El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Het aquarium wordt niet warm genoeg, meer dan 27.3 lukt niet.


Stap 1, andere plek voor de staafverwarming, van filtervak naar tussenvak
Stap 2, dicht maken bovenkant van het bioloog met 4 cm piepschuim platen.
Stap 3, er gaat nog een 2e staaf verwarming komen.

IMG_20200209_121257__01.jpg
 
Eindenlijk zin gehad om de lelijke beschermfolie van de dekkappen te verwijderen.
Bovenkant ziet er nu ook strak uit.

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van het aquarium zoals opgeleverd door De Maanvis.

IMG_20200209_150745.jpg
 
Raoul
Het maakt niet zo veel uit waar je de eerste of de 2e staafverwarming gaat laten hangen,je hebt momenteel te weinig wattage,eenmaal met een 2e zal het warmte probleem wel goedkomen,als je met een 2e verwarming de gewenste temperatuur bereikt dan slaan de ( een of beide) alleen aan bij een afkoeling,maar beter is wat overcapaciteit met de verwarmings elementen,en die stoppen een of beide vanzelf bij de door jou ingestelde temperatuur.
 
Dank Bert.
 
Raoul
Misschien een kleine tip,of je maakt je daar vooraf niet druk over,kan natuurlijk ook is om de Maandelijkse energie-kosten iets omhoog bij te stellen,zelf ben ik al enige tijd geleden over geschakeld naar led,dus dat scheelt weer ondanks de investering in led verlichting.
Zelf heb ik nooit iets met een Jaarafrekening voor als ik moet bijbetalen voor elektra-doet mij niets maar misschien dat andere hobbyisten die jou topic volgen daar wel iets in zien,zomaar weer meedenken.
 
Ga ik zeker doen Bert.
Ik zit bij Greenchoice en krijg elke maand een grafiek via de mail van mijn gebruik en wat ik betaal.
Als het goed is gaan die grafieken voor stroom nu omhoog, ik ga iig wel extra geld overmaken want ben ook niet zo dol op een eindejaarscorrectie.
Maar dank voor de tip.
 
Het isoleren van het bioloog lijkt al meteen positief te zijn.
Zo hoog is de temperatuur nog niet geweest puur op de staaf (want ik had al 34 graden maar dan door waterwissel).


IMG_20200209_162153.jpg
 
Hoe warm is de kamer bij jou Raoul?

de mijne (Hoewel ik een iets kleinere bak heb) geraakt makkelijk aan bovenstaande temperaturen mocht ik dat willen.
mijn bioloog is dan ook wel afgedekt met kunststof, wellicht een betere thermovastheid dan glas.

maar misschien helpen de pieperdepiepschuim platen al.
 
Als ik flink stook is het 22.5 maar doe ik de cv uit zakt het ook zo weer naar 18/19, dit is echt een koud huis.
Het aquarium raakt dus wel veel aan de omgeving kwijt vooral in de nacht.
 
Als ik flink stook is het 22.5 maar doe ik de cv uit zakt het ook zo weer naar 18/19, dit is echt een koud huis.
Het aquarium raakt dus wel veel aan de omgeving kwijt vooral in de nacht.

Ja dat is ook al een puntje, ook in de nacht kom ik (zonder te stoken) niet onder de 20 uit.

Nou misschien zijn de platen genoeg, en anders is het denk ik toch een extra element.... zal dan overigens niet persé nogmaals 600watt moeten zijn.
 
Dat extra element gaat komen hoor.
Tja en moet ik dan kiezen tussen 300/500/600 neem ik gewoon de 600.
In aankoopprijs verschilt het niet heel veel en de inkbird kan max 1200W aansturen.
Ik heb graag aan alle kanten over capaciteit.

Als ik een keer de noodzaak heb om naar 33-35 graden te gaan moet dat snel kunnen.
 
Dat extra element gaat komen hoor.
Tja en moet ik dan kiezen tussen 300/500/600 neem ik gewoon de 600.
In aankoopprijs verschilt het niet heel veel en de inkbird kan max 1200W aansturen.
Ik heb graag aan alle kanten over capaciteit.

Als ik een keer de noodzaak heb om naar 33-35 graden te gaan moet dat snel kunnen.

Hoe warm wil je je bak gaan laten draaien dan? En waarom wil je een temperatuur van 33-35 graden kunne halen?
 
Ziektebestrijding bij Discus. Is wel handig dat je in ieder geval de mogelijkheid hebt. Normal zal denk ik 28c-29c zijn voor zo'n bak.
 
28.5 / 29.5 standaard maar igv problemen 31 / 32 graden
 
Dat extra element gaat komen hoor.
Tja en moet ik dan kiezen tussen 300/500/600 neem ik gewoon de 600.
In aankoopprijs verschilt het niet heel veel en de inkbird kan max 1200W aansturen.
Ik heb graag aan alle kanten over capaciteit.

Als ik een keer de noodzaak heb om naar 33-35 graden te gaan moet dat snel kunnen.

Hoe warm wil je je bak gaan laten draaien dan? En waarom wil je een temperatuur van 33-35 graden kunne halen?
 
Ik ga niet op 35 draaien hoor.
Maar wanneer de elementen met gemak een hoge temp aan kunnen geeft me dat een goed gevoel wanneer er paniek is.
Nu duurt het ruim één dag voordat ik 1 graad omhoog ga.
 
Heb zelf 2 x 300 watt eheim, als snachts de kamertemperatuur daalt naar 15 graden dan haal ik de 28 maar net.
Maar zodra de cv aangaat is het in no time 29/30
een beetje schommeling hebben ze geen last van merk ik
 
Alleen voor nood situaties hoor.
Gaat erom dat ik voldoende power heb.
Gaat nu weer naar 28 terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Nog niet geprobeerd.
Doe ik vanavond testen.
 
Ik ben tevreden over alle techniek.
Alle pvc is lekvrij en werkt met de diverse kranen precies hoe ik het wil.
Kastje voor electronica is gemaakt en staat ver genoeg weg van water zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
De verwarming 2x 600W doet wat het moet doen in combinatie met de inkbird.

pH controller is aangesloten alleen stuurt het niet de magneetventiel aan en de CO2 fles laat ik voorlopig even los staan, er gaat dus geen CO2 naar het water.
Ik check wel de pH controler voor de gemeten waarde.

De opvoerpomp doet ook wat ie moet doen en voor nu heb ik bedacht dat 7000 l/h een prima waarde is incl de bypass die via de UV-c loopt.
Er loopt dus wel water door het UV-c maar de lamp ervan staat voor nu nog even niet aan.

Inmiddels zijn er wat meer LED modulen gekomen, ik vond de hoeveelheid licht toch echt te donker.
Er zit nu in:
5 x 4000K x 1800 lumen = 9.000 lumen
7 x 6000K x 1800 lumen = 12.000 lumen
1 x SunLike rood/blauw 6000 K = 1.100 lumen

totaal 22.700 lumen, 13 modulen maakt 130 Watt wanneer het op 100% actief is.
In de praktijk zal ik het dimmen.


Het aquarium is nu leeg van water zodat ik kan gaan stoeien met een achterwand.

Het bioloog loopt nu op de bypass met 3000 l/h (laagste stand).
Ik heb het water in de bioloog met 50% ververst.
Er zit nu dus 50% 2wk oud water in wat ingedraaid heeft op het hout en 50% kraanwater

Ik ga er vanuit na meting dat er circa 220 liter water nu door het bioloog loopt.

Dag 1 van de salmiak methode is hiermee gestart.
Ik heb 0.98 gram salmiak voor 220 liter water met streefwaarde 1.5 mg/l ammonium toegevoegd.
Daarnaast heb ik 2 van de 4 zakjes bacterien toegevoegd die bij het biohome zaten.



Ik houd nu alle waarden bij in een Excel documentje.
Zodra ik iets bijzonders waarneem zal ik dat melden.

De waarden voor vandaag:

DatumOmschrijvingAantal literToegevoegdstreefwaardepHKHGHNH3NO2NO3PompTempCO2geleidinggeleidinggeleiding
bioloogSalmiak NH3ElectronischInkbirdberekend
grammg/l# druppels# druppelsmg/lmg/lmg/ll/hmg/lµS/cmppm
zondag 16 februari 2020​
Start indraaien bioloog
zondag 16 februari 2020​
referentie waterwaarden kraanwater
5​
5​
0,0​
0,0​
0,0​
294​
145​
22,8​
zondag 16 februari 2020​
dag 1 schoon bioloog
7,59​
5​
5​
0,0​
0,0​
0,0​
3000​
31,4​
3,4​
316​
159​
31,8​
zondag 16 februari 2020​
toegevoegd salmiak
220​
0,98​
1,5​
toegevoegd 2 zakjes bacterien


 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed!
Benieuwd naar hoe je schema er straks uitziet en of de waarden doen wat ze zouden moeten doen.
 

Terug
Bovenaan