El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Wat denken jullie? Zal Raoul nu met zijn laptop op een matje in de huiskamer liggen op de plek waar morgen hopelijk zijn nieuwe bak staat? Gewoon om alvast 'gevoel' te krijgen bij zijn nieuwe bak?
 
Ik verwacht ze niet voor de lunch.
Rond 9u gaat de winkel open en zullen ze de truck inladen in Nijmegen en dan dat hele stuk moeten rijden.
 
Twee maanden verder en eindelijk zijn ze er, de Maanvis uit Nijmegen.
IMG_20200130_113235.jpg

Alles op zijn plek, klein bakkie eigenlijk :)
View vanaf de bank
IMG_20200130_135301.jpg

IMG_20200130_135317.jpg

IMG_20200130_135357.jpg


Ik dacht dat het glas 70 cm zou zijn en daar bovenop de lichtkap.
Het glas is gewoon 80 cm.
Waterhoogte vanaf de bodem, binnenkant 68 cm, wat een mooie maat.

IMG_20200130_135442.jpg


Ik ben super blij.
 
Twee maanden verder en eindelijk zijn ze er, de Maanvis uit Nijmegen.
Bekijk bijlage 288506
Alles op zijn plek, klein bakkie eigenlijk :)
View vanaf de bank
Bekijk bijlage 288508
Bekijk bijlage 288510
Bekijk bijlage 288511

Ik dacht dat het glas 70 cm zou zijn en daar bovenop de lichtkap.
Het glas is gewoon 80 cm.
Waterhoogte vanaf de bodem, binnenkant 68 cm, wat een mooie maat.

Bekijk bijlage 288512

Ik ben super blij.

Mooie bak! Hij staat eigenlijk wat verkeerd... (Hij had ook hier kunnen staan...) Gefeliciteerd en succes ermee!
 
Erg mooi Raoul en veel plezier met de bak. Overigens wel handig zoals de eettafel staat want als je daar op gaat zitten dan kun je makkelijker het onderhoud doen:juggle: ;)
 
Mooie bak, veel plezier met het opbouwen van de inrichting, ga ik zekers volgen.
Gaat vast wat moois worden
 
Hebben ze de zak vol met jaloezie van mij ook meegegeven aan je? Sjeeezus wat een pracht ding, werkelijk geweldig!

Geniet er van Raoul, maar die wens is vast niet nodig dat gaat je toch wel lukken! :D
 
Super super gaaf hoor echt een hele mooi bak en afmeting, veel opbouwplezier.
We kijken uit naar de updates.
 
Ik heb eerder discus gehouden, 4 jaar lang, wildvang zie mijn avatar van 1 van mijn wildvang discus.
Het is dus niet nieuw voor me en ik vind van mezelf dat ik voldoende ervaring heb om het nog eens te doen.

Ook toen had ik licht boven de bak met planten in het aquarium en een CO2 installatie.

Enige echte grote verschil tussen toen en nu is dat dit aquarium een paar maten (3x) groter is en dat ik ipv 2 grote potfilters nu voor een bioloog heb gekozen.
Het licht wat eventueel te veel is kan gedimd worden ook komen er drijvers en voldoende hout schuil mogelijkheden voor de vis waar ze zich terug kunnen trekken.

Eigenlijk verschilt de techniek die ik nu gekocht heb niet veel van toen, ja het is wat moderner en ja het is misschien wat duurder en van betere kwaliteit dan toen.
Maar de basis is hetzelfde, er is licht, er is een filter er is CO2 en er is verwarming, dus dat is allemaal niet anders.

Enige wat ik nu wel heb en toen niet is een uvc lamp en stuur computers voor de opvoerpomp en voor de verlichting en voor de verwarming.



Geeft deze techniek een garantie op succes?
Nee natuurlijk niet, elke discus is weer een andere, de ene sterk de ander gevoelig.
We gaan het zien, eindig ik straks met 10 dode discus, tja, ik weet voor mezelf dat ik er dan alles aan gedaan heb om ze een zo goed mogelijke omgeving te geven.


Discus destijds was aangeschaft tussen 12 en 14 cm, dat ga ik nu weer doen.
Kleintjes ga ik niet aan beginnen, althans niet in dit grote aquarium, natuurlijk snap ik dat dat een andere tak van sport is, daarvoor heb ik nu niet de tijd om die kleintjes tig keer per dag te voeren.
Misschien ooit als alles goed draait dat ik een kweekbak erbij zet, maar nu denk ik daar nog even helemaal niet aan.

Voor mij wordt dit een groot gezelschap bak met plantjes en mooie vis.
Niet alleen de vis moet mooi zijn, ook zijn omgeving, dus de planten het kienhout, de achterwand, ik moet ervan kunnen genieten.

En op het moment heb ik de financiele middelen, dus laat me toch svp.
Misschien ben ik morgen wel dood, tot die tijd heb ik dan kunnen genieten van dit nieuwe avontuur.
Is een schooltje, 10 stuks en zitten al een jaar daar, Gaan nu pas in de verkoop. Is bij een zaak in duitsland waar ik geregeld kom.
Mooie vissen! Welke zaak is dat in Duitsland?
 

Terug
Bovenaan