Een nieuwe poging door Crash Cowboy


Zaag je alle onderdelen zelf van dat schip n.a.v. een bouwtekening? of is het een compleet pakket met enkel wat plak en schilderwerk?
Het is een bouwpakket, met alle onderdeeltjes van hout en metaal. De hele romp bestaat bijvoorbeeld uit latjes die je een voor een op een geraamte lijmt. Met héél veel knip- en plakwerk, hahaha !

D467B06C-02BB-40FF-BE9F-CE2069DF724E.jpeg.jpg
 
Leuk begin, misschien een volgende uitdaging: een modelboot bouwen aan de hand van een bouwtekening en zelf alle onderdelen maken (gewoon een ideetje zodat er toch een uitdaging blijft in de hobby)
 
Heb je alleen de uitstroom via de korte spraybar want ik zie wel in elke hoek een afzuigpijp namelijk. Ik denk zelf dat met een lange spraybar je een betere circulatie krijgt dan nu.
Ik kom niet goed achter de oorzaak van die kaamlaag. Het grind op mijn bodem wordt snel vuil, ik woel het voor het waterverversen wel eens om, om zo het fijne vuil voor een deel uit het water te hevelen. Verder zit er iedere week wel hier en daar groene aanslag op de ruiten, die ik wegpoets met een dotje filterwatten. Gaat er makkelijk af.
De kaamlaag is vettig en lichtgroen, en die schep ik voor het waterverversen voorzichtig van het oppervlak, en gooi ik dan weg.

Ik denk dat je de aanzuig buizen en de uitstroom eens moet verplaatsen.

Ik weet niet of het past. Maar probeer eens alle buizen aan 1 kant te krijgen.
En de spraybar op de zijruit. En de eheim uitstroom naar de tegenoverliggende hoek te laten stromen.
Al het water gaat dan in dezelfde richting en wordt geforceerd over de bodem terug naar de aanzuig.

Als dat niet gaat. Laat dan de zwaartse pomp aanzuigen aan de uitstroomkant en minder sterke aanzuig aan de andere kant.

Als dat ook niet gaat. Probeer dan wel beide pompen aan 1 lange spraybar te monteren.
 
Leuk begin, misschien een volgende uitdaging: een modelboot bouwen aan de hand van een bouwtekening en zelf alle onderdelen maken (gewoon een ideetje zodat er toch een uitdaging blijft in de hobby)
Dat heet 'from scratch' bouwen, en kan idd heel leuk zijn. Maar dat komt nog wel eens: er liggen hier nog talloze projecten die nog niet klaar zijn. Eerst de Endurance maar eens afmaken. Verder is mijn Firebird elektrische gitaar bijvoorbeeld ook nog niet af: die is wel 'from scratch' gebouwd.

yfuBLFL.jpg
 
Dat heet 'from scratch' bouwen, en kan idd heel leuk zijn. Maar dat komt nog wel eens: er liggen hier nog talloze projecten die nog niet klaar zijn. Eerst de Endurance maar eens afmaken. Verder is mijn Firebird elektrische gitaar bijvoorbeeld ook nog niet af: die is wel 'from scratch' gebouwd.
Dat vind ikzelf het leukste om te doen (iets van niets naar iets maken) ipv een kant&klaar bouwpakket.

Ziet er goed uit die gitaar
 
Dat vind ikzelf het leukste om te doen (iets van niets naar iets maken) ipv een kant&klaar bouwpakket.

Ziet er goed uit die gitaar
Vergis je niet in die 'bouwpakketten' (van OcCre in mijn geval): je moet veel zelf maken, en ze hebben een tamelijk hoge moeilijkheidsgraad. Dit is mijn eerste schip, en om te beginnen zou ik iedereen eerst een bouwpakket aanraden ! Scratchbouw is ongelofelijk moeilijk: technisch, maar ook om goede gedetailleerde bouwtekeningen van ieder klein onderdeel te vinden, en die op schaal na te maken.

De gitaar is de eerste die ik from scratch bouw: dus (behalve de hardware) alles zelf gemaakt. Daarvoor bouwde ik er al een paar met een aftermarket hals, waarvan 3 met een body gelast uit plaatstaal. Ach, het houdt me van de straat he.

IMG_2439.JPEG
 
Terug on topic:

De kaamlaag is nu zo goed als verdwenen, en ik denk dat de oorzaak zit in de slechte doorstroom van de filters. Ik heb een paar weken geleden de motor van de Eheim schoongemaakt, en de witte filtermat weggegooid en vervangen door een laag filterwatten. Dat resulteerde in een krachtige uitstroom, die alleen na een paar dagen weer ophield. Motor weer opengemaakt: er bleek een flard filterwatten om het asje gedraaid te zijn. Nu is er een flinke door- en uitstroom.
Ik zal bij de volgende onderhoudsbeurt ook de witte filtermat van de JBL eens vervangen. De motor daarvan is nog schoon, zag ik.

Over de plaatsing van in- en uitstroom van de filters: die zit al jaren zo, ook toen de bak lang geleden prachtig, algenvrij en kerngezond was. Alleen de uitstroompijp van de Eheim kan ik nergens meer vinden: die stroomt nou gewoon uit het tuutje diagonaal de bak in.

Zo was het ooit ... pfff, of me dat hier ooit nog eens lukt ...

FB_IMG_1653752346251.jpg


FB_IMG_1653752389060.jpg


FB_IMG_1653752350436.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vergis je niet in die 'bouwpakketten' (van OcCre in mijn geval): je moet veel zelf maken, en ze hebben een tamelijk hoge moeilijkheidsgraad. Dit is mijn eerste schip, en om te beginnen zou ik iedereen eerst een bouwpakket aanraden ! Scratchbouw is ongelofelijk moeilijk: technisch, maar ook om goede gedetailleerde bouwtekeningen van ieder klein onderdeel te vinden, en die op schaal na te maken.

De gitaar is de eerste die ik from scratch bouw: dus (behalve de hardware) alles zelf gemaakt. Daarvoor bouwde ik er al een paar met een aftermarket hals, waarvan 3 met een body gelast uit plaatstaal. Ach, het houdt me van de straat he.

Bekijk bijlage 344245
Dan vind je dit vast ook wel leuk.

Heb zelf weinig met muziek instrumenten. Maar van dit kanaal kan ik echt genieten.

 
Terug on topic:

De kaamlaag is nu zo goed als verdwenen, en ik denk dat de oorzaak zit in de slechte doorstroom van de filters. Ik heb een paar weken geleden de motor van de Eheim schoongemaakt, en de witte filtermat weggegooid en vervangen door een laag filterwatten. Dat resulteerde in een krachtige uitstroom, die alleen na een paar dagen weer ophield. Motor weer opengemaakt: er bleek een flard filterwatten om het asje gedraaid te zijn. Nu is er een flinke door- en uitstroom.
Ik zal bij de volgende onderhoudsbeurt ook de witte filtermat van de JBL eens vervangen. De motor daarvan is nog schoon, zag ik.

Over de plaatsing van in- en uitstroom van de filters: die zit al jaren zo, ook toen de bak lang geleden prachtig, algenvrij en kerngezond was. Alleen de uitstroompijp van de Eheim kan ik nergens meer vinden: die stroomt nou gewoon uit het tuutje diagonaal de bak in.

Zo was het ooit ... pfff, of me dat hier ooit nog eens lukt ...

Hier is de aanwezigheid van een lichte kaamlaag ook een teken dat 1 van de filters niet meer 100% is.
Als de bak erg veel vervuiling heeft. Dan moet je de witte watten (of vlies) zeker wekelijks uitspoelen of vervangen.
Bij de Eheim zit er vaak een rooster over de watten of het vlies. Zodat het niet in de motor kan komen.

PS
Met zo’n volle plantenbak en kleine visjes heeft zo’n filter niets te doen. Uitstroom maakt dan ook geen drol uit.
Heb ik ook jaren gehad.

Nu met de manen in dezelfde bak, merk ik pas dat je echt een goed filter nodig hebt.
En dat je deze echt in goede conditie moet houden.
 
Bij de Eheim zit er vaak een rooster over de watten of het vlies. Zodat het niet in de motor kan komen.
Dat zat dus verkeerd om bij mij. Nu weer goed.

Ik heb nu twee flinke filters draaien; moet genoeg zijn, als ze het goed doen.
 
Terug naar deze bak:

Vallisneria maakt nu mooie uitlopers, die eens niet door de dawkinsia's worden aangevreten.

Ik hoop dat ik er in de achtergrond weer een mooi wuivend bos mee kan maken, ooit. Ik laat ze eerst maar eens flink uitschieten overal.


20220528_172021.jpg
 
Laatst bewerkt:
Onderhoud. 50% water ververst, fosfaat en nitraat toegevoegd (Estimative Index), en de bodem afgeheveld. Ik had dat nog nooit gedaan, maar de 27 dawkinsia's schijten zich een klap in de rondte. Het is vooral poep wat op de bodem ligt.

Even snel een bodemreiniger gemaakt, die werkt prima.

20220602_174542.jpg


Ik zal dit geregeld moeten doen, want veel poep zit nu nog tussen het grind. Maar voor de schoonmaak was het grind bijna zwart.

20220602_174730.jpg


Ik heb ook een nieuwe 10 kg fles CO2 aangesloten, dus ik kan er weer een half jaar tegen. Ik raad dat iedereen aan als je er plaats voor hebt: een vulling kost € 60,- bij de lokale drankboer, en is véél voordeliger dan die flesjes van Sera van een halve kilo. Volgens mij betaalde ik daar iets van 12 of 15 euro voor.
Eenmalig statiegeld voor zo'n fles is dan wel € 120,- of zoiets. Maar als je hem ooit weer inlevert krijg je dat geld terug.

20220602_184004.jpg


Magneetventiel (op een timer; CO2 staat alleen overdag aan) en Aqua Medic dispenser:

20220602_184017.jpg


Slechte foto door de spiegeling, maar zo is het nu:

20220602_182701.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waterwaarden (na dag 2 van de 5-daagse Estimative Index cyclus):

pH : 7.0
KH : 4.5
NO3 : 25 mg/l
NO2: 0 mg/l
PO4 : 0,5 mg/l
CO2 : (volgens pH/KH tabel) ~ 15 mg/l

co2_werte_messen.jpg


Ik zal de CO2 nog wat hoger zetten, dan daalt de pH naar 6.5.

Met de EI is het niet nodig om de waterwaarden vaak te meten, omdat je werkt met 'overschotten' van alle voedingsstoffen. Soms meet ik ze, om te kijken of de waardes niet onverhoopt te hoog of te laag worden. Alleen de CO2 monitor ik met een indicator met vloeistof in het aquarium. Als die groen blijft is het CO2 gehalte (met mijn indicatorvloeistof) rond de 30 mg/l. De vloeistof is op: even nieuwe scoren bij De Maanvis.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee wat deze bruinige (alg)aanslag op sommige langzaamgroeiende bladeren is, en wat er aan te doen valt ? Op de foto zit ie op cryptocoryne.

20220604_155939.jpg
 
Waterwaarden (na dag 2 van de 5-daagse Estimative Index cyclus):

pH : 7.0
KH : 4.5
NO3 : 25 mg/l
NO2: 0 mg/l
PO4 : 0,5 mg/l
CO2 : (volgens pH/KH tabel) ~ 15 mg/l

Bekijk bijlage 344502


Ik zal de CO2 nog wat hoger zetten, dan daalt de pH naar 6.5.

Met de EI is het niet nodig om de waterwaarden vaak te meten, omdat je werkt met 'overschotten' van alle voedingsstoffen. Soms meet ik ze, om te kijken of de waardes niet onverhoopt te hoog of te laag worden. Alleen de CO2 monitor ik met een indicator met vloeistof in het aquarium. Als die groen blijft is het CO2 gehalte (met mijn indicatorvloeistof) rond de 30 mg/l. De vloeistof is op: even nieuwe scoren bij De Maanvis.
Wanneer ik dit zo zie denk ik toch dat je met je CO2 level aan de lage kant zit. Over het algemeen had ik zelf mijn CO2 niveau graag zo rond de 23 mg/ltr.
Heeft iemand een idee wat deze bruinige (alg)aanslag op sommige langzaamgroeiende bladeren is, en wat er aan te doen valt ? Op de foto zit ie op cryptocoryne.

Bekijk bijlage 344503
Dit is groene puntalg! Langzaamgroeiers pakken dat inderdaad gemakkelijk op. Over het algemeen ligt de oorzaak bij een te laag CO2 niveau maar je fosfaat zou ik ook naar ongeveer 2 brengen. Je plantjes met puntalg zitten wat lager dus kan je ook even bezien of je waterdistributie de meststoffen ook zo laag krijgt.
 
Wanneer ik dit zo zie denk ik toch dat je met je CO2 level aan de lage kant zit. Over het algemeen had ik zelf mijn CO2 niveau graag zo rond de 23 mg/ltr.

Dit is groene puntalg! Langzaamgroeiers pakken dat inderdaad gemakkelijk op. Over het algemeen ligt de oorzaak bij een te laag CO2 niveau maar je fosfaat zou ik ook naar ongeveer 2 brengen. Je plantjes met puntalg zitten wat lager dus kan je ook even bezien of je waterdistributie de meststoffen ook zo laag krijgt.
CO2 was na het aansluiten van de nieuwe fles ook te laag ja, heb de kraan wat meer opengedraaid. Ik streef naar 25 - 30 mg/l CO2 en een pH van rond de 6.5.

De waterdistributie is goed volgens mij. Nu de kaamlaag verdwenen is zou ik het waterpompje dieper in de bak kunnen plaatsen om zo nog wat meer stroming tussen de planten te krijgen.

Fosfaat naar 2: dat zou kunnen, ik hou eigenlijk altijd 0,5 mg/l aan omdat dat een waarde is in de EI methode die ik ergens las. De gemeten waardes zijn midden in de vijfdaagse serie van het toevoegen van meststoffen, en aan het einde daarvan heb ik nog 2 x fosfaat toegevoegd en kom dan ergens rond de 1 mg/l uit. Maar ik zal het eens wat opschroeven !
 
CO2 was na het aansluiten van de nieuwe fles ook te laag ja, heb de kraan wat meer opengedraaid. Ik streef naar 25 - 30 mg/l CO2 en een pH van rond de 6.5.

De waterdistributie is goed volgens mij. Nu de kaamlaag verdwenen is zou ik het waterpompje dieper in de bak kunnen plaatsen om zo nog wat meer stroming tussen de planten te krijgen.

Fosfaat naar 2: dat zou kunnen, ik hou eigenlijk altijd 0,5 mg/l aan omdat dat een waarde is in de EI methode die ik ergens las. De gemeten waardes zijn midden in de vijfdaagse serie van het toevoegen van meststoffen, en aan het einde daarvan heb ik nog 2 x fosfaat toegevoegd en kom dan ergens rond de 1 mg/l uit. Maar ik zal het eens wat opschroeven !
Wat et fosfaat aangaat. Vaak wordt er een relatie aangegeven met nitraat die beslist geen wetmatigheid is maar die in mijn ervaring wel degelijk voldeed. Een verhouding van 10 staat tot 1. Omdat je nitraat niveau op zo'n 25 mg/ltr staat las ik hierboven zou je fosfaat best op ongeveer 2 mg/ltr. mogen staan. Dit roep ik ook met name omdat naast CO2 ook fosfaat tekorten werken aan groene puntalg groei mogelijkheden.
Veel succes gewenst.
 
ik hou eigenlijk altijd 0,5 mg/l aan omdat dat een waarde is in de EI methode die ik ergens las
Bij een gewone EI voeg je al 20/2 toe dus dan komt die 0,5 me vreemd over. Tenzij je een bak hebt zonder co2 en weinig licht maar goed dan hoef je ook geen 20 mg nitraat toe te voegen.
 
Even opgezocht in het EI topic:

Uitgangswaarden:
  • Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
  • Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
  • Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week
Goede richtwaardes die gemeten kunnen worden in het aquarium zijn:
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3
 

Terug
Bovenaan