Een nieuwe poging door Crash Cowboy


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik ben lang weggeweest, omdat ik mijn 160 cm bak in mijn nieuwe huis niet aan de praat kreeg, en ik daardoor voor lange tijd de lol in het hele gebeuren totaal kwijt was. De bak staat alleen wel pontificaal in mijn kamer, en ik erger me er al jaren scheel aan.

Een tijd geleden kreeg ik van de dochter van een vriendin van me een stapel vis te 'logeren'. Zij kweekt ze voor de verkoop aan een aquariumzaak, maar daar zat in de coronatijd ook helemaal de klad in.
Ik vond het zo leuk om weer eens vissen in mijn bak te hebben, dat ik besloot om nog één poging te doen om de boel weer aan de praat te krijgen, de vissen van haar over te nemen, en er een mooie bak van te maken. Daar ben ik onlangs mee begonnen, en ik hou jullie graag op de hoogte van mijn vorderingen. Garanties geef ik niet, haha, maar laten we maar beginnen.
 
Eerst de situatie.

Mijn aquarium staat sinds ik verhuids ben (nou al 5 jaar geleden) in mijn woon/eetkamer, dwars op het raam op het westen. Het kan nergens anders staan. Dat resulteerde in enorme algengroei, en ik had gewoon geen zin meer om daar weer tegen te gaan knokken.

20220503_175221.jpg


Een tijd geleden ben ik toch maar begonnen met het bestrijden van de algengroei, omdat die poel water er echt niet uitzag. De beste manier die ik daarvoor ken is het strikt hanteren van de Estimative Index methode. Er zat nog geen vis in, maar wel enorme bossen vallisneria. Die heb ik flink laten woekeren en uitlopen, om in ieder geval een hoop planten in de bak te krijgen.

De EI methode is (voor mij in ieder geval) echt goud waard, want na een maand of twee iedere week 50% water verversen, nitraat, fosfaat, EasyCarbo en sporenmix toe te voegen, de algen nog extra te bestrijden met flonk wat AlgExit (gaat prima, en er zat nog geen vis bij) waren de meeste algen (veel groene draadalg en de hele bodem vol blauwalg) totaal verdwenen. Fase 1 was geslaagd, en ik begon er langzaam weer een beetje zin in te krijgen.
 
Nou, @jessicapilon : de vissen !

Ik kreeg dus van iemand 'tijdelijk' 27 baby-visjes te logeren. Het gaat om 'dawkinsia filamentosa', volgens mij een redelijk nieuw visje zonder nederlandse naam.

Hier wat info over deze vis. Ik heb ze gewoon te logeren genomen, maar ik vond ze zo leuk dat ik ze later heb overgekocht, en het vuur weer begon te komen.

Hier een foto van het prille begin, met een redelijk algenvrije bak vol vallisneria:

20211128_161431.jpg


So far, so good.

Later begon ik eens wat op te zoeken over deze dawkinsia's. Tot mijn schrik worden die beesten ongeveer 15 cm. lang, en bij de oorspronkelijke eigenares fokken ze ook nog als de konijnen. Maar goed, voorlopig ging alles prima; de vissen groeien goed, maar niet supersnel. De jongen hebben een aantal zwarte strepen over hun lijf, die bij volwassenheid verdwijnen.

Later, als ze groot zijn, zijn het er echt te veel, maar ik denk dat ik ze zo kwijt kan. Het zijn superlevendige vissen die echt prachtig scholen, beter dan alles wat ik ooit gehad heb. Maar als alles goed blijft gaan zou ik er graag nog een grote school kardinalen bij willen zetten. Wie dan leeft, dan zorgt.

Dit zijn mijn (pas volwassen) dawkinsia's !

20220324_153704.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een geweldige nieuwe opstart heb je gemaakt! Ziet er werkelijk supergeweldig uit! En welkom terug in de club van de fiskuhs. Niet te verwarren met de fiscus dat zijn andere gasten.:DD
:)

Ik volg je topic. John, @jessicapilon , ik zou bij Stefan ff de XXXLLL potjes met geduld bestellen. De gewone potjes daar zit veel te weinig in.
 
Laatst bewerkt:
Toch een mooie bak hoor zo, wat heb je met de Valisneria's gedaan?..

Gr. Ed
 
Het werd tijd om eens na te gaan denken over een nieuwe lay-out. Diegenen die mij kennen weten dat ik een volbegroeid jungle-stijl aquarium het mooiste vind, dus ik begon maar eens voor een paar tientjes wat plantjes bij De Maanvis in Nijmegen te halen, als voorzichtige start en om te kijken of ze aan zouden slaan.

Ik kocht:

- microsorum pteroptis (javavaren)
- microsorum pteroptis 'windelow'

- echinodorus bleheri
- rotala rotifunda ' orange juice'
- eusteralis stellata
- hygrophilia pinnatifida


Daarbij plantte ik nog wat bossen oude vallisneria en anubias nana uit de 'oude' lay-out.
Dat zag er toen ongeveer zo uit:

20220124_151756.jpg


Toen kwamen de eerste problemen ... maar nu ga ik eerst eten. Dit is een prima cliffhanger, vind ik.

Wordt vervolgd !
 
Even een 'teaser': de dawkinsia's vraten binnen drie weken ALLE planten op ...
 
Laatst bewerkt:
Voor wie niet kan wachten: zo is het vandaag !

20220503_173745.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zit net midden in het verhaal! :eek:
Ik ben heel benieuwd.
Moet wel toegeven dat ik je bak met al die vallisneria ook wel heel gaaf vind. :giggle:
Yup, vind ik ook. Maar: de vallisneria's blijken niet sloopvast tegen de vraatzucht van mijn vissen.
 
Beste oplossing voor een bak die bij het raam staat is uv-werende folie, is gewoon 100% licht doorlatend maar weert uv-licht en dus geen alggroei
Dat onthou ik zeker voor later ! Ik heb daar nog nooit van gehoord, dank je ! Voorlopig gaat alles met een strikt Estimative Index-en-waterverversregime prima, behalve iedere week aanslag op de ruiten.
 
Wat info over mijn aquarium is altijd handig:

Afmetingen
160L x 60D x 60H (50 waterdiepte)

Inhoud
450 liter

Verlichting
1 x 2 T5 80 watt Sylvania luxline plus daylight T5/865 6650 lm
10 u/d

Filters
Eheim Classic 600 (1000 l/u netto)
JBL Crystalprofi e1500 (1400 l/u netto)

CO2
Sera CO2 set, over de Eheim filter
Ik haal tegenwoordig bij de drankgroothandel CO2 flessen van 10 kilo.
Aquamedic 1000 reactor

Verwarming
300 w verwarming intern (ik had een externe Hydor verwarming; prachtig, maar na een jaar kapot)

Voedsel
Sera Vipan

Gemiddelde waterwaarden:
pH 6.5
KH 6.0
NO3 25 mg/l
PO4 1 mg/l
CO2 > 20 mg/l

Een link naar mijn eerste 'jungle' in dit aquarium:
 
De nieuwe plantjes kregen nauwelijks de kans om aan te slaan. Het was me al opgevallen dat het hele bos vallisneria, dat normaal heel lang wordt en over het wateroppervlak ligt, overal nog maar ongeveer 20 cm. lang was. De dawkinia's zijn vissen die enorm aan planten knagen. Ik heb een aantal dingen geprobeerd om hun eetpatroon te veranderen (meer Sera Vipan voeren, vers voer als sla, courgette, komkommer en zo) maar dat mocht allemaal niet baten. Er dreven iedere dag wel een paar kaalgevreten stengels in de bak. Alleen de javavaren bleek tegen de monsters bestand, en mijn ouwe anubia's, maar die laatsten verpieterden om een of andere reden ineens.

Ik heb wat gegoogeld, en wat planten besteld waarvan 'men' zegt dat die bestand zijn tegen de vraatzucht van plantenetende vissen:

Vaantjesplant
Cryptocorynes:

- petchii pink
- wendtii
- undulata
- beckettii
- nevellii


Die staan er nu een paar dagen in, en het lijkt voorlopig goed te gaan. Als dit lukt kan ik er nog wat takken met javamos bijzetten, en wat nieuwe anubia's halen.
Ik zou toch graag wat lange stengelplanten op de achtergrond hebben: iemand tips ?

Wat foto's van de nieuwe situatie. En nou maar trouw onderhoud plegen en de EI toepassen, en eens kijken of deze planten willen aanslaan. Het moet een flink begroeid eiland worden !

20220428_124125.jpg


20220503_173807.jpg


20220503_173745.jpg
 
Qua stengelplanten zou ik zo niet weten wat bestand is tegen je vissen. De meeste hebben wel teer blad, maar of ze in de smaak vallen geen idee.

Wat wel zo kunnen is wat grotere zwaardplanten of een mooie Nymp. Taiwan denk ik.

Verder kijken wat werkt tov je vissen. Trail and error methode 😅.

Gr. Ed
 
Qua stengelplanten zou ik zo niet weten wat bestand is tegen je vissen. De meeste hebben wel teer blad, maar of ze in de smaak vallen geen idee.

Wat wel zo kunnen is wat grotere zwaardplanten of een mooie Nymp. Taiwan denk ik.

Verder kijken wat werkt tov je vissen. Trail and error methode 😅.

Gr. Ed
Ik las dat aponogeton ulvaceus wel kan; mooie plant maar ook met een behoorlijk breed blad.
Mijn echinodorus bleheri wordt tot de wortels kaalgevreten.
 
Beste oplossing voor een bak die bij het raam staat is uv-werende folie, is gewoon 100% licht doorlatend maar weert uv-licht en dus geen alggroei
Ik lees weer ergens anders dat dat niet veel uitmaakt, omdat glas al het grootste deel (99%) van uv-straling tegenhoudt. Daarom word je achter glas ook niet bruin ? Het glas van mijn bak is volgens mij een centimeter dik.
 
En ja hoor. Gisteren geplant, maar de vissen verveelden zich blijkbaar vannacht: alle vaantjesplanten drijven los in de bak. Ze hebben nog geen wortels, en zijn zo een makkelijke prooi voor mijn dawkinsia's ... De cryptocorynes op de voorgrond hebben genoeg wortel, dus die blijven staan.

20220504_130629.jpg


20220504_130618.jpg


Ik moet een manier vinden om de wortelloze stekken in de bodem te verankeren. Tips ?
 
Ik lees weer ergens anders dat dat niet veel uitmaakt, omdat glas al het grootste deel (99%) van uv-straling tegenhoudt. Daarom word je achter glas ook niet bruin ? Het glas van mijn bak is volgens mij een centimeter dik.
Iets verder gegoogeld: UVA licht wordt grotendeels door glas tegengehouden, UVB niet.
 
En ja hoor. Gisteren geplant, maar de vissen verveelden zich blijkbaar vannacht: alle vaantjesplanten drijven los in de bak. Ze hebben nog geen wortels, en zijn zo een makkelijke prooi voor mijn dawkinsia's ... De cryptocorynes op de voorgrond hebben genoeg wortel, dus die blijven staan.

Bekijk bijlage 343295

Bekijk bijlage 343297

Ik moet een manier vinden om de wortelloze stekken in de bodem te verankeren. Tips ?
Keramiek plantringetjes wil vaak wel helpen. Je kan dan bosjes in deze ringetjes steken en dan deze in je bodem steken, zodat je steeltjes als het ware klem komen te zitten tussen je bodem en ringetje. Het zou ook nog kunnen met rvs ringen of moeren.

Gr. Ed
 
Hahaha ! Ze geven niet op. Maar ik ook niet.
Vandaag is een bos crypto's aan de beurt.

20220507_142932.jpg


20220507_143017.jpg


20220507_143023.jpg


Een van de daders.

20220507_143031.jpg


En daar stond het bosje.

20220507_143039.jpg
 
Ben je niet bang dat dit een heel duur spelletje gaat worden?
Nou, ik heb nu voor niet teveel geld een paar plantjes gekocht waarover ik las dat plantenetende vissen ze niet lusten. Ik hoop dat die de tijd krijgen om aan te slaan en eerst eens flink te gaan woekeren.

Als de vissen alle planten weer aanvreten zijn er wat mij betreft 2 opties:

1. De bak met dawkinia's voortzetten zonder planten, maar met ander decoratiemateriaal;
2. De dawkinia's weg doen en met nieuwe vissen een plantenbak maken.

Het lijkt of de vissen deze planten niet opeten, maar ze gewoon uit te bodem trekken. Even afwachten dus.

Ik ben voor een lekkere bak vol planten, maar de dawkinia's zijn qua gedrag de leukste visjes die ik ooit gehad heb.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan