El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


rjoemman
Bijzonder interessant om te lezen hoe forumleden,( zoals jij) hun techniek vooraf perfect afstelellen en filtermaterialen installeren om zo het beste resultaat te verkrijgen.Als ik de avatar ( zo heet dat toch) zie dan ga ik er vanuit dat deze bak bevolkt wordt met Discusvissen.
De techniek die jij gaat gebruiken die heb ik niet,maar daarom is het echt wel te waarderen dat jij dit vooraf zo gaat benaderen en installeren.Maar buiten de techniek om mis ik een beetje het "waterverhaal"dit gaat uiteraard voorbij aan de huidige techniek die je installeerd maar is toch ook belangrijk.

De techniek rondom een "huidig"aquarium daar kan ik mij nog wel eens positief over verbazen,in de zin van wat er allemaal mogelijk is.Maar persoonlijk vind ik het belangrijkste van alle inspanningen en techniek het vissenbestand,dit komt uiteindelijk op de laatste plaats,en welke vissen gaan we waar en in hoeveelheid halen/aankopen.Heb je je daar al in verdiept,ik heb jou topic diverse keren teruggelezen,en misschien ligt het aan mij,maar ik haal het er niet echt uit.

Met alle techniek heb je een goede basis,maar de juiste vissen bepalen uiteindelijk wel het juiste aquariumgevoel.
 
@treb, misschien heb je mijn voorstel topic gemist? https://aquaforum.nl/threads/raoul.165785/
Daarin beschrijf ik dat ik weer discus ga houden, in het verleden heb ik wildvang discus gehad.

Destijds heb ik een hoop fouten gemaakt en daar enorm van geleerd en dit keer wil ik het goed doen.
In principe ga ik voor nakweek discus maar wel in de wildvang kleur zoals te zien is op (zo heet dat inderdaad) mijn avatar.
Mijn avatar is een foto van de vis die ik destijds had.


Vissenbestand:
Een stuk of 10 discus nakweek in wildvang kleur of misschien toch weer wildvang, dat bepaal ik later wel.
Een paartje Geophagus Redhead Tapajos, had ik destijds ook en gaat perfect met de discus, indien aqua groot genoeg blijkt neem ik misschien meer.
Een L18/L81 Golden Nugget
Ramirezi XL mannetje en vrouwtje
L001/L022, dit is echt een prachtige pleco, had ik destijds ook en heeft een geweldig karakter.
Een hoop endlers, de volwassen heeft niets te vrezen voor de discus, eventueel levendbarenden zijn levend voer.
Corydoras sterbay, stuk of 15/20
Een paartje apistogramma, moet nog even kijken welke.
L114
 
Waar ik de vissen ga halen is niet echt belangrijk voor mij.
Destijds heb ik mijn wildvang helemaal in Belgie in Hasselt gehaald omdat die gewoon de mooiste vissen in mijn budget had.
 
Geweldig, om een dergelijke reactie te lezen,dit vindt ik echt te waarderen en perfect dat je zo reageerd.Hustinx is een snoepparadijs.
 
@treb, misschien heb je mijn voorstel topic gemist? https://aquaforum.nl/threads/raoul.165785/
Daarin beschrijf ik dat ik weer discus ga houden, in het verleden heb ik wildvang discus gehad.

Destijds heb ik een hoop fouten gemaakt en daar enorm van geleerd en dit keer wil ik het goed doen.
In principe ga ik voor nakweek discus maar wel in de wildvang kleur zoals te zien is op (zo heet dat inderdaad) mijn avatar.
Mijn avatar is een foto van de vis die ik destijds had.


Vissenbestand:
Een stuk of 10 discus nakweek in wildvang kleur of misschien toch weer wildvang, dat bepaal ik later wel.
Een paartje Geophagus Redhead Tapajos, had ik destijds ook en gaat perfect met de discus, indien aqua groot genoeg blijkt neem ik misschien meer.
Een L18/L81 Golden Nugget
Ramirezi XL mannetje en vrouwtje
L001/L022, dit is echt een prachtige pleco, had ik destijds ook en heeft een geweldig karakter.
Een hoop endlers, de volwassen heeft niets te vrezen voor de discus, eventueel levendbarenden zijn levend voer.
Corydoras sterbay, stuk of 15/20
Een paartje apistogramma, moet nog even kijken welke.
L114
Als je ramirezi neemt, zou je ook kunnen overwegen om ze in een groep met minstens drie mannen te houden. Dan vertonen ze heel ander gedrag. Wat veel mensen niet weten, is dat ramirezi's in de natuur ook in groepen leven.

Nog een opmerking over nakweek ramirezi's: tegenwoordig zijn veel ramirezi's vaak niet erg gezond, en leven veelal niet langer dan een half jaar. Ramirezi's zijn niet erg geschikt om in een gezelsschapsbak te houden, door het extreem schone water dat ze wensen, erg lage waterwaardes en door hun eetgedrag. Als ik het me goed herinner moet je discussen houden op 30 graden? Dit is ook niet bepaalt ideaal voor ramirezi's. Ik zou kijken voor een andere dwergcichlide, die wel deze hoge temperatuur aankan.

Mooie discussen had je trouwens!
 
Als je ramirezi neemt, zou je ook kunnen overwegen om ze in een groep met minstens drie mannen te houden. Dan vertonen ze heel ander gedrag. Wat veel mensen niet weten, is dat ramirezi's in de natuur ook in groepen leven.

Nog een opmerking over nakweek ramirezi's: tegenwoordig zijn veel ramirezi's vaak niet erg gezond, en leven veelal niet langer dan een half jaar. Ramirezi's zijn niet erg geschikt om in een gezelsschapsbak te houden, door het extreem schone water dat ze wensen, erg lage waterwaardes en door hun eetgedrag. Als ik het me goed herinner moet je discussen houden op 30 graden? Dit is ook niet bepaalt ideaal voor ramirezi's. Ik zou kijken voor een andere dwergcichlide, die wel deze hoge temperatuur aankan.

Mooie discussen had je trouwens!

Ik zou dwergcichliden überhaupt skippen. Die worden helemaal weggedrukt door de Cory's, discussen en Geo's.

Richt je op de discussen en bouw daar een mooi bestand omheen.

Goed bezig met je techniek overigens. Qua voorbereiding kan het niet veel beter!
 
Vandaag zijn de DayTime Matrix profielen binnen gekomen bij de firma Heems in Heemstede, speciaal voor mij uit Duitsland laten halen, wat een top service !!
Ik heb ze meteen na het werk opgepikt, wat een lengte zeg, heb ik meteen een idee hoe groot het aquarium gaat worden.

IMG_20191218_161837.jpg

Eenmaal binnen bij Heems zag ik ook een mooi stukkie hout liggen.
Ook maar meteen meegenomen.

IMG_20191218_161431.jpg
 
Vandaag zijn de DayTime Matrix profielen binnen gekomen bij de firma Heems in Heemstede, speciaal voor mij uit Duitsland laten halen, wat een top service !!
Ik heb ze meteen na het werk opgepikt, wat een lengte zeg, heb ik meteen een idee hoe groot het aquarium gaat worden.

Bekijk bijlage 285502

Eenmaal binnen bij Heems zag ik ook een mooi stukkie hout liggen.
Ook maar meteen meegenomen.

Bekijk bijlage 285503
Zeker een mooi stukje hout
 
Het is Talawa.
Ben benieuwd hoe het gaat staan in de bak, langste lengte is 80 cm.
Het idee is dat de zaagrand boven water komt.
 
Wat een prachtig systeem is dat DayTime in combi met de TC420.
Ik heb de vier LED's die ik nu heb aangesloten en op verschillende vermogens laten branden, met 70% en hoger wordt ik al blind.
Op de foto heb ik ze op 5% gezet anders kon ik de losse LED's niet zien en werd het een witte vlek.

2 maal de 4000K
1 maal de 6000K
1 maal de SunLike

DSC_0153.jpg


Deze foto heb ik met de spiegel reflex moeten maken, de telefoon kon er niets mee.
 
Dat gaat per rail.
Maar op 1 rail kan je wel de rode blauwe en witte apart aansturen.
Voor twee rails zou je eigenlijk een tc420 met 6 channels moeten hebben. Of 2 maal de tc420.
 
Ik volg jouw project met zo ontzettend veel plezier. Echt geweldige keuzes en werk tot nu toe! :r
 
Ik heb een tijdje nagedacht en besloten dat ik toch vanaf het begin met CO2 aan de gang ga.
De LED lampen zijn dusdanig fel dat ik verwacht dat de planten gaan schreeuwen om CO2.

Zojuist een 2 KG fles en drukmeter met magneetventiel besteld.
De CO2 reactor wordt een zelfbouw met transparant PVC naar het voorbeeld van Wouter.
Er komt een Dennerle pH controller op. Later koop ik nog een 2e fles.


Op de totaal kosten van het aquarium maakt deze 'kleine' :) investering ook niet meer uit.
 
Op mijn vorige discus aquarium had ik twee flinke potfilters en een volledige CO2 installatie.
Voor dit aquarium wilde ik in eerste instantie niet met CO2 gaan werken omdat ik ditkeer voor een bioloog heb gekozen.
Bij een bioloog is het CO2 verlies normaal wat groter.
Maar nu ik zie hoe de anderen het doen heb ik er toch maar voor gekozen, vooral omdat de LED's nogal fel gaan zijn en de planten graag dat extra CO2 zien.

Ik heb wel tien maal het fotoalbum van Wouter doorgespit :) . Naar zijn voorbeeld ga ik nu ook reactoren in elkaar klussen.
Ik heb ook de bekende pillen voor de planten in bestelling.

De transparant PVC en afsluiters zijn vandaag binnen gekomen..
De buizen zijn 11cm doorsnede (buitenmaat) en 50cm lang.
Totale hoogte zoals op de foto met de mof en afsluiting is 62 cm, daar komt dan nog wat PVC bochtwerk op en dat past dan precies onder het frame van 77cm.
Ik ben blij dat ik toch een hoger frame heb gekozen, standaard was 68 cm en dan zou het wel wat krap worden.

Ik heb de 4 bar druk PVC gekozen dat zou volgens mij voldoende moeten zijn, kon ook in 10 bar maar dan was de prijs dubbel.
Hiervan worden Cerges reactoren gemaakt, ik moet de doorvoeren nog bestellen.

De ene reactor wordt gebruikt om CO2 in op te lossen de uitvoer hiervan gaat rechtstreeks naar het aquarium.

De tweede reaktor zal zeer waarschijnlijk gevuld gaan worden met Siporax en BioHome als denitrificatie filter.
Ik zal het water hier extreem langzaam doorheen laten lopen met de afvoer weer terug het bioloog in.


Ondertussen begint het allemaal en flink bouwpakket te worden.
De hele slaapkamer staat al vol met alle spulletjes die ik al heb gekocht.


IMG_20191220_095521.jpg
 
Wat prachtig is dat toch tegenwoordig, bestellen vanuit je luie stoel en de pakketdienst die rijd af en aan.
De 2 KG drukfles is ook binnen gekomen met 2 meter CO2 slang en de drukmeters/naaldventiel/magneetventiel
IMG_20191220_143051.jpg

IMG_20191220_143039.jpg
.
 
Rjoemman

Het verlies met een bioloog en Co2 valt enorm mee hoor,ik merk weinig verlies,gaat over misschien enkele euro's per fles.
 
Dat heb ik begrepen, vandaar dat ik nu toch de CO2 ga toepassen.
 
Vandaag in Woudenberg bij VKC geweest en een paar mooie stukken mangrove gescoort.
De terrastegels zijn 80x80.
Het grote stuk hout is 90cm hoog wanneer ik die rechtop zet.
Zet ik hem schuin zoals op de foto dan is ie net iets hoger dan 70 en zou die tegen de voorruit aankomen.
Als het aquarium er is kijk ik nog wel hoe ik hem erin zet maar ben nu al blij met dit mooie stuk.

IMG_20191221_131126.jpg

IMG_20191221_130845.jpg
 
Vandaag in Woudenberg bij VKC geweest en een paar mooie stukken mangrove gescoort.
De terrastegels zijn 80x80.
Het grote stuk hout is 90cm hoog wanneer ik die rechtop zet.
Zet ik hem schuin zoals op de foto dan is ie net iets hoger dan 70 en zou die tegen de voorruit aankomen.
Als het aquarium er is kijk ik nog wel hoe ik hem erin zet maar ben nu al blij met dit mooie stuk.

Bekijk bijlage 285680
Bekijk bijlage 285681

Mooi man!

Toevallig was ik vandaag ook nog bij VKC :deal:
 
O, was jij dat die vis kwam brengen met een koelbox?
Ik was er met mijn dochter.
 
Mooi stukken hout hoor en wat je verlichting en co2 betreft goed gezien en vergeet de plantenvoeding niet:thumbs::D
Enne dit:cool:is geen overbodige luxe bij daytime led voor je zelf dan
 
uhu, planten voeding heb ik bij onze tuin kabouter besteld.
oke maar wat voor planten ga je gebruiken alleen wortelvoeding vragers of ook bladvoeding vragers als het laatste het geval is ga je het met de voeding wouter niet redden denk ik
 
klopt, dat Ei is voor mij nieuw en moet ik nog bestuderen.

Er komen een aantal grote Echinodorus soorten in, die hebben dat wouter voer nodig.

Dan komt er in ieder geval de zuid amerikaanse waterlelie in (hydrocleys nymphoides), die staat bij Steven zo prachtig.
Ik denk dat deze ook uit de wortels het voer haalt, toch?

Braziliaanse waterklimop - hydrocrotyle leucocephala , die haalt de voedig uit het water zover ik weet.
Myriophyllum Brasiliensis - parelvederkruid, die haalt het ook uit het water denk ik.


misschien wat laagblijvers als sagittaria, maar niet te veel, ik wil de bodem wat vrij houden voor de vissen
 

Terug
Bovenaan