Een nieuwe poging door Crash Cowboy


Nou we toch bezig zijn: mijn T5 80 watt 'daylight' lampen zijn inmiddels al jaren oud (ik schat een jaar of 10). Van de 'ouwe' T8 buizen weet ik dat je die na ongeveer een jaar moest vervangen. Is er een beperking aan de gebruiksduur van T5 buizen ?

Edit: ik las dat een T5 buis net als T8 ook een maximum aantal branduren heeft, voordat het 'lichtspectrum' gaat veranderen/verschuiven. De meningen over of die verschuiving significant is, m.a.w. of de lichtkwaliteit echt drastisch verandert of voor een aquarium 'verslechtert', lopen nogal uiteen

In het overzicht van @jessicapilon hierboven wordt gesproken van een lichtopbrengst van > of < 0,5 watt per liter. Is mijn lichtopbrengst dus 160 (2 x 80 watt) : 450 (l) = 0,36 watt per liter ?

Ik gebruik een balk met twee T5 buizen van ieder 80 watt. Ik heb hier nog een zelfde armatuur liggen dat ik aan zou kunnen sluiten, maar vier 80 watt lampen boven de bak vond ik altijd wat overdreven. Dan krijg ik wel 0,7 watt (320 : 450) per liter. Wat denken jullie daarover ? Go or no go ?
 
Laatst bewerkt:
Tja het is maar net wat je wil maar met 0,7W zul je wel je voedingsregime daarop moeten aanpassen. Zelf vindt ik het heel veel en zit hier ook rond de 0,3oW als max.
 
Nou we toch bezig zijn: mijn T5 80 watt 'daylight' lampen zijn inmiddels al jaren oud (ik schat een jaar of 10). Van de 'ouwe' T8 buizen weet ik dat je die na ongeveer een jaar moest vervangen. Is er een beperking aan de gebruiksduur van T5 buizen ?

Edit: ik las dat een T5 buis net als T8 ook een maximum aantal branduren heeft, voordat het 'lichtspectrum' gaat veranderen/verschuiven. De meningen over of die verschuiving significant is, m.a.w. of de lichtkwaliteit echt drastisch verandert of voor een aquarium 'verslechtert', lopen nogal uiteen

In het overzicht van @jessicapilon hierboven wordt gesproken van een lichtopbrengst van > of < 0,5 watt per liter. Is mijn lichtopbrengst dus 160 (2 x 80 watt) : 450 (l) = 0,36 watt per liter ?

Ik gebruik een balk met twee T5 buizen van ieder 80 watt. Ik heb hier nog een zelfde armatuur liggen dat ik aan zou kunnen sluiten, maar vier 80 watt lampen boven de bak vond ik altijd wat overdreven. Dan krijg ik wel 0,7 watt (320 : 450) per liter. Wat denken jullie daarover ? Go or no go ?
Ik heb mijn t5 na een 7tal jaar vervangen en zag zelf geen verschil in hoeveelheid licht toch gingen de planten iets vlugger gaan parelen ( beetje kalk of vuil zorgt ook voor mindere opbrengst)
T5 kosten maar een 5 tal euro per lamp .
Met 2x 80watt kun je zeker veel planten laten groeien of je nog 2x 80watt erbij zet is een keuze .
 

Raar is dat he, de bak van een ander ziet er prachtig uit, maar in je eigen bak zie je vooral wat er nog gebeuren moet.;)
Maar ik zie in ieder geval een mooie bak!

Ik denk ook dat we in onze eigen bak altijd wel iets willen verbeteren of veranderen en dat maakt het ook wel weer leuk.

Ik heb nog steeds mijn eerste layout in deze bak voor ogen ... die vond ik écht mooi.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn t5 na een 7tal jaar vervangen en zag zelf geen verschil in hoeveelheid licht toch gingen de planten iets vlugger gaan parelen ( beetje kalk of vuil zorgt ook voor mindere opbrengst)
T5 kosten maar een 5 tal euro per lamp .
Met 2x 80watt kun je zeker veel planten laten groeien of je nog 2x 80watt erbij zet is een keuze .
Ik weet nog dat in mijn eerste layout in deze bak de plantjes die écht veel licht nodig hadden het vaak niet goed deden. Maar de vraag is of ik deze plantjes bij de dawkinsia's überhaupt nog kan gebruiken. Om te beginnen laat ik dit zo maar eens even woekeren. Binnenkort kan ik er nog eens wat takken bijzetten.
 
Wat een verschil. Eén van mijn twee filters werkte dus niet goed, en sinds die Eheim weer werkt is de kaamlaag totaal verdwenen.

20220609_193544.jpg


... en misschien moet ik het waterpompje iets hoger hangen ...
:ROFLMAO:

20220609_193603.jpg
 
Schoonmaak. Ik heb de vallisneria die voor in de bak begon te groeien naar de achtergrond gezet.

20220615_193011.jpg


20220615_175312.jpg


20220615_175326.jpg


Het onderstel, ooit zelf op maat gelast. Ik moet er eigenlijk nog eens een keer deurtjes, en een gat voor de CO2 fles, in maken.

20220615_183151.jpg


De filters:

Eheim Classic 600, 1000 l/uur. Als alles helemaal schoon is, natuurlijk.
20220615_183358.jpg


JBL Crystalprofi e1500, 1400 l/uur.
20220615_183353.jpg
 
Ik hou echt van die frisgroene planten! Momenteel heb ik wat te veel donkere planten (crypto's) naar mijn smaak.
Heb jij tips voor lichtgroene planten die met weinig licht toe kunnen. Ik geef wel CO2. En heb maar een bak van 35 liter.

Groetjes Gerda 👋
 
Ik hou echt van die frisgroene planten! Momenteel heb ik wat te veel donkere planten (crypto's) naar mijn smaak.
Heb jij tips voor lichtgroene planten die met weinig licht toe kunnen. Ik geef wel CO2. En heb maar een bak van 35 liter.

Groetjes Gerda 👋
Bij mij zijn de echt felgroene planten:

- javavaren (microsorum pteroptus)
- vaantjesplant (hygrophilia difformis)

Allebei makkelijke en redelijk snelgroeiende planten. Als ze in een kleine bak te hard groeien moet je snoeien, en de mooie stekken gewoon terug in de bodem zetten. De lelijke stengels gooi je dan gewoon weg. Zo hou je de mooiste planten over.

Ik vind in mijn bak dat er veel teveel fel groen in zit, maar de dawkinsia's vreten veel planten gewoon kaal. Binnenkort ga ik eens ludwigia repens (wordt rood als het goed is), bolbitis heudelotii, en javamos (donkergroen) proberen, en er nog flink wat anubias bijzetten. Ik zoek ook nog wat fijnbladige planten, maar ik ben bang dat die de vraatzucht van mijn vissen niet overleven.
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Ik meende dat de vaantjesplant zo slecht in de bodem wil blijven zitten. Ik denk dat jij hem tussen de stenen steekt? Ook zijn die bladeren te groot voor een nano aquarium vrees ik...
Zo zie je maar, ik vind dat frisgroene geweldig en jij hebt liever wat meer donker spul 😆. Dan zou ik je de crypocorine balansae ook wel kunnen aanraden en de crypto wendti (schrijf ik dat goed) Topica. Eenmaal goed geworteld staan ze best goed vast dus misschien lukt het met de vissen.

Groetjes Gerda 👋
 
Hoi! Ik meende dat de vaantjesplant zo slecht in de bodem wil blijven zitten. Ik denk dat jij hem tussen de stenen steekt? Ook zijn die bladeren te groot voor een nano aquarium vrees ik...
Zo zie je maar, ik vind dat frisgroene geweldig en jij hebt liever wat meer donker spul 😆. Dan zou ik je de crypocorine balansae ook wel kunnen aanraden en de crypto wendti (schrijf ik dat goed) Topica. Eenmaal goed geworteld staan ze best goed vast dus misschien lukt het met de vissen.

Groetjes Gerda 👋
Vaantjesplant steek ik idd gewoon tussen de stenen. Ik heb op de voorgrond ook verschillende crypto's staan, die lussen de vissen niet.

Ik hou niet speciaal van donkere planten hoor, maar ik hou van een mix van allerlei kleuren en bladvormen. Het is me nou een beetje te fel groen allemaal. Zoals gezegd beperken de dawkinsia's mij wel in mijn keuze.
 
Laatst bewerkt:
Als de vissen crypto's niet lussen, heb je iig nog genoeg keus in donkerdere planten 🙂.
 
Als de vissen crypto's niet lussen, heb je iig nog genoeg keus in donkerdere planten 🙂.
Crypro's blijven alleen laag. Bolbitis kan nog mooi erbij op de rotsen. En dan nog wat takken met javamos. Komt goed.
 
De planten schieten nu echt omhoog. Het wordt tijd voor de eerste snoeibeurt. Vooral de vaantjesplant mag zo langzamerhand wel wat minder.

Ik heb de EI cyclus en de tijd tussen de onderhoudsbeurten verlengd naar ongeveer 2 weken (ipv 1 week). De eerste 5 dagen voeg ik voedingsstoffen (nitraat, fosfaat en sporen) toe, in overschot. Geen alg te zien, behalve lichte aanslag op de ruiten.

De Estimative Index methode is voor mij echt goud waard. Het is me nu al een paar keer gelukt om daarmee een aquarium volledig algenvrij te krijgen, in relatief korte tijd, en met weinig moeite, en om prachtige plantengroei te realiseren. De vissen hebben totaal geen last van de 'overschotten': ze zijn mooi op kleur en actief.

20220628_142943.jpg


20220628_142955.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan