El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Ja die wil altijd helpen.

Hij had zijn neus in het natte tegellijm gedrukt, dus lijm in zijn neus.
Eén niespartij hier.

Ja je had ook erbij moeten zeggen dat ie dat op de achterwand moest smeren natuurlijk:DD:DD
 
Vandaag acrobaat gespeeld.
Hele ochtend in het aquarium gelegen in allerlei standjes ;)
Ondertussen helemaal high van de Azijn wat van de aquarium kit af komt.
Achterwand zit erin, hopen dat ie niet los komt wanneer ik met water ga vullen.

Daar waar nodig extra tegellijm ingesmeerd.
Ben redelijk tevreden nu over het resultaat.
Natuurlijk moest mijn schatje meehelpen, staart helemaal onder de tegellijm en mooi niet dat ik die eraf mag halen.

IMG_20200229_121433.jpg

IMG_20200229_122410.jpg

IMG_20200229_094039.jpg
 
vindt de achterwand een beetje te harde lijnen hebben. Linker stuk voor de overloop ziet er beter/realistischer uit.
 
Dag 14, schrikkeldag

Nitriet en Nitraat nog steeds sky high, wordt toch eens tijd dat nitriet gaat dalen?
Waterwissel 100% gedaan en wat salmiak toegevoegd.

Ik begin toch serieus te twijfelen aan de nitriet meting.
Ik heb daarom een JBL duppelset koffertje besteld, eens zien wat dat aangeeft.
 
Beetje aan het klussen geweest.
Is het wat?

Ik krijg van een aantal kanten te horen dat ik het zo moet laten.
Dus niet moet inkleuren want dat zou te druk gaan worden.

Ik denk dat groen en hout ook wel lekker afsteekt hierop.


IMG_20200301_160309__01.jpg
 
Het is inderdaad zo wel rustig om te zien. Weet niet wat de kleur doet als er water in de bak komt.
denk dat die diepere delen dan al wel voor contrast gaan zorgen.
 
Ik denk inderdaad dat dit best rustig is, en verder zal je mogelijk door de tijd ook nog wel wat aanwas krijgen van alg, kalk en dergelijke, dus dat gaat het er vanzelf minder "steriel" uitzien.
 
Beetje aan het klussen geweest.
Is het wat?

Ik krijg van een aantal kanten te horen dat ik het zo moet laten.
Dus niet moet inkleuren want dat zou te druk gaan worden.

Ik denk dat groen en hout ook wel lekker afsteekt hierop.


Bekijk bijlage 292514

Ik zou wel wat kleur aanbrengen, is erg saai zo :ROFLMAO:
 
Hmm..mooi werk weer hoor Raoul! :petjeaf:

Ik vind het zo wel lekker rustig kijken en na verloop van tijd en met wat beplanting zal het er waarschijnlijk ook vanzelf wat natuurlijker uit gaan zien. Ik denk dat het met het inkleuren wat meer op je af komt. En dus minder diepte effect te houden.
 
IMG_20200301_172329__01.jpg
 
Erg fraai Raoul en vooral die Orchidee in zo n kleurrijke pot zal het goed doen ;)
 
inkleuren kan heel mooi zijn als je goed weet wat je doet... Het kan ook enorm kitscherig en neppig worden.
 
Ziet er gewoon erg goed uit.
 
Zou hen zo laten denk ik. Wel heel apart om de filtering onder de bak zo te zien :D
 
Even samen vatten voor het filter:

Op dat 14 had ik 100% waterwissel gedaan en 1,3 gram salmiak voor 2.0 mg/l ammonium toegevoegd.
Op dag 15 heb ik niets gedaan met het filter, een rustdag.


DAG 16

Goed wat gebeurt er nu?
Ik zie geen nitriet meer en nitraat zo'n beetje kleiner dan 10mg/l
Raar.....
Heb ik...hmm... heb ik het filterbalans verkloot met 100% waterwissel op dag 14?
Of.... hebben we nu een filter wat het doet?

Nou nee, niet verkloot want ik gooi net wederom 1,3 gram Salmiak in het filter en ik zie direct de waarde van de pH meter in elkaar zakken.
Dwz er wordt meteen weer H+ gemaakt en het water wordt dus zuurder volgens de reaktie vergelijking die ik eerder gaf.
Nu snap ik ook waarom Jan zegt KH minimaal 5, want dan hebben we in ieder geval een pH buffer.
Bij KH 1 zou je meteen een zuurval krijgen.

Dus we hadden al die tijd dat ammonium in nitriet werd omgezet.
Maar nu hebben we volgens mij ook dat nitriet in nitraat wordt omgezet.

Maar....
Ik begin steeds meer te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Colombo ( en dus ook de Westdijk) testkoffer voor NO2 en NO3.
Volgens mij al die dagen dat ik nitriet heb gemeten heb ik ook mega hoge nitraat gemeten.
Het lijkt er nu op maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk dat de NO3 test beïnvloed wordt door een hoge concentratie nitriet.
M.a.w. meet je een concentratie nitriet dan hoef je geen nitraat te gaan meten want die uitslag is dan toch waardeloos.

Morgen nog maar eens meten.
Ik verwacht morgen weer een 0 meting op nitriet maar een verhoging op de nitraat.

Indien mijn vermoeden klopt ga ik de concentratie salmiak opvoeren zodat er meer en meer nitrobacter wordt gekweekt.

Weet je het nog?
Nitrosomas doet ammonium omzetten naar nitriet
Nitrobacter doet nitriet omzetten naar nitraat.

IMG_20200302_153940__01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is het een optie om nog even een NO2 & NO3 setje van een ander merk te halen ter vergelijking?
 
Yes die is onderweg.
Zou vandaag worden geleverd naar ja dat stom bedrijf beslist op eigen houtje om morgen te leveren. Is niet de eerste keer dat ze dat flikken.

JBL heb ik besteld.
Valt me op dat de NO2 test uit twee flesjes bestast. Vroeger had ik Sera en was het ook twee flesjes dacht ik.
Die Colombo is maar 1 flesje.
 
Ik ben natuurlijk nieuwsgierig bij welk bedrijf je het NO3 en NO2 setje dan besteld hebt. :juggle:
 
PostNL is hier de schuldige
 

Terug
Bovenaan