Een vissenkom maken


jasonvanc

Well-known member
Lid geworden
22 november 2019
Berichten
55
Leeftijd
17
Goeden avond.

ik kreeg net het idee in mijn hoofd om een kleine vissenkom in te richten zonder vissen natuurlijk. ik wil dit doen met alleen maar spullen uit de nederlandse natuur. hebben jullie tips kwa waterplanten, bodembedekking hout etc? persoonlijk zat ik te denken om wat maaszand te halen en maasstenen, ook zat ik voor planten te denken aan hoornblad of iets anders. ik wilde voor algenbestreiding er 2 of 3 posthoornslakjes in doen omdat ik denk dat een appelslak te groot wordt. ik hoor graag jullie mening over deze bak en ik zou graag tips willen omtvangen

Groet, Jason
 
Wat een leuk idee!
Ik link je dit topic even door https://aquaforum.nl/threads/bijzonder-minibakje-met-alleen-maar-slakken.164053/ van @Giebeltje. Want daar moest ik gelijk aan denken!

Posthoornslakjes! Leuk! Fan van. Er kwam er bij ons ooit één mee met een plant, en inmiddels heb ik er honderden in m'n beide aquaria zitten. Zeer bestendige slak die alle rommel op vreet, en je 'goede' plantenonderdelen met rust laat, dat is ideaal. Maar zich ook erg makkelijk vermenigvuldigt. Dus heb je er drie dan blijven dat er niet drie ;). En, ze werpselen ook aardig wat uit. Ongelooflijk hoeveel er uit zo'n slak kan komen. Ze zijn ook nog best interessant om naar te kijken. Verrassend snel, en boeiend ook om te zien hoe ze onder aan het wateroppervlak hangen om lucht tot zich te nemen, om zich vervolgens omlaag te laten zakken. Dan laten ze ook lucht 'los'. Als er een stroming op het wateroppervlak zit, surfen ze een stukje mee, los, of op een stukje plant. Is een grappig gezicht.
 
In een Nederlandse biotoop mag een omafiets of winkelkarretje op de bodem niet ontbreken. :deal: Dus daar een schaalmodelletje van...
Weet je dat ik dit serieus ook als eerste voor me zag, zo'n winkelkarretje en fietswrak op de bodem? Geweldig.
 
 
In een Nederlandse biotoop mag een omafiets of winkelkarretje op de bodem niet ontbreken. :deal: Dus daar een schaalmodelletje van...
Beetje jammer dat je vergeet om lege drijvende bierblikjes te noemen :DD ;)
 
Zou klei dat onder het maaszand ligt als voedingsbodem volstaan?
 

Terug
Bovenaan