El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Aan bewoners worden de Snowball en de Golden Nugget vervangen. Verder blijft het bestand zo.

IMG_20201226_205023__01.jpg
 
Ik doe een gokje; a) ze zijn niet demontabel waardoor je de bak niet verder van de plek mag schuiven of b) ze vallen in het water en gelukkig houd je filter ze tegen :S

Oké bij deze is de prijs vervangen door de eer...
Time and place; try to be there :deal:. Hmmm... met eer is dat wat lastiger :(
 
Correct, Raoul heeft de meest linker buis moeten afknippen omdat deze niet los te draaien was.

Maar er bleek nog een ontwerp foutje in te zitten. tip.. het heeft iets te maken met de werking van de bypass.

(eerlijk is eerlijk het was geen probleem geweest als de bak niet van zijn plaats had gehoeven hoor) :p
 
Tjonge wat een mooi verslag en wat een werk, nu alles we e laten groeien en de bak rust geven
 
Wat een hulp Roel 💪👍. Mooi verslag en een flinke reset, nu idd ff rust in de tent en de bak weer in balans laten komen.

Gr. Ed
 
Ik kom je niet helpen met je pvc hoor xD
Ook niet als de @Nanoe methode faalt :p

Welke methode?
Kijk mijn pvc is over nagedacht, bedacht op welke plekken het handig is om ze los te kunnen koppelen enzo. Is al een paar keer van pas gekomen.
Bij Raoul al tegen problemen aan gelopen.
En dan zeggen ze dat vrouwen niks kunnen :DD
 
Welke methode?
Kijk mijn pvc is over nagedacht, bedacht op welke plekken het handig is om ze los te kunnen koppelen enzo. Is al een paar keer van pas gekomen.
Bij Raoul al tegen problemen aan gelopen.
En dan zeggen ze dat vrouwen niks kunnen :DD
Jij bent denk ik wel 1 van de uitzonderingen die de regel bevestigen xD
Maar nee doelde op de alg aanpak
 
Vertel dan eerst maar wat er nog meer mis was met het pvcwerk
-Sws de reactor(en)
Gwn een kopie van mijn slecht ontworpen maandag ochtend model.
-de overdaad aan knieën ipv bochten
-bypas die niet in het eerste vak uit komt
-kogel afsluiters die niet deelbaar in 3 delen waardoor je ze nooit kan onderhouden of schoon kan maken als er iets in zit.
-zoals je al zei dat de overloop niet deelbaar
-eigenlijk had het mooier geweest als de droogkamer voor de opvoer aan dezelfde kan had gezeten als de pomp, minder buis/bochten = minder weerstand
 
- die reactor doet het prima
- wel wat knieën maar persoonlijk lijkt me dat op 8000 liter per uur en druk pvc niet zo'n probleem.
- zijn bypass komt wel in het eerste vak uit.
- hoevaak maak jij je kogelkranen schoon. Maar hier zit wel het probleem. De kraan van de aanvoer naar de bak zit verkeerd om (kraan zit aan de bak kant) . Hierdoor kan hij zijn bypass niet gebruiken wanneer hij zijn bak heeft afgekoppeld.

- eens, dat hebben wij ook.
Aan de andere kant vind ik het voor het aanzicht van de bak minder mooi om twee kamers te hebben. En neemt ook dat veel plek in de bak. Het aantal bochten verschilt ook niet zoveel want de kans dat je pomp / reactor precies goed uit komt is 0. Het zijn natuurlijk wel weer extra meters pvc.
 
- die reactor doet het prima
- wel wat knieën maar persoonlijk lijkt me dat op 8000 liter per uur en druk pvc niet zo'n probleem.
- zijn bypass komt wel in het eerste vak uit.
- hoevaak maak jij je kogelkranen schoon. Maar hier zit wel het probleem. De kraan van de aanvoer naar de bak zit verkeerd om (kraan zit aan de bak kant) . Hierdoor kan hij zijn bypass niet gebruiken wanneer hij zijn bak heeft afgekoppeld.

- eens, dat hebben wij ook.
Aan de andere kant vind ik het voor het aanzicht van de bak minder mooi om twee kamers te hebben. En neemt ook dat veel plek in de bak. Het aantal bochten verschilt ook niet zoveel want de kans dat je pomp / reactor precies goed uit komt is 0. Het zijn natuurlijk wel weer extra meters pvc.
Knieën hebben bizar veel invloed op de flow, maar als je er 9000L/U door gaat proberen te drukken zal je wss wel op een acceptabele flow komen.
De reactor werkt idd prima, tot je wil experimenteren met vulling etc.
De kranen heb ik wel eens uit elkaar gehad ivm lekken, zowel inwendig als uitwendig

bypass heb ik dan dus verkeerd gezien.
 
Knieën hebben bizar veel invloed op de flow, maar als je er 9000L/U door gaat proberen te drukken zal je wss wel op een acceptabele flow komen.

Beetje kort door de bocht, een knie komt overeen met een weerstand gelijk aan iets van 2.4 meter bij een diameter van 40 mm.
En zelfs 3 meter bij diameter 50mm.
Een kogelkraan bedraagt 0.6 meter terwijl een kraan met zitting een fraaie 12 meter weerstand geeft.
Nu zeggen deze cijfers een aquariaan niets, temeer daar onze pompen geen echte opvoerhoogte hebben wordt het berekenen nogal lastig.
Kritisch wordt het wel als je een simpell opvoerpompje hebt, zeg maar een rotor zonder slakkenhuis zoals in de meeste potfilters...dan gaat de uiteindelijke flow heel hard omlaag.
In geval Raoul heeft zijn opvoerpomp een fraaie lineaire lijn, neemt niet weg dat hij ook al snel een behoorlijk verlies heeft.
Maar eerder zal hij last hebben dat zijn filter niet genoeg toevoert naar zijn pomp...als zijn pomp 100% output staat zal die met gebruik van filterwatten eerder de pomp droog trekken.
 
Neuh zelfs op 100% wanneer er dus 10.000 l/h doorheen gaat is de flow door het bioloog perfect.
Ik heb een tijd zo gedraaid.
De flow (opp) door alle schotten en filter materiaal is groter dan de pvc leiding dus daar zit geen beperking.

Er is trouwens niets mis met mijn pvc.
Ook niet met de reaktor.
Alles werkt zoals ik het gepland had.

Enige en daardoor is deze discussie ontstaan.
De kogelkraan van de bypass zit verkeerd om.
Ding is nooit ontworpen om het aquarium van zijn plek te halen terwijl de pomp op de bypass doordraait.

Bypass werkt perfect als het aquarium op zijn plek staat. Maar niet als die naar voren moet.
Nooit aan gedacht en een leerpunt voor de volgende keer.
Had ik de kraan omgedraaid kon het aquarium van zijn plek zonder de pomp uit te zetten.

Nou ja boeie.
Hoe vaak gaat ie nu nog van zijn plek.
Waarschijnlijk pas als ik verhuis of mijn oogjes voor altijd sluit.
 
Ik denk dat iedereen nog in shock is hoe snel je/jullie heel de bak hebben leeg gehaald, en weer opnieuw opgestart hebt/hebben.

Maar die eitjes is nu waarschijnlijk niks van terecht gekomen?
Wel super tof dat het al gelukt is. Word je werk toch beloond.
 
Oh.. lekker... pannenkoeken. (Met spek en stroop vind ze het lekkerst;)

Mooie foto's weer.
 

Terug
Bovenaan