Een kaamlaag die maar niet verdwijnt.


Vanmorgen weer een olieachtig laagje. Water ververst en filterwatten vervangen.
 
"...Water ververst en filterwatten vervangen."
Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn.
 
Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn.
Volgens mij kan je filterwatten niet oneindig hergebruiken. Correct me if i am wrong please.
 
Geen idee wat beter is hoor maar ik knijp mijn filterwatten gewoon uit in een emmer als dit nodig is (lees: wanneer het filterdebiet zichtbaar minder is) aquariumwater tot ze weer enigszins schoon zijn en plaats ze dan gewoon terug. Ik ben wel benieuwd of het een of het ander beter zou zijn.
Wat wel of niet beter is laat ik even in het midden omdat ik het ook niet weet. Maar voor de zekerheid even dit. Elk filter zal een eigen manier van samenstelling hebben neem ik aan. Ik heb maar een dun laagje filterwatten in het bijna bovenste bakje op de siporax. Daar bovenop ligt het mandje eigenlijk in het mandje met siporax en filterwatten dat geklemd zit aan het mandje met voorfilter, groffe spons. Dus hoeveel filterwatten is al niet veel alleen al om die reden.

In het mandje vastgeklikt onder het voorfilter leg ik geen watten. Ik wil niet, durf niet het risico te nemen van watten in de pompkop.
 
Volgens mij kan je filterwatten niet oneindig hergebruiken. Correct me if i am wrong please.

Dat doe ik ook niet want als ze goed vuil zijn en je spoelt ze goed uit dan is de structuur zeg maar weg van de watten als ik het zo bekijk. Ik vervang ze normaliter dus ook.
 
Even een update.
Er valt me op dat als de CO2 wordt toegevoegd (inline diffuser) en de skimmer uit staat de belletjes blijven hangen aan het oppervlak.
Skimmertje aan wateroppervlak wordt weer kraakhelder.
 
Er valt me op dat als de CO2 wordt toegevoegd (inline diffuser) en de skimmer uit staat de belletjes blijven hangen aan het oppervlak.
Skimmertje aan wateroppervlak wordt weer kraakhelder.
De kaamlaag is een soort 'dekentje' en belletjes kunnen onder dat dekentje vast komen te zitten. Alleen grote belletjes zijn sterk genoeg om te ontsnappen. Je zult boven water dan ook een 'plop' zien en wat spettertjes omhoog zien komen. Door je skimmer zuig je het dekentje op en de belletjes kunnen dan gewoon ontsnappen.
 
Watten gebruik ik nooit, dit wel. Op zich is het een zeer dun laagje dat je onder een spons kan gebruiken. Het is herhaald te gebruiken, je spoelt het gewoon met je spons mee uit. Het werkt bij mij beter als de vroeger gebruikte watten. Het blijft ook één geheel, geen loslatende delen of zo. Het mooie is ook doordat het geen ruimte wegneemt zoals watten wel doen dat je het eigenlijk als een extra laag en niet als vervanging voor een spons of zo gebruikt.

 
De kaamlaag is een soort 'dekentje' en belletjes kunnen onder dat dekentje vast komen te zitten. Alleen grote belletjes zijn sterk genoeg om te ontsnappen. Je zult boven water dan ook een 'plop' zien en wat spettertjes omhoog zien komen. Door je skimmer zuig je het dekentje op en de belletjes kunnen dan gewoon ontsnappen.
Belletjes CO2 moeten niet ontsnappen. Je voegt immers CO2 toe om een reden. Overigens is dit niet bedoelt als argument om een kaamlaag te hebben, voor de duidelijkheid.
 
Belletjes CO2 moeten niet ontsnappen. Je voegt immers CO2 toe om een reden.
Ik denk dat je mijn punt mist. Ik heb nooit gezegd dat CO2 'moet ontsnappen'.
Ik heb alleen de tegenstelling 'vast zitten' - 'ontsnappen' gebruikt om aan te duiden waarom belletjes vast zitten onder een kaamlaag terwijl je ze normaal niet ziet.
Overigens is dit niet bedoelt als argument om een kaamlaag te hebben, voor de duidelijkheid.
Als argument waarvoor dan wel? :p
 
Beste mensen, een update.

Ik heb alweer de kaamlaag in het aquarium. Ik blijf constant in een cirkel dat het eenvoudig niet lukt. Ik heb de CO2 maar uit gezet, meer rimpeling op het water. Gaatjes wat meer horizontaal gezet, Co2 verdween meteen naar boven en bleef hangen..

Het lukt gewoon niet.... Co2 maar uit gezet om toch zuurstof in de bak te krijgen en eerst proberen een soort soft reset.

Misschien hebben jullie opmerkingen, suggesties... Ik ben door mijn gereedschap heen...
 
Wanneer heb je voor het laatst iets aan de filter of de bodem gedaan Andre? Dit even voor alle duidelijkheid.
 
Bodem, heel weinig, alleen ruim 2 / 3 weken geleden wat algjes afgezogen met slang. Corydoras zitten er nu meer in. Filter is al langer geleden.

Edit.
Ohja, de Ludwigia opnieuw geplant omdat ze niks deden en de onderste bladeren algen hadden. Dus kleiner teruggezet.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat eerst de gaatjes te ver naar beneden stonden en de buis iets korter is. Nu heb ik de skimmer weer geïnstalleerd, zodanig dat ie echt vrij gepositioneerd staat voor een goed resultaat.

En meteen is het oppervlak kraakhelder.
 
Ik had in de meterbak ook nooit oppervlaktebeweging maar ook geen kaamlaag.
Bodem, heel weinig, alleen ruim 2 / 3 weken geleden wat algjes afgezogen met slang. Corydoras zitten er nu meer in. Filter is al langer geleden
Ok, dan heb je de laatste tijd dus de bacteriecultuur niet verstoord. Wat ook kan is dat planten als ze slecht groeien en stressen meer (afval)stoffen dumpen wat ook weer een kaamlaag kan geven.
 
Hoi Friesian,
Ik heb niet je hele topic gelezen, dus misschien heeft dit al de revue gepasseerd, maar ik had zelf zo'n olie-achtig laagje op het water, wekenlang, dat niet wegging. Het lag bij mij aan het voer.
Meer oppervlakterimpeling, meerdere keren alles weggedept, extra waterwissels, filter schoongemaakt, maar dat hielp niet.
Uiteindelijk bleek dat het geen kaamlaag was, maar letterlijk een dun vetlaagje dat van de Sera Mini granules afkwam. Met het nieuwe voer wordt het vanzelf minder.
Zou het bij jou ook zo kunnen zijn?
Succes iig.
 
Ik voer ze en dan zie ik niet graag iets er vanaf komen. In het verleden wel meegemaakt. Er zit zeker verschil in voer.
 
Ik zie nu ook weer algen op het grind en blijf ik dus in een cirkel van onbalans en problemen. Co2 heb ik weer aangezet toen de kaamlaag weg was. Maar dan verdwijnt de co2 weer snel....

Ik geef het maar op... Het is uitzichtloos...

Wil ik de co2 in de bak moeten de gaatjes naar beneden maar verdwijnt elke vorm van rimpeling.
 
Wellicht een idee om een paar gaatjes onder een andere hoek in je spraybar te maken? de meeste gaatjes richt je naar beneden onder de hoek die jij wilt en een paar gaatjes dus minder naar beneden richten waardoor je ook oppervlakte beweging krijgt, maar de meeste belletjes dus wel naar beneden gaan.
 

Wellicht een idee om een paar gaatjes onder een andere hoek in je spraybar te maken? de meeste gaatjes richt je naar beneden onder de hoek die jij wilt en een paar gaatjes dus minder naar beneden richten waardoor je ook oppervlakte beweging krijgt, maar de meeste belletjes dus wel naar beneden gaan.
Ik heb dat idd al eens geprobeerd maar. Nadeel is dat het oppervlak op veel plaatsen niet beweegt en de kaamlaag en vuil blijft drijven op die plaatsen. Ik moet gewoon die kaamlaag kwijt worden en verschillende planten moeten een gezondere kleur krijgen wat weer samenhangt met een wat betere groei in het totaalbeeld naar mijn bescheiden mening. Er moet volgens mij een betere balans komen uit zichzelf en dan wordt het ook beter voor mijn rust en dat van het aquarium. Allebei heel belangrijk.... Ying en Yang..

Even informeren of Wildkamp een lijmmof heeft van 16mm
 
Vervelend dit, zeg. Ik zoek het vaak in de intensiteit en duur van de verlichting, zoals @benvo ook zei op de eerste pagina. Je kan deze iets terugschroeven (niet te veel), om de vraag naar voedingsstoffen te verminderen.

Anderzijds, wil je dat misschien niet omdat je planten nu ook niet echt lekker groeien. Wat ook vaak helpt, zijn snelgroeiers. Die harken het snelst voedingsstoffen binnen. Drijfplanten werken hierbij tweezijdig. Ze nemen snel voedingsstoffen op én ze nemen verlichting op. Als dat voor jouw plantenbak niet wenselijk is, dan zou ik andere snelgroeiers als Cabomba oid erin doen.

Hopelijk levert dat wat op! Je kan wel met skimmers blijven werken, maar dat is symptoombestrijding.
 
Geeft dat dan een kaamlaag want ik voer 4 keer per dag diepvries aan de Manen.
Bij mij is het zo dat wanneer ik vlokken of granulaat geef ik een kaamlaagje krijg.

Juist bij diepvries niet.....

Wanneer is voor het laatst je filter helemaal schoon gemaakt????
 
Hallo beste mensen.
Ik wil eerst beginnen met waar ik vandaag mee begonnen ben.

Water laten testen in Eindhoven.
Nitraat was te hoog en water niet goed genoeg zuiver. Waarschijnlijk kwam dat van de bodem en dat geloof ik.

Ik heb als advies en ook gekocht nieuwe voedingsbodem. En zuiver grind te gebruiken.

Ik heb nu alvast flink water ververst. Ik zag toen onmiddellijk dat de stroming van het filter minder was.

In het filter was eerst een laagje spons eruit gehaald en dat was daarna fijne filterwatten er ligt ook siporax in..
Dit heb ik nu aangepast naar compleet sponzen en siporax . De spons eerst in aquariumwater gespoeld, ook het voorfilter en de fijne filterspons die daaronder geklikt zit.

Op de vragen zal ik straks reageren, eerst zorg ik er voor dat ik in huis heb wat nodig is voor een reset, Nieuwe opstart.

Ik zie ook dat de kleibolletjes die zacht zijn bij water verversen nu ook weer zichtbaar worden. En dat zal zeker niet bijdragen aan zuiver water in mijn ogen.

Thuis en in Eindhoven kan dieper in het systeem worden gekeken. Maar de tips zijn altijd waardevol!! Bedankt daarvoor!

Wordt vervolgd....
 
Ik las dat de no3 250mg was maar dat is torenhoog hoor. Let erop dat als je de bodem gaat vervangen je niet teveel klooit met het filter want je moet wel bacteriecultuur overhouden Andre.
 
Kunnen vissen hier überhaupt in blijven leven? En hoe meet je zo'n hoge waarde?
De JBL test blijkt tot die waarde te gaan zag ik na een foto die Ton had gepost in de chat en dat wist ik ook niet hoor.
 
Ik denk dat André het beste nog eens zelf kan meten en dan alsnog bepalen of zo'n grote renovatie nodig is.
 
Kunnen vissen hier überhaupt in blijven leven? En hoe meet je zo'n hoge waarde?
JBL test.

55227.jpg
 
Oei je fles stockoplossing of AIO in je bak laten vallen.
 
Hallo beste mensen.
Ik wil eerst beginnen met waar ik vandaag mee begonnen ben.

Water laten testen in Eindhoven.
Nitraat was te hoog en water niet goed genoeg zuiver. Waarschijnlijk kwam dat van de bodem en dat geloof ik.

Ik heb als advies en ook gekocht nieuwe voedingsbodem. En zuiver grind te gebruiken.

Ik heb nu alvast flink water ververst. Ik zag toen onmiddellijk dat de stroming van het filter minder was.

In het filter was eerst een laagje spons eruit gehaald en dat was daarna fijne filterwatten er ligt ook siporax in..
Dit heb ik nu aangepast naar compleet sponzen en siporax . De spons eerst in aquariumwater gespoeld, ook het voorfilter en de fijne filterspons die daaronder geklikt zit.

Op de vragen zal ik straks reageren, eerst zorg ik er voor dat ik in huis heb wat nodig is voor een reset, Nieuwe opstart.

Ik zie ook dat de kleibolletjes die zacht zijn bij water verversen nu ook weer zichtbaar worden. En dat zal zeker niet bijdragen aan zuiver water in mijn ogen.

Thuis en in Eindhoven kan dieper in het systeem worden gekeken. Maar de tips zijn altijd waardevol!! Bedankt daarvoor!

Wordt vervolgd....
Ik denk maar zo dat jouw Lfs erg blij met je is...:):);)
 
Co2 heb ik weer aangezet toen de kaamlaag weg was. Maar dan verdwijnt de co2 weer snel....
Hiermee creëer je zelf de onbalans in het aquarium.

Misschien is 'opgeven' voor een week of vier niet zo'n verkeerd idee (dat noemen we
niet opgeven, maar de planten en het aquarium eens de tijd geven om aan te passen aan de nieuwe situatie).

CO2 aan, CO2 uit, stroming meerdere keren veranderen, spraybar meerdere keren veranderen, voeding veranderen, planten verplaatsen, licht veranderen.
Als ik plant was wilde ik ook niet meer leven met al die onrust🤪

Hoe kunnen die planten zich nou aanpassen als je om de dag, misschien wel elke dag wat veranderd?

Als je een ding veranderd staat er niet de volgende dag opeens *poef* een mooie Hollandse bak. Was het maar zo makkelijk, scheelde een hoop hoofdpijn en frustratie soms (iedergeval, dat kan ik er wel van krijgen als het niet lukt). Zeker met bijvoorbeeld baardalg, dat is gewoon een kreng van een alg waar je heel veel geduld voor nodig hebt.

Ik snap dat je het vervelend vind die algen. En die kaamlaag. Dit wordt inderdaad veroorzaakt door een onbalans.

Als er altijd maar wat veranderd wordt is het ONMOGELIJK om een balans te creëren in je bak.

Uiteraard is onderhoud wél noodzakelijk (water verversen, stabiel (!) voeding toedienen, boden afhevelen en op z'n tijd snoeien.
 

Terug
Bovenaan