Friesian
Well-known member
Alvast even een update.🙂
Alle livestock is overleden door ammoniak/nitrietpieken..... volgens mij (NIET).
Alle livestock is overleden door ammoniak/nitrietpieken..... volgens mij (NIET).
Hoe kan dat nou opeens? 🙁Alvast even een update.🙂
Precies dit. Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ook ik vroeg mij af hoe een plant zich aan kan passen naar een situatie als die situatie continu aan verandering onderhevig is.Hiermee creëer je zelf de onbalans in het aquarium.
Misschien is 'opgeven' voor een week of vier niet zo'n verkeerd idee (dat noemen we
niet opgeven, maar de planten en het aquarium eens de tijd geven om aan te passen aan de nieuwe situatie).
CO2 aan, CO2 uit, stroming meerdere keren veranderen, spraybar meerdere keren veranderen, voeding veranderen, planten verplaatsen, licht veranderen.
Als ik plant was wilde ik ook niet meer leven met al die onrust🤪
Hoe kunnen die planten zich nou aanpassen als je om de dag, misschien wel elke dag wat veranderd?
Als je een ding veranderd staat er niet de volgende dag opeens *poef* een mooie Hollandse bak. Was het maar zo makkelijk, scheelde een hoop hoofdpijn en frustratie soms (iedergeval, dat kan ik er wel van krijgen als het niet lukt). Zeker met bijvoorbeeld baardalg, dat is gewoon een kreng van een alg waar je heel veel geduld voor nodig hebt.
Ik snap dat je het vervelend vind die algen. En die kaamlaag. Dit wordt inderdaad veroorzaakt door een onbalans.
Als er altijd maar wat veranderd wordt is het ONMOGELIJK om een balans te creëren in je bak.
Uiteraard is onderhoud wél noodzakelijk (water verversen, stabiel (!) voeding toedienen, boden afhevelen en op z'n tijd snoeien.
Inderdaad. Volgens mij is dat al meerdere keren (ook in andere topics) als advies gegeven. Ook ik heb dat advies volgens mij al een of meerdere keren gegeven.@ frieslan
je hebt al heel vaak het advies gekregen om je bak gewoon eens een tijdje (lees 1 a' 2 maanden) rust te gunnen
heb je dat al eens geprobeerd?
Ik lees hier ook gewoon dat alles is overleden door ammoniak/nitrietpieken hoor...Alvast even een update.🙂
Waar doel je dan precies op André?Ik heb ff een stukje teruggelezen in het begin van dit topic. Ik lees dat er mensen zijn die er een stukje humor in lijken te zien in mijn gesukkel.
Hier heb ik geen zin meer in...
Om dan toch maar ff terug te zijn.Precies dit. Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ook ik vroeg mij af hoe een plant zich aan kan passen naar een situatie als die situatie continu aan verandering onderhevig is.
Ik zou je ook graag adviseren om je bak even een tijdje (1-2 maanden) met rust te laten en het reguliere onderhoud zo consistent mogelijk te blijven uitvoeren.
Inderdaad. Volgens mij is dat al meerdere keren (ook in andere topics) als advies gegeven. Ook ik heb dat advies volgens mij al een of meerdere keren gegeven.
Het gaat hierbij echt niet om wat ik schreef maar om wat ik ergens heb gelezen. Ik houd er absoluut niet van om op de persoon te spelen maar ik kon er de humor niet in zien, laat staan ontdekken.Ik lees hier ook gewoon dat alles is overleden door ammoniak/nitrietpieken hoor...
Naar mijn idee is het gebruik van de haakjes in die zin niet op de juiste manier gedaan waardoor er onduidelijkheid ontstaan is bij zowel mij als @LaLizzerd
Ik had nu een bidon meegenomen als instrument om ook beter de inhoud te zien. Ze zag net als ik in de bak dat het water niet goed genoeg zuiver was.Wat bedoel je hier mee?
Soms kun je er gewoon niks aan doen... Dat is nu eenmaal zo... En soms had je er wel wat aan kunnen doen, dan is t gewoon opnieuw beginnen en zorgen dat t beter gaat...Dieren verliezen geeft nooit een leuk gevoel oud of jong, door eigenschuld of zonder reden/oorzaak.
Ik heb het volgens mij al ooit verteld maar we hebben verschillende soorten honden gehad en ook veel pech. De vorige was een labrador die ik met 5½ jaar heb laten inslapen, ik had geen andere keuze ook toen.Dieren verliezen geeft nooit een leuk gevoel oud of jong, door eigenschuld of zonder reden/oorzaak.
Ik probeer je te volgen ik heb even vluchtig je topic doorgenomen, ik zie nergens echt in dat iemand een grap met je maakt in je gesukkel..Ik heb ff een stukje teruggelezen in het begin van dit topic. Ik lees dat er mensen zijn die er een stukje humor in lijken te zien in mijn gesukkel.
Hier heb ik geen zin meer in...
Je kan de gaatjes wel schuin naar beneden zetten en toch een bewegend oppervlak hebben. Je spraybuis, althans de gaatjes, moeten daarvoor wel heel dicht onder het wateroppervlak liggen. Dit zorgt voor een rimpeling, meer is ook niet nodig, op je wateroppervlak waardoor alle helder blijft!@Ancistruz om het even globaal te zeggen. Als de gaatjes een beetje schuin naar beneden staan kunnen de co2 bellen niet ontsnappen die naar boven gaan. Ze zitten bovenin gevangen. Zet ik de skimmer aan is dat verholpen. Maar dat gedeelte beweegt niet. Er komt vuil op te liggen.
Zet ik de gaatjes horizontaal is vooraan de gaatjes het water kraakhelder. Maar verder is het een laagje dat erop ligt.
Je mag jezelf zeker en vast niet de schuld geven.Als aanvulling op het verhaal....
Als oud agrariër heb ik ook vanalles meegemaakt met de dieren. Ook veel uitval door een virus waartegen je machteloos bent..... Abortus blauw....
Vissen die dood in de bak liggen, je voelt je zo machteloos.
Een jonge herdershond verliezen, het zien fout gaan, je voelt je zo machteloos....
Zijn vissen zijn niet dood.Kan het niet zo zijn dat de vissen dood zijn gegaan van de stress?
Je bedoelt zweefvuil?Ik had nu een bidon meegenomen als instrument om ook beter de inhoud te zien. Ze zag net als ik in de bak dat het water niet goed genoeg zuiver was.
Oftewel in het systeem duiken..... En ik kreeg een goed advies dat ook op het forum is gebruikt!!
Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit het verhaal.Zijn vissen zijn niet dood.
Jij niet alleen.Dan heb ik dat verkeerd begrepen uit het verhaal.
Laat ik het even bij mijzelf houden. Ik weet nog steeds niet waar je dan precies de humor niet van inziet. Ik heb jou nooit belachelijk willen maken of wat dan ook. Maar het gestuntel begint wel kenmerkend te worden. Ook dit is niet vervelend bedoelt hoor. We zijn hier immers om samen wijzer te worden en elkander te helpen.Het gaat hierbij echt niet om wat ik schreef maar om wat ik ergens heb gelezen. Ik houd er absoluut niet van om op de persoon te spelen maar ik kon er de humor niet in zien, laat staan ontdekken.
De haakjes zijn door mij bedoeld als: je mag het woord meenemen, lezen, maar hoeft niet. Dat mag je zelf kiezen.
Degene die het gelezen hebben, degene die het schreef zal waarschijnlijk wel weten waar het om gaat.
Maar zoals gezegd. Ik houd er niet van.....
En soms wordt er iets met een knipoog gezegd maar kan het eerder al gebeuren dat je heel veel pech hebt en daarna verkeerd start. En dat de persoon dan heel negatief kan overkomen.
Geschreven woorden kunnen heel gemakkelijk anders worden gelezen dan de gesproken woorden door de intonatie.
Helemaal met je eens Daan en laten we dat ook proberen te doen en van fouten kan men leren 😉We zijn hier immers om samen wijzer te worden en elkander te helpen.
Beste Hoogheid, Uwe excellentie,Laat ik het even bij mijzelf houden. Ik weet nog steeds niet waar je dan precies de humor niet van inziet.
Dat weet ik Hoogheid..... en juist dat gestuntel wil ik doorbreken en dat heb ik voor mijn gevoel nu gedaan met jullie advies en dat van de LFS die een goede test heeft gedaan met een superdelux druppeltesten koffer van JBL en ook met een nauwkeurige nitraat meting, zowel druppeltest als teststrips om extra een controle, een dubbele controle.Ik heb jou nooit belachelijk willen maken of wat dan ook. Maar het gestuntel begint wel kenmerkend te worden. Ook dit is niet vervelend bedoelt hoor. We zijn hier immers om samen wijzer te worden en elkander te helpen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.