El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Die HN is vanaf het begin aan het verslijmen geweest, vanaf dag 1 dat ik ze bij Steven ophaalde en toen stond er geen Osmose op.
HN wat ik later kocht zelfde verhaal.
Enige wat het goed deed was de tijgerlotus van Judith en een paar zwaardplanten.
Alleen toen ik de CO2 had uitgezet was het meteen over met die zwaardplanten, direct aangetast en dat komt gewoon niet meer goed.
Blad weg knippen helpt niet, blijft een lelijke kroon over wat ook zo weer onder de baardalg zit.

Ik geef CO2 in combi met PO4 de schuld voor het Baardalg probleem. PO4 is gewoon altijd te hoog en spoel ik er gewoon niet uit zelfs met mijn ververs beleid.
 
Ik heb de HN ook en zit rond de 2,5mg fosfaat en heb een lichtgroene checker met een tikje geel en de HN doet het prima al duurde het wel een aantal weken voordat deze goed aansloeg.
 
Ow, ik bedoel met het schuld geven van de fosfaat voor het Baardalg en niet voor de HN.
 
Ow, ik bedoel met het schuld geven van de fosfaat voor het Baardalg en niet voor de HN.
Ok, maar ja dan zouden gebruikers van de EI ook veel baardalg meten hebben. Ik heb jaren in 2 bakken echt de EI gevolgd en zat dan vaak op minimaal 3,0 fosfaat en 30mg co2 maar dat is niet de oorzaak van baardalgen. Veel belasting wel ben ik achter na de diverse topics hier te hebben gelezen en info van een expert binnen onze hobby.
Nadat ik de Purigen heb verwijderd hier heb ik ook een heel klein beetje last van de baardalg en dat wijdt ik ook aan de gestegen organische belasting. Morgen komt er dus weer purigen in de filter.
 
Zou een te laag kh en niveau van andere mineralen kunnen zorgen voor die ontzettende verslijming? Weet wel dat algen liever groeien in zacht water dan in harder water. Maar dat geldt meer voor groenalg, zweefalg en wieren... goed dat jullie er zo druk mee zijn, geeft veel hoop voor de toekomst! En ben ook heel benieuwd waar je de energie vandaan haalt nanoe nu je ook met kids thuis zit haha want ik ben moe moe moe en wordt gek gek gekšŸ¤£

Jij bent ook nog eens zwanger.
En mijn werk gaat gewoon door.
Ook al moet ik zeggen dat ik na een werkweek van bijna 50 uur ook weinig energie meer had afgelopen week, alleen nog om dit plan te bedenken. Deze week gelukkig redelijk normaal met 33 uur. Alleen een werkdag van 13,5 uur met 1 korte pauze breekt je dan weer he :p:LOL: altijd weer zo'n hond die dan tegen sluit bedenkt dat die pups eruit moeten en dat niet zelf kunnen.

Maar alles beter dan 7 dagen per week met 2 van die draken thuis zitten šŸ˜‚
 
Ja maar EI gebruikers hebben nitraat, dat is bij mij steeds nul, ook na toevoegen van 10 ppm is het binnen no time weer nul alleen dat fosfaat blijft richting de 5 ppm gaan
 
Ok, maar ja dan zouden gebruikers van de EI ook veel baardalg meten hebben. Ik heb jaren in 2 bakken echt de EI gevolgd en zat dan vaak op minimaal 3,0 fosfaat en 30mg co2 maar dat is niet de oorzaak van baardalgen. Veel belasting wel ben ik achter na de diverse topics hier te hebben gelezen en info van een expert binnen onze hobby.
Nadat ik de Purigen heb verwijderd hier heb ik ook een heel klein beetje last van de baardalg en dat wijdt ik ook aan de gestegen organische belasting. Morgen komt er dus weer purigen in de filter.

Maar onze belasting is ook erg hoog en hier geen algen.
Dus die theorie gaat niet helemaal op.
 
je Nitraat is 0? Hoeveel ververs je momenteel? Je zou verwachten met jouw bezetting discus dat je wel wat nitraat zou moeten meten.
 
Ik denk ook dat het te maken heeft met de filtering en of alles rap wordt weggewerkt. Volgens mij hebben jullie wel een ruime filtering en met een potfilter is dat vaak wat minder alhoewel dat ook niet alles zegt natuurlijk. Onderstaand is een stukje tekst van de site van Corne waar dit ook wordt gezegd en uitgelegd:

Het is vaak juist slecht onderhoud wat veel DOC aan het water afgeeft en waardoor de NH3 waarde gaan oplopen. Dit resulteerd altijd in algvorming. En als er dan veel voedingsstoffen in het water aanwezig zijn maakt alg daar dankbaar gebruik van.
 
Vandaag alles even terug gelezen Roel, man je hebt al veel overwonnen en nu weer een uitdaging lees ik. Een hoge PO4 kan idd komen van een te hoge organische belasting naar mijn idee. Had je daar ook al last van voordat de Geo's erin kwamen? Kon ik niet zo 1, 2, 3 terug halen. Vanwege hun constante gewoel in de bodem, kan dat mogelijk je oplopende PO4 waardes verklaren.

Je vissen zien er verder zeer fraai uit, je totaal plaatje komt ook wel weer šŸ’ŖšŸ‘.

Gr. Ed
 
Het oudere koppel Geo's zwemt nu in een aquarium van 1600 liter met wat andere grote cichliden en puppie roggen.



1.jpg


2.jpg

De bovenste twee komen dus bij mij vandaan. Daaronder een ander type Geo.
En een puppie rog.

$_85.jpg
 
Ik geef CO2 in combi met PO4 de schuld voor het Baardalg probleem. PO4 is gewoon altijd te hoog en spoel ik er gewoon niet uit zelfs met mijn ververs beleid.
PO4 kun je zo uit het water krijgen, heb hier nog een kleine fosfaatfilter liggen...rowaphos erin en in no time ben je jouw fosfaat kwijt. Rowaphos wordt hier in mijn regio gebruikt om drinkwater mee te zuiveren van fosfaat.
 
Vanaf het moment dat mijn filter is ingedraaid is mijn nitraat altijd zo goed als nul geweest.
Vandaar dat ik ook zelf nitraat (KNO3) toevoeg maar ook dat nitraat verdwijnt rap.
Als ik al nitraat meet dan is het een half uur na het zelf doseren en ook in de waarde wat ik dan zelf heb toegevoegd.
Dus uit het voer, uitwerpselen, mineralisatie, nergens blijft meetbaar nitraat over in mijn aquarium.

Fosfaat is er vanaf dag 1 dat ik de discus heb, dus nog voordat de geo's er waren.
Komt gewoon mee met heft voer in de hoeveelheden die ik geef heeft dat wel impact op het aquarium.
 
Jammer dat ik geen groot aquarium heb, zette ik me op je geowachtlijst :giggle:
Succes met de ukjes!
 
Leuk spul en wil je die dan houden of doe je die ook van de hand tzt?
Waarschijnlijk blijft er niks van over, uitval is al groot.
Ik geef ze mikro aaltjes maar heb geen idee of dat gegeten wordt.
Blijft er wat over dan gaat het op MP.

Ik oefen nu gewoon een beetje voor het geval de discus kleintjes geeft.
 
Artemianauplien kweken is vrij eenvoudig en erg voedzaam dus wellicht is dat ook nog een idee voor de toekomst.
 
Artemianauplien kweken is vrij eenvoudig en erg voedzaam dus wellicht is dat ook nog een idee voor de toekomst.
Dat staat op de planning.
Kunst is alleen om goede eitjes te vinden, vaak is de helft ook al kapot.

Ook azijn aaltjes schijnt goed te zijn dus ook daarin ga ik me tzt eens verdiepen.

Maar nu eerst focus op het grote aquarium.
 


je Nitraat is 0? Hoeveel ververs je momenteel? Je zou verwachten met jouw bezetting discus dat je wel wat nitraat zou moeten meten.
In onze bak (vergelijkbare opstelling) is het ook niet hoog te houden hoor.

Heb er vanavond om 6 uur 400 ml stock oplossing ingegooid kno3. 2 uur later was het op. Nog een keer 400 ml erin gegooid drie kwartier later en we zitten op 3 ppm.. (jbl druppels).
 



In onze bak (vergelijkbare opstelling) is het ook niet hoog te houden hoor.

Heb er vanavond om 6 uur 400 ml stock oplossing ingegooid kno3. 2 uur later was het op. Nog een keer 400 ml erin gegooid drie kwartier later en we zitten op 3 ppm.. (jbl druppels).
Oftewel, denitrificatie, lijkt de meest logische verklaring, toch......
 
Hoe kan dat dan? Zoveel planten hebben jullie toch niet? Of ververs je elk uur je hele bak? Erg interessant hoor, leer graag over hoe anderen hun bakkies regelen
 
Onze bakken bevatten best veel planten. (nouja die van raoul nu niet meer...)

Er zijn op dit moment twee mogelijke verklaringen.

1. Om een of andere reden gebruiken onze planten meer nitraat dan fosfaat waardoor er fosfaat over blijft. Wat bij raoul wordt opgegeten door algen.

2. Er zitten aƫroobe bacterieen in het filter die de nitraat opeten voor de planten erbij kunnen met een overschot aan fosfaat als gevolg.

Vreemde is alleen, bij ons groeien de planten prima en we hebben maar een heel klein beetje baardalg op een stukje hout Direct onder de lamp.
In de bak van raoul hebben planten het nooit echt lekker willen doen en hij heeft een groter overschot fosfaat als wij terwijl hij beter water heeft en meer ververst.

De problemen bij raoul wat betreft alg zijn pas echt begonnen toen hij vissen in en uit zijn bak heeft gehaald. De hoeveelheid co2 heeft aangepast en over is gestapt op osmose water bij mengen.

Ergens zal er een dermate dis balans zijn ontstaan dat de algen de overhand hebben kunnen krijgen
 
Voor een ieder die te piepen heeft over de te zware belasting in mijn bak, er is weer lucht!

Deze drie beauties hebben vandaag het tijdelijke gegeven voor het eeuwige.
De Snowball en de Golden Nugget waren mij het meest dierbaar in het vissen bestand gevolgd door Jip en Janneke en pas daarna de tosti's!

Ik baal enorm van dit onverwachte verlies.
Pure stress door verhuizing naar boven ter voorbereiding van de grote verbouwing werd ze fataal.

IMG-20201223-WA0013.jpg
 
Op de foto van achter naar voren:

LDA33/L142 Snowball Pleco (Baryancistrus sp.)
L018/L177 Golden Nugget pleco (Baryancistrus xanthellus)
L333 Zebra (Hypancistrus sp.)

Alle drie in mijn bezit sinds maart.
De zebra werd 8 cm.
De andere twee werden 10 cm.

Kabouters vergeleken met Jip die al richting de 25 cm gaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel echt ballen inderdaad.
Kan me goed voorstellen dat je aan deze dieren gehecht was, het zijn prachtige dieren.
 

Terug
Bovenaan