El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


DSC_3683.jpg
 
Die eerste lijkt wel een soort speelgoedvisje haha! Net knoopjes voor ogen en dan zo'n relatief kort lijf. Wel heel mooi zo donker met die gele stippen! Die andere is vergeten zijn pyjama uit te doen...

Je discussen zijn mooi 🥰

(Maar doe mij toch maar een opgeblazen bollie in plaats van een platte pannenkoek 😜)
 
Die eerste lijkt wel een soort speelgoedvisje haha! Net knoopjes voor ogen en dan zo'n relatief kort lijf. Wel heel mooi zo donker met die gele stippen! Die andere is vergeten zijn pyjama uit te doen...

Je discussen zijn mooi 🥰

(Maar doe mij toch maar een opgeblazen bollie in plaats van een platte pannenkoek 😜)
Hoe krijg je die ook anders zo goed op de foto, moeten haast wel neppers zijn 😝
 
Op de foto niet goed te zien maar blijf behoorlijk last houden van baardalg.
Planten lopen ook langzaam vol ervan.
Heb heel wat blad verwijderd voor ik de foto heb gemaakt.

Iig geen CO2 tekort. Gaat echt behoorlijk wat in. Planten bubbelen zelfs zuurstof op het piek moment van de leds.
 
Jammer van de baardalg. Maar de bak is niet minder mooi.
Heb je misschien een foto van een aangetaste plant/blad.
Ik zie zelf baardalg als een soort corrosie van de plant. Je ziet het vooral bij sterke planten die een hardcore leven hebben.
Het zit vaak op delen waar de plant bezig is met lekken. De barierre tussen plant en water is beschadigd. Een soort verwonding. De omstandigheden van de plant geven een corrosie die de voedingsbodem is van de baardalg.. de oorzaak zijn de omstandigheden maar het probleem vergroeid met de plant.
De baardalg is eigenlijk niet te verwijderen of te voorkomen onder gelijkblijvende omstandigheden.
Zijn er planten die niet aangetast raken?
 
Op de foto niet goed te zien maar blijf behoorlijk last houden van baardalg.
Planten lopen ook langzaam vol ervan.
Heb heel wat blad verwijderd voor ik de foto heb gemaakt.

Iig geen CO2 tekort. Gaat echt behoorlijk wat in. Planten bubbelen zelfs zuurstof op het piek moment van de leds.
Waar zit het?
Al geprobeerd alles plat te spuiten met peroxide?
Beste werkt het als je de algen boven water behandeld met peroxide.

Misschien dat het ook helpt als je de stroming wat minderd, baardalg groeit ook goed in snel stromend water
 
ja het is de bladrand, daar is het blad kwetsbaar, het groeit niet snel genoeg en op de rafelranden neemt de baardalg het over.
dit aquarium heeft superspecifieke omstandigheden, het vraagt eigenlijk om een keiharde snelgroeier die het niet erg vindt om in zeer warm zuur water te staan.
ik denk er nu een aantal dagen over na en vraag me af of de eusteralis stellata niet iets is om te proberen in dit water. in deze diepe bak kunnen dat dikke stammen worden tot de waterspeigel en zelf emers . snelgroeiers en enorm behoeftig aan co2, veel licht, watervoeding en bodemvoeding. een wispelturig ding, die niet voor beginners is.
het lukt bij mij om er op 26 graden met een ph van 6.4 stammen van 40cm uit te krijgen, de oudste bladeren onderop laten los voordat er alg op kan groeien. ze staan ongeveer 50cm onder het licht. maar nu ik ze zie groeien zou ik het ook vanaf de bodem aandurven.
20210825_095001.jpg20210825_094949.jpg
 

Bijlagen

  • 20210825_095009.jpg
    20210825_095009.jpg
    165.4 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Ik zie bij veel leden met Manen of Discussen wel alg in de bak en op hout en ik denk dat je daar bijna niet aan kan ontkomen omdat we deze bakken door veel voeren flink belasten.
 
Das wel pittig

Wat doe je precies aan bestrijding?
Of heb ik dat gemist?


Ik voeg toe:
- CO2
- Kalium nitraat
- Magnesium nitraat
- Profito (zonder nitraat zonder fosfaat)

Ik heb een tijdje easy carbo toegevoegd maar dat hielp niet en ben ik mee gestopt.
 

Terug
Bovenaan