El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)

IMG_20200303_101541__01.jpg



DAG 17

Alle toegevoegde ammonium van gisteren is weer op.
Hoef ik niet eens met een druppel test te meten ik zie het direct aan mijn pH meter.
De pH was vannacht (ik was om 03:00 even uit bed) 7.34 en nu 7.79, dwz pH is weer gestegen.
Zolang ik geen CO2 toevoeg kan ik perfect de pH meter gebruiken om te zien wanneer ammonium op is, zodra de pH stijgt is er geen ammonium meer.

Nitriet is perfect nul en nitraat is duidelijk 10. De foto is genomen na 10 minuten terwijl je 15 minuten moet wachten op de nitraat test.
Ondertussen is de 15 minuten verstreken en is de kleur mooi roze van 10 mg/l het nijgt zelfs al een beetje richting 20 mg/l.


DUS, de bacteriën doen wat ze moeten doen.
Nu is het een kwestie van genoeg kweken de komende dagen zodat ik een zwaardere belasting aan vis kwijt kan.

Ik ga dus de ammonium toevoer verhogen. Gisteren doseerde ik 1,3 gram Salmiak voor 2.0 mg/l ammonium.
Dat ammonium is op in een halve dag.
Ik ga nu doseren op 4.0 mg/l ammonium, dat komt overeen met 2.61 gram Salmiak.

Ik verwacht dat het filter dat niet aankan en dat ik morgen weer nitriet ga meten.
Ik verwacht ook dat de pH onder de 7.3 gaat zakken.



Ow, ondertussen is de JBL testset nog steeds niet binnen, volgens de app komt die rond half vier vanmiddag.




Conclusie tot zover:
- Ik ben tevreden over de Salmiak methode
- Ik wil nooit meer anders, dwz geen voer verkruimelen
- De Salmiak methode is goed stuurbaar, je weet wat je kan verwachten
- Je hoeft geen chemicus te zijn, een goede formule op een Excel sheet is voldoende.
- Colombo NO3 test set is onbetrouwbaar wanneer er NO2 wordt gemeten.


Acties voor komende dagen:
- nog wat verf op de achterwand aanbrengen, er worden hier en daar witte puntjes zichtbaar waar onvoldoende verf zit
- achterwand in de epoxy
- aquarium spoelen
- filterzand erin
- klaar voor vis en planten over iets van 7 a 10 dagen.
 
Top bezig, lees alles met een smile.
Dit resultaat had je niet bereikt met voer kruimelen, nu weet je precies wat je doet en waar je staat in het proces.

Inderdaad, de verzuring agv nitriet opbouw is de reden dat ik schreef minimaal KH5. Met salmiak gaat dat nl rap.

Andere testkit en je opmerking dat een hoog nitriet wellicht invloed zou kunnen hebben op je nitraat meting...scherp opgemerkt.
Ben benieuwd wat de jbl testset doet.
Ohhhh ik heb altijd ellene met DHL en minder met post.nl Tegenwoordig koop ik niets meer bij bedrijven die met DHl samenwerken. Ben het spuugzat om thuis te blijven, dan komen ze niet en moet ik naar een service depot. DHL sucks complete.

Filterzand, ik heb zand gekocht die vooraf verhit was zodat geen organisch materiaal meer erin zat. Spoelen was niet nodig en achteraf ook geen nitraat verhoging.

Je achterwand, er zal beslist langzaam in het begin iets erop gaan groeien, ik verwacht niet veel want door de salmiak methode zul je geen ammnonium in je water krijgen...geen voeding voor algenexplosie.
Inkleuren, kan mooi zijn maar ook alles teniet doen.... Mijn achterwand is ingekleurd af fabriek, ik zag dus wat ik kocht.
Maar als het niet bevalt....zwart dekt weer alles.

Tip, in epoxy kun je straks niks in prikken om bijv anubias op vast te zetten. Je kunt nu ook links en rechts nog hele kleine ophangpunten maken en dan daarover heen epoxy.
 
Oke dan.... kijk en huiver...

Ik heb dus een 2 uur terug een dosis ammonium in het aquarium gedaan van circa 4 mg/l.
Dat is nog lang niet op want ik zie mijn pH meter lekker zakken.

Wat gebeurt er in het filter, nou simpel:
- aanwezig ammonium wordt afgebroken en in nitriet omgezet
- aanwezig nitriet wordt afgebroken en in nitraat omgezet

Maar .... ik heb veel ammonium toegevoegd, meer dan ooit in dit filter.
Er is dus nog onvoldoende nitrobacter bacterie om de nitriet ook in rap tempo om te zetten naar nitraat.
We gaan dus nitriet meten.

En ik zei eerder meten we nitriet dan is de nitraat test van Colombo niet betrouwbaar.
Onderstaande is geen zuiver wetenschappelijk onderzoek want dan moet je het zeker een duizend keer herhalen, maar voor mij zegt het wel genoeg.


Dus we gaan Ammonium meten, dat zal rond de 4 mg/l moeten zijn ongeveer.

Merk op dat de JBL ook werkelijk de NH4+ meet terwijl de Colombo de NH3 meet.
Ik heb al eerder uitgelegd hierboven dat het weinig verschil maakt.

Nou lijkt me duidelijk er is ammonium en best veel.
Dus dat klopt aardig.


IMG_20200303_114636.jpg





Ik verwacht nitriet.
En dat is er ook werkelijk beide sets geven vrijwel gelijke nitriet waarden dus dat is helemaal goed.
De bovenste is de Colombo 0,5 de onderste de JBL 0,4 maar dat is gewoon omdat de kaart niet nauwkeuriger aangeeft.
Die meting is helemaal prima.

IMG_20200303_115825.jpg



En nu komt het we hebben nitriet, das wat zegt de nitraat test.
Vanmorgen had ik 10 mg/l in de meting met de opmerking het neigt naar 20.

Omdat nog niet alle ammonium op is, sterker nog nauwelijks gebruikt kan dus het nitraat nog niet echt heel veel zijn gestegen.
Dus wat zeggen de testsets:
IMG_20200303_121701.jpg


De JBL test geeft 15 mg/l aan wat ik zeer knap vind want dat is eigenlijk precies wat ik verwacht.
De Colombo daarin tegen zegt 50 mg/l wat totale bullshit is.

Dus eigelijk wat ik al een paar dagen roep blijkt werkelijkheid te zijn toch?
In ieder geval voor mij is dit de waarheid, JBL NO3 test is beter dan die van Colombo/Wesdijk.
Die van Colombo neemt NO2 mee in de NO3 uitslag.


Ik verwacht dezelfde constatering in het aquarium van @Nanoe

Nogmaals, dit is niet zuiver wetenschappelijk he, puur mijn eigen vermoeden die ik aantoon dat ze correct zijn.
Ik weet wel dat ik een volgende testkoffer iig niet meer die van Colombo neem.
 
Laatst bewerkt:
Dat wat we dus al een paar dagen aan het uitpluizen zijn klopt dus.
Benieuwd naar mijn metingen straks, even eten en dan zal ik Mn waarden meten.
 
Volgens mij al die dagen dat ik nitriet heb gemeten heb ik ook mega hoge nitraat gemeten

Dat is niet zo heel gek, een manier om nitraat te meten met druppeltesten is om het eerst te reduceren tot nitriet. alle nitriet die al in het water zit pikt de test dan ook op.
 
Dat is niet zo heel gek, een manier om nitraat te meten met druppeltesten is om het eerst te reduceren tot nitriet. alle nitriet die al in het water zit pikt de test dan ook op.

De Colombo en de wesdijk doet dat inderdaad.
Die van jbl dus niet.
 
De Colombo en de wesdijk doet dat inderdaad.
Die van jbl dus niet.

Het schijnt wel de meest betrouwbare manier te zijn om nitraat te testen, en aangezien er meestal nauwelijks nitriet in een aquarium zit is dat ook niet zo'n probleem natuurlijk.
Overigens is elke watertest wel beivloedbaar door andere stoffen dan die je eigenlijk wilt meten. dus altijd met een korreltje (salmiak-)zout nemen.
 
PostNL is hier de schuldige
Die schijnen iets van een storing te hebben gehad afgelopen week. Aantal pakketten komen er zonder vertraging door, de andere laten iets langer op zich wachten. Zit hier met hetzelfde namelijk...
 
Merk op dat de JBL ook werkelijk de NH4+ meet terwijl de Colombo de NH3 meet.

De JBL test geeft 15 mg/l aan wat ik zeer knap vind want dat is eigenlijk precies wat ik verwacht.
De Colombo daarin tegen zegt 50 mg/l wat totale bullshit is.

Dus eigelijk wat ik al een paar dagen roep blijkt werkelijkheid te zijn toch?
In ieder geval voor mij is dit de waarheid, JBL NO3 test is beter dan die van Colombo/Wesdijk.
Die van Colombo neemt NO2 mee in de NO3 uitslag.

Nogmaals, dit is niet zuiver wetenschappelijk he, puur mijn eigen vermoeden die ik aantoon dat ze correct zijn.
Ik weet wel dat ik een volgende testkoffer iig niet meer die van Colombo neem.

Duidelijk verhaal, en helemaal in lijn met wat ik al schreef toen je zo torenhoog nitraat deed meten...chemisch biologisch kon dat niet.
De Nitraat test van JBL is al beter, maar ook niet zaligmakend.
De beste voor nitraat is nog steeds Salifert en dan zeker in de range tot 20 ppm.
In de "handleiding" benoem ik die ook niet voor niks.

Maar jouw verhaal is super, je onderbouwd het, je neemt niet klakkeloos aan en je gaat verder dan zomaar wat doen.
En dat stemt mij het meeste blij. Verleden is leuk maar vooruitgang is leuker.
Iets voor de volgende stap...eens anders naar filtermediums kijken :)
 
Het mooie is het filter doet precies wat ik voorspel.
Ik zei vanmorgen de pH gaat zakken onder de 7.30, uhu check foto.

Op het moment van schrijven is ie al weer 7.10
Ik heb ook eens gemeten hoe snel dat nu werkelijk gaat.
In drie uur tijd is de pH met 0.15 punten gezakt in dit geval was dat van 7.30 naar 7.15.
M.a.w. het aantal H+ (eigenlijk H3O+) ionen in mol/l is toegenomen met 1,41 keer en dus ook zoveel keer zuurder geworden.



IMG_20200303_191021__01.jpg
 
Dus bij een waterwissel zet jij altijd je bioloog even op lokaal, zodat je niet je bioloog leeg trekt en dan op deze manier je waterwissel kan doen. Prima plan denk ik zo!

Werkt bij mij ook nog steeds naar grote tevredenheid, aanzuigen bij het toilet, en niet meer naar kijken tot deze is gestopt met lopen......
 
Dat is het plan.
Nu draait de bioloog ook volledig zelfstandig zonder aquarium over de bypass.

Bij waterwissel zet ik de bioloog op de bypass.
Doe dat ding erin en slang erop.

Ik hoef alleen niets aan te zuigen.
De slang is aan beide kanten afgesloten en ik ruim de slang op met water erin.

Mocht het zijn dat de hevel niet op gang komt zet ik hem eerst op de kraan zodat er geen lucht meer in zit en dan los.
Gewoon in de afvoer van de keuken, die staat lager dan het aquarium.

IMG_20200303_230312.jpg
 
Ik moet alleen nog een korfje hebben wat in een 25mm pijp past, zodat geen vis wordt weggezogen.
 
Je zou er ook nog zo'n soort spons overheen kunnen schuiven, dan gaat er ook niets naar binnen toe


edit
of zoiets


edit 2
gegalvaniseerd is er wel het een en ander te koop, maar dat wordt zo lomp.

evt. maatje groter pvc en deze zelf onder de boorkolom leggen......

edit 3

edit 4

edit 5

En nou stop ik ermee hahahaha, maar je gaat vast wel wat geschikts vinden.
 
Laatst bewerkt:
pH is uiteindelijk tot 7.04 gezakt vanaf 7.80 deze ochtend. Best veel.
Nu stijgt ie weer dus ammonium is op gok ik.
 
Lekker bezig Steven.:cool:
 
DAG 18

De dubbele dosis Salmiak van gisterochtend is geen enkel probleem voor het filter.
Het filter heeft een halve dag nodig om het te verwerken, toen ik naar bed ging was het ammonium op.
Er is wel nitriet ontstaan halverwege die tijd zoals in de metingen hierboven zichtbaar was.
Dus die Nitrobacter moet nog wat harder gaan werken en filter is dus nog niet klaar voor vis.
Maar bij de meting van zojuist is ook al het nitriet netjes naar nitraat omgezet.
Logisch want er is inmiddels weer een halve dag verstreken sinds ik naar bed ging waarin geen ammonium aanwezig was en wel nitriet dus filtertje is lekker aan het werk geweest de hele nacht om dat nitriet in nitraat om te zetten.

Ik ga het beleid daarom aanpassen.
In plaats van 1 dubbele dosis per dag ga ik twee maal per dag een normale (iets ruimere) dosis Salmiak voeren.
Dit komt beter overeen met de werkelijkheid met vis waarin een continue aanvoer van afvalstoffen door het filter verwerkt moet worden.

Ik doseer vandaag 2,5 mg/l ammonium en zodra ik de pH zie stijgen (dan is ammonium dus weer op) ga ik weer 2,5 mg/l toevoegen.
2,5 mg/l ammonium op 220 liter komt overeen met 1,63 gram Salmiak.


IMG_20200304_090450.jpg
 
de pH is nu 7,65 en zal gaan zakken richting de 7,10 verwacht ik.

IMG_20200304_103152__01.jpg
 
In 5 minuten al gezakt van pH 7,65 naar 7,58 dus dat gaat best goed.
Die nitrosomas had gewoon honger :chef: en is nu weer een feestje aan het vieren.
 
Ik hoop trouwens dat het voor de lezers een beetje leerzaam is.
Dus de Jan Salmiak methode in theorie:
https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/
En dat beetje aangepast op mijn eigen gevoel gebaseerd op de waarnemingen en welke richting ik graag op wil gaan staat op de afgelopen paar pagina's van dit album.

Zelf heb ik enorm geleerd de afgelopen dagen.
Ik raad een ieder aan om de Salmiak methode te gebruiken bij opstart.
 
Om te lezen is het best interessant en van bepaalde zaken kun je ook wel weer leren. Toch moet ik toegeven dat ik liever met de oude methode weer zou opstarten want ja dat kan net zo goed werken en met wat beleid gaat dat in de regel ook goed. Deze "oude" methode is al vele, vele jaren oud dus ja een ieder moet daarin zn eigen keuze in maken:))
 
Ik hoop trouwens dat het voor de lezers een beetje leerzaam is.
Dus de Jan Salmiak methode in theorie:
https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/
En dat beetje aangepast op mijn eigen gevoel gebaseerd op de waarnemingen en welke richting ik graag op wil gaan staat op de afgelopen paar pagina's van dit album.

Zelf heb ik enorm geleerd de afgelopen dagen.
Ik raad een ieder aan om de Salmiak methode te gebruiken bij opstart.
Zeer interessant en leerzaam om te lezen :) Ook al ben ik halverwege het verhaal er pas ingekomen
Ik zou het wel kunnen waarderen als er Sticky met als start post de Jan Salmiak methode en als reacties hoe dit door jou (en andere leden) is opgevolgd.
Mocht ik later informatie en ervaringen nodig hebben kan ik snel alles opzoeken :)
 
Om te lezen is het best interessant en van bepaalde zaken kun je ook wel weer leren. Toch moet ik toegeven dat ik liever met de oude methode weer zou opstarten want ja dat kan net zo goed werken en met wat beleid gaat dat in de regel ook goed. Deze "oude" methode is al vele, vele jaren oud dus ja een ieder moet daarin zn eigen keuze in maken:))

ik bezoek met plezier musea om naar "oude"spullen te kijken, maar gelukkig gaat het museum zelf met de tijd mee en boek en betaal ik de toegangstickets via mijn telefoon, inchecken gaat via een barcode ;)
 
Je bent nu trouwens je salmiak (ammonium) aan het opvoeren, wat ik mij dan afvraag:
is dat ook echt nodig? zou je met deze dosis Je bak niet al genoeg een boost hebben gegeven om de 1e vissen op te vangen?
 
Vast.
Maar ik ben nog niet klaar met het aqua.
Morgen komt epoxy.

Salmiak zat dus experimenteert gewoon wat er gebeurt. Leer ik enorm van.
 
Vast.
Maar ik ben nog niet klaar met het aqua.
Morgen komt epoxy.

Salmiak zat dus experimenteert gewoon wat er gebeurt. Leer ik enorm van.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan :)
 
ik bezoek met plezier musea om naar "oude"spullen te kijken, maar gelukkig gaat het museum zelf met de tijd mee en boek en betaal ik de toegangstickets via mijn telefoon, inchecken gaat via een barcode ;)

Vandaar ook dat ik al aangaf dat iedereen zelf de keuze moet maken hoe hij wil opstarten. Op vele gebieden zijn zaken binnen onze hobby veranderd maar dat wil niet zeggen dat de oude methoden niet werken. Zowel oude als nieuwe methoden kunnen beiden prima werken natuurlijk en een ieder kan dan zelf zn keuze maken.
Daarom ook dat ik dit topic volg en het met belangstelling lees en er ook nog wel dingen van opsteek. Respect Jan voor de tijd die je erin steekt om dit met iedereen te delen :thumbs:.
 
de pH is nu 7,65 en zal gaan zakken richting de 7,10 verwacht ik.

Jazeker.
Maar voeg je nieuwe ammonium toe nadat de eerste dosis op is dan krijg je dus dit.
pH wordt zo wel erg laag.
En hij zakt nog steeds.
Dus veel ammonium met lage KH is niet echt een goed plan.
IMG_20200305_001133.jpg
 
Hoe werkt het eigenlijk dat de PH daalt bij ammonium toevoeging? Is toch een base?
 
Hoe werkt het eigenlijk dat de PH daalt bij ammonium toevoeging? Is toch een base?
Er komt H+ vrij bij de omzetting naar nitriet.
Dus wordt de oplossing zuur en gaat de pH omlaag. Zie scheikundige formule stukje terug.
 
Terug
Bovenaan