Jan ik heb hier de test resultaten voor je.
Eerst wat heb ik gedaan?
- vijf glazen met water en filtermassa heb ik de hele nacht laten staan.
- alle glazen gevuld met puur kraanwater (Almere is dat KH/GH ~4.5)
- 1 glas is puur kraanwater
- 1 glas is puur kraanwater met Biohome uit het filter (dus met bacteriën hoop ik)
- 1 glas is puur kraanwater met Siporax-vijver uit het filter (dus met bacteriën hoop ik).
De twee achterste glazen met Siporax en Biohome zijn hetzelfde als hierboven maar dan met een dosis salmiak van 0,11 gram.
0,11 gram op zo'n klein glas is natuurlijk veel te extreem, maar echt kleiner doseren was gisteravond even geen optie.
Volgens mijn berekening op zo'n glas zou 0,11 gram salmiak overeenkomen met een dosis ammonium van rond de 25 mg/l wat ik met mijn Colombo set niet kan meten, veel te hoog.
Wat mijn doel was is gewoon kijken of er nitriet en/of nitraat ontstaat in die twee achterste glazen wat hoger is dan de twee voorste glazen.
Uitslagen:
- puur kraanwater is schoon voor nitriet en nitraat, beide meten 0 mg/l
- Biohome en Siporax-vijver geven in alle testen gelijke uitslagen
- Biohome en Siporax in puur kraanwater geeft 0,5 nitriet en 10 nitraat
- Biohome en Siporax in salmiak oplossing geeft 2,0 nitriet en 100 nitraat
Wat heb ik hiermee bereikt?
- het kraanwater in Almere is voor nitriet en nitraat zo goed als schoon
- filtermedia kan je van het ene naar het andere aquarium overzetten zonder dat je aquarium water nodig hebt! het doet gewoon zijn ding
- de bacteriën hebben zich genesteld in het Siporax en het Biohome
- Biohome heeft geen nadelig invloed op mijn filter
- de bacteriën zijn in alle gevallen druk bezig nitriet en nitraat te maken, meer ammonium geeft meer nitriet en meer nitraat
- de waarnemingen komen overeen met de waarnemingen van afgelopen dagen, het heeft dus geen zin om de filtermatten en K1 te testen, dat maakt geen verschil voor de hoge nitraat waarden waarom deze test te doen was
conclusie en waarnemingen afgelopen dagen:
- het blijft nog onverklaarbaar waarom er nu al zo'n hoge nitraat omzetting is, dat zou nog niet mogen
- zolang we nitriet meten is het filter nog niet geschikt voor vis, we gaan dus gewoon door met het indraaien van het filter
- de 100% waterwissel van zaterdag heeft geen negatief invloed gehad op het filter
- al met al ben ik best tevreden over hoe het gaat