Een kaamlaag die maar niet verdwijnt.


Ik las dat ergens in die trend. Ik heb al eens meegemaakt met de vissen dat ze dood lagen, wat nu dus niet zo is, en dat geeft een rotgevoel. Ik hoef dat denk ik niemand uit te leggen...

De nadruk ligt op (NIET). :)
 
Hiermee creëer je zelf de onbalans in het aquarium.

Misschien is 'opgeven' voor een week of vier niet zo'n verkeerd idee (dat noemen we
niet opgeven, maar de planten en het aquarium eens de tijd geven om aan te passen aan de nieuwe situatie).

CO2 aan, CO2 uit, stroming meerdere keren veranderen, spraybar meerdere keren veranderen, voeding veranderen, planten verplaatsen, licht veranderen.
Als ik plant was wilde ik ook niet meer leven met al die onrust🤪

Hoe kunnen die planten zich nou aanpassen als je om de dag, misschien wel elke dag wat veranderd?

Als je een ding veranderd staat er niet de volgende dag opeens *poef* een mooie Hollandse bak. Was het maar zo makkelijk, scheelde een hoop hoofdpijn en frustratie soms (iedergeval, dat kan ik er wel van krijgen als het niet lukt). Zeker met bijvoorbeeld baardalg, dat is gewoon een kreng van een alg waar je heel veel geduld voor nodig hebt.

Ik snap dat je het vervelend vind die algen. En die kaamlaag. Dit wordt inderdaad veroorzaakt door een onbalans.

Als er altijd maar wat veranderd wordt is het ONMOGELIJK om een balans te creëren in je bak.

Uiteraard is onderhoud wél noodzakelijk (water verversen, stabiel (!) voeding toedienen, boden afhevelen en op z'n tijd snoeien.
Precies dit. Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ook ik vroeg mij af hoe een plant zich aan kan passen naar een situatie als die situatie continu aan verandering onderhevig is.
Ik zou je ook graag adviseren om je bak even een tijdje (1-2 maanden) met rust te laten en het reguliere onderhoud zo consistent mogelijk te blijven uitvoeren.

@ frieslan

je hebt al heel vaak het advies gekregen om je bak gewoon eens een tijdje (lees 1 a' 2 maanden) rust te gunnen
heb je dat al eens geprobeerd?
Inderdaad. Volgens mij is dat al meerdere keren (ook in andere topics) als advies gegeven. Ook ik heb dat advies volgens mij al een of meerdere keren gegeven.
 
Alvast even een update.:)

Alle livestock is overleden door ammoniak/nitrietpieken..... volgens mij (NIET).:book:
Ik lees hier ook gewoon dat alles is overleden door ammoniak/nitrietpieken hoor... :juggle:
Naar mijn idee is het gebruik van de haakjes in die zin niet op de juiste manier gedaan waardoor er onduidelijkheid ontstaan is bij zowel mij als @LaLizzerd
 
Ik heb ff een stukje teruggelezen in het begin van dit topic. Ik lees dat er mensen zijn die er een stukje humor in lijken te zien in mijn gesukkel.
Hier heb ik geen zin meer in...
 
Wat mij toentertijd goed heeft geholpen met het inwinnen van advies is in privé gaan berichten met iemand waarvan je denkt dat hij een goede en ervaren aquariaan is en als hij bereid is om je te helpen kom je echt van alle problemen af. Iedereen weet t wel weer beter en door alle goedbedoelde adviezen zie je door de bomen het bos niet meer.... Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en kies voor jou de beste weg en houd je daaraan....


Hobbygroeten ,

Henk-Jan
 
Misschien kun je de filmpjes van George Farmer (Engels) zijn YouTube kanaal eens bekijken.

Of de filmpjes van aquaddicted (Duits) zijn ook zeer interessant....


De artikelen op aquainfo van Adriaan Vriend zijn ook zeer aan te bevelen om te lezen. Dit geeft je veel meer inzicht in hoe het een en ander werkt
 
Ik heb ff een stukje teruggelezen in het begin van dit topic. Ik lees dat er mensen zijn die er een stukje humor in lijken te zien in mijn gesukkel.
Hier heb ik geen zin meer in...
Waar doel je dan precies op André?

En ik denk dat de tips van @HJ Boerman erg bruikbaar kunnen zijn. :petjeaf:Er zijn overigens ook leuke YouTube kanalen die Nederlandstalig zijn mocht je dat prettiger vinden. Maar in het Engels is ook het YouTube kanaal van 'Green Aqua' een dikke aanrader!
 
Precies dit. Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ook ik vroeg mij af hoe een plant zich aan kan passen naar een situatie als die situatie continu aan verandering onderhevig is.
Ik zou je ook graag adviseren om je bak even een tijdje (1-2 maanden) met rust te laten en het reguliere onderhoud zo consistent mogelijk te blijven uitvoeren.


Inderdaad. Volgens mij is dat al meerdere keren (ook in andere topics) als advies gegeven. Ook ik heb dat advies volgens mij al een of meerdere keren gegeven.
Om dan toch maar ff terug te zijn.

De kaamlaag komt steeds terug en ik probeer zo goed mogelijk informatie te vinden om het op te lossen. Ik zoek het echt op meerdere fronten op internet maar 'de oplossing' is moeilijk te verwezenlijken. Gaatjes naar beneden geeft ook eerder drijfvuil.

Ik zoek het dus ook in de manier van uitstroom om meer een beter effect te hebben op de oppervlakte. Om planten beter licht te kunnen laten krijgen met de middelen die ik heb.
 
De oorzaak van een kaamlaag vinden is soms nog niet zo makkelijk Andre. Daarom is een skimmer wel een oplossing maar goed ik snap dat je de kaamlaag liever kwijt bent natuurlijk.
 
Ik heb ook een hele tijd last gehad van een kaamlaag.
En de mijne was wel heel wat erger (groener).
Is vanzelf gekomen en ook weer weg gegaan eigenlijk. Een skimmer heeft bij mij het proces wel wat doen vergemakkelijken.

 
Ik lees hier ook gewoon dat alles is overleden door ammoniak/nitrietpieken hoor... :juggle:
Naar mijn idee is het gebruik van de haakjes in die zin niet op de juiste manier gedaan waardoor er onduidelijkheid ontstaan is bij zowel mij als @LaLizzerd
Het gaat hierbij echt niet om wat ik schreef maar om wat ik ergens heb gelezen. Ik houd er absoluut niet van om op de persoon te spelen maar ik kon er de humor niet in zien, laat staan ontdekken.
De haakjes zijn door mij bedoeld als: je mag het woord meenemen, lezen, maar hoeft niet. Dat mag je zelf kiezen.

Degene die het gelezen hebben, degene die het schreef zal waarschijnlijk wel weten waar het om gaat.
Maar zoals gezegd. Ik houd er niet van.....

En soms wordt er iets met een knipoog gezegd maar kan het eerder al gebeuren dat je heel veel pech hebt en daarna verkeerd start. En dat de persoon dan heel negatief kan overkomen.

Geschreven woorden kunnen heel gemakkelijk anders worden gelezen dan de gesproken woorden door de intonatie.
 
Kaamlaag oorzaak te zware belasting ( net als je hoge no3waarde) kan overmatig voeren vissen zijn , iets die rot in je bak of gewoon teveel plantenvoeding.
Oplossing grote warerwissel 80% +oorzaak oplossen
En een skimmer gebruiken
 
Als aanvulling op het verhaal....
Als oud agrariër heb ik ook vanalles meegemaakt met de dieren. Ook veel uitval door een virus waartegen je machteloos bent..... Abortus blauw....

Vissen die dood in de bak liggen, je voelt je zo machteloos.

Een jonge herdershond verliezen, het zien fout gaan, je voelt je zo machteloos....
 
Wat bedoel je hier mee?
Ik had nu een bidon meegenomen als instrument om ook beter de inhoud te zien. Ze zag net als ik in de bak dat het water niet goed genoeg zuiver was.

Oftewel in het systeem duiken..... En ik kreeg een goed advies dat ook op het forum is gebruikt!!
 
Dieren verliezen geeft nooit een leuk gevoel oud of jong, door eigenschuld of zonder reden/oorzaak.
Soms kun je er gewoon niks aan doen... Dat is nu eenmaal zo... En soms had je er wel wat aan kunnen doen, dan is t gewoon opnieuw beginnen en zorgen dat t beter gaat...

Ik persoonlijk meet nooit waterwaarden, hevel de bodem nooit af, gebruik bio-co2, binnenfilter van juwel, enzovoort. Ik zou volgens velen hiermee wel een ontzettende algenbak moeten hebben.... Grote waterwissels en zorgen dat je een stabiel systeem krijgt zijn voor mij de belangrijkste ingrediënten tot een succes.

Dus streef niet te veel naar ideale waterwaarden. Dit drijft je alleen maar tot paniek en ga je dingen veranderen wat tot instabiliteit.

Klinkt misschien allemaal heel tegenstrijdig, maar voor mij werkt het prima
 
Dieren verliezen geeft nooit een leuk gevoel oud of jong, door eigenschuld of zonder reden/oorzaak.
Ik heb het volgens mij al ooit verteld maar we hebben verschillende soorten honden gehad en ook veel pech. De vorige was een labrador die ik met 5½ jaar heb laten inslapen, ik had geen andere keuze ook toen.

Soms is geen andere keuze de beste keuze.
 
Ik heb ff een stukje teruggelezen in het begin van dit topic. Ik lees dat er mensen zijn die er een stukje humor in lijken te zien in mijn gesukkel.
Hier heb ik geen zin meer in...
Ik probeer je te volgen ik heb even vluchtig je topic doorgenomen, ik zie nergens echt in dat iemand een grap met je maakt in je gesukkel..

Maar niet het probleem opgeven Andre,

Ik zag je filmpje. is het niet een soort laagje reflex van je lampen? want ik zie niks mee bewegen van de olie laag.
 
@Ancistruz om het even globaal te zeggen. Als de gaatjes een beetje schuin naar beneden staan kunnen de co2 bellen niet ontsnappen die naar boven gaan. Ze zitten bovenin gevangen. Zet ik de skimmer aan is dat verholpen. Maar dat gedeelte beweegt niet. Er komt vuil op te liggen.

Zet ik de gaatjes horizontaal is vooraan de gaatjes het water kraakhelder. Maar verder is het een laagje dat erop ligt.
 
Ik heb je filmpje nog even bekeken, en ik zou me hier totaal niet druk om maken!!!! Als het dikker wordt dan zou je er wat aan kunnen gaan doen als het al niet vanzelf verdwijnt. Ik heb na het snoeien ook altijd een laagje op het water. Dit is meestal wel de volgende dag weg.
En als je je er aan stoort, dan doe je gewoon de skimmer er bij aan (mocht je die hebben)

Bij mijn oude bak had ik en JBL 1502 en gebruikte geen filter watten. Gewoon van beneden naar boven keramische pijpjes, dan de standaard sponzen en dan siporax met in het bovenste bakje het voorfilter en de fijne spons.

En lekker laten gaan. De vieze drap die je in je filter vind is gewoon je bacteriecultuur en mag je zo lang mogelijk laten zitten.
 
@Ancistruz om het even globaal te zeggen. Als de gaatjes een beetje schuin naar beneden staan kunnen de co2 bellen niet ontsnappen die naar boven gaan. Ze zitten bovenin gevangen. Zet ik de skimmer aan is dat verholpen. Maar dat gedeelte beweegt niet. Er komt vuil op te liggen.

Zet ik de gaatjes horizontaal is vooraan de gaatjes het water kraakhelder. Maar verder is het een laagje dat erop ligt.
Je kan de gaatjes wel schuin naar beneden zetten en toch een bewegend oppervlak hebben. Je spraybuis, althans de gaatjes, moeten daarvoor wel heel dicht onder het wateroppervlak liggen. Dit zorgt voor een rimpeling, meer is ook niet nodig, op je wateroppervlak waardoor alle helder blijft!
 
Kan het niet zo zijn dat de vissen dood zijn gegaan van de stress?
Over dit aquarium lopen meerdere topics en overal gaat het bijna dagelijks over aanpassingen.
Er is al meerdere keren aangeven om de aanpassingen tijd te geven.

Mijn advies: terug naar een basic setup en de komende maanden alleen maar dagelijks voeren en wekelijks schoonmaken.
Niet elke dag met je handen in de bak zitten en zorgen voor balans.
 
Als aanvulling op het verhaal....
Als oud agrariër heb ik ook vanalles meegemaakt met de dieren. Ook veel uitval door een virus waartegen je machteloos bent..... Abortus blauw....

Vissen die dood in de bak liggen, je voelt je zo machteloos.

Een jonge herdershond verliezen, het zien fout gaan, je voelt je zo machteloos....
Je mag jezelf zeker en vast niet de schuld geven.
Het is iets waar je niet altijd iets aan kan doen, laat staan voorkomen.
 
Ik had nu een bidon meegenomen als instrument om ook beter de inhoud te zien. Ze zag net als ik in de bak dat het water niet goed genoeg zuiver was.

Oftewel in het systeem duiken..... En ik kreeg een goed advies dat ook op het forum is gebruikt!!
Je bedoelt zweefvuil?
 
He friesian, ik lees nu weer bij, bij mij ook nog kaamlaag denk dat ik teveel vier 2x op de dag dr bassleer🙈 alg gaat bij mij nu super door wekelijks 50% te geven, soraybar staat zo een 35% naar beneden met wel rimpeling op de opoervlakte. En geef all in one ietsjes meer dan moet. Miss heb je hier wat aan? Niet opgeven hoor💪❤️. You can do this💪💪
 
Het gaat hierbij echt niet om wat ik schreef maar om wat ik ergens heb gelezen. Ik houd er absoluut niet van om op de persoon te spelen maar ik kon er de humor niet in zien, laat staan ontdekken.
De haakjes zijn door mij bedoeld als: je mag het woord meenemen, lezen, maar hoeft niet. Dat mag je zelf kiezen.

Degene die het gelezen hebben, degene die het schreef zal waarschijnlijk wel weten waar het om gaat.
Maar zoals gezegd. Ik houd er niet van.....

En soms wordt er iets met een knipoog gezegd maar kan het eerder al gebeuren dat je heel veel pech hebt en daarna verkeerd start. En dat de persoon dan heel negatief kan overkomen.

Geschreven woorden kunnen heel gemakkelijk anders worden gelezen dan de gesproken woorden door de intonatie.
Laat ik het even bij mijzelf houden. Ik weet nog steeds niet waar je dan precies de humor niet van inziet. Ik heb jou nooit belachelijk willen maken of wat dan ook. Maar het gestuntel begint wel kenmerkend te worden. Ook dit is niet vervelend bedoelt hoor. We zijn hier immers om samen wijzer te worden en elkander te helpen. :petjeaf:
 
Laat ik het even bij mijzelf houden. Ik weet nog steeds niet waar je dan precies de humor niet van inziet.
Beste Hoogheid, Uwe excellentie,
Dat is juist de bedoeling dat, niet alleen jij dat niet weet.
Ik heb jou nooit belachelijk willen maken of wat dan ook. Maar het gestuntel begint wel kenmerkend te worden. Ook dit is niet vervelend bedoelt hoor. We zijn hier immers om samen wijzer te worden en elkander te helpen. :petjeaf:
Dat weet ik Hoogheid..... en juist dat gestuntel wil ik doorbreken en dat heb ik voor mijn gevoel nu gedaan met jullie advies en dat van de LFS die een goede test heeft gedaan met een superdelux druppeltesten koffer van JBL en ook met een nauwkeurige nitraat meting, zowel druppeltest als teststrips om extra een controle, een dubbele controle.

Ik heb een goed advies gekregen, ik heb ook zelf nagedacht om de problemen nu eindelijk goed aan te pakken, op mijn manier, mijn observeren, maar met de adviezen als hulpmiddel.

Het wordt te lang als ik hier meer vertel over wat ik heb gedaan, maar ik heb verschillende adviezen gebruikt, ook dat van @Tamara.1 , bedankt daarvoor Tamara!
 

Terug
Bovenaan