El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Witte stip inderdaad daar is het verstandig 30+ te doen.
Corydoras Sterbai kunnen prima op 30 graden.
Tetra's vinden 30 wel een beetje warm.

Maar 30+ is echt een noodgreep hoor, ook planten zijn er niet dol op.
 
Even een vraagje.
Je gebruikt een overloop die vaak in zeewater gebruikt wordt.
Nu heb ik weleens een overloop gezien die het water onder uit het aquarium zuigt.Daar waar in zoet water eigenlijk het meeste vuil zit.
Wat is de reden dat je een zeewater overloop gebruikt.
Je drijfplanten gaan nu altijd naar de overloop.

Mvg ronald

dit is een hele standaard manier van overlopen hoor :) niks persé iets zeewater achtigs :petjeaf:
 
:stom: waar zijn mijn berichten van vanavond gebleven?


Jan zei:
jou iets leren.....jij, Steven en nog een paar hebben meer kennis dan ik hoor. Ik heb me alleen vroeger iets meer verdiept in bacteriën en filtermaterialen.
Voor de rest leer ik van jullie.

Steven, je wordt genoemd ;-)
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig stond de tekst nog in een e-mail.


Er zijn een aantal leden hier waar ik respect voor heb Jan, jij hoort daar bij.
We leren van elkaar goed?


DAG 6

Gister deed ik doorspoelen van het bioloog 220 liter over het aquarium met 1200 liter, ik had het over een verhouding 1/5, je kan ook zeggen ik heb 80% water ververst.
Ik was daar een beetje huiverig voor, spoel ik geen nuttige bacteriën het riool in?
Nou NEE, hier dan het bewijs.

Alle salmiak (ammonium) wat ik gister na de spoeling heb toegevoegd is volledig weg, m.a.w. alle ammonium wordt direct naar nitriet omgezet.
Daardoor heb ik nu de tweede dag op rij een nitriet piek.

Ik zei al eerder hier op het forum in een ander topic, 100% waterwissel, nou toen werd ik voor gek uitgemaakt.
Hieronder zie je dat ik nu in feite wel degelijk een 100% waterwissel zou moeten doen, nitriet en nitraat is sky high.
Dit is dus wat gebeurd wanneer je in een fris aqua direct vis erin doet, na een paar dagen happen ze lucht, ze krijgen rode plekken en ze gaan uiteindelijk dood.

IMG_20200221_180408.jpg


Nu geen backup van het forum meer terug zetten hoor.
 
Jan zei:
SUPER, dit gaat echt volgens het boekje. mooi toch om het zo te vervolgen. Leerzaam en je kunt uitspraken toetsen.
Inderdaad, als je dit ziet dan weet je wat je de bewoners aandoet als je niet goed opstart. Maar helaas zullen er ook nu nog en ook over 10 jaar nog LFS en "zo doen we het altijd" iets anders adviseren.
Ammonium omzetten is de makkelijkste stap, nu komt het lastigste...nitrietoxidators kweken. Heb je Dr Tim AllinOne of Nite out?

Nite out is onderweg, hoop het morgen met de post te krijgen.
 
En dat allemaal zonder vis en zonder voer toe te voegen.
Ik heb het een beetje doorgelezen, hoelang verwacht je dat het gaat duren totdat het stabiel is?
Ik hanteer nog altijd de "'voeg een beetje voer toe'' methode:D
 
Witte stip inderdaad daar is het verstandig 30+ te doen.
Corydoras Sterbai kunnen prima op 30 graden.
Tetra's vinden 30 wel een beetje warm.

Maar 30+ is echt een noodgreep hoor, ook planten zijn er niet dol op.
ik heb van die pantsermeervallen corrydorassen
staat nu op 30 graden omdat ik een paar witte puntjes zien op de vliemen van mijn discussen
hopelijk doe ik er goed aan
dank je voor de info
 
Oké, dan zal ik de vraag anders stellen, wanneer is de boel stabiel?

Tja ik ben over tijd.


Kijk ik naar de chemische reakties gaat het me allemaal te snel, nu al twee dagen op rij een nitriet piek en ook nitraat is al sky high.
Filter zal eerder in balans zijn dan dat ik er klaar voor ben.
Ik ben nog zeker wel een week bezig met de achterwand dan zand dan planten, dus niet eerder dan einde eerst week maart.
 
Speciaal voor Antje (en een ieder die wil leren) het aquarium gevuld en een demo gemaakt van stroomuitval.
Meteen mooi om het bioloog met 1200 liter water door te spoelen.


Je zal maar een rekenfoutje hebben gemaakt :) Mooi project ben benieuwd hoe het gaat worden. Geduld vindt ik nog het meest lastig bij het opstarten.
 
Tjonge wat kan dat K1 eigenwijs zijn zeg, het luistert gewoon niet.
Vanmorgen kwam ik uit bed en eerste wat ik doe is check van het aquarium.
Bewegend bed was tot stilstand gekomen, reden K1.

Eén stuk K1 had een weg gevonden naar binnen in de stromingspomp, waarschijnlijk op een moment dat even de stroom er af stond tijdens onderhoud.
Nou dat K1 stuk is gehakt geworden en zat om de rotor heen waardoor die niet meer wilde draaien.
Gelukkig zit er iets van een warmtestop beveiliging in die stromingspomp.
Daar moet ik dus nog iets creatiefs op verzinnen dat het daar niet meer in gaat.

Ondertussen een extra kam besteld zodat het na stroomuitval oid ook niet naar het eerste vak terug kan drijven.



Gisteravond had ik geen energie meer voor een waterwissel en zei dat ik dat deze morgen zou doen.
Nou dat heb ik gedaan.

O wat ben ik blij met de 25mm slang, binnen no-time is het bioloog leeg ermee.
In vak 1 had ik voor de waterwissel een gewone tuinslang van diameter 12mm gedaan om vak 1 leeg te trekken.
In vak 2 gebruikte ik de 25mm slang, dat gaat echt snel, met de 25mm slang heb ik vak 2, vak 3 en het pompvak leeg getrokken en toen ik daarmee klaar was had ik nog ruim 5 cm te gaan in vak 1 met de gewone tuinslang.
Zoveel sneller is die 25mm dus.

DAG 7

Uit bovenstaande begrijp je het misschien al, ik ben gegaan voor een 100% waterwissel, is dat verstandig?


1) Gezien de hoge nitriet waarde van gisteravond vind ik van wel
2) Tevens kan ik nu een theorie toetsen: ben ik nu al mijn bacteriën kwijt en moet ik morgen weer helemaal van voor af aan beginnen of zitten de bacteriën inmiddels in mijn filtermateriaal genesteld, ik heb bewust geen bacterien toegevoegd.
3) Ga ik nu een kaamlaag krijgen?

Ik heb geen haast, moet ik opnieuw beginnen dan so be it.

Bioloog is inmiddels weer gevuld en alles stroomt weer.
Ik heb nog 0.94 gram salmiak gedoseerd om weer als streefwaarde 1.5 mg/l ammonium te krijgen.

Verder nu niks gemeten, het is nu puur kraanwater en daarvan zijn de waarden bekend.
 
Eén stuk K1 had een weg gevonden naar binnen in de stromingspomp, waarschijnlijk op een moment dat even de stroom er af stond tijdens onderhoud.

Uit bovenstaande begrijp je het misschien al, ik ben gegaan voor een 100% waterwissel, is dat verstandig?
1) Gezien de hoge nitriet waarde van gisteravond vind ik van wel
2) Tevens kan ik nu een theorie toetsen: ben ik nu al mijn bacteriën kwijt en moet ik morgen weer helemaal van voor af aan beginnen of zitten de bacteriën inmiddels in mijn filtermateriaal genesteld, ik heb bewust geen bacterien toegevoegd.
3) Ga ik nu een kaamlaag krijgen?

Nitriet is een behoorlijke remmer, niet te hoog laten worden.
Maar je moet wel constant nitriet aanwezig houden, anders ontwikkelen de nitrietoxidators niet.
het probleem zit hem in de delingstijd, de ammonium oxidators gaan veel sneller dan de nitrrietjongens.
Bacterieen ben je niet kwijt, maar ze zullen niet op de K1 zitten, dat gaat minimaal 3 maanden duren alvorens je wat ziet en met jouw hoeveelheid nog langer.
Ik heb hier nog wat kaliumpermanganaat liggen, kan je wat toezenden. Gaan ze ook sneller "zweven" omdat de vettigeheeid van de extrusie eraf is.
 
Ik heb erover gelezen. Ik denk dat ik het een gevaarlijk spulletje vind. Vooral de reaktie met huid en ogen. Wordt ook als geneesmiddel gebruikt.
 
DAG 7 deel 2

Speciaal voor Jan (en afdeling Kockengen) een extra meting gedaan.
Dus vanmorgen rond 9:30 een 100% waterwissel en daarna 1,5 mg/l ammonium (als 0,94 gram salmiak) toegevoegd.

Geen idee wat er allemaal leeft in het filter maar het is een enorme ammonium verslindende draak denk ik.
Ammonium is al weer bijna op en nitriet staat alweer op 2,0 en dat na 5 uur.
Ook nitraat staat alweer op 20 mg/l.

Bewijs is hierbij wel geleverd dat de bacteriën niet zjin weggespoeld en vast zitten in het filtermedium.
Hoewel, in mijn opvoerkamer drijft wat witte massa, zou een kaamlaag in ontwikkeling kunnen zijn.
Het kan ook gewoon rommel zijn wat uit het pvc komt doordat de opvoerpomp even heeft uit gestaan en na inschakelen heb ik even de pomp op 10.000 l/h gezet om de reaktor door te blazen zodat alle lucht eruit is.

IMG_20200222_143224__01.jpg



Dit is dus de derde dag op rij dat ik nitriet meet hoger dan 2.0.
 
Heb eens nagedacht, het nitraat stijgen is voor mij onverklaarbaar tov de hoeveelheid ammonium die je doseert en de stijging van het nitriet.
Ik vermoed dat een groot deel van het nitraat nog niet afkomstig kan zijn van het nitrificatieproces maar van je filtermateriaal
Blanco meting van leidingwater en daarnaa eens van je biohome…
Chemisch gezien kun je nl geen stijging van 20 ppm krijgen tov 1.5 ppm ammonium. 1 ppm ammonium levert 2.7 ppm nitriet, wordt uiteindelijk 3.6 ppm nitraat.
Nu is natuurlijk ook nog de vraag hoe nauwkeurig is de meting, ik heb destijds geconstateerd dat mijn nitraat meting van JBL in de range tot 5 ppm gewoon bagger is.
Zelfs bij 10 ppm was die onbetrouwbaar en daardoor was ik overgestapt naar salifert.

Nitriet blijft zeker 5 dagen stijgen. Nitrobacter heeft een deeltijd van 13 tot 18 uur maar het punt is dat deze zich eerst moet vestigen in de biofilm tussen de ammoniumoxidators.
En dat proces is nu pas aan de gang, vandaar dat je dan ook nitriet meet....het wordt niet omgezet maar afgegeven aan het water.

wil je versnellen, dat kan ook simpelweg door een omgeving te creëren waarin nitrobacter zich thuis voelt.....een mooie EPS matrix op een drager. Die krijg je door het toevoegen van hetertrofen die zich zeer sne delen en daardoor veel eps aanmaken.
Of..je besteld hier een zakje van 1 kg http://retronprobiotics.com/strain/nitrobacter-winogradskyi/

trouwens de meeste bacterieen ontwikkelen zich inderdaad in het leidingwerk als eerste
 
Laatst bewerkt:
Heb eens nagedacht, het nitraat stijgen is voor mij onverklaarbaar tov de hoeveelheid ammonium die je doseert en de stijging van het nitriet.
Ik vermoed dat een groot deel van het nitraat nog niet afkomstig kan zijn van het nitrificatieproces maar van je filtermateriaal
Blanco meting van leidingwater en daarnaa eens van je biohome…
Chemisch gezien kun je nl geen stijging van 20 ppm krijgen tov 1.5 ppm ammonium. 1 ppm ammonium levert 2.7 ppm nitriet, wordt uiteindelijk 3.6 ppm nitraat.
Nu is natuurlijk ook nog de vraag hoe nauwkeurig is de meting, ik heb destijds geconstateerd dat mijn nitraat meting van JBL in de range tot 5 ppm gewoon bagger is.
Zelfs bij 10 ppm was die onbetrouwbaar en daardoor was ik overgestapt naar salifert.

Maar ik meet op dag 2 ook nitraat.
Had 0 nitraat uit het bioloog tijdens de 0 meting.
 
Maar ik meet op dag 2 ook nitraat.
Had 0 nitraat uit het bioloog tijdens de 0 meting.
Ik kan van hieruit niet zien hoe je filter is opgebouwd, en of er iets aan medium inzit dat eventueel nitraat kan afgeven.
Het is lastig te beoordelen als je niet alle gegevens hebt, maar biologisch en chemisch gezien kan nitraat nog niet stijgen na 2 dagen en als wel dan is er sprake van een verhouding.
1.5 ppm ammonium geeft 3.7 ppm nitraat.
 
Ik kan van hieruit niet zien hoe je filter is opgebouwd, en of er iets aan medium inzit dat eventueel nitraat kan afgeven.
Het is lastig te beoordelen als je niet alle gegevens hebt, maar biologisch en chemisch gezien kan nitraat nog niet stijgen na 2 dagen en als wel dan is er sprake van een verhouding.
1.5 ppm ammonium geeft 3.7 ppm nitraat.

Bioloog en gegevens staan in mn topic :)
 
IMG_20200222_201312__01.jpg


Jan ik heb er ook geen verklaring voor.
Ik zie hetzelfde bij Nanoe gebeuren.
Alleen zij heeft geen biohome.
We hebben wel beiden grote siporax voor de vijver.
Ik heb een testopstelling voor je gemaakt
Drie glazen kraanwater.
Een glas heb ik biohome in gedaan. Een glas siporax en een glas puur kraanwater.
Siporax en biohome is niet uitgespoeld komt direct uit het filter.
Morgen ga ik voor de drie glazen de waarden meten.
Eventueel kan ik er wat salmiak in doen als je dat wil.
 
Jan ik heb hier de test resultaten voor je.

Eerst wat heb ik gedaan?
- vijf glazen met water en filtermassa heb ik de hele nacht laten staan.
- alle glazen gevuld met puur kraanwater (Almere is dat KH/GH ~4.5)
- 1 glas is puur kraanwater
- 1 glas is puur kraanwater met Biohome uit het filter (dus met bacteriën hoop ik)
- 1 glas is puur kraanwater met Siporax-vijver uit het filter (dus met bacteriën hoop ik).


De twee achterste glazen met Siporax en Biohome zijn hetzelfde als hierboven maar dan met een dosis salmiak van 0,11 gram.
0,11 gram op zo'n klein glas is natuurlijk veel te extreem, maar echt kleiner doseren was gisteravond even geen optie.
Volgens mijn berekening op zo'n glas zou 0,11 gram salmiak overeenkomen met een dosis ammonium van rond de 25 mg/l wat ik met mijn Colombo set niet kan meten, veel te hoog.
Wat mijn doel was is gewoon kijken of er nitriet en/of nitraat ontstaat in die twee achterste glazen wat hoger is dan de twee voorste glazen.

Uitslagen:
- puur kraanwater is schoon voor nitriet en nitraat, beide meten 0 mg/l
- Biohome en Siporax-vijver geven in alle testen gelijke uitslagen
- Biohome en Siporax in puur kraanwater geeft 0,5 nitriet en 10 nitraat
- Biohome en Siporax in salmiak oplossing geeft 2,0 nitriet en 100 nitraat

Wat heb ik hiermee bereikt?
- het kraanwater in Almere is voor nitriet en nitraat zo goed als schoon
- filtermedia kan je van het ene naar het andere aquarium overzetten zonder dat je aquarium water nodig hebt! het doet gewoon zijn ding
- de bacteriën hebben zich genesteld in het Siporax en het Biohome
- Biohome heeft geen nadelig invloed op mijn filter
- de bacteriën zijn in alle gevallen druk bezig nitriet en nitraat te maken, meer ammonium geeft meer nitriet en meer nitraat
- de waarnemingen komen overeen met de waarnemingen van afgelopen dagen, het heeft dus geen zin om de filtermatten en K1 te testen, dat maakt geen verschil voor de hoge nitraat waarden waarom deze test te doen was


conclusie en waarnemingen afgelopen dagen:
- het blijft nog onverklaarbaar waarom er nu al zo'n hoge nitraat omzetting is, dat zou nog niet mogen
- zolang we nitriet meten is het filter nog niet geschikt voor vis, we gaan dus gewoon door met het indraaien van het filter
- de 100% waterwissel van zaterdag heeft geen negatief invloed gehad op het filter
- al met al ben ik best tevreden over hoe het gaat



IMG_20200223_102410.jpg


IMG_20200223_101450.jpg
 
DAG 8

Vandaag houd ik voor het filter even een rustdag.
Ik heb daar de waarden niet gemeten maar weet al dat er nitriet en nitraat is.
Waterwissel sla ik even over ook.
 
Zo, ik hoef me nu niet meer zorgen te maken wanneer mijn kleine schatje (de kat) kopjes gaat geven aan de CO2 fles dat die omvalt.
Ik had nog wat piepschuim over en heb een soort kastje gemaakt waarin 2 stuks van 2 kg rechtop kunnen staan zonder om te vallen.
Ik ben nu erg tevreden over hoe de machinekamer eruit ziet.


IMG_20200223_133441__01.jpg
 
Toch vreemd, maar goed dat je de proef op de som hebt gedaan.
K1 en matten hoef je niet te testen, is gewoon kunstof daar verwacht ik geen afgifte van.
Ik ga er dus vanuit dat je wel omzetting hebt ( naar nitraat) maar in het kader van reken en meetwerk hou ik het dan maar erop dat de meetsetjes te enthousiast zijn.
In ieder geval laat je duidelijk zien dat de salmiak methode super werkt, controleerbaar en leerzaam is.
 

Terug
Bovenaan