit met een vraagstuk die hier het beste in dit topic past. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een 16 x 1.5 pvc buis met elke 3 cm een 2 mm gaatjes. Zou het me helpen om gemakkelijker een kaamlaag kwijt te raken met een 20 x 1,5 mm buis met soortgelijke gaatjes?

Een kleine edit.
Filter pomp is jbl 1502e (bruto 1400 l/h). Kan de pomp wel goed genoeg het water kwijt? Om die reden wellicht de kaamlaag?
Ik weet niet wat een PVC buis 16 x 1,5 is maar misschien bedoel je een 12/16 mm. buis? 12 mm binnenwerks en 16 mm. buitenwerks dus. Zo'n buis is juist goed voor een JBL 1502. Omdat dit filter werkt met een 16/22 mm. slangmaat wordt er door de vernauwing ietwat aan stromingskracht toegevoegd. Zelf gebruik ik deze configuratie ook. Een binnenwerks ruimere maat, dat zou dan 16/22 worden, zorg er voor dat je water weinig weerstand ondervind maar dat de stroming ook verzwakt. Vergelijk het met je tuinslag die je wat dichtknijpt wanneer de straal verder moet komen. De maat van je spraybar is dus belangrijk. Overigens heb ik nooit een kaam laag omdat mijn spraybar met de gaatjes licht naar beneden gericht vlak onder het wateroppervlak ligt hetgeen zorgt voor een voortdurende lichte rimpeling op het water.
 
Ik weet niet wat een PVC buis 16 x 1,5 is maar misschien bedoel je een 12/16 mm. buis? 12 mm binnenwerks en 16 mm. buitenwerks dus. Zo'n buis is juist goed voor een JBL 1502. Omdat dit filter werkt met een 16/22 mm. slangmaat wordt er door de vernauwing ietwat aan stromingskracht toegevoegd. Zelf gebruik ik deze configuratie ook. Een binnenwerks ruimere maat, dat zou dan 16/22 worden, zorg er voor dat je water weinig weerstand ondervind maar dat de stroming ook verzwakt. Vergelijk het met je tuinslag die je wat dichtknijpt wanneer de straal verder moet komen. De maat van je spraybar is dus belangrijk. Overigens heb ik nooit een kaam laag omdat mijn spraybar met de gaatjes licht naar beneden gericht vlak onder het wateroppervlak ligt hetgeen zorgt voor een voortdurende lichte rimpeling op het water.
Benvo, buisdiameter is 16mm wanddikte 1.5.
 
Stroomt mooi zo, je ziet inderdaad een lichte kamlaag. Ik heb dit ook, echter meestal als ik in de bak bezig ben geweest. (Gebruik ook een spraybar)
 
Even een - Topic update - om weer een beeld te geven. De kaamlaag is behoorlijk hardnekkig. In de chat heb ik een soort kuur met VFM als advies gekregen (Dank! @Crash ). Ook zorg ik voor wat extra oppervlakte beweging en gebruik tussendoor keukenpapier.



Wel moet ik vermelden dat er Silicat-ex in het filter zit vanwege zichtbare bruinalg zoals in mijn ander topic staat.
 
Zolang het niet erger wordt, rustig blijven ;)

Je normale onderhoud en voldoende waterwissels blijven doen.
Ik krijg zo'n laagje wanneer ik het voorfilter weer even uit moet knijpen.


Ik heb sinds de kerstvakantie de nieuwe bak staan en daarin is de balans nog steeds niet 100% op orde. Dat duurt gewoon best lang.
 
Morgen allemaal.
Ik heb nog wat Nitrivec staan dat ooit gebruikt is, datum op flesje 2022. Een week lang elke dag Nitrivec toevoegen zou dat verbetering geven om de kaamlaag kwijt te raken?

*Edit*
Silicat-ex verwijderd uit filter, sponzen terug geplaatst en onderhoud, snoeiwerk, toppen teruggeplaatst van planten.
 
Laatst bewerkt:
Kwaad zal het niet kunnen Andre dus proberen kan altijd.
Dat weet ik niet zeker hoor..

"Het bovendien erin aanwezige minerale vulkanische gesteente verwijdert schadelijke stoffen, bindt vertroebelingen op een effectieve manier en biedt de reinigingsbacteriën een geschikt vestigingsgebied. Voor gezond, helder en biologisch actief water."

Dit klinkt als zeoliet. Opzich een handig middeltje, maar het heeft zeker ook nadelen. Omdat het vloeibaar is komt het overal in je aquarium te zitten en kun je het er niet uit halen als het stoffen opneemt. Dat is opzich geen probleem tot je met medicatie of zout gaat werken. Het is mogelijk dat het medicatie opneemt zodat het niet of minder goed werkt. Met zout regenereer je de boel zodat het de opgeslagen stoffen opeens weer los laat..

Misschien zie ik ook wel teveel 'apen en beren' op de weg hoor..
 
haha je hebt wel al lang een kam laag wat zou kunnen helpen is voeren met een schijf feeder en een voer schema zo dat je bak contante waarde heeft

en meschien gewoon de kam laag weg branden ;p?
 
met een schijf voer automaat kun je bijvoorbeeld 4 x per dag voeren kleine hoeveelheid op vasten tijden wat je water waardes meer stabiel maken en zou kunnen helpen tegen die kamlaag
Nou ik neem aan dat je niet meer voert dan wat ze op kunnen dus dat moet eerst worden verteerd eer het er uitkomt zeg maar dus ik denk dat dit weinig invloed heeft op de waarden itt 1-2x voeren.
 
Nou ik neem aan dat je niet meer voert dan wat ze op kunnen dus dat moet eerst worden verteerd eer het er uitkomt zeg maar dus ik denk dat dit weinig invloed heeft op de waarden itt 1-2x voeren.
???? vaag verhaal john meesten vissen zijn beter af met meer voer beurten en kleine hoeveel heid voer per keer dit doen ze ook in de natuur of bij kwekers waar soms wel 10 x per dag gevoerd woord ik kan niet in een keer veel voer in me bak gooie maar wel als ik het dus in 4 voer beurten doe en behouwen dan goeden water kwailteit ....
 
???? vaag verhaal john meesten vissen zijn beter af met meer voer beurten en kleine hoeveel heid voer per keer dit doen ze ook in de natuur of bij kwekers waar soms wel 10 x per dag gevoerd woord ik kan niet in een keer veel voer in me bak gooie maar wel als ik het dus in 4 voer beurten doe en behouwen dan goeden water kwailteit ....
Ik begrijp je beredenering. Met meerdere kleine porties wordt de benutting door de vissen van het voer beter.

*Edit*
En de belasting van het water, ontlasting zal minder zijn.
 
en je bak kan ook veel makelijker kleine voerbeurten verwerken
Dat ben ik niet met je eens want wat ze niet opeten zal door de bacterien worden verwerkt en dat gaat niet van het ene op het andere moment. Het klopt wel dat met minder voeren er minder verloren zal gaan tenzij de vissen het alsnog van de bodem gaan eten. Het is het belangrijkste dat je niet meer voert dan wat ze op kunnen.
 

Terug
Bovenaan