Wat is er nieuw

Evo's Dooars biotoop (eVolution)

Ze zijn er, ben ze aan het laten wennen aan het aquariumwater met de druppelmethode:
Garnalen_01.jpg

De eerste keer dat ik dit toepas, maar dit is dan ook de eerste keer dat ik als eerst garnalen toevoeg aan een nieuw aquarium. Ik hoop dat ik daar goed aan doe.
Hier een wat betere foto van de garnalen, nog niet ideaal in een groene emmer...
Garnalen_02.jpg

Ben benieuwt hoe het word ik heb net eindelijk baby garnalen. Bent benieuwt wanneer jij die krijgt

Een foto maken is erg lastig met de telefoon, ze zijn te klein en het zijn daadwerkelijk meesters in het verstoppen.
Ik tel er momenteel, na veel zoekwerk, 5 stuks. De andere 4 zitten zich waarschijnlijk ergens rot te lachen.

Ik heb gelezen dat ze zich regelmatig terugtrekken onder stukken hout en daar vaak voor langere tijd blijven zitten. In de nacht komen ze dan soms te voorschijn. Geen idee of dat bij mij ook zo is, ik heb een soort 'grot'/ opening onder een stuk hout en heb er al een voor de ingang gespot, dus best kans dat ze daar onder zitten.
De garnalen die ik wel kan zien zitten vooral op de planten te 'grazen'.

Voortplanting hoop ik wel op, maar geen idee of dat er al in zit, ze zijn nog erg klein. Ik vermoed dat ze nog een stuk moeten groeien.
Ik kan bij de LFS de Hara Jerdoni's (Aziatische dwergvleugelmeerval) kopen, maar weet niet zeker of deze jonge garnalen snacken. Ik vermoed van niet en heb dit ook nog niet terug gevonden. Maar misschien heeft hier iemand ervaring met ze?

Is geen algeneter maar een levend aas eter dus eet ook garnalen https://www.seriouslyfish.com/species/hara-jerdoni/

Ik wist inderdaad dat ze ook bloedwormen eten, maar er zijn veel verhalen te vinden over mensen die ze naast garnalen houden. Maar aangezien ik maar 9 garnalen heb en de groep wil uitbreiden lijkt het me nog niet zo verstandig om ze er nu al aan toe te voegen eigenlijk. Dus beter nog even wachten, en misschien zelfs wel deze vis helemaal uit het bestand laten. Ik lees ook dat ze zich erg veel verstoppen.

Ik wist inderdaad dat ze ook bloedwormen eten, maar er zijn veel verhalen te vinden over mensen die ze naast garnalen houden. Maar aangezien ik maar 9 garnalen heb en de groep wil uitbreiden lijkt het me nog niet zo verstandig om ze er nu al aan toe te voegen eigenlijk. Dus beter nog even wachten, en misschien zelfs wel deze vis helemaal uit het bestand laten. Ik lees ook dat ze zich erg veel verstoppen.

Plat bezien is alles wat geen groeneter is een potientele garnaleneter, ik had hier de dwergcorydoras pygmeaus bij mijn tijgergarnalen en hield geen jonkie over terwijl d epygmeausjes zich wel massaal voortplantten

Even een kleine update met mijn 'geweldige' telefooncamera...
We moeten het er voorlopig maar mee doen.

Vooraanzicht:
Voorkant_01.jpg

Zijkant:
Zijkant.jpg

De linkerkant:
Links.jpg

De rechterkant, hier zie je ook de 'grot' onder het hout waarvan ik vermoed dat de 'verloren garnalen' zich schuilhouden. Ze zitten letterlijk ondergedoken...
Rechts.jpg

Ik maak me toch een beetje zorgen om de waterwaarden.
Momenteel meet ik elke dag en ververs ik zo'n 20% dagelijks totdat de waarden helemaal oké zijn. De NH4 is <0,05.
De NO2 blijft echter tussen de 0,05 en 0,1. Deze zie ik het liefst lager. Ik heb voor de zekerheid het kraanwater ook getest, 2x zelfs, en de NO2 waarde van het kraanwater is exact hetzelfde. Ik ben daarom van plan voorlopig te stoppen met verversen, aangezien het voor de NO2 niets uitmaakt, en ik juist deze waarde wil beïnvloeden.
De garnalen lijken het te overleven, maar ik zie ze nog niet heel actief.

Als iemand nog goede ideeën heeft hoor ik het graag.

Misschien een terugkerend stokpaardje van mij, maar als je maar blijft veranderen en verversen dan kom je nooit tot een stabiliteit, gun de bak eens rust en laat de natuur het werk doen.

Ik denk inderdaad dat dat een goede keus is. We gaan eens even afwachten. Ik zal blijven meten om te kijken wat er gebeurd. Maar zal eens even stoppen met het verversen. Had toch al weinig zin, zo bleek ook uit de tests.

Sinds gisteren laten de garnalen zich wat vaker aan de voorkant zien. Het blijven meesters in het verstoppen. Doordat ze nog zo klein zijn is het ook een kunst om ze (vooral met een telefoon) een beetje zichtbaar op de foto te krijgen. Maar deze twee heb ik bereid gevonden om speciaal voor jullie even te poseren.

Garnalen_30-04.jpg

Hoe gaat het met ze? Leven ze allemaal nog? Heb je al je vissen? Update?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan