El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Mooie voortgang weer geboekt hier. Ik heb bewondering voor je zorgvuldige voorbereidingen. Ik vraag me alleen wel af of je niet te veel licht boven je bak hebt straks. Discus horen toch niet onder een enorme bak licht? De planten die je noemt draaien bij veel aquarianen prima zonder co2 met wat minder licht.
 
Mooie voortgang weer geboekt hier. Ik heb bewondering voor je zorgvuldige voorbereidingen. Ik vraag me alleen wel af of je niet te veel licht boven je bak hebt straks. Discus horen toch niet onder een enorme bak licht? De planten die je noemt draaien bij veel aquarianen prima zonder co2 met wat minder licht.
ik heb ook gekozen om zonder co2 te werken, de planten daarop afgestemd, op weinig licht en geen co2 , keuze zat , de valisneria gigantica groeit al de bak uit , ik geef zelfs geen vloebare bemesting omdat dit veel te duur word op 1500 liter. ook de lelies zijn al 25cm groot op een maand , de groei is trager maar is er zeker. ik heb voldoende licht 1m diep met men jmb powerleds en zet deze zelfs op maar 70% en dit in bruin geturf water. kheb wel een dikke voedingsbodem gemaakt met ,,,vijvergrond , leem , rode klei en nog wat extra voedingssuplementen , ik wou zeker geen vloeibaar mestgedoe, ik had in mijn jonge jaren ook geen co2 dat was toen bij de meeste zo. ik vind co2 op mijn regenbogenbak nu na 2 jaar ook geen meerwaarde en denk om er ook daar mee te stoppen. en dat ga ik zeker doen zodra ik ze een nieuwe grotere bak ga bouwen. uiteindelijk zijn die moeilijk planten die co2 willen toch al vervangen door iets wat makkelijker groeit . gewoon minder licht en tragere groei , die c02 bak is een keer mooi , dan moet je weer snoeien en is em weer minder mooi, , je hebt meer gesnoei en gedoe met die planten dan wat anders, het gaat allemaal veel te snel . alles groeit dicht en de vis kan niet meer zwemmen. maar ieder maakt zijn eigen keuze natuurlijk, c02 heeft ook voordelen , maar kvind het vooral voor op een klein hard verlicht bakje met kleine visjes die in het licht , , ondiepe,,,leven
 
Iemand een idee wat dit is?
Zat bij het biohome materiaal.

Zou het een bacterie start cultuur zijn?

Wat adviseren jullie, gebruiken of niet?


IMG_20191224_171325.jpg
 
Ja dat zijn de biohome opstartbacterien. Die zou je tussen dat biohome moeten strooien en die lossen binnen een aantal weken op. Gewoon gebruiken!
 
Opstarten kan ik je adviseren doe dat met ammoniumchloride, bacteriestarter van aqaumunster en all in one van dr Tim Hovanec...succes is dan verzekerd.

Hoeveel ammoniumchloride zou ik nodig hebben denk je?

Bioloog 150x50x40
 
Ik het topic over 'schone ammoniak kopen' had ik deze post van jan al een keer geplaatst maar wellicht voor jou ook interessant.


Daar stelt jan het volgende:
1.3 gram NH4Cl geeft op 180 liter 2.5 mg/L oftewel ppm AMMONIUM.
Wij starten met 1.2 PPM = 0.7 gram


In dat voorbeeld wordt het aquarium de eerste twee weken steeds gedoseerd met 1.2 PPM ammonium en de laatste twee weken met 2.5 PPM.

In jouw geval heb je dus zeg in totaal 1400L water dus dan zou je in de eerste twee weken op 5,44 gram (1.2PPM) per dosering uit komen en in laatste twee weken op 10,11 gram (2.5 PPM) per dosering uitkomen. Zeg dat je zo'n 3 keer per week (waarschijnlijk minder) moet doseren dan heb je minimaal 93,3 gram nodig. Denk dat je in totaal dus goed uitkomt met 100 gram NH4Cl.
 
hmm, waarom mag er geen kienhout in het aquarium als we dat salmiak toevoegen?
wanneer ik het filter ga indraaien staat het aquarium er natuurlijk vol mee.
 
Wat voor formaat discusvissen wil je halen?

Worden dit kleintjes (max 8 cm) vergeet je planten dan maar dat is niet te doen. Je moet zo veel water verversen dat gaan je planten niet overleven.

Zou sowieso half volwassen vissen aanraden aan je.

Daarnaast discus vissen vinden fel licht helemaal niet fijn. Dit geeft enkel stress en daar na een hogere kans op ziekte.

Ik zie heel veel techniek waar bij ik de meerwaarde betwijfel. In theorie klinkt het allemaal prachtig hoor maar uit eindelijk gaat het voor 90% er om dat je basis goed is.

Flinke bioloog en voldoende vers water voorkomt heel veel problemen.
 
Ik heb eerder discus gehouden, 4 jaar lang, wildvang zie mijn avatar van 1 van mijn wildvang discus.
Het is dus niet nieuw voor me en ik vind van mezelf dat ik voldoende ervaring heb om het nog eens te doen.

Ook toen had ik licht boven de bak met planten in het aquarium en een CO2 installatie.

Enige echte grote verschil tussen toen en nu is dat dit aquarium een paar maten (3x) groter is en dat ik ipv 2 grote potfilters nu voor een bioloog heb gekozen.
Het licht wat eventueel te veel is kan gedimd worden ook komen er drijvers en voldoende hout schuil mogelijkheden voor de vis waar ze zich terug kunnen trekken.

Eigenlijk verschilt de techniek die ik nu gekocht heb niet veel van toen, ja het is wat moderner en ja het is misschien wat duurder en van betere kwaliteit dan toen.
Maar de basis is hetzelfde, er is licht, er is een filter er is CO2 en er is verwarming, dus dat is allemaal niet anders.

Enige wat ik nu wel heb en toen niet is een uvc lamp en stuur computers voor de opvoerpomp en voor de verlichting en voor de verwarming.



Geeft deze techniek een garantie op succes?
Nee natuurlijk niet, elke discus is weer een andere, de ene sterk de ander gevoelig.
We gaan het zien, eindig ik straks met 10 dode discus, tja, ik weet voor mezelf dat ik er dan alles aan gedaan heb om ze een zo goed mogelijke omgeving te geven.


Discus destijds was aangeschaft tussen 12 en 14 cm, dat ga ik nu weer doen.
Kleintjes ga ik niet aan beginnen, althans niet in dit grote aquarium, natuurlijk snap ik dat dat een andere tak van sport is, daarvoor heb ik nu niet de tijd om die kleintjes tig keer per dag te voeren.
Misschien ooit als alles goed draait dat ik een kweekbak erbij zet, maar nu denk ik daar nog even helemaal niet aan.

Voor mij wordt dit een groot gezelschap bak met plantjes en mooie vis.
Niet alleen de vis moet mooi zijn, ook zijn omgeving, dus de planten het kienhout, de achterwand, ik moet ervan kunnen genieten.

En op het moment heb ik de financiele middelen, dus laat me toch svp.
Misschien ben ik morgen wel dood, tot die tijd heb ik dan kunnen genieten van dit nieuwe avontuur.
 
Iedereen moet doen wat hij zelf wil hoor :) Sowieso is een bioloog al veel beter dan potfilters wat in mijn ogen eigenlijk geen optie is met discusvissen.

Hoe groot wil je de groep discussen nemen in deze bak?

Zou je persoonlijk aan raden om eerst eens een tijd zonder CO2 te starten en alles goed loopt en het is nodig om het dan eventueel te doen.

Een gezelschap bak en discusvis is niet bepaald een goed werkende combinatie. Discusvissen zijn toch speciaal vissen en geen Zwaarddragers of Guppies zeg maar.
 
Met gezelschapbak bedoel ik dat er niet alleen hout maar ook een paar planten in zit.
Ik ben nog niet tegen de juiste discus aangelopen, wanneer ik ze zie zal de prijs meespelen in het aantal discus.
Wanneer ze tussen laten we zeggen 80 en 100 per stuk zijn dan zullen er 10 vissen komen.
Een voorbeeld bak is die van Steven dan weet je wat ik met hout en planten bedoel.
 
Een paar planten is geen probleem. Had ik ook in mijn discusbak

Maar dan is CO2 niet nodig. Zeker bij Echinodorus en Anubias soorten niet.

Bij zo'n mega bak zou ik echt voor een veel grotere groep gaan. Snap dat het financieel wel wat kost maar dan is wat langer sparen wat beter.
 
CVS

Zelf zou ik wie dan ook adviseren om altijd meer discusvissen te kopen dan die je wil overhouden,er gaan er bij de een en ander altijd enkele hemelen,en waarom?.
Maar de plannen van jroemman die lijken mij wel goed doordacht.

Rjoemman
Goed dat je voor een bioloog heb gekozen,geeft in totaal ook meer waterinhoud,en ja het belangrijkste zijn de vissen die in de bak komen zoek een goed adres.
 
Voor de plantjes is het een en ander binnen gekomen.
Als eerste voeding van de tuin kabouter.

Het is een all-round planten bemesting in een gelatine capsule
Compleet met nitraat, fosfaat, kalium en spoor elementen .
IMG_20191229_142436.jpg

Het bestaat uit:
Stikstof totaal (N) 15%
Nitraatstikstof (N-NO3) 6,6%
Ammoniumstikstof (N-NH4) 8,4%
Fosforzuuranhydride (P2O5) 9%
In water oplosbaar (P205) 6,7%
Kaliumoxide (K2O) 11%
In water oplosbaar (K20) 11,0%
Magnesiumoxide (MgO) 2,0%
Oplosbaar in water 1,3%
IJzer (Fe) 0,45%
EDTA gechelateerd 0,09%
Mangaan (Mn) 0,06%
Borium (B) 0,02%
Oplosbaar in water 0,02%
Koper (Cu) 0,050%
Oplosbaar in water 0,031%
Molybdeen (Mo) 0,020%
Oplosbaar in water 0,014%
Zink (Zn) 0,015%


Omdat ik korte armpjes heb en het glas met lichtkap 80cm hoog is ga ik onmogelijk die pillen zonder snorkel kunnen planten.
Daarom heb ik wat gereedschap gehaald, ik kan hiermee plantjes of pillen in de grond zetten maar ook knipwerk doen.
Ze zijn 60cm lang.
IMG_20191229_125839.jpg


Om de CO2 set compleet te maken heb ik nog een bellenteller erbij gehaald en de pH controller.
Ik weet dat niet iedereen het er mee eens is maar ik ga op CO2 draaien, dat besluit is nu al genomen.
Dus svp geen discussie meer daarover.

IMG_20191228_212135.jpg

IMG_20191229_125908.jpg


De plantjes zullen tevreden zijn.

Ik heb al eerder geschreven dat ik een inkbird heb voor de temperatuur.
Voor de zekerheid nog wat extra meetpunten bij gehaald.

IMG_20191229_130143.jpg
 
Geen discussies over Co2, maar ik vind de afgebeelde fles wel een beetje klein t.o.v. De waterinhoud van het aquarium.Leuk die 2 thermometertje's maar ik zou de inkbird toch meer vertrouwen.
 
Ok rjoemman,dat was op de foto niet echt goed te zien dat het een 2 literfles was.
 
Ok rjoemman,dat was op de foto niet echt goed te zien dat het een 2 literfles was.
Waar dacht jij aan? 500 gram?
Misschien dat ik de 2e fles niet koop maar als borg bij een bierbrouwer hier in de buurt haal.
Ik zag eentje van 6 kg waar je alleen statiegeld op betaald en elke keer kan omruilen tegen het co2 bedrag.
Ik weet niet of dat voordeliger is op den duur.
 
Nu zegt me dit niks?
Als eerste voeding van de tuin kabouter.

Voor mij is een tuin kabouter en kabouter die in de tuin staat.
Maar dat al je niet bedoelen.

mvg ronald
Lid Tuinkabouter verkoopt deze voeding voor in de bodem ;)k.

Je hebt weer lekker de knip getrokken Raoul maar het is mooi spul.
 
Je hebt weer lekker de knip getrokken Raoul maar het is mooi spul.

Tja, ik leef maar 1 keer.


Ik ben ook lekker aan het klussen geweest.
Toen mijn woning 23 jaar geleden werd gemaakt was de norm nog niet om randaarde stopcontacten in de woonkamer te monteren.
Het aquarium heeft voor een aantal zaken wel randaarde nodig, dus probleem.

Gelukkig liep er door het plafond in de centraaldoos wel een randaarde die ik mooi kon doortrekken naar de stopcontacten.
Dat het ik dan ook gedaan, uurtje bezig geweest.
Nu kan het aquarium met een verlengdoos netjes van randaarde worden voorzien.

Vooraf

IMG_20191227_130523.jpg


achteraf

IMG_20191229_164949.jpg


Verlengdoos
IMG_20191229_170726.jpg
 
Waarom heeft je aquarium randaarde nodig?

Succes in ieder geval met het geheel!

Zou sommige tips in ieder geval wel serieus nemen en ook zeker kijken of je in contact kan komen met ervaren discus houders.

De meeste winkeliers vertellen je (helaas) vooral wat je wilt horen.

Discusclub Holland doet weinig meer volgens mij anders was dat wel een goede bron.
 
Rjoemman sorry maar de foto leek verdacht veel op de dennerle fles van 0,5 Kg.Deze heb ik al wat Jaren liggen maar gebruik deze al lang niet meer,zo zie je maar foto's geven niet altijd dat weer wat we laten zien.
 
Nogmaals, ik heb Discus gehouden voor een periode van 4 jaar, dus hoezo moet ik iemand zoeken met ervaring.
Elders schreef ik ook al dat ik in het bestuur van Discus Club Holland heb gezeten.


En ik luister niet naar wat ze in de winkel zeggen, ik heb elke stap die ik heb genomen goed doordacht en daar waar nodig heb ik op dit forum voor advies gevraagd.

Je doet werkelijk alsof ik net van de kleuterschool kom, wordt er een beetje moe van nu.
Ik ben niet de enige op dit forum met CO2 en ook niet in combi met een discus.

Dat jij het anders doet prima, dat kan ook werken.
Ik doe het nu zo, net als destijds.


Een aantal apparaten die ik heb zijn voorzien van een randaarde stekker.
Echt een vreemde opmerking over randaarde, vraag me af wie hier nu meer ervaring heeft, maar goed.
 
Dat vraag ik mij ook af CVS ik gebruik diverse verlengsnoeren met randaarde onder de bak maar de stekker die alles voorziet zit gewoon in een simpel stopcontakt zonder aarde?.Misschien niet goed maar ach een verwarming is in de meeste gevallen ook niet geaard,wat er gebeurt als deze breekt en met de stroomvoorziening gebeurt? misschien dat er een zekering uitklapt.
 

Terug
Bovenaan