El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Blijkbaar zijn niet alle eitjes geroofd door de discus.
Er zwemmen weer stofjes rond.
Ik heb er een paar in de kweekbak boven gezet en er een paar voor de ouders achter gelaten.
Eens zien of ze in staat zijn hun eigen jongen groot te brengen of dat het weer lekkere snacks worden.

 
IMG_20210212_202107__01.jpg
 
Tja hoe bereken je dat?
De eitjes zijn gelegd en bevrucht op 26 januari.
Op 28 januari waren de discus de eitjes aan het snoepen. Blijkbaar hebben de ouders ook op de 28 een deel van de eitjes in de bek genomen waar ze verder uitgebroed zijn.
Op 8 februari zag ik ze voor het eerst vrij rondzwemmen bij de ouders.

Gaan we uit van de 8e dan zijn ze vier dagen oud. Maar misschien zwommen ze al een week in de bek van de ouders?
 
Dat gaat er vlot in! Er wordt wel eens gezegd dat discusvissen trage eters zijn, maar dat geldt voor die van jou zeker niet. En ze zijn in blakende gezondheid zo te zien. Heel mooi.
 
En dan te bedenken wat jij en je bak hebt doorgemaakt, is dat plaatje hierboven alles zeggend 😎💪

Oh ja, en zoek de Tosti's 🤣
 
O tosti's ja die zijn er nog. Ik had ze effe onder het hout geparkeerd want ik wilde een overzichtsfoto.

Zojuist wat HN bijgeplaatst van mijn schatjes in Kockengen. Hopen dat ze dit keer aanslaan anders nooit meer HN.

Op de foto lastig te zien maar rond de Geo's zwemmen kleine mini Geo als stofjes. De discus loert en pakt er af en toe eentje. Maar verder geen oorlog of zo tussen de discus en de Geo's.

IMG_20210214_190535.jpg
 
Wat ik me afvraag, hoe werkt dat met die muilbroeders nu precies?
De ouders nemen steeds de kleintjes in de bek, hoe zorgen ze ervoor dat ze die niet inslikken?
Zit er een klep tussen of een apart vak in de bek?
Of doen ze gewoon super voorzichtig?
Iemand een idee?
 
Raoel er zijn chichliden die hun eieren op een steen of substraat afzetten, en dan kan de afzetting wel enkele honderden eieren omvatten mede omdat er dus vele opgegeten worden door overige rovers is de afgezette-hoeveelheid dermate veel in aantal zodat er dus waarschijnlijk een redelijk of klein aantal overblijven.
Muilbroeders daar in tegen geven kleinere nesten en de ouders kunnen de jonge vissen tot een bepaalde tijd bij gevaar in hun bek nemen, maar later in de groei gaat dit niet meer lukken zeker niet meer als ze te groot worden. Maar de muilbroeder's houden dus veel meer jongen in leven percentagegewijs in tegenstelling tot vrijleggers.
Het zal wel door moeder natuur geregeld zijn dat ze weten hoe om te gaan met de jonge visje's die ze in de in de bek nemen, je ziet ze waarschijnlijk wanneer ze in de bek zitten kauwende bewegingen maken met de bek, het lijkt een beetje op ronddraaien van de visje's die in hun bek zitten.
 
Wat Bert hierboven beschrijft als kauwende bewegingen is ervoor om te zorgen voor voldoende zuurstof voor zowel eieren als jongbroed. Ouder dieren hebben geen klep 🤣, maar doen erg voorzichtig en eten verder ook niet wanneer eieren gedragen worden en nauwelijks tot enigzins normaal al zijn de eieren uitgekomen. Ook is goed te zien dat er rek zit in hun mond tijdens dragen. Het stuk huid in hun onderkaak kan vrij ver uitzakken in verhouding tot de vis zelf. Schitterende overlevings strategie van deze bijzondere groep vissen 😊.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan