Een kaamlaag die maar niet verdwijnt.


Maar de sproeibar kan de waterwerveling ook tegenhouden,deze moet wel de gelegenheid hebben om af te drijven naar de skimmer,als de kaamlaag in rondje's wordt rondgestuurd,kan het zo maar zijn dat de kaamlaag de skimmer niet bereikt.
 
Dat zal dan denk ik ook afhangen van de stand van de spraybar en je moet even kijken of het inderdaad de skimmer bereikt. Ik heb daar in elk geval geen problemen mee.
 
Je kan ook van een stukje PVC buis een uitloopje maken om de richting van de stroming aan te passen.
Ik gebruik mijn skimmer nu niet, maar ik had hem altijd naar de oppervlakte gericht om wat meer beweging te krijgen.
Zo komt alles in de skimmer terecht.

CB092023-4D26-4F6B-8F9F-B8AB36C80748.jpeg
 
Jou kH tijdelijke hardheid hoger dan jou gH totale hardheid ??
Iets klopt niet in jou meting of je gebruik waterontharder of ....
 
Even wat feitjes op een rij zetten. Allereerst bedankt dat jullie, zo goed willen helpen!
Skimmer heb ik nu op een andere plek geplaatst na wederom alles daarvan gecontroleerd. Zat vol met drijfplantjes in een korte tijd dus dat is iets dat niet zal helpen ook al stond deze op de laagste stand i.v.m. ook lucht aanzuigen bij hoogste capaciteit.

Naar mijn mening heb ik een redelijk zwaar beplant aquarium dus geef ik ook een wat hogere dosering profito al staat er 10 ml per 100 liter. Maar omdat er een zoals @willem666 terecht vermeld, wat ik ook duidelijk aangeef in de titel, een stokpaardje is met een kaamlaag waarbij verschillende mensen mee zoeken naar wat voor mij de onderliggende reden kan zijn ben ik thuis ook verder aan het zoeken gegaan. Ergens gaat het fout en in de middelen die ik heb/gebruik moet ik ook even daarin een zoektocht doen wat jullie niet voor mij kunnen. Ik geef dus elke dag 4 ml Profito...

Waar heb ik nu heel grote twijfels bij is datgene wat ik vond bij Profito.
Even een stukje uitleg. Ik heb een 5 liter can ooit aangeschaft. Ik giet elke keer een halve liter fles, Profito donkere fles, vol. Maar en daar zou het probleem kunnen zitten...... De can wordt steeds goed vast gesloten maar op de datum kijkend zag ik staan 10/2019.

Zou het niet kunnen dat de profito qua samenstelling niet meer goed is? Dat daar de bron van het probleem ligt....
Ik heb voor mezelf al de gedachte maar wil hem toch ook graag van jullie als terugkoppeling

En @Hoogheid omdat garnalen eerder wat kleiner zijn dan een aantal algenetende vissen was ik benieuwd of jonge Japonica's veilig bij Sumatraantjes kunnen waar ik nog geen antwoord op heb gekregen.:help: En waar een LFS geen garantie op kon geven, daarom mijn vraag.
 
Maar omdat er een zoals @willem666 terecht vermeld, wat ik ook duidelijk aangeef in de titel, een stokpaardje is met een kaamlaag
:stars:
Nogmaals: ik schreef "Wordt?" als reactie op Benvo's uitspraak: "Met als risico dat het (= het licht) een stokpaardje wordt".
Mijn post had dus niets te zien met de kaamlaag in je bak, was gewoon een grapje naar Benvo toe...
 
Zo heel topic geworden over een kaamlaag..
Beste Friesian.

Kaamlaag heeft een oorzaak en deze is vaak te verwijzen naar een onbelance bacterien tussen Heterotrofe bacteriën en Nitrificerende bacterien.
Oorzaak is niet goed gerijpt aquarium waar door organischestoffen niet goed worden afgebroken omdat de Heterotrofe bacteriën te weinig aanwezig zijn of na ontwikkelen afsterven en zo onstaat er een kaamlaag (olie achtige substantie op het water)
Oorzaak is vaak onbekent maar door goed door luchten met een buisteentje kan na een poosje de problemen verhelpen of wat je al hebt een skimmer 24uu per dag inzetten.
Enkel een sraybar net onder de oppervlate laten uitstromen is niet effectief tegen een kaamlaag, zet hem hoger zodat de straaltjes echt neer kletteren op het water dan breekt de kaamlaag met extra zuurstof en wordt opgelost in het water.
Kaamlaag heeft vaak niks met licht bron te maken maar eerder slecht of niet goed gerijpte bodem/filter van het aquarium zodat bij iedere voerbeurt en met name diepvries daarna meteen een kaamlaag ontstaat die normaal bij een goed gerijpt aquarium na enkel uren vanzelf verdwijnt of zelf niet eens aanwezig is.
Diepvries artemia en krill geven vaak wat olie af net als eiwit en proteine rijk voer wat ook uit vlokvoer of granulaat kan bestaan deze geven bij een onbelance met Heterotrofe bacteriën een kaamlaagje omdat Heterotrofe bacteriën nauwelijk aanwezig zijn om het af te breken.
Gaat dit vanzelf over ?
Ja door minder frequent een filter te reinigen en de bodem af te hevelen of af te zuigen de komende weken wordt de onbelance hersteld.
Dus hoop dat je er wat mee kan.
 
Klopt het is zeker een dikke pil geworden.:book: Bedankt voor je reactie en waardevolle informatie! In principe vervang ik om de 2 weken de filterwatten en alleen de voorfilter (groffe spons laagje) maak ik zuiver. De rest van de sponzen en siporax laat ik zoveel mogelijk ongemoeid. Alleen om de zoveel maanden maak ik ook de overige spoel schoon in aquarium water.
 
Klopt het is zeker een dikke pil geworden.:book: Bedankt voor je reactie en waardevolle informatie! In principe vervang ik om de 2 weken de filterwatten en alleen de voorfilter (groffe spons laagje) maak ik zuiver. De rest van de sponzen en siporax laat ik zoveel mogelijk ongemoeid. Alleen om de zoveel maanden maak ik ook de overige spoel schoon in aquarium water.

Hier is de oorzaak van je kaamlaag gevonden, alleen filterwatten uitspoelen/vervangen of de sponsen als de doorstroom van je filter echt gaat afnemen en siporax niet elke 2 a 3 maanden uitspoelen maar laten zitten en alleen echt noodzakelijk omspoelen als er teveel drap en molm op de buisjes zit.
Bodem afhevelen/afzuigeb van vuil...gewoon even niet doen en pas doen als er duidelijk veel vuil gaat ophopen tussen het grind en dan alleen het bovenste laagje afzuigen en niet te diep in het grind reinigen.
De natuur heeft tijd nodig om te herstellen en te ontwikkelen en dat kan soms weken duren zo ook met planten groei alleen ik ben niet zo'm fan van Juwel Multiled omdat net boven mijn Rio350 ook de nodige aanpassingen nodige had omdat het veel te veel licht geeft zonder Co2 toe te voegen heb ik ze afgeplakt met wit papier en plakband en dat geeft resultaat omdat langzaam bepaalde algen nu beginnen te verdwijnen dus een tip voordat je nieuwe verlichting gaat aanschaffen terwijl dit een goedkope oplossing kan zijn om zonder Co2 toch leuke planten te laten groeien zonder algen problemen.
 
Dat klopt ja, de siporax laat ik idd ongemoeid en ook de overige sponzen. Alleen had ik beter moeten omschrijven dat ik de overige sponzen om de zoveel maanden spoel. Maar dat gebeurd echt weinig.:) De bodem is een punt dat aandacht verdient idd. Meer rust voor het bodemleven is best wel logisch.:cool: Maar soms moet je planten herschikken o.i.d.. En dan wil ik het vuil wat beter van en uit de bodem. Lees: waar bijvoorbeeld kleibolletjes van JBL zaten.
 
Dat klopt ja, de siporax laat ik idd ongemoeid en ook de overige sponzen. Alleen had ik beter moeten omschrijven dat ik de overige sponzen om de zoveel maanden spoel. Maar dat gebeurd echt weinig.:) De bodem is een punt dat aandacht verdient idd. Meer rust voor het bodemleven is best wel logisch.:cool: Maar soms moet je planten herschikken o.i.d.. En dan wil ik het vuil wat beter van en uit de bodem. Lees: waar bijvoorbeeld kleibolletjes van JBL zaten.
Teveel of te vaak planten verplaatsen of juist teveel organische te verwijderen uit een bodem geeft geheid problemen beste is juist de plekken waar de planten achterin staan en het midden ongemoeid te laten en enkel snoeien als het nodig is en daar juist zo min mogelijk de bodem reinigen..enkel de voorkant van je aquarium omdat dat vaak ook het aangezicht is.
Dirtytanks ofwel een vuil aquarium waarvan de bodem zijn eigen leven leid zijn over het algemeen stabieler, en natuurlijk zuig je wel vuil af maar enkel het oppervlakkige das echt het beste zodat mircroorganisme en Heterotrofe bacteriën minste vertsoord worden.
Sommige onderschatten het nut van het bodem substraat in een aquqrium en leunen teveel op filters terwijl de bodem veel meer oppervlakte heeft en voedingstoffen bevatten voor bacterien en planten als je het ongemoeid laat en enkel noodzakelijk de bodem afhevel van vuil.


Zelf ervaren met een zelf opgezette voedingsbodem in de rio180 , gewoon tuinaarde met organische bestandelen en wat klei en turf en osmoscote, afgedekt met fijn grind, 1e week was de bak een donkerbruine bende maar na 2weken knapte hij vanzelf gewoon op.
Waterplanten uit de sloot erin gezet als inheem bakje met een eheim extern filter 2213 (classic 250) die er nu 4weken op staat omdat het internefilter los kwam van het glas heb ik die eruit gehaald..mag ook wel na 7jaar gebruik.
Na 3 a 4 weken was het water wel bruin maar glas helder dus net als in de sloot en hij draaid nu zeker 3maanden en nog nooit water ververst enkel aangevuld en zelden zo een aquarium gezien die zo stabiel blijft en de planten groeien als kool zonder enige plantenvoeding toe te dienen.
zitten nu platy's in en dat is al een explosie geworden van 5stuks naar ruim 30-50jonkies die tussen de planten verschuilen.
Kaamlaag ? nooit gezien met wat voeren dus de bodem is echt belangrijk en ik ga aan deze ri180 ook weinig doen dan enkel planten af en toe uit dunnen en laat het filter zo lang mogelijk ongemoeid om te zien wat het effect is.
nitraat blijft gewoon op 15mg steken fosfaat amper meetbaar dus er blij mee dat mijn expirimentje is geslaagd en dat dirty tanks veel beter stabiel zijn zonder veel poespas en geklooi.
 
Dan toch ff de vraag want jij bent degene die me vooral het meest goede advies geeft wat het probleem, de bron van de oorzaak is. LFS zegt, de top van stengelplanten groeit het beste. Die terugplaatsen en wanneer nodig de plant met wortels verwijderen. Maar jij zegt eigenlijk iets anders als ik het goed begrijp. Correct me if I'm wrong.

Onderste laten staan, bovenste eerder weg bij te weinig ruimte.

Echt heel erg bedankt @edje555 !
 
Het is een leuk verhaal van Ed maar kun je daar echt de oorzaak van jouw probleem vandaan halen Friesian? Een ervaring met een vrij specifiek project met tuinaarde als voedingsbodem en dat daar toevallig geen kaamlaag ontstaat zegt natuurlijk niet zo veel over jouw aquarium. Ik heb zo veel aquaria waar nooit een kaamlaag is ontstaan en sommige van deze aquaria hebben niet eens substraat ;)

Wel mee eens dat de bodem zo veel mogelijk met rust laten een goed ding is en plantjes verplaatsen niet iets is wat je normaal gesproken moet doen al zijn er uitzonderingen die je eigenlijk al beschrijft. Er zijn voornamelijk stengelplanten die je wil toppen en de toppen terug planten. Als je dit met beleid doet zou dit geen vervuiling in je aquarium mogen betekeken. Er zijn echter ook genoeg vaste platen die je dus nooit wil verplaatsen, cyprocorines zijn een goed voorbeeld hier van.

Maar goed, of je hier ook de oorzaak van jouw kaamlaag in moet zoeken? Ik denk het niet. Zal meer met voer te maken hebben of een onbalans in de voeding (macro / micro's) voor planten. Wat ik zou doen is dagelijks met een bekertje de kaamlaag proberen te verwijderen en eens een ander merk voer gebruiken.
 
Het is een leuk verhaal van Ed maar kun je daar echt de oorzaak van jouw probleem vandaan halen Friesian? Een ervaring met een vrij specifiek project met tuinaarde als voedingsbodem en dat daar toevallig geen kaamlaag ontstaat zegt natuurlijk niet zo veel over jouw aquarium. Ik heb zo veel aquaria waar nooit een kaamlaag is ontstaan en sommige van deze aquaria hebben niet eens substraat ;)

Wel mee eens dat de bodem zo veel mogelijk met rust laten een goed ding is en plantjes verplaatsen niet iets is wat je normaal gesproken moet doen al zijn er uitzonderingen die je eigenlijk al beschrijft. Er zijn voornamelijk stengelplanten die je wil toppen en de toppen terug planten. Als je dit met beleid doet zou dit geen vervuiling in je aquarium mogen betekeken. Er zijn echter ook genoeg vaste platen die je dus nooit wil verplaatsen, cyprocorines zijn een goed voorbeeld hier van.

Maar goed, of je hier ook de oorzaak van jouw kaamlaag in moet zoeken? Ik denk het niet. Zal meer met voer te maken hebben of een onbalans in de voeding (macro / micro's) voor planten. Wat ik zou doen is dagelijks met een bekertje de kaamlaag proberen te verwijderen en eens een ander merk voer gebruiken.

De kaamlaag is ook niet enkel gebaseerd op mijn Rio180 .. kaamlaag is een bacteriefilm drijvend op het water dus als jij er iets anders van wil maken door het op micro's en voeding te gooien wat niet de oorzaak is van een kaamlaag.
Normaal opgestart aquarium is er bij sommige een kaamlaagje die na een week ofzo weer verdijnt, over het algemeen bij een opgestart aquarium dat gerijpt is en er ontstaat een kaamlaag is een onbalance tussen Heterotrofe bacteriën en nitrificerende bactierien.
Vaak zie je ook bij een kaamlaag dat de nitraat waarde oke zijn en geen nitriet of ammonia/ammoniak is te meten, reden omdat de afbraak bacterien (Heterotrofe bacteriën) onvoldoende aanwezig zijn voor het eerste afbraak proces van organische stoffen, dus is er ook bar weinig voeding voor nitrificerende bacterien.
Reden ontstaan vaak door omwoelen van de bodem, te veel/frequent onderhoud aan het filter, is de balance goed dan ontstaat er door omwoelen vaak een ammonium/ammoniak piek met de bekende algen problemen die daarna opdoemen.
 
kaamlaag is een bacteriefilm drijvend op het water dus als jij er iets anders van wil maken door het op micro's en voeding te gooien wat niet de oorzaak is van een kaamlaag.

Volgens mij heb ik wel ergens gelezen dat ijzer ook een bepaalde kaamlaag kan veroorzaken met bepaalde kenmerken. Maar ook eiwitten kunnen zoiets toch veroorzaken dus het zijn dan dacht ik niet enkel bacterien die we zien.
 
Ik heb het via google en een ander topic op het AF gevonden maar hier staat dat met ijzer beschreven:

 
Volgens mij heb ik wel ergens gelezen dat ijzer ook een bepaalde kaamlaag kan veroorzaken met bepaalde kenmerken. Maar ook eiwitten kunnen zoiets toch veroorzaken dus het zijn dan dacht ik niet enkel bacterien die we zien.
Kaamlaag kan ook ontstaan door eiwitten en proteines maar normaal is deze kaamlaag na het voeren van artemia of krill of alles wat eiwitreik na een paar uur wel weer verdwenen als alles in balance is.
Ijzer of teveel plantenvoeding kan zeker een kaamlaag teweeg brengen maar, dat resulteerd vaker in een algenbloei dan een kaamlaagje van bacterien.
Ijzer etende bacterien dan mag je wel een stuk metaal in je aquarium leggen wil je dat voor elkaar krijgen, hoger ijzer gehaltes boven de 5mg de liter is al schadelijk voor je vissen maar daardoor ontstaat echt geen ijzer etende bacterien die een kaamlaag vormen zoals dat topic vermeld.
Witte kaamlaag is algenbloei die zo dicht mogelijk bij het licht onstaat en vaak dus de oppervlakte, ijzer dat oxydeerd in het water kan water bruin verkleuren maar dan is het gehalte in een vijver of aquarium zo hoog dat vissen kapot gaan door zuurstof gebrek omdat de ijzer etende bacterien onzettend veel zuurstof aan het water ontrekken om ijzeroxcide af te breken ofwel het ijzer roest en deze oxidatie wordt door de baterien opgevreten.. kijk maar in oceanen waar hele scheepswarakken worden verteerd door bacterien en ander organisme.
.
 
Dus heel knap dat je ijzer etende bacteiren in je aquarium als je geen stuk metaal metaal in je aquarium legt.. dus kaamlaag van ijzer etende bacteiren in het zoetwater aquarium? ..kolder onzin van de eerste plank.
 
Ik blijf het een raar verschijnsel vinden, als ik de skimmer 1 dag niet aan heb staan heb ik gegarandeerd een kaamlaag, zet ik de skimmer 2x 1 uur per dag aan, helemaal niks.
Ik snap er in ieder geval niks van, en alle bovenstaande mogelijke oorzaken gaan bij mij niet op naar mijn idee.
 
Ik heb het af en toe ook Henton en kan de vinger er ook niet opleggen hoor. Soms is het weken weg en zonder iets te doen of te veranderen zie je het soms zomaar voor een korte periode terug. Wellicht heeft het toch iets van doen met 4 blokjes diepvries wat ik per dag geef.
 
Ik heb inmiddels al ander voer gehaald om te zien of dat verschil geeft wat betreft de kaamlaag. Het andere zit in doorzichtige bakjes bij de LFS, merkloos.

De cryptocoryn knipte ik om jong blad wat meer kans te geven tot groei idd. Wanneer de bodem, het bodemleven rust heeft zal dat bijdragen aan een betere balans en, denk ik, worden problemen zoals een kaamlaag minder snel een probleem.

De skimmer zit nu veiliger, op halve stand capaciteit. Drijfplanten geraken er minder snel in. Allemaal dingen die mee kunnen helpen. Kleibolletjes geven naar mijn mening meer troep als ze zichtbaar meekomen met plantenwortels. Misschien dat tabletten of capsules van @tuinkabouter beter zijn sowieso wat dat betreft.. Geen idee, maar zou kunnen.
 
Capsules geven inderdaad minder stof maar met onderhoud kun je ook dan kleine bolletjes aan het oppervlak krijgen en die moet je dan wel weer terugdrukken of weghalen.
 
Vanmorgen heb ik iets gevonden waarvan ik denk dat het zeker een rol speelt, extern. Doordat de gaatjes wat meer schuin staan heb ik te weinig echte rimpeling van het water. Licht vuil blijft drijven maar....... Bij de skimmer aanpassen stroomkabel doorvoer kwam weer een vettig laagje in het water. Volgens mij komt dat dan van iets dat ik heb gebruikt tegen de jeuk veroorzaakt door muggen dat je wakker maakt... Skimmer weer aan gezet.
 
Capsules geven inderdaad minder stof maar met onderhoud kun je ook dan kleine bolletjes aan het oppervlak krijgen en die moet je dan wel weer terugdrukken of weghalen.
En dat is juist het probleem met de bolletjes. Zacht geworden, vallen uiteen bij ook terugdrukken.
 
Ja dat klopt maar ik gebruik ze bij de langzame groeiers, moerasplanten, en die blijven vaak gewoon staan en dan heb je dit probleem niet. Ik denk dat elke vorm van bodemvoeding wel voor en nadelen heeft.
Ik zuig om de 6 mnd even de bodem goed bij deze planten en zuig dan de kleibol wel mee en druk er dan een nieuwe bij en dan heb je zo goed als geen troep.
 
Volgens mij komt dat dan van iets dat ik heb gebruikt tegen de jeuk veroorzaakt door muggen dat je wakker maakt... Skimmer weer aan gezet.
Interessant, wat is dat voor iets? Iets wat je op je handen of armen smeert? Dit was namelijk mijn eerste vermoeden, iets vettigs wat met je handen/armen mee komt als je in het water zit.
 
Vanmorgen heb ik iets gevonden waarvan ik denk dat het zeker een rol speelt, extern. Doordat de gaatjes wat meer schuin staan heb ik te weinig echte rimpeling van het water. Licht vuil blijft drijven maar....... Bij de skimmer aanpassen stroomkabel doorvoer kwam weer een vettig laagje in het water. Volgens mij komt dat dan van iets dat ik heb gebruikt tegen de jeuk veroorzaakt door muggen dat je wakker maakt... Skimmer weer aan gezet.
Vroeger was er een kreet bestemd voor alle moeders en toe te passen, zo zei men, op de kindertjes. Dat waren de drie R's; Rust, Reinheid en Regelmaat. Soms lijkt het mij goed voor ons om dat ook in deze hobby te gebruiken. :):):)
 
En dat is juist het probleem met de bolletjes. Zacht geworden, vallen uiteen bij ook terugdrukken.
Als je de bolletjes kapot knijpt met weinig kracht zijn ze al zo goed als leeg/uitgewerkt in mijn ervaring.
Meestal stop ik ze trouwens terug de bodem in met een groot pipet
 
Interessant, wat is dat voor iets? Iets wat je op je handen of armen smeert? Dit was namelijk mijn eerste vermoeden, iets vettigs wat met je handen/armen mee komt als je in het water zit.
Het moet iets zijn dat en goed koelt en goed werkt. Het is een spray maar dat opzich maakt niet het verschil, spray of gel.
Jungle formula bite & sting spray.
 
Het moet iets zijn dat en goed koelt en goed werkt. Het is een spray maar dat opzich maakt niet het verschil, spray of gel.
Jungle formula bite & sting spray.
Maar ja, normaal gesproken was ik sowieso mijn handen onder de kraan. Zou het dan ook zichtbaar zijn na verschillende uren bijvoorbeeld of dagen lang?
 
Tot dusverre, iedereen heel erg bedankt voor jullie hulp bij mijn zoektocht. Ik pak 2 punten nu beter aan, bodem en wateroppervlak. Vanmorgen skimmer stond uit, water zuiver. Planten doen het beter.

Jullie zijn geweldig !!
Bedankt nogmaals, echt heel erg bedankt allemaal !!
 

Terug
Bovenaan