Friesian
Well-known member
Vanmorgen weer een olieachtig laagje. Water ververst en filterwatten vervangen.
Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn."...Water ververst en filterwatten vervangen."
Volgens mij kan je filterwatten niet oneindig hergebruiken. Correct me if i am wrong please.Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn.
Wat wel of niet beter is laat ik even in het midden omdat ik het ook niet weet. Maar voor de zekerheid even dit. Elk filter zal een eigen manier van samenstelling hebben neem ik aan. Ik heb maar een dun laagje filterwatten in het bijna bovenste bakje op de siporax. Daar bovenop ligt het mandje eigenlijk in het mandje met siporax en filterwatten dat geklemd zit aan het mandje met voorfilter, groffe spons. Dus hoeveel filterwatten is al niet veel alleen al om die reden.Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn.
Volgens mij kan je filterwatten niet oneindig hergebruiken. Correct me if i am wrong please.
De kaamlaag is een soort 'dekentje' en belletjes kunnen onder dat dekentje vast komen te zitten. Alleen grote belletjes zijn sterk genoeg om te ontsnappen. Je zult boven water dan ook een 'plop' zien en wat spettertjes omhoog zien komen. Door je skimmer zuig je het dekentje op en de belletjes kunnen dan gewoon ontsnappen.Er valt me op dat als de CO2 wordt toegevoegd (inline diffuser) en de skimmer uit staat de belletjes blijven hangen aan het oppervlak.
Skimmertje aan wateroppervlak wordt weer kraakhelder.
Belletjes CO2 moeten niet ontsnappen. Je voegt immers CO2 toe om een reden. Overigens is dit niet bedoelt als argument om een kaamlaag te hebben, voor de duidelijkheid.De kaamlaag is een soort 'dekentje' en belletjes kunnen onder dat dekentje vast komen te zitten. Alleen grote belletjes zijn sterk genoeg om te ontsnappen. Je zult boven water dan ook een 'plop' zien en wat spettertjes omhoog zien komen. Door je skimmer zuig je het dekentje op en de belletjes kunnen dan gewoon ontsnappen.
Ik denk dat je mijn punt mist. Ik heb nooit gezegd dat CO2 'moet ontsnappen'.Belletjes CO2 moeten niet ontsnappen. Je voegt immers CO2 toe om een reden.
Als argument waarvoor dan wel? 😛Overigens is dit niet bedoelt als argument om een kaamlaag te hebben, voor de duidelijkheid.
Ok, dan heb je de laatste tijd dus de bacteriecultuur niet verstoord. Wat ook kan is dat planten als ze slecht groeien en stressen meer (afval)stoffen dumpen wat ook weer een kaamlaag kan geven.Bodem, heel weinig, alleen ruim 2 / 3 weken geleden wat algjes afgezogen met slang. Corydoras zitten er nu meer in. Filter is al langer geleden
Ik heb dat idd al eens geprobeerd maar. Nadeel is dat het oppervlak op veel plaatsen niet beweegt en de kaamlaag en vuil blijft drijven op die plaatsen. Ik moet gewoon die kaamlaag kwijt worden en verschillende planten moeten een gezondere kleur krijgen wat weer samenhangt met een wat betere groei in het totaalbeeld naar mijn bescheiden mening. Er moet volgens mij een betere balans komen uit zichzelf en dan wordt het ook beter voor mijn rust en dat van het aquarium. Allebei heel belangrijk.... Ying en Yang..Wellicht een idee om een paar gaatjes onder een andere hoek in je spraybar te maken? de meeste gaatjes richt je naar beneden onder de hoek die jij wilt en een paar gaatjes dus minder naar beneden richten waardoor je ook oppervlakte beweging krijgt, maar de meeste belletjes dus wel naar beneden gaan.
Bij mij is het zo dat wanneer ik vlokken of granulaat geef ik een kaamlaagje krijg.Geeft dat dan een kaamlaag want ik voer 4 keer per dag diepvries aan de Manen.
Kunnen vissen hier überhaupt in blijven leven? En hoe meet je zo'n hoge waarde?Ik las dat de no3 250mg was maar dat is torenhoog hoor.
De JBL test blijkt tot die waarde te gaan zag ik na een foto die Ton had gepost in de chat en dat wist ik ook niet hoor.Kunnen vissen hier überhaupt in blijven leven? En hoe meet je zo'n hoge waarde?
JBL test.Kunnen vissen hier überhaupt in blijven leven? En hoe meet je zo'n hoge waarde?
Naar mijn idee best apart. Boven de 80 lijkt mij toch al duidlijk genoeg om te weten dat je nitraat te hoog is.
Wat bedoel je hier mee?en water niet goed genoeg zuiver.
Ik denk maar zo dat jouw Lfs erg blij met je is...🙂🙂😉Hallo beste mensen.
Ik wil eerst beginnen met waar ik vandaag mee begonnen ben.
Water laten testen in Eindhoven.
Nitraat was te hoog en water niet goed genoeg zuiver. Waarschijnlijk kwam dat van de bodem en dat geloof ik.
Ik heb als advies en ook gekocht nieuwe voedingsbodem. En zuiver grind te gebruiken.
Ik heb nu alvast flink water ververst. Ik zag toen onmiddellijk dat de stroming van het filter minder was.
In het filter was eerst een laagje spons eruit gehaald en dat was daarna fijne filterwatten er ligt ook siporax in..
Dit heb ik nu aangepast naar compleet sponzen en siporax . De spons eerst in aquariumwater gespoeld, ook het voorfilter en de fijne filterspons die daaronder geklikt zit.
Op de vragen zal ik straks reageren, eerst zorg ik er voor dat ik in huis heb wat nodig is voor een reset, Nieuwe opstart.
Ik zie ook dat de kleibolletjes die zacht zijn bij water verversen nu ook weer zichtbaar worden. En dat zal zeker niet bijdragen aan zuiver water in mijn ogen.
Thuis en in Eindhoven kan dieper in het systeem worden gekeken. Maar de tips zijn altijd waardevol!! Bedankt daarvoor!
Wordt vervolgd....
Hiermee creëer je zelf de onbalans in het aquarium.Co2 heb ik weer aangezet toen de kaamlaag weg was. Maar dan verdwijnt de co2 weer snel....
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.