El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Ik voeg toe:
- CO2
- Kalium nitraat
- Magnesium nitraat
- Profito (zonder nitraat zonder fosfaat)

Ik heb een tijdje easy carbo toegevoegd maar dat hielp niet en ben ik mee gestopt.
Je kan met een (kalkoen)pipet peroxide op de algen spuiten.
Zo uit mijn hoofd kan je veilig tot 16ppm gaan, wat in mijn aquarium uit kwam op 150ml 12% peroxide.

Had een rekentool gevonden op internet op de site van @Catweazle maar die website bestaat niet meer helaas.
Maar daarmee heb ik aardige successen, werkt nog beter als je de volgende dag dezelfde plek in spuit net carbo maar ook ik gebruik dat niet meer
 
Jammer van de baardalg. Maar de bak is niet minder mooi.
Heb je misschien een foto van een aangetaste plant/blad.
Ik zie zelf baardalg als een soort corrosie van de plant. Je ziet het vooral bij sterke planten die een hardcore leven hebben.
Het zit vaak op delen waar de plant bezig is met lekken. De barierre tussen plant en water is beschadigd. Een soort verwonding. De omstandigheden van de plant geven een corrosie die de voedingsbodem is van de baardalg.. de oorzaak zijn de omstandigheden maar het probleem vergroeid met de plant.
De baardalg is eigenlijk niet te verwijderen of te voorkomen onder gelijkblijvende omstandigheden.
Zijn er planten die niet aangetast raken?
Joff, dit is inmiddels ook mijn constatering, deels denk ik komt dat mijnsinziens door gebrek aan Kalium en magnesium icm teveel cq "harde penetrerende " ledverlichting.
Ik heb mijn GHL led verlichting zeker 20% getemperd en de duur verlaagd naar 10 uur in totaal waarvan 4 schemerlicht is.
Gevolg was dat de baardalg op de achterwand zacht en grijs werd,,,makkelijk verwijderbaar, en de planten niet meer op de plantenranden baardalg gingen vertonen.
 
12-08-2021.jpg
 
Waterstofperoxide kun je gebruiken op de planten met harde bladeren. Mijn ervaring is dat de rode lotus en andere planten met zachte bladeren weg smelten van waterstofperoxide.

Maximaal 5 ml (3%) per 100 liter water.

Het werkt goed, maar het pakt de oorzaak niet aan natuurlijk.
 
Gave bak en vissen! Wat is de naam van die cichlide die zich aan het verstoppen is rechtsonder?
 
Gave bak en vissen! Wat is de naam van die cichlide die zich aan het verstoppen is rechtsonder?
Die onder het hout bij de voorruit is een Mikrogeophagus altispinosa.
Die achterin in het donker is een Krobia xinguensis
 
Mooi hoor en plantje links ook erg mooi.(y)

Zit er nu 1 ander soort discus tussen (links de derde) zonder strepen of ligt aan foto/lichtinval?
 
Dat is de baas. Die heeft zijn strepen op dat moment volledig uit staan.
Links de eerste heeft zijn strepen net weer voor de helft aan staan.
 
Die onder het hout bij de voorruit is een Mikrogeophagus altispinosa.
Die achterin in het donker is een Krobia xinguensis
Hoe bevalt de Krobia xinguensis? Ik heb die ook nog op een lijstje staan om ooit toe te voegen, ben benieuwd naar je ervaring. Is ie heel schuw of toevallig dat ie zich verstopt?
 
Beetje een lomp beest.
Absoluut niet schuw en zit altijd vooraan als er gevoerd wordt. Stop je vingers erin en gegarandeerd dat ie ze wil happen.
Leuk visje maar niet heel bijzonder. Maakt met niemand ruzie in de bak.
 
Dit blijft een droomaquarium. Wie weet ooit. Voorlopig maar gewoon meegenieten met de foto's
 

Terug
Bovenaan