El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Voor een ieder die te piepen heeft over de te zware belasting in mijn bak, er is weer lucht!

Deze drie beauties hebben vandaag het tijdelijke gegeven voor het eeuwige.
De Snowball en de Golden Nugget waren mij het meest dierbaar in het vissen bestand gevolgd door Jip en Janneke en pas daarna de tosti's!

Ik baal enorm van dit onverwachte verlies.
Pure stress door verhuizing naar boven ter voorbereiding van de grote verbouwing werd ze fataal.

Bekijk bijlage 314977
Dieren verliezen Is nooit een pretje. Wat een pech ook voor jou!
 
Zeer balen Roel, deze vissen zijn veels te jong heengegaan. Ik hoop spoedig weer van een mooie bak te kunnen genieten van jou.

Sterkte 💪.

Gr. Ed
 
:(:( Das echt super balen zeg!

denk btw dat het “piepen” niet piepen is maar goedbedoeld advies. Wat je er vervolgens mee doet, dat mag je helemaal zelf weten :)
 
In osmose water zit helemaal geen nitraat. In kraanwater zit er nog wel een beetje nitraat. Hangt van de waterbron af hoeveel dit precies is.
Misschien zorgt het osmose wel voor een nog grotere onbalans dan die er al was?

Drijfplanten aanwezig? Deze nemen in verhouding extra nitraat op.

Hoe is het bodemonderhoud..? Is het niet zo dat fosfaat bezinkt in de bodem? :)

En zoals eerder geopperd zullen er in het bioloog waarschijnlijk anaerobe bacteriën smullen van het nitraat 🤔
 
Voor een ieder die te piepen heeft over de te zware belasting in mijn bak, er is weer lucht!

Deze drie beauties hebben vandaag het tijdelijke gegeven voor het eeuwige.
De Snowball en de Golden Nugget waren mij het meest dierbaar in het vissen bestand gevolgd door Jip en Janneke en pas daarna de tosti's!

Ik baal enorm van dit onverwachte verlies.
Pure stress door verhuizing naar boven ter voorbereiding van de grote verbouwing werd ze fataal.

Bekijk bijlage 314977
Wat super sneu :( Dat is niet leuk. Sterkte Raoul.
 
In osmose water zit helemaal geen nitraat
Ik gebruik ook osmose en zonder DI filter heb je dan nog wel dat er zo n 5% van de stoffen achter kan blijven. Afhankelijk van welke je hebt en hoe de staat is. Zelf meet ik dan zo n 20-25 uS nog. Maar welke stoffen je dan nog erin hebt zitten weet ik niet maar volgens mij kan daar dan ook best nog een erg lage hoeveelheid nitraat inzitten als ik het goed heb.
 
Op verzoek van @Rebtor heb ik het filter getest op het snoepen van Nitraat, dwz vind er wel of niet denitrificatie plaats.
Ik heb dit getest met een nulmeting en vervolgens 20 ppm nitraat in de vorm KNO3 toegevoegd, dwz 22,83 gram op 1400 liter.
Na het toevoegen van het KNO3 gisteren om 10am heb ik keurig 20 ppm nitraat gemeten, vanmorgen was er nog steeds ~20 ppm nitraat aanwezig.
Dat terwijl de automatische waterverversing gewoon aan staat.
Dus het filter snoept hier geen nitraat weg.
Toen de planten er in zaten kon ik KNO3 toevoegen hoeveel ik wilde en kon dat alleen meten na de dosering maar de volgende morgen was het echt steeds weer nul.
Ik kan niet anders concluderen dat de planten het nitraat hebben opgenomen.
En echte snelgroeiers, nee die had ik er niet meer in zitten, voornamelijk zwaardplanten en wat valisneria en lotus.

In mijn kraanwater zit geen meetbaar NO3.
Mijn osmose levert 6 uS.
Maar ik zie even niet wat osmose met NO3 zou moeten doen en waarom er in het kraanwater NO3 zou moeten zitten voor een succesvol aquarium.

NO3 komt via de stikstofkringloop normaal gesproken in het water.
Indien de belasting vis/voer/uitwerpselen/rotting etc te hoog is ga je NO3 kunnen meten, bij mij was dat vanaf dag 1 onmeetbaar en moest ik KNO3 toevoegen om het een beetje normaal te houden, dat staat verder los van het extra toevoegen van osmose.

Enige wat Osmose in het verhaal kan doen is dat er te weinig mineralen over blijven voor de planten.
Met het toevoegen van KNO3, vloeibare plantenvoedig en voeding tussen de wortels zou ik verwachten dat de planten niets te kort komen.
Er zijn op dit forum genoeg garnalen bakken met uS en KH vele malen lager dan die van mij omdat daar pure osmose wordt gebruikt, en deze bakken zijn stuk voor stuk prachtig.
Dus ik geloof gewoon niet dat Osmose zelf de bron van alle shit is.
Ja, er mist ergens een voedingsstof voor de planten, maar welke precies dat is mij niet duidelijk.
 
Jammer dat je mijn opmerking over zware belasting ervaart als piepen, was in de context van meedenken en niet negatief kritiek.
Het licht en CO2 terugschroeven zal mede wel oorzaak hebben aan, maar beslist niet als enigste.
Ik denk eerder aan een samenloop van een hele boel opeenvolgende factoren, zo ook het in en uit van de discussen maar ook daarna toevoegen van de Geo.
Bouw nu weer rustig op, start weer op en laat de discussen ff in die mooie stelling.
Als je dan een weekje of drie verder bent ga je weer met de discussen richting aquarium.

Nadat ik Mg verhoogd heb gingen de planten niet meer slap erbij hangen, en het kalium monitoren en op peil houden ( 15 ppm ) heeft mede geholpen ( zal ook niet de engiste reden zijn) dat ik mijn baardalg binnen 2 weken kwijt was en de planten een boost hebben.
 
Denitrificatie met standaard filtermedia en dan zeker grote hoeveelheden dat de biofillm geen anearobe zone kan maken is niet mogelijk.

1-s2.0-S1359511316301489-fx1_lrg.jpg
 
Zo zit ik er ook in en geloof dat ook niet zo goed.
Maar in het begin van dit album werd gesteld dat BioHome dusdanig dik is dat er wel zuurstofarme situaties ontstaan en na een 6mnd dit effect zou moeten leveren.
Over BioHome is op dit forum al eerder geschreven door mensen die het er weer uit haalden omdat het nitraat verwijderde.
En er zit best wat BioHome in het bioloog.
Maar mijn test van gisteren heeft doen bewijzen dat het gewoon waardeloos spul is en in verhouding tot de rest relatief veel te duur voor wat het wel doet.
 
Maar mijn test van gisteren heeft doen bewijzen dat het gewoon waardeloos spul is en in verhouding tot de rest relatief veel te duur voor wat het wel doet.

Biohome.....ik heb het ergens al eens gepost...is spul dat ze 20 jaar geleden ook al op de markt brachten...en toen al bleek dat de toebedachte denitrificatie erg overtrokken tot onzin was.
Net zoals voor Syporax ....ook hier weer worden twee dingen door elkaar gehaald....je hebt veel oppervlakte nodig en je hebt een zuurstofloze zone nodig.
Die zuurstofloze zone IN filtermedium bestaat niet als er water langs stroomt, als er geen water langs stroomt komt er ook geen voeding.
Allemaal verkoopverhaaltjes van mensen met klepel klok gehalte en heb ergens gelezen of vergelijken verkeerde dingen met elkaar...en de onwetende hobbyist verdedigd zijn uitgave...grote uitgave.
Wishfull thinking.....
Je kunt alleen denitrificatie krijgen zoals ik boven heb aangegeven, IN een voldoende dikke biofilm, en daar gaat het vaak fout....veel te veel filtermedium met de gedachte baat het niet schaad het niet.

Raoul, ik heb hier nog een wervelbed filtertje liggen....beetje rowaphos erin en ik garandeer je dat jouw fosfaat gehalte zakt als baksteen.
Alleen verzendkosten en je bent klaar...filter is gratis maar je moet wel rowaphos kopen.

100 gram - Capaciteit zoetwater (3ppm verlaging) 800 liter.​


Pompje op een klokje, emperisch vastellen hoeveel uur aan om je overmatig fosfaat te laten dalen en dan heb je dat uitgesloten.

Daarna focus op handhaven Nitraat op 10- 15 en kalium op 15. Mg hou ik rond de 6 tot 8.
 
Volgens Vitens zit op mijn postcode het volgende in het water:

Fosfaat (PO4) 0.04 ppm
Nitraat (NO3) < 1 ppm

Calcium (Ca) 26.4 ppm
Magnesium (Mg) 2.10 ppm

Kalium (K) 0.79 ppm
Natrium (Na) 7.85 ppm

Sulfaat (SO4) 8 ppm
Chloride (Cl) 6 ppm

Totale hardheid 4.2 dH

Nu voeg ik kaliumnitraat (KNO3) toe om het nitraat en kalium te verhogen.
Wat ik me af vraag is of het verstandig is om ook een beetje magnesiumnitraat (MgNO3) toe te voegen?
Het lijkt me niet zinnig om er magnesiumsulfaat bij te doen gezien de 8 ppm sulfaat wat ik al heb toch?

Waar kan ik nu het beste op sturen ?
- Magnesium 8 - 10 ppm
- Kalium ?? ppm
 
Dat Sulfaat is niet zo dramatisch.
Kijk ik naar je Ca MG verhouding ligt die uitelkaar...MG verhogen zou dus een aanrader zijn, MAAAR...
Je kalium is beslist te laag, ook als je Kaliumnitraat toevoegt.
Stuur op 10 ppm Nitraat ( echninodorus, Crypto en HN hoeven geen hoge nitraat waarden, deze vinden Crypto tabletten beter)
Fosfaat op 1 ppm.
Ik voeg om de Mg te verhogen Tropic Marine Discus minerals toe, per 400 liter voeg ik drie afgestreken lepeltjes ( die erbij zit ) toe.
Oplossen in 1 liter water en met een spuit voeg ik het toe aan het wateroppervlakte bij de uitlaat van de pomp. Echt niet de poeder er zo ingooien.
Na 1 uur meet je het Kalium gehalte, in de minerals zit nl ook Kalium.
Meet nu ook je Magnesium, dat zal ook iets gestegen zijn, je GH trouwens ook. Geef eens aan hoeveel is Mg gestegen?
Is Kalium kleiner dan 10 verhoog kalium tot 15 ppm met Kaliumsulfaat.
Daalt door de week het nitraat verhoog ik dat met magnesiumnitraat.

Ik doe per week in een schema Crypto tabletten toe. Dosering is 1 tablet per 50 liter per maand. Tel ik voor jou ff van uit 1000 liter = 20 tabletten per maand
Verdeel het aquarium in 4 segmenten, dat zijn nu 4 weken, en per week doe je dan 5 tabletten in een segment ( die tabletten halveer ik nog eens) rondom de wortels.
Met jouw continu spoeling zal je jouw Kalium gehalte steeds verder omlaag halen, daarom de keuze voor de crypto tabletten ...die geven ook Kalium af maar direkt bij de wortels.
 
Ik ben geen chemicus maar ik weet dat voor zeewater de verhouding ca/mg wel belangrijk is maar is dat bij zoetwater niet minder? Ik ken niemand die bij zoet test op calcium en magnesium.
 
Mijn waardes:
Nitraat 10 ppm
Fosfaat 1 ppm
Kalium 15 ppm, Is tevens een beetje de maximale aflezing van de JBL test
Magnesium schommelt tussen 6 en 8 ( test is slecht af te lezen)

Hoe bereik ik die waarden:
Mix van Kaliumnitraat Kaliumfosfaat, als ik 40 ml doseer heb ik 5 ppm nitraat een 1 ppm fosfaat
Fles van Mg Nitraat, ik voeg 40 ml toe en heb dan 5 ppm nitraat en 1 ppm Mg.
Totaal heb ik nu 10 ppm nitraat, 1 ppm fosfaat, 1 ppm extra magnesium.
kalium breng ik op peil met Kaliumsullfaat, 40 ml geeft 4 ppm.....doe ik pas de dag na waterversen omdat de minerals zowel ka als mg verhogen.

Ph 6.83
KH 5.5
GH 7.5
 
Ik ben geen chemicus maar ik weet dat voor zeewater de verhouding ca/mg wel belangrijk is maar is dat bij zoetwater niet minder? Ik ken niemand die bij zoet test op calcium en magnesium.
Zeewater heb je die verhouding nodig voor de opbouw van je koralen.
Die waardes zouden ook anders kunnen zijn maar dan krijg je te zacht koraal...tikje en het breekt af.
Zoetwater testen op Ca een Mg doet niemand inderdaad, maar toch spreken div fora over de verhouding tussen Ca en Mg.
ze spreken dan over een verhouding 4 : 1
Bij Raoul is dat 10:1 ( bij mij trouwens 8:1 )

weliswaar Duits.....maar hier lees je meer dan genoeg over de verhouding Ca, Mg en Ka.
 
Wel erbij opmerken, ik lees heel veel dat Kalium in loop der tijd zich gaat ophopen, of dat nu in het zand is heb ik nog niet gelezen, kan ook zijn dat de planten dit bufferen en dan geen verbruik meer is.
Dat laatste vermoed ik.
Dit zou dan betekenen dat na een bepaalde periode de Ka toevoeging via KaNitraat en Crypto tabletten voldoende is en dan weer heel langzaam gaat de buffer afbouwen
Op tijd meten is dus het devies.

Waarom denk ik dat, net zoals bij velen had ik in het begin ook een goede plantengroei, doseerde braaf KaNitraat en fosfaat en dacht het zit wel goed.
Echter door de vele waterwissels gingen de planten zichzelf vwb kalium die gebufferd was in de plantenwortels zich zelf uitputten...immers de kaliumtoevoeging was nu gelijk, lees laag en in het water zat nauwelijks Kalium.
Mensen die dus niet zo heel veel waterwissel doen zou KaNitraat toevoegen dan net genoeg kunnen zijn....bij mij dus niet.
Zelfde gedachte voor de Magnesium, echter hier zou dat minder erg zijn, Kalium is een veel belangrijker element.

Nogmaals, ik zeeg niet dat Mg verhogen de oplossing is voor baardalg, ik zeg alleen dat nadat ik Kalium !! en Magnesium ging verhogen en de juiste testset had waardoor ik kon gaan sturen de baardalgen in tijd van 2 tot 3 weken massaal het loodje legde, de planten een enorme boost kregen, water kraak helder werd.
Voor mij is Kalium meten en toevoegen nu een wekelijkse bezigheid en ik zie er resultaat mee.
Doe iets met die ervaring, of lees er over heen, maar ik ben overtuigd dat veel problemen in het basis element een fout hebben...Kalium.
Niet voor niets hanteren boeren specifieke verhoudingen NPK ...Nitraat, Fosfaat en Kalium.
 
Waarschijnlijk blijft er niks van over, uitval is al groot.
Ik geef ze mikro aaltjes maar heb geen idee of dat gegeten wordt.
Blijft er wat over dan gaat het op MP.

Ik oefen nu gewoon een beetje voor het geval de discus kleintjes geeft.
Van de 100-200 eitjes hield ik er maximaal 10 over voor de handel, maar ze groeide bij mij op in het aquarium en niet in een kweekbak
 
Volgens Vitens zit op mijn postcode het volgende in het water:

Fosfaat (PO4) 0.04 ppm
Nitraat (NO3) < 1 ppm

Calcium (Ca) 26.4 ppm
Magnesium (Mg) 2.10 ppm

Kalium (K) 0.79 ppm
Natrium (Na) 7.85 ppm

Sulfaat (SO4) 8 ppm
Chloride (Cl) 6 ppm

Totale hardheid 4.2 dH

Nu voeg ik kaliumnitraat (KNO3) toe om het nitraat en kalium te verhogen.
Wat ik me af vraag is of het verstandig is om ook een beetje magnesiumnitraat (MgNO3) toe te voegen?
Het lijkt me niet zinnig om er magnesiumsulfaat bij te doen gezien de 8 ppm sulfaat wat ik al heb toch?

Waar kan ik nu het beste op sturen ?
- Magnesium 8 - 10 ppm
- Kalium ?? ppm
In mijn remineralistie zoektocht een Btje er op uit gekomen dat SO4 lager moet blijven dan 100ppm.
Kalium schijnt tot 100-130ppm niet schadelijk te zijn maar zou het niet zo hoog laten oplopen.
Wat wel zo is, een hoger SO4 leid tot een betere PO4 opname door de planten.
Net als dat een hoger kalium zorgt voor een betere nitraat opname
 
Goedemorgen mijn naam is Rens en ik verzorg vandaag live verslag van de EHBAE (eerste hulp bij aquarium ellende) bij raoul.

Inmiddels is de bak leeg getrokken. En zijn de vissen onder gebracht de speciaal voor ons ontwikkelde IKEA (Internationaal keurmerk, Exotic, Animals) boxen.
img_20201226_105200-jpg.315134

Zoals jullie zien laat raoul het harde werk over aan de professional.
IMG_20201226_104323.jpg


Aangezien onze medewerkers onder de vitale beroepen vallen is uiteraard ook kinderopvang geregeld.

IMG_20201226_101230.jpg


Op dit moment wordt er hard gewerkt om de resten van de achterwand te verwijderen. Deze bleek onherstelbaar beschadigt na een brute aanval van Janneke L.

Ook hier is een groot gebrek aan persoonlijke beschermingsmiddelen.

IMG_20201226_101246.jpg


Voor de persoonlijke veiligheid van onze medewerkers en tegen ongewilde corona controles hebben we ook beveiligingsmaatregelen getroffen.
 

Bijlagen

  • IMG_20201226_105200.jpg
    IMG_20201226_105200.jpg
    357.6 KB · Weergaven: 933
CTRL ALT DELETE voor aquariums
soms is een reset de beste oplossing

ben wel voorzichtig met puntbelasting van de aquariumvloer....je hebt alleen ondersteuning op die dwarsbalken.
 
CTRL ALT DELETE voor aquariums
soms is een reset de beste oplossing

ben wel voorzichtig met puntbelasting van de aquariumvloer....je hebt alleen ondersteuning op die dwarsbalken.

Ik denk dat die puntbelasting wel meevalt.
Met mijn reuzenvoeten en dunne skeletje is de belasting vele malen lager dan het gewicht van de hele inhoud van dat aquarium.
 

Terug
Bovenaan