El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Mijn Schego 600W is weldegelijk geaard, net als de InkBird.
Ook de voeding voor mijn verlichting.

Water en stroom is altijd randaarde, tja zelf weten wat jullie doen hoor.
 
Dat doe je goed rjoemman en misschien is mijn bak niet goed beschermd vanwege het onbreken van randaarde,misschien in een ander topic dat iemand hier op reageerd hoe de stroomvoorziening ( aquarium en vocht) geschakeld moet zijn,misschien iets voor tuinkabouter.

Heb in het verleden nog wel eens gelezen dat een aardlekschakelaar op een aquarium een niet zo heel goed idee was omdat deze zomaar de stroomvoorziening blokkeerd of gaat blokkeren vanwege de altijd aanwezige in zekere mate van lekstroom.
 
Rjoemman
Ik zal een nieuw topic plaatsen over stroom en een aquaria,mede om jou topic niet te voorzien van allerlei randzaken,en anders verwijderd de moderator opeens een discussie.
 
Vandaag weer aan het shoppen geweest, ik lijk wel een vrouw.
O.a. Wildkamp in Soest bezocht om wat pvc uit te zoeken en dat viel nog niet mee om de juiste spullen bij elkaar te vinden.

Ik heb 100 kg filterzand van 0.4-0.8 gescoord, pff voel me rug nog.

IMG_20200102_192411.jpg


Wordt een leuk klusje om dat allemaal te gaan spoelen, niet dus.



IMG_20200102_192438.jpg


Druk pvc buizen van 32 en 40 mm, lengte 4 meter, dus moest iets geknipt worden anders paste het niet in de auto.

Een hele emmer met diverse koppelingen en kranen.
Ik zal vast nog wel iets te kort komen of van inzicht veranderen waardoor ik wat anders nodig heb.
Maar dit is een begin.

IMG_20200102_192517.jpg


En niet bij Wildkamp maar hier vlak bij (dank buurman) wat silicone wat ik voor de achterwand nodig ga hebben.
IMG_20200102_192536.jpg
 
Het idee is om 3 maal een uitvoer in het aquarium te maken, twee parallel aan de achterwand en 1 tegen de rechter zijruit zodat er een stroming ontstaat.
De hoofdbuis hier is 32mm wat via de t-stuk verloopt naar een slangaansluiting van 18/16 geloof ik.
Het idee is om daar een paar cm transparant slang aan te zetten zodat je via de voorruit geen pvc in het aquarium ziet maar alleen de transparant slang.

De hoofdbuis loopt dus boven de achterwand net boven het water level.

Als ik hierin een denkfout maak hoor ik het graag.

IMG_20200102_213721.jpg
 
Ik ben blij met het kraantjewater hier in Almere-Buiten.

Prachtige geleidingswaarden, gemeten bij 12,6 C krijg ik 194 us/cm tegen 97 ppm.
Eerder had ik al een KH/GH van rond de 4.5 gemeten.
 
Leukste tijd al die inkopen en voorbereidingen. Zal vast erg mooi worden. :thumbs:

Zou alleen de CO2 en discus skippen en sluiers erin doen :sorry::D
 
Met gezelschapbak bedoel ik dat er niet alleen hout maar ook een paar planten in zit.
Ik ben nog niet tegen de juiste discus aangelopen, wanneer ik ze zie zal de prijs meespelen in het aantal discus.
Wanneer ze tussen laten we zeggen 80 en 100 per stuk zijn dan zullen er 10 vissen komen.
Een voorbeeld bak is die van Steven dan weet je wat ik met hout en planten bedoel.
Neem eens de tijd en reis af naar limburg, duscuspassie.nl
Ik weet zeker dat je dan niet met lege handen naar huis gaat.
En ff laten weten wanneer dan rij ik er ook naar toe, koffie en kletsen.
 
Die Red Spotted op de 2e foto zijn echt prachtig.
Daar zou ik zeker voor gaan ja.
 
Is een schooltje, 10 stuks en zitten al een jaar daar, Gaan nu pas in de verkoop. Is bij een zaak in duitsland waar ik geregeld kom.
 
Ik ben blij met het kraantjewater hier in Almere-Buiten.

Prachtige geleidingswaarden, gemeten bij 12,6 C krijg ik 194 us/cm tegen 97 ppm.
Eerder had ik al een KH/GH van rond de 4.5 gemeten.


Kijk ik naar deze waterwaarden dan is de kans ruim 95% dat ik voor Wildvang ga.
Alleen de discus zelf gaat niet eerder dan half mei in het aquarium zwemmen.
Ik ben nl eind april begin mei in het buitenland en wil dan even niet dat de oppas verantwoordelijk is voor nieuwe discus.

Indien je rond die tijd de vis nog ziet zitten geef dan een seintje, ga ik er langs.
 
Een kleine kritische noot mag dat de vissen zien er prachtig uit maar ik denk dat ze al behoorlijk op leeftijd zijn waardoor het moeilijk te bepalen is hoe oud ze zijn en hoelang je er nog van zou kunnen genieten.
Verder vind ik van wildvang dat die na aanschaf niet echt meer groeien,ze blijven vaak in de zelfde grootte als dan aangekocht.

Ooit wildvang heckels gekocht van rond de 10 cm.Maar deze groeiden maar minimaal ondanks de goede verzorging en waterverversing die ik gaf.Ik zou eerder voor piowarski gaan,misschien dat als je eens op zijn site kijkt en daar een indruk van krijgt,misschien mag of kan je bij hem langsgaan,maar het is een lange autorit.Maar goed in Limburg zit een goede vertegenwoordiger, maar ik ben er zelf nooit langsgeweest.

Ook voor wildvang discus is Hustinx in Hasselt aan te bevelen,daar ben ik Jaren geleden langsgeweest maar deze importeur van voornamelijk mooie wildvang is wel een beetje prijzig.Sorry voor de kritische noot,die moet je maar aannemen voor positief,je bent rustig aan goed op weg en ik ben mede positief over je geduld,en de tijd die je er voor neemt net als Jan. :thumbs:
 
Dat vraag ik mij ook af CVS ik gebruik diverse verlengsnoeren met randaarde onder de bak maar de stekker die alles voorziet zit gewoon in een simpel stopcontakt zonder aarde?.Misschien niet goed maar ach een verwarming is in de meeste gevallen ook niet geaard,wat er gebeurt als deze breekt en met de stroomvoorziening gebeurt? misschien dat er een zekering uitklapt.

Een verlengsnoer met randaarde is zinloos als de stekker die alles voorziet, zoals jij dit omschrijft, in een stopcontact zonder randaarde zit.
 
Kijk ik naar deze waterwaarden dan is de kans ruim 95% dat ik voor Wildvang ga.
Alleen de discus zelf gaat niet eerder dan half mei in het aquarium zwemmen.
Ik ben nl eind april begin mei in het buitenland en wil dan even niet dat de oppas verantwoordelijk is voor nieuwe discus.

Indien je rond die tijd de vis nog ziet zitten geef dan een seintje, ga ik er langs.
deze zaak importeert geregeld zelf deze vissen, heeft ook een grote collectie L nummers. de eigenaar is in duitsland een autoriteit op het gebeid van aquaristiek….meer dan 40 jaar hiermee bezig.
de zaak waar ik heb gekocht is http://www.discuspassie.nl/?paginaI...te=3570&subAanbod=1&categorieID=10&voorraad=1
Mijn favoriete kweker is weisflog, en dan zeker de Heckel Ica vind ik super.
 
Zag in een ander bericht dat je het over een durso had.Zelf vind ik dit niet een prettig systeem.
Moeilijk af te stellen.En bij een verstopping heb je een groot probleem.
Je kan beter met twee afvoerpijpen werken.
De ene wat hoger dan de hoofd afvoer pijp.
Op beide pijpen onderaan een afsluiter.
Zodat je ze stil kan afstellen
Dit systeem wordt veel toegepast in zeeaqauriums.

Mvg ronald
 
Er zit een nood afvoer in de overloop.
2x 40mm afvoer en 1x 32mm opvoer
 
Slangetje voor het efficient onderhouden van het aquarium.
Binnenmaat 1 inch (~25,6mm) buitenmaat ~29mm.
Non toxic, vrij van Arium, lood en cadmium, door deze slang gaat er iig niks dood.
Kan 18bar aan wat ruim voldoende is voor mijn toepassing.

Nu nog de juiste koppelingen voor op de kraan aan de ene kant en voor op het pvc aan de andere kant.
Idee is dat ik een pvc automatisch hevel ding ga maken zodat ik niet moeilijk hoef te doen met aanzuigen of met een y-splitsing aan de kraan kant.
Ik heb er een youtube filmpje van gezien en ga dat proberen, bouwverslag komt nog wel een keer.

Waarom zo'n grote slang?
Nou binnen diameter van 25mm heeft een oppervlakte van (pi*r2) = 490.
Gewone tuinslang heeft een binnen diameter 12mm en dus een opp van 113.
Aquarium is dus 4.3x zo snel leeg.

IMG_20200107_213223.jpg
 
Slangetje voor het efficient onderhouden van het aquarium.
Binnenmaat 1 inch (~25,6mm) buitenmaat ~29mm.
Non toxic, vrij van Arium, lood en cadmium, door deze slang gaat er iig niks dood.
Kan 18bar aan wat ruim voldoende is voor mijn toepassing.

Nu nog de juiste koppelingen voor op de kraan aan de ene kant en voor op het pvc aan de andere kant.
Idee is dat ik een pvc automatisch hevel ding ga maken zodat ik niet moeilijk hoef te doen met aanzuigen of met een y-splitsing aan de kraan kant.
Ik heb er een youtube filmpje van gezien en ga dat proberen, bouwverslag komt nog wel een keer.

Waarom zo'n grote slang?
Nou binnen diameter van 25mm heeft een oppervlakte van (pi*r2) = 490.
Gewone tuinslang heeft een binnen diameter 12mm en dus een opp van 113.
Aquarium is dus 4.3x zo snel leeg.

Bekijk bijlage 286860
Nice. Kan jij die vid delen hier? Ben wel benieuwd.

Voor de rest heftige plannen man ben benieuwd. Spannend
 
Het komt neer op dit principe van hevelen.
Alleen moet ik zelf even uitrekenen hoe dik de pvc moet zijn omdat ik natuurlijk een slang van 25mm gebruik.
Ik denk dat ik 40mm pvc moet gebruiken.
Bij de uitvoer komt dan kraan en de slang richting het riool.
Iemand heeft me Geka koppelingen ingefluisterd voor makkelijk aan en af koppelen.


 
Ik vind het een prutssysteem, omdat het helemaal onder water moet om het te laten starten, dat wil je toch niet in je bak.....

Ik gebruik een PVC U stuk met slangkoppelingen, waarmee ik eerst leeg trek, en daarna ook weer vul. En omdat er toch 10 meter slang aan zit, is even aanzuigen geen probleem, NOOIT last van water in de mond of zo hahaha

Door er verschillende pijp lengtes in te schuiven, kan ik de diverse bakken tot op het gewenste niveau leeg trekken, onder het genot van een kop koffie :koffie:

edit: mijn handen blijven dan gewoon droog
 
Als het goed is maar 1 keer vullen met water toch?
Dat doe je gewoon in een emmer.

Daarna rechtop in een kastje opruimen met nog het water in die 2 pvc poten en in de hevelslang.
Moet er wel een kraan op natuurlijk anders loopt ie leeg.
Of is het dan nog steeds prut?

Anders wordt het gewoon een stukje PVC zoals Richard gebruikt.
 
Ik heb de video gekeken en dat lijkt mij gewoon een overflow toch? Geen idee of je dat 'primed' weg kan zetten en later weer gebruiken. Het idee is leuk al kan ik mij voorstellen dat het in de praktijk toch tegen zal vallen.

Wellicht een idee om een waterleiding en rioolpijp naar het bioloog te trekken? Dan kan je vanuit je bioloog gewoon een overloop naar riool maken en kun je constant een klein beetje water in je bioloog laten druppen. Ben je van die wekelijkse waterwissel ook af.
 
Ik heb eraan gedacht om riool naar het aqua te trekken maar daar zie ik toch vanaf.
In de toilet heb ik een staande wc voor een hangende vervangen en ook het fontein omgebouwd. Daarvoor moest ik een diamant cilinder boor huren met waterkoeling. Dat gaf een enorme plas water wat ik in de woonkamer niet wil.

Ik zal dus met slang moeten werken.
Op zich geen probleem. Keuken is niet ver van het aqua. Dan maar net als Steven en Richard lurken aan het slangetje.

Nog even de juiste koppeling halen om het op de keukenkraan te koppelen.
 
Of is het dan nog steeds prut?

Er zijn diverse "open" waterpunten, dus of dit nog praktisch klein is als je hier allemaal voorzieningen op maakt, ik heb mijn persoonlijke twijfels........

Ik had deze eerst zo statisch gemaakt.

IMG_20180329_121011.jpg


Laten heb ik de buis in het aquarium afgezaagd, en hier met een mof en diverse pijplengtes (mbv beetje tape in elkaar drukken) zodat ik de standaard wekelijkse waterwissel kan doen, volledig leeg trekken, de Eheim 50%, de Eheim 80% de Eheim 100%. Alleen maar wat verschillende stukjes pvc buis die ik in de mof schuif, en hoppa geschikt.

Tijdens vullen zet ik er een knie op, zodat mijn bodem netjes blijft liggen.
 
Hoeveel mm is dat pvc en waar heb je die korf vandaan?
 

Terug
Bovenaan