Wat is er nieuw

El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)

Vandaar ook dat ik al aangaf dat iedereen zelf de keuze moet maken hoe hij wil opstarten. Op vele gebieden zijn zaken binnen onze hobby veranderd maar dat wil niet zeggen dat de oude methoden niet werken. Zowel oude als nieuwe methoden kunnen beiden prima werken natuurlijk en een ieder kan dan zelf zn keuze maken.
Daarom ook dat ik dit topic volg en het met belangstelling lees en er ook nog wel dingen van opsteek. Respect Jan voor de tijd die je erin steekt om dit met iedereen te delen :thumbs:.
John, je mag inderdaad wel scheikunde hebben gestudeerd om het allemaal te begrijpen en te kunnen verklaren.
aan mij is dit niet besteed en houdt me bij het oude en vertrouwde. Meten is nog steeds weten, welke manier je ook gebruikt.
 
John, je mag inderdaad wel scheikunde hebben gestudeerd om het allemaal te begrijpen en te kunnen verklaren.
aan mij is dit niet besteed en houdt me bij het oude en vertrouwde. Meten is nog steeds weten, welke manier je ook gebruikt.

Ja daar sla je de spijker op de kop en het zal best een goede methode zijn maar zo zie ik het ook Albert. Vooral voor starters is het denk ik ook vaak iets te hoog gegrepen en vaak hebben die nog niet eens een testkoffertje in huis. Maar goed als het goed werkt is het een prima methode voor diegene die er wel goed mee om kunnen gaan en gelukkig is iedereen daar ook vrij in.
 
Ipv voer verkruimelen gewoon salmiak dropjes in het filter doen.
 
John, je mag inderdaad wel scheikunde hebben gestudeerd om het allemaal te begrijpen en te kunnen verklaren.
aan mij is dit niet besteed en houdt me bij het oude en vertrouwde. Meten is nog steeds weten, welke manier je ook gebruikt.

Heb ik ook niet en snap het ook.
Het is een kwestie van rustig doorlezen en vooral doen wat er in het schema staat.
Dat @rjoemman zn eigen draai eraan geeft hoeft natuurlijk niet.
Als je het schema volgt is het voor iedereen te begrijpen. Je kan het ook voor jezelf uitschrijven en ipv de scheikundige naam de uitgeschreven naam gebruiken, maakt het denk al een stuk begrijpelijker.
 
Heb ik ook niet en snap het ook.
Het is een kwestie van rustig doorlezen en vooral doen wat er in het schema staat.
Dat @rjoemman zn eigen draai eraan geeft hoeft natuurlijk niet.
Als je het schema volgt is het voor iedereen te begrijpen. Je kan het ook voor jezelf uitschrijven en ipv de scheikundige naam de uitgeschreven naam gebruiken, maakt het denk al een stuk begrijpelijker.

Is deels waar maar zoals ik al zei hebben veel starters niet een druppeltesten of ze weten nog niet wat no2 en no3 betekend en alvorens dat ze dit wel allemaal begrijpen draait de bak al geruime tijd. Natuurlijk kun je je eerst goed inlezen maar in de praktijk blijft dat er dan weer vaak bij. Maar goed de oude methode werkt gelukkig ook 😉
 
En anders vraag je advies aan Jan Salmiak aan @Nanoe of aan mij.
Ik reken graag voor je uit hoeveel salmiak je erin moet doen.
 
Is deels waar maar zoals ik al zei hebben veel starters niet een druppeltesten of ze weten nog niet wat no2 en no3 betekend en alvorens dat ze dit wel allemaal begrijpen draait de bak al geruime tijd. Natuurlijk kun je je eerst goed inlezen maar in de praktijk blijft dat er dan weer vaak bij. Maar goed de oude methode werkt gelukkig ook 😉
Er staan voorwaarden in het document van Jan.
Voldoe je daar niet aan dan werkt het niet

Dus druppeltest weegschaal en salmiak is echt nodig.
 
Is deels waar maar zoals ik al zei hebben veel starters niet een druppeltesten of ze weten nog niet wat no2 en no3 betekend en alvorens dat ze dit wel allemaal begrijpen draait de bak al geruime tijd. Natuurlijk kun je je eerst goed inlezen maar in de praktijk blijft dat er dan weer vaak bij. Maar goed de oude methode werkt gelukkig ook 😉

Duurt alleen een stuk langer.
En wat erg fijn is aan de salmiak methode is dat je er ook voor kan kiezen om je filter zwaarder te belasten.
En koffer aanschaffen is natuurlijk snel gebeurt.
En wbtdie scheikundige waarden, zoals ik al zei, als je dit uitschrijft wordt het al duidelijker.
Als ik er vanmiddag zin in heb zal ik dit eens gaan doen.
 
Ik denk dat wij niet bij machten zijn om de biofilm visueel zichtbaar te maken, maar ik denk dat je schrikt tussen het verschil van de Jan Salmiak en de voer methode.

En vanuit dat oogpunt kan ik niet begrijpen dat er vrolijk wordt gezegd dat de voer methode net zo goed kan.

De voer methode doet wat, maar niet meer een niet minder. En grotere school vis inzetten is niet wenselijk en opbouwen (met kleine visjes) "moet". Voorbeelden te over op het forum.

Met deze Jan Salmiak methode bouw je een biofilm, geschikt voor maximale vis bezetting vanaf dag 1 (visdag). Zowel voor een groep discusvissen als maanvissen onontbeerlijk en in vele andere gevallen meer dan wenselijk, mijns inziens.
 
En vanuit dat oogpunt kan ik niet begrijpen dat er vrolijk wordt gezegd dat de voer methode net zo goed kan.

Of het net zo goed is dat laat ik in het midden maar wilde alleen zeggen dat de oude methode ook voldoende gebleken is. Zo hebben hobbyisten tientallen jaren de bak opgestart dus het werkt maar wellicht is het met de methode van Jan beter. Wellicht is de methode van Jan beter maar ook de oude vertrouwde methode kan prima werken 😉. Natuurlijk kun je niet de bak gelijk maximaal gaan belasten bij de oude methode en dat is dan wel weer een nadeel aan die oude methode. Maar met het nodige geduld en beleid werkt het wel.
 
Ik volg dit van het begin.
Voor een sump lijkt dit perfect te werken.
Maar werkt dit ook voor een buiten filter net zo goed.
Je moet het dan in je aquarium mixen.En voor dat het allemaal door je filter is gegaan...duurt dat wel even.

Mvg ronald
 
Sorry, het komt op mij allemaal een beetje over alsof iedereen die nu start ineens met deze methode moet bezig gaan.
misschien is het niet zo bedoelt, maar het komt ietwat opdringerig over. Excuus nogmaals, het is geen aanval op iemand.
het is een persoonlijke mening. En dat mag nog steeds in Nederland.

zoals al eerder gezegd door meerdere, het opstarten kan op meerdere manieren. Zijn ook mensen die beginnen gewoon een bak gelijk met visbezetting etc. En dat gaat dan ook goed, mits de waterwaardes in de gaten worden gehouden.

sorry, dit gaat een beetje off-topic in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit van het begin.
Voor een sump lijkt dit perfect te werken.
Maar werkt dit ook voor een buiten filter net zo goed.
Je moet het dan in je aquarium mixen.En voor dat het allemaal door je filter is gegaan...duurt dat wel even.

Mvg ronald
Je doseert ppm. Dus aangepast op hoeveel water je hebt totaal tijdens het indraaien. Ammonium lost gewoon gelijkmatig op in het water. Het is niet zo dat de ene liter meer ammonium bevat dan de ander. Ammoniumchloride is sterk oplosbaar dus dat gaat hard. Enkele minuten zit het overal ook in stilstaand water.
Vertrouw je het niet dan laat je het poeder vrij naast je filter aanzuiger.
Bacteriën komen overal te zitten.

Bij mij in het bioloog weet ik zeker dat de hoge concentratie juist daar zit. Met potfilter weet je het niet. Maar werkt net zo goed verder.
 
Je doseert ppm. Dus aangepast op hoeveel water je hebt totaal tijdens het indraaien. Ammonium lost gewoon gelijkmatig op in het water. Het is niet zo dat de ene liter meer ammonium bevat dan de ander. Ammoniumchloride is sterk oplosbaar dus dat gaat hard. Enkele minuten zit het overal ook in stilstaand water.
Vertrouw je het niet dan laat je het poeder vrij naast je filter aanzuiger.
Bacteriën komen overal te zitten.

Bij mij in het bioloog weet ik zeker dat de hoge concentratie juist daar zit. Met potfilter weet je het niet. Maar werkt net zo goed verder.

Dit ga ik over een aantal weken uitproberen.
Zou in principe hetzelfde moeten werken.

Reden waarom @rjoemman en ik het alleen over ons bioloog doen is omdat het enorm veel water scheelt wat je niet hoeft te verwarmen en heel veel salmiak scheelt.
 
Ja daar sla je de spijker op de kop en het zal best een goede methode zijn maar zo zie ik het ook Albert. Vooral voor starters is het denk ik ook vaak iets te hoog gegrepen en vaak hebben die nog niet eens een testkoffertje in huis. Maar goed als het goed werkt is het een prima methode voor diegene die er wel goed mee om kunnen gaan en gelukkig is iedereen daar ook vrij in.
ff serieus,
dit zou scheikunde moeten zijn ?????
We hadden al de te verwachten "moeilijke"term ammoniumchloride veranderd in een snoepje...salmiak.
de rest is gewoon afwegen, erin kiepen, en druppeltjes tellen. Wat is daar scheikunde aan? Je kunt het ook moelijker zien dan dat het is.

En een starter die nog niet eens testkoffer in huis hebben zullen ook niet met voer gaan indraaien maar staan hier op het forum bij de topics "help ik heb algen, help mijn vissen gaan dood, help wat moet ik doen, help het water is groen, help help help help.
Vervolgens krijgen ze heel wat adviezen, te beginnen met...testkoffer kopen.
 
Nou ik heb vroeger altijd met voer ingedraaid en had destijds geen testen. Dat heb je dan als beginner niet en dan ben je vaak niet echt goed op de hoogte van hoe alles moet en begin je vol enthousiasme ergens aan. Ik zeg ook niet dat het pure scheikunde is maar vaak begint men aan een hobby zonder goed te hebben ingelezen en zonder dat men alles in huis heeft wat je eigenlijk wel behoort te hebben.
Daarom zeg ik nogmaals, deze nieuwe methode zal vast prima werken en daar wil ik ook niks op afdingen maar voor een starter die niet het verschil tussen nitriet en nitraat weet kan het net even te zijn. En ik heb na al die jaren hier wel gemerkt dat heel veel starters beginnen zonder een bepaalde basiskennis. Voor de wat meer ervaren mensen is het wellicht allemaal koek en ei, en dus wel duidelijk, maar dat geldt niet voor iedereen en dan is de oude methode denk ik ook niet zo verkeerd met het nodige geduld en gezond verstand erbij te gebruiken.
 
Ik denk dat wij niet bij machten zijn om de biofilm visueel zichtbaar te maken, maar ik denk dat je schrikt tussen het verschil van de Jan Salmiak en de voer methode.
toch is dit zichtbaar, maar niet op al filtermedium.


Kaldnes%20K1.jpg

54520a7fddb4b.jpg
 
maar voor een starter die niet het verschil tussen nitriet en nitraat weet kan het net even te zijn.

Als je niet weet wat nitriet en nitraat is, moet je niet eens aan een aquarium beginnen.
Ook 10 jaar geleden, toen ik nergens vanaf wist en maar wat deed (en dat doe ik nog steeds, ben volledig onwetend aan de salmiak methode begonnen en zie het resultaat) wist ik wat nitriet en nitraat was.
Lijkt me toch wel het minste wat je moet weten.
 
Als je niet weet wat nitriet en nitraat is, moet je niet eens aan een aquarium beginnen.
Ook 10 jaar geleden, toen ik nergens vanaf wist en maar wat deed (en dat doe ik nog steeds, ben volledig onwetend aan de salmiak methode begonnen en zie het resultaat) wist ik wat nitriet en nitraat was.
Lijkt me toch wel het minste wat je moet weten.

Ja daar heb je wel gelijk in maar je wil niet weten hoeveel mensen ergens aan beginnen zonder goed zich te hebben ingelezen. Maar goed dat inlezen moet je ook doen als je de ouderwetse methode gebruikt dus dat is het issue ook niet denk ik. Net zoals met verschillende bemestingsmethoden zijn er vaak meer mogelijkheden om iets goed te doen en bij het indraaien moet men ook zelf de keuze maar bepalen vindt ik. Ik ben de laatste die zal zeggen dat deze of de oude methode zaligmakend is 😉.
Met beide methoden zijn denk ik prima resultaten te behalen dus een ieder moet zijn eigen keuze maar maken.
 
Je boodschap is helder John.
Het welles nietes mag verder in het OTT
 
Jeetje Thea ik val van de bank van het lachen.
 
Geharste poesjes zijn toch best ..... euh.
 
Hey ik ben sneeuwwitje he en wacht in mijn glazen kist op de kus van mijn knappe prins of prinses.
 
Laatst bewerkt:
je weet nooit op internet wie achter een account zit he.
levens gevaarlijk hoor communiceren met wild vreemden.
 
Ik weet waar jij vanavond van gaat genieten.........
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: allemaal alweer actief geweest
      Terug
      Bovenaan