El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Epoxy nog even laten uitharden en dan water erin


IMG-20200305-WA0011.jpg



Mooi contrast
IMG_20200306_102039.jpg
 
Ik ben zo benieuwd naar het eind resultaat :love:
Vanaf het begin tot het nu met plezier mee gelezen en al veel geleerd.
 
Ziet er nu al goed uit, t kan alleen maar mooier worden.
 
Heel gaaf Raoul en je hebt vast bij de keuze van je bodem rekening gehouden met de kleur van de eetkamerstoelen :DD ;)
 
Zo weer lekker druk geweest.

100 kg filterzand in de bak gedaan, 4 zakken van 25 kg, voel me rug al weer (ja watje misschien maar heb jaren last van mijn rug).
Eerst een kilo of 10 in een emmertje en gespoeld, vuil wat er er af kwam was dusdanig minimaal dat ik de rest gewoon zo in de bak heb gekieperd.
De heuvels gaan van zelf wel verplaatsen, zeker als er grond bewoners komen, dus daar maak ik me even niet druk om.

Aquarijm gevuld met water, klein uurtje, achterwand zit nog op zijn plek gelukkig.
Ik zie geen zwart van verf loskomen dus epoxy zit blijkbaar overal waar het moet zitten.
Even stroomuitval test gedaan om te zien of er voldoende capaciteit in het bioloog over is, en jawel.

Stom hout ging natuurlijk meteen weer drijven.
Moet zich nu weer volzuigen met water.

Waar die oorwurm gebleven is, geen idee, zal wel verzopen zijn.

Komende dagen ga ik met Salmiak verder maar nu op het geheel van aquarium en bioloog.
Om het hout maak ik me geen zorgen, ammonium zal in deze fase echt niet meer worden opgezogen door het hout maar direct door het filter worden omgezet naar nitriet.

Nog wat luchtbelletjes maar die verdwijnen vanzelf.
Best tevreden over de diepte werking van de achterwand.


IMG_20200306_153010.jpg
 
Nu het aquarium mee draait in de stikstof cyclus is het doseren van Salmiak ineens een ander verhaal.
220 liter bioloog plus 1250 liter aquarium is afgerond een 1450 liter.
Willen we nu ammonium voor 2,0 mg/l doseren komt dat overeen met Salmiak van 8,60 gram.

Das een enorme berg en zo gaat het potje wel snel leeg.
Een van de redenen dat Judith en ik alleen op de bioloog hebben ingedraad.


Ik vraag me af wat voor effect dat op de pH heeft met zo'n plons water.
Daar we ppm doseren zou het effect hetzelfde moeten zijn als met alleen het bioloog op 220 liter.

IMG_20200306_161150.jpg






IMG_20200306_161445.jpg
 
Ik zie toevallig de temp in je bak en mag ik vragen of je ook een idee hebt wat het stroomverbruik van zo n bak is in totaal? gewoon even nieuwsgierig dus ;)
 
Ik zie toevallig de temp in je bak en mag ik vragen of je ook een idee hebt wat het stroomverbruik van zo n bak is in totaal? gewoon even nieuwsgierig dus ;)
Dat weet ik nu nog niet.
Er zitten 2 staven van 600 Watt in.

Ik haal mijn stroom via GreenChoice en krijg elke maand een overzicht van wat ik heb gebruikt aan gas en stroom.
Dat in een grafiek met het jaar ervoor en wat gemiddeld is voor eenzelfde woonsituatie bij een ander.

Dus ik hoop over een maand of twee drie in die grafieken een trend waar te nemen dat ik dus meer energie ben gaan gebruiken.

Voor de zekerheid heb ik al wel mijn maand incasso met 20 euro verhoogd, krijg liever geld terug einde jaar dan dat ik moet bijbetalen.
 
Trouwens, dat inkbird ding heb ik op +0.3 en -0.3 ingesteld.
Zoals je ziet is de gewenste temperatuur 28.5 maar dat schommelt dus tussen de 28.2 en 28.8.
 
Ik vraag me af wat voor effect dat op de pH heeft met zo'n plons water.
Daar we ppm doseren zou het effect hetzelfde moeten zijn als met alleen het bioloog op 220 liter.
je geeft het antwoord zelf al, al zal er iets verschil inzitten omdat er nu ook zand en hout in zit.
 
Dag 21, ik kon niet slapen en was vroeg beneden.
Aquarium verlichting was nog niet eens aan.

Ach, effe de tijd gebruiken om te meten.
Zeker nu het aquarium mee draait.

NITRIET, huh? Nah ja zal wel, boeien, vanmiddag nog eens meten.

Paar uur later bericht van Judith, ook nitriet.

Huh hoe dan?
Hmmm, iets gaat niet goed!
Op zo'n moment gaan meteen alle grijze cellen op volle toeren draaien, waar maken we een denkfout?!

Het is bekend dat Judith en ik beiden op het bioloog hebben ingedraaid en netjes Salmiak hebben toegediend op basis van ppm.
En sinds gisteren hebben we beiden het aquarium bij geschakeld en meten nu beiden nitriet en zelfs nog wat ammonium.
En dat terwijl we voor die tijd binnen een halve dag door het ammonium heen waren.

Oké, was kebeurt, ik probeer in Jip en Janneke taal te praten zodat iedereen ook zonder scheikundige achtergrond het zou moeten kunnen volgen.
Dus ik maak een voorbeeld met fictieve makkelijke getallen.

Oké we draaien in met een bioloog stel 100 liter.
Stel we doseren 100 eenheden Ammonium (in de vorm van Salmiak).
We hebben dus 1 eenheid ammonium op 1 liter water als verhouding.
Stel we hebben 100 bacteriën van elk soort (dus nitrosomas 100 en nitrobacter 100) .
Die 100 bacteriën zijn in staat om in een halve dag alle 100 eenheden Ammonium om te zetten naar nitriet en nitraat.

We hebben een perfect draaiend bioloog.
Maar nu schakelen we het aquarium bij.
Laten we zeggen dat aquarium is ook 100 liter.

Wat gebeurt er nu?
Nou plots hebben we dus 200 liter water.
En omdat we zeggen we willen ppm doseren moet de verhouding gelijk blijven dus gaan we extra Salmiak toevoegen.
We doseren dus geen 100 maar 200 eenheden ammonium in de vorm van Salmiak.
Immers 200 liter water en 200 eenheden ammonium geeft nog steeds 1 ppm als verhouding wat we graag nastreven.

Maarrrr.....

We hebben nog steeds maar 100 bacteriën, dus die 100 bacteriën moeten niet 100 eenheden ammonium in een halve dag verwerken maar krijgen er ineens 200. Nou ze hebben wel honger maar niet zoveel dat ze die 200 aan kunnen.

Gevolg is dat ze niet een halve dag maar twee maal een halve dag (is 1 dag) nodig hebben om alles te verwerken.
Ja maar die hele dag is nog niet voorbij, gevolg je gaat ammonium meten en omdat er veel te veel aanvoer van Salmiaksnoepjes is ga je dus zien dat er nitriet gaat opstapelen, we hebben namelijk maar 100 bacterien om nitraat uit nitriet te maken.

Nu staat in bovenstaand voorbeeld dat het aquarium net zo groot is als het bioloog, bij Judith en mijzelf is dat natuurlijk ongeveer 4 a 5 keer.
Dwz we hebben 4 a 5 keer zoveel voeding aan de bacterie cultuur gegeven en dat trekt de combi bioloog aqua even niet.


Is indraaien bioloog dan onzin?
Nee zeker niet, we maken wel degelijk een biofilm.

Hoe moeten we dit aanpakken dan?
Nou simpel, de dagen voordat je het aquarium gaat bij schakelen moet je het bioloog dus al gaan overbelasten.
Met andere woorden ga al twee tot vijf maal zoveel beginnen te doseren in je bioloog.
Dit moet natuurlijk wel langzaam opgebouwd worden.


Het mooie van dit verhaal is dat er op dit moment dus twee gelijkwaardige aquarium-bioloog combinaties aan het starten zijn, die van Judith en die van mij, dus we kunnen heel mooi de theorie op elkaar toetsen.

Op dit moment zijn wij beiden uniek op dit forum met de Salmiak methode en dan ook nog eens eerst indraaien van een bioloog.

Ik hoop dat een ieder van ons tweeën leert.
 
Laatst bewerkt:
Eer smakelijk

IMG_20200307_154418.jpg

Feestje voor de eerste bewoners
 
Ik rijd er morgen even langs.
Hij heeft wildvang zitten.
Eens kijken.
 
Wat gebeurt er nu?
Nou plots hebben we dus 200 liter water.
En omdat we zeggen we willen ppm doseren moet de verhouding gelijk blijven dus gaan we extra Salmiak toevoegen.
We doseren dus geen 100 maar 200 eenheden ammonium in de vorm van Salmiak.
Immers 200 liter water en 200 eenheden ammonium geeft nog steeds 1 ppm als verhouding wat we graag nastreven.

Maarrrr.....
voor diegene die meeelezen en niks van scheikunde afweten..... Dit is gewoon verder willen begrijpen met wat ze doen omdat ze zich hierin verdiepen.

PPM is part pro million.

Correct, weliswaar wordt je poeder meer maar je PPM blijft gelijk aan je bioloog.
Waarom je nu wel NH4 en nitriet meet komt doordat je doorstroomsnelheid anders is.
De bacterieeen krijgen nog steeds maar 1.5 ppm, wat ze gewend zijn maar nu veel langer en langzamer dan voorheen
In je bioloog circuleert het water veel sneller.
Daar zit ook de oplossing bij problemen die mensen vaak hebben...te lage doorstroomsnelheid van het filter / bioloog.
 

Terug
Bovenaan