El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)

Schitterend rechter stuk hout.

Mvg ronald
 
Bewust voor de rechte sneden gekozen? En niet voor de sneden langs de stenen als het ware? Of ga je dit insmeren in het aquarium en zie je er dan niks van weer?
 
Je bedoelt de sneden tussen 2 platen?
Er komt nog tegellijm overheen.
Laag 1 doe ik buiten het aquarium, daarna worden de platen in het aquarium gelijmd en daar waar nodig smeer ik nog een laag tegellijm.
Als het goed is ga je geen naden meer zien.
 
De platen staan nu nog los rechtop
 
Je bedoelt de sneden tussen 2 platen?
Er komt nog tegellijm overheen.
Laag 1 doe ik buiten het aquarium, daarna worden de platen in het aquarium gelijmd en daar waar nodig smeer ik nog een laag tegellijm.
Als het goed is ga je geen naden meer zien.
Ja, die bedoelde ik. Duidelijk!
 
DAG 9

Gister heb ik het filter een rustdag gegeven, niets gemeten, niets bij gedoseerd en geen waterwissels gedaan.
Vandaag meting gedaan, alle ammonium was op, nitriet nog steeds 2.0 en nitraat rond de 100.
Dus doordat ammonium op was is de nitriet niet meer gestegen, logisch natuurlijk had ik ook wel verwacht.
Dat de nitriet op 2 is gebleven t.o.v. dag 7 zegt ook genoeg, het wordt nog niet afgebouwd naar nitraat, toch is nitraat hoog wat nog apart is.

Waterwissel van 75 % uitgevoerd (3 van de 4 vakken in het bioloog leeg)
Daarna 1,3 gram salmiak gedoseerd wat overeenkomt met ammonium van 2.0 mg/l, ik ga de ammonium nu langzaam opvoeren want uiteindelijk zal de vis belasting ook hoog zijn en dat moet het filter wel kunnen trekken natuurlijk.
Ik had nog wat bacteriën van het BioHome over, die heb ik ook toegevoegd.
Bacteriën zijn nu op, ik wacht nog op Nite out, is in de vertraging gegaan bij de post.
 
je hoeft niet perse dagelijks ammonium toe te voegen, je focus moet nu gaan liggen op de nitriet daling en niet ver laten doorschieten.
Als je straks CO2 gaat doseren, kun je nu al proefdraaien....de bacteriën vinden CO2 beslist leuk als extra C bron.
 
je hoeft niet perse dagelijks ammonium toe te voegen, je focus moet nu gaan liggen op de nitriet daling en niet ver laten doorschieten.
Als je straks CO2 gaat doseren, kun je nu al proefdraaien....de bacteriën vinden CO2 beslist leuk als extra C bron.

Je wil nu dus eerst een nitriet daling zien voor je weer ammonia gaat toevoegen?
 
CO2 toevoeging heeft op het moment zeer weinig zin, doordat ik met de bypass op het bioloog draai heb ik een te wild eerste vak (golfslag), das killing voor CO2.

Als ik geen ammonium toe voeg krijgen de Nitrosomas (NH3 naar NO2) dan geen honger?
 
Je wil nu dus eerst een nitriet daling zien voor je weer ammonia gaat toevoegen?
ja precies, laat eerst de nitrietoxidators nu op peil komen voordat je verder gaat. dan gaan de volgende stappen soepeler
 
CO2 toevoeging heeft op het moment zeer weinig zin, doordat ik met de bypass op het bioloog draai heb ik een te wild eerste vak (golfslag), das killing voor CO2.

Als ik geen ammonium toe voeg krijgen de Nitrosomas (NH3 naar NO2) dan geen honger?
nee echt niet, die komen niets te kort.
Focus nu op een stabiel nitriet gehalte en laar dat dalen, dat duurt nu gewoon een aantal dagen.
als je het nitriet ziet dalen kun je weer de draad oppakken
 
Dag 10, ik kom nu pas thuis van een lange maar zeer gezellige dag.
Aquarium verlichting is al uit.
Vandaag niets gedaan aan het filter, niet gemeten, niks gedoseerd, niks gewisseld.

Ik zie nog geen bacterie monsters het filter uit kruipen, het zal wel goed zijn.
 
Dag 10, ik kom nu pas thuis van een lange maar zeer gezellige dag.
Aquarium verlichting is al uit.
Vandaag niets gedaan aan het filter, niet gemeten, niks gedoseerd, niks gewisseld.

Ik zie nog geen bacterie monsters het filter uit kruipen, het zal wel goed zijn.

Beetje jammer wel...
Die spinazie zou je toch superpower gegeven moeten hebben.
 
DAG 11

Gister had ik niets gedaan omdat ik bij Judith (@Nanoe ) een soortgelijke bak ben gaan bewonderen en daar een drie sterren-dinner kreeg.

Het Salmiak welke ik op 2.0 mg/l ammonium had gedoseerd op maandag na de 75% waterwissel is weer volledig op.
Dat stukkie gaat dus perfect goed, die nitrosomas draken hebben echt honger.

Nitriet is ruim 2.0 en nitraat ergens richting de 100.
Dus de 6e dag al met heftige nitriet waarden.
Dodelijk dodelijk dodelijk!!!

Ik ga vandaag geen Salmiak doseren ook geen water wisselen.

Wel heb ik de Nite Out levende bacteriën binnen, deze ga ik op 40 ml (voor een 400l aqua) doseren, overkill kan blijkbaar geen kwaad, eenmaal open niet lang houdbaar?
Eens zien wat dat met de nitriet gaat doen, misschien helemaal niets.


IMG_20200226_174037__01.jpg
 
pH is inmiddels gestegen naar 8.03, ik denk dat ik er maar een Malawi bak van ga maken en dan Richard blij maak met MBUNA chichliden.

pH stijging betekent wel dat ammonium richting ammoniak zal gaan.
Er is immers een balans in het aquarium afhankelijk van de pH en wel deze:

Scheikundig:
(ammoniak) NH3 + (water) H2O <-> (ammonium) NH4+ + (hydroxyde) OH-
Er ontstaat hydroxide dus je pH gaat licht omhoog.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast hadden Judith en ik het er op de achtergrond nog even over: wat zijn we nu precies aan het doen!?

We doseren dus Salmiak wat ammoniumchloride NH4CL is en wat dus in het water uiteen zal vallen in aandeel NH4+ (ammonium) .
Maarrrr.. we meten met onze druppies NH3 (ammoniak).


Tijdens het autorijden van werk naar huis heb ik altijd een denkmomentje voor mezelf en heb een en ander op een rijtje gezet:


Ammoniak en Ammonium verhouding in water is in balans door de pH

Hoge pH, malawi, geeft ammoniak
Lage pH, Zuid Amerika geeft ammonium


Scheikundig in balans:
(ammoniak) NH3 + (water) H2O <-> (ammonium) NH4+ + (hydroxyde) OH-
Er ontstaat hydroxide dus je pH gaat licht omhoog.

Dwz 1 mol NH3 levert 1 mol NH4+

1 mol NH3 weegt 17.0307 gram
1 mol NH4 weegt 18.0386 gram


Voorbeeld:

Meten we met onze drupje 2,0 mg/l NH3 dan komt dit overeen met

2.0 / 17.0307 * 18,0386 = 2,11 mg/l

Dwz 2.0 mg/l NH3 = 2.1 mg/l NH4+

Bij 1,0 mg/l NH3 wordt dat dan 1,059 mg/l NH4+

Dit verschil kunnen we echt niet meten met onze druppies en de kleurindicatie kaart.
Daarvoor hebben we mega dure lab apparatuur nodig.



Hoe ik denk dat onze NH3 druppels werken.
- we willen dus ammoniak NH3 meten
- we moeten dus het ammonium NH4+ omzetten naar ammoniak NH3
- dat kan alleen door een basische vloeistof, omgekeerde van zuur, dat krijg je door hydroxide toe te voegen
- we hebben 3 flesjes voor de NH3 meting, ik gok dat 1 fles een hydroxide, dwz basische oplossing is
- dus alle ammonium wordt ammoniak volgens het balans hierboven scheikundig weergegeven
- een ander flesje is dan de kleur indicator
- we meten NH3 zoveel en zoveel en zeggen dan dat NH4 is zoveel, raar maar waar voor een Zuid Amerika bak met lage pH, bij Malawi meten we gewoon de NH3 dus.
 
DAG 12

Ammonium is nog steeds op, logisch ik had gister niks gedoseerd en gister was het ook op.
Nitriet is nog steeds 2.0, de kleur is niet zo donkerrood als gisteren dus hier zou en lichte daling in kunnen zitten maar dat weet ik niet zeker.
Nitraat lijkt gezakt van 100 naar 50, das raar toch?

Wederom 440 ml Nite Out toegevoegd, het valt me op dat de pH meter ineens zakt van 8.01 naar 7.92, heee hoe dan?
Zit er een zuur in Nite Out?

Hoe kan de nitraat gezakt zijn?
Zou er in Nite Out iets zitten wat zicht bind aan nitraat?

Hmm, morgen nog eens kijken, zou ook toeval kunnen zijn of een meetfout.

Ik heb trouwens 1,3 gram salmiak toegevoegd, ik wil toch wel een ammonium productie handhaven.
Nitriet zal morgen dus wel weer stukkie hoger wezen.
 
Hierboven zeg ik dat de pH aan het zakken is, dat doet ie nog steeds.
Inmiddels is de pH 7.82.
Ik zeg ook dat ik nieuwe salmiak heb toegevoegd, kijk dat zou het kunnen zijn:
- nieuwe bacterien in de vorm van Nite Out
- nieuwe ammonium in de vorm van Salmiak.

Ammonium wordt in Nitriet omgezet als volgt:
2 NH4+ + 3O2 --> 2 NO2- + 4H+ + 2H2O

Dwz er wordt H+ geproduceerd, en dat is gelijk aan een lagere pH.

Mooi om dat zo te zien.
 
pH blijft zakken, inmiddels is het al 7.73
Ik ga er van uit dat als het zakken stopt het ammonium ook op is, er wordt dan geen nitriet meer gemaakt en er ontstaat dus geen H+ meer.

Iemand denkt dat ik het volledig mis heb en dat de verlaging van de pH ergens anders door komt? Ik hoor het graag.
CO2 fles is nog steeds niet aangesloten, dus daar komt het niet vandaan.

Ik denk dat de bacteriën geschrokken zijn van mijn Malawi uitspraak, ze willen toch echt een zuur ZA biotoopje.
 
Ondertussen nog wat zitten hobbyen.
Ik was de golven in het eerste vak zat.
Alle 90 graden knietjes door 45 graden vervangen waardoor de druk naar onder is en niet richting voorruit.
De bypass 1x 90 graden knie verwijderd en de andere in een hoek van 45 graden gezet.
Het golven is spontaan gestopt.

IMG_20200227_213929.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen nog wat zitten hobbyen.
Ik was de golven in het eerste vak zat.
Alle 90 graden knietjes door 45 graden vervangen waardoor de druk naar onder is en niet richting voorruit.
De bypass 1x 90 graden knie verwijderd en de andere in een hoek van 45 graden gezet.
Het golven is spontaan gestopt.

Bekijk bijlage 290547

He, dit heb ik ergens eerder gezien.
 
pH 7,68 nu, dussss een ieder die nadenkt om een CO2 set te gaan kopen, gewoon je visbelasting verhogen, meer ammonium productie lagere pH.
 
Die L001 is echt een tank ja, en die wacht nog steeds om naar mij te mogen verhuizen.
 
Met de L001 bedoel jij de Pterygoplichthys joselimaianus toch?
 
DAG 13

De pH is uiteindelijk gedaald tot 7.43 deze ochtend 9u.
Daarna begon de pH weer te stijgen.
Een meting van zojuist (14u) bevestigd mijn vermoeden, het ammonium is op er wordt geen nieuwe H+ meer gemaakt.

Nitriet en nitraat natuurlijk nu weer sky high.
Ik voeg alleen wat bacteriën toe, doe verder geen waterwissel en doseer even geen ammonium (salmiak).
Het flesje levende bacteriën Nite Out 118 ml is nu leeg, drie dagen circa 40 ml gedoseerd.
 
Zou je (ideetje) dan eigenlijk net als die uitgesleten rotsformaties van die gestreepte lijnen kunnen maken met verf in verschillende bruintinten
 
Terug
Bovenaan