Erwin's zijn thuis oceaan.......


Mooie joekel van een bak Erwin :);)
Dat is een aardige plas .

Ik zou zelf niet zo een geduld hebben om continu een osmoseapparaat te laten lopen (maar dat is meer dat ik het niet betrouw als je van huis zou gaan)
 
Mooie joekel van een bak Erwin :);)
Dat is een aardige plas .

Ik zou zelf niet zo een geduld hebben om continu een osmoseapparaat te laten lopen (maar dat is meer dat ik het niet betrouw als je van huis zou gaan)

Dank je,
Ja ach ik heb goede reminders als de osmose staat te draaien gelukkig :)
 
zo das mooi zeg en wat een oppervlakte
zo behoorlijk in de papieren lopen niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud
je waterrekening zal behoorlijk zijn :deal:
en wat is er geworden van je zoetwaterroggen gebeuren was ook mooi om te zien
maar deze is ook prachtig
 
zo das mooi zeg en wat een oppervlakte
zo behoorlijk in de papieren lopen niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud
je waterrekening zal behoorlijk zijn :deal:
en wat is er geworden van je zoetwaterroggen gebeuren was ook mooi om te zien
maar deze is ook prachtig


Is giga duur ja om zoveel liters water van koralen te voorzien, maar langzaam komen we er wel :)
Waterrekening valt mee, ik ververs zowat niks dus is het alleen osmose maken en verdamping aanvullen. Elektriciteitsrekening is een ander verhaal :(
 
Waar zit de grootste kost bij jou in electriciteit ?
Is dat het licht of de stookkosten ?
 
Stookkosten zijn te verwaarlozen met mijn zelf bedachte verwarmingssysteem.
Licht 600 watt full led welles waar maar hakt er toch in
opvoer 100 wat
schuimer 60 watt
panta rhei stromingspomp, welleswaar modulerend maar max is toch 120 watt
gyre 80 watt
Best een beetje zo bij elkaar, niet alles draait 100% maar dan heb je een idee wat erdoor gaat.
 
Ik heb nu voor mijn viskotje een aparte meter laten hangen en de schijf draait aardig toertjes , zeker als al de hqi's branden .
Tis een hobby he ...
 
Idd mij maakt het ook niet zoveel uit wat de bak verbruikt aan energie :) Niet teveel over nadenken en gewoon genieten :D

Idd , onder dat motto gisteren nog een tunze en de opvoerpomp wat hoger gezet .:)
Maar telt wel door , gisteren al eens gekeken wat er per dag door gaat , en dat is 4 a 5 euro per dag . En ik moet nog wat dingen aansluiten ...
 
Ik hou niet van zeewater bakken. Ik vind koralen niet mooi, en de vissen "plastic" ogen.

Maar ik zie wel dat je, je bak met vele plezier en passie verzorgt. En het ziet er beter uit dan de meeste zeebakken die je op fora tegenkomt. Dus mijn complimenten!
 
Idd , onder dat motto gisteren nog een tunze en de opvoerpomp wat hoger gezet .:)
Maar telt wel door , gisteren al eens gekeken wat er per dag door gaat , en dat is 4 a 5 euro per dag . En ik moet nog wat dingen aansluiten ...

Ja het kost veel maar ach zolang we het kunnen betalen gaan we gewoon door met geld in de bodemloze put gooien :D

Ik hou niet van zeewater bakken. Ik vind koralen niet mooi, en de vissen "plastic" ogen.

Maar ik zie wel dat je, je bak met vele plezier en passie verzorgt. En het ziet er beter uit dan de meeste zeebakken die je op fora tegenkomt. Dus mijn complimenten!

Dank je wel :) En zo is het, ieder zijn ding!
Onvoorstelbaar:'(:'(:'(:'(;)

Smaken verschillen inderdaad Botia maar dit hoor je niet vaak moet ik zeggen.

Prima idd, ieder zijn eigen smaak.
Nou mijn moeder denk er geloof ik precies hetzelfde over:D
(maar dan vanuit economisch perspectief: de stroomrekening:D)

Whahaha is niet heel duur hoor :p
 
Onvoorstelbaar:'(:'(:'(:'(;)

Smaken verschillen inderdaad Botia maar dit hoor je niet vaak moet ik zeggen.
Ik heb het altijd al gehad. Het kan mij gewoon niet boeien.

Een zoetwaterbak met frisse groene planten, en een goed gekozen visbestand van niet al te fel gekleurde vissen vind ik persoonlijk fraaier. Maar gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak. ;)
 
Stookkosten zijn te verwaarlozen met mijn zelf bedachte verwarmingssysteem.
Licht 600 watt full led welles waar maar hakt er toch in
opvoer 100 wat
schuimer 60 watt
panta rhei stromingspomp, welleswaar modulerend maar max is toch 120 watt
gyre 80 watt
Best een beetje zo bij elkaar, niet alles draait 100% maar dan heb je een idee wat erdoor gaat.

Volgens mij val je dan qua stroomverbruik onder de grootverbruikers want aan licht zit je al op dik 5Kw per dag en dan reken ik de rest nog niet mee. Ik ben wel blij dat de led van de Reefer 170 maar 90 W verbruikt;).
Maar goed, een hobby kost geld en dar heb je wel iets moois voor terug:deal:
 
Heel erg mooi zo'n grote groep anthiassen en dat wordt nog mooier als de school compleet is. Als de school van 30 compleet is zal je ook grote hoeveelheden moeten voeren maar dat is geen probleem lijkt me met dit totale systeem.

Ik ben heel erg benieuwd wat je nog meer op je wensenlijstje heb staan.
 

Terug
Bovenaan