Wat is er nieuw

Evo's Dooars biotoop (eVolution)

Ik ben aan het twijfelen of ik de Nymphaea Stellata die a.s. dinsdag komt achteraan ga plaatsen, dus achter de varens met als doel dat hij minder licht krijgt en dus zijn bladeren naar het oppervlak gaat sturen. Lijkt me heel mooi uitzien. Eventueel zou ik wat bladeren van de java varen kunnen afknippen om wat ruimte te maken.

Alternatief is dat ik hem vooraan plaats, maar dan moet ik hem dus kort gaan houden en wellicht regelmatig bladeren afknippen. Naast het vele onderhoud vind ik dit wat onnatuurlijk, maar het steekt wel mooi af in het aquarium tegen al dat groen.

Wat is wijsheid? Advies is welkom :help:

Heb veel foto's van aquascapes bekeken de afgelopen weken en wat ik Amano wel zag doen is dat soort planten achterin zetten en dan de bladeren gewoon tot aan het wateroppervlak laten groeien. Ik vond het erg mooi!

Mij lijkt dat ook erg mooi, alleen ben ik een beetje bang voor de javavarens die daar in de weg zitten. Aan de andere kant zijn dat juist de planten die wel wat schaduw kunnen hebben. Dus ik zou ze gewoon een beetje kunnen kortwieken zodat de lelie er langs kan groeien.
Het blijft een lastige keuze.

Als hij echt goed groeit heb je alleen lange stelen die niet veel ruimte innnemen, de bladeren drijven op je wateroppervlak, dus zitten niet de varens in de weg volgens mij. Ligt eraan hoeveel ruimte er is natuurlijk.

Nu net de laatste planten toegevoegd. Heb er toch maar voor gekozen om de Stellata vooraan te plaatsen, achterin werd het wat te krap. Ik wil wel kijken om hem naar boven te laten groeien.

Ook heb ik meteen een NH4 Ammonium test gedaan. Voor alle duidelijkheid: ik ben elke dag vlokkenvoer aan het toevoegen sinds ik het filtermateriaal van @Lennard_J heb toegevoegd en heb daarnaast bladerafval in het aquarium liggen. Hier de uitslag van de test:
Test NH4 Ammonium_01.jpg

Ik zou bijna willen concluderen dat de bacteriën hun werk doen en er dus een nitriet piek aan zit te komen? Maar misschien ben ik iets te optimistisch en zie ik wat over het hoofd. In het meest pessimistische geval zit er gewoon te weinig afvalstoffen in het water, maar dat lijkt me sterk aangezien ik wel elke dag aan het toevoegen ben.
Ik hoor graag wat jullie denken!

Elke dag vlokkenvoer is wel een beetje veel van het goede hoor, een snufje per week is al voldoende.

Als de Ammonium omgezet gaat worden naar Nitriet kan er een piek komen idd.

Elke dag vlokkenvoer is wel een beetje veel van het goede hoor, een snufje per week is al voldoende.

Als de Ammonium omgezet gaat worden naar Nitriet kan er een piek komen idd.

Maar wat betekend het dan dat de test nu al uitwijst dat de ammonium >0,05 is? Betekend het dat het te vroeg is om dit te meten (2 weken indraaien nu) of dat de bacteriën al actief zijn?
Ik weet zeg maar niet of ik nu blij moet zijn met deze uitslag of juist bezorgd haha

of juist bezorgd
Dat hoeft sowieso niet. Je bent nog aan het indraaien en er zitten nog geen bewoners in (afgezien van misschien een slakje, want die beesten weten altijd magisch in je aquarium te verschijnen), dus iig geen reden om te stressen 🙂

Dat hoeft sowieso niet. Je bent nog aan het indraaien en er zitten nog geen bewoners in (afgezien van misschien een slakje, want die beesten weten altijd magisch in je aquarium te verschijnen), dus iig geen reden om te stressen 🙂

Haha, nog geen slak gespot. Ondanks de planten die er al in staan. Meestal liften er wel wat eitjes of kleine slakken mee, maar nog niets gezien.
Ik verwacht volgende week donderdag de eerste bewoners, althans dat is de planning op dit moment. Het aquarium draait dan zo'n 3,5 week vanaf het moment dat ik voer ben gaan toevoegen. Daarom wil ik dus wel graag weten of het veilig is, niet dat de eerste bewoners dadelijk na een dag op hun rug liggen :stom:

Daarom wil ik dus wel graag weten of het veilig is, niet dat de eerste bewoners dadelijk na een dag op hun rug liggen :stom:
Het antwoord daarop laat ik aan de waterexperts over :deal: Had je je nitriet en nitraat ook al gemeten?

Yes! :thumbs:
Nitriet was 0,1 mg/l en Nitraat was 5-10 mg/l

Vandaag toch maar alvast een testje gedaan, meten is weten zeggen ze.

NO2 Nitriet van 0,1 mg/l
Bekijk bijlage 271286

NO3 Nitraat van 5-10 mg/l
Bekijk bijlage 271287

Wat weten we nu? Het water is nog niet in orde uiteraard, maar is dit wel een teken dat de bacteriën al aan het werk zijn?
En bij welke waarden is het nu verstandig om met waterwissels te beginnen?
A.s. dinsdag zal ik een nieuwe meting doen om te vergelijken.

Bedankt voor de link, ik heb een tijdje terug nog wat geschreven over de werking van de stikstofkringloop. Als ik naar deze waarden kijk vermoed ik namelijk dat de ammonium in mijn aquarium al voldoende wordt omgezet naar nitriet, maar nog niet voldoende naar nitraat. Kortom het lijkt er op dat we redelijk op schema liggen en er de komende week een piek in nitraat staat te wachten.
Maar dit is dus hoe ik de testen lees, hoopte eigenlijk dat iemand dat kon bevestigen of ontkrachten als het niet klopt.

Ik test zelf geen waterwaardes, wacht een week of 5 en kijk gewoon naar het aquarium. Groeien de planten en zit er "leven" (algjes, beetje viezigheid) in het aquarium.

Als ik naar deze waarden kijk vermoed ik namelijk dat de ammonium in mijn aquarium al voldoende wordt omgezet naar nitriet,
Nog niet helemaal want je meet nog maar weinig Nitriet.

Als er straks voldoende Nitriet is zul je de Ammonium niet meer kunnen meten, dan komt dus de Nitriet Piek.
Daarna gaan zich weer bacteriën ontwikkelen om de Nitriet naar Nitraat om te zetten.

Maar het feit dat je straks Nitraat gaat meten zegt niet zoveel, dit meet je nu namelijk ook al en dat komt omdat dat ook al in kraanwater zit, soms tot wel 15 ppm.

Gistermiddag heb ik de eerste poelslakjes gespot. Waarschijnlijk als eitjes meegelift op de planten van afgelopen dinsdag. Op zich niet zo heel erg, er ligt genoeg 'afval' in het aquarium dat langzaam aan opgeruimd mag worden. Ik vrees alleen voor een uitbraak van slakken, maar dat zien we dan wel weer.

Ik heb de lelie toch verplaats naar achteren en een paar planten herschikt, met name voorin wat ruimte gemaakt voor bladstrooisel. Ik ben nog niet helemaal zeker over het belgisch groen achter de Javavaren, misschien dat ik die op termijn vervang. Voor de rest is het redelijk klaar wat mij betreft.
Gisteravond nog even een aantal foto's gemaakt.

De voorkant:
Voorkant_02.jpg

Detail:
Voorkant_03.jpg

De zijkant:
Zijkant_01.jpg

Naast het vele onderhoud vind ik dit wat onnatuurlijk,
Je kan deze steeds blijven snoeien door de wat hoger wordende bladeren steeds weg te halen, de plant zal op den duur laag blijven en breder gaan groeien, duurt soms een paar maanden maar dan is het ook klaar.

welke planten heb je er nu allemaal in?

Het plantenbestand is nu:
Pistia stratiotes
Microsorum Pteropus (Java varen) | 2 op het hout en 1 op de achterwand.
Vallisneria spiralis | Rechts naast het hout van achter tot voor
Staurogyne sp. "Bihar" | Linker en rechterkant rondom het hout, wanneer deze groter gaan worden zal ik een aantal mooie exemplaren behouden, maar moet even bekijken hoe ze het doen.
Nymphaea Stellata | Tussen de Vallisneria naast het hout aan de rechterkant
Rotala rotundifolia | Linkerkant en midden, voor het hout
Taxiphyllum barbieri (Java mos) | Op de achterwand en op het hout

Hygrophila Polysperma (Belgisch groen) | Achter de javavarens en het hout. Ik weet nog niet of ze heel erg vind passen, ik wil eigenlijk niet te veel verschillende soorten planten, dus mogelijk neem ik nog afscheid van deze plant.

Zojuist het hout binnen gekregen dat ik voor €2 per 2 stukken had besteld via Wish, eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid. Maar ik moet zeggen dat het best de moeite waard bleek:
Hout_Wish.jpg

Ik weet nog niet of ik ze ga toevoegen aan het aquarium, zou zo even niet weten waar ik ze nu nog moet kwijt komen. Maar wie weet voor de toekomst.
Ook had ik wat zaden besteld, van o.a. mossen voor in het aquarium. Ik had al gelezen dat mensen hiermee worden opgelicht, maar aangezien je bij Wish in zo'n geval altijd je geld terug krijgt kan je er geen buil aan vallen. Toen ik het pakketje open maakte schrok ik van de grootte van de zaden, lijken mij geen zaden van een mos, heb de helft geplant in de tuin en de andere helft in het water gedaan, eens kijken wat er uit komt:
Zaden_Wish.jpg

de helft geplant in de tuin
Ik zou niet zomaar onbekende zaadjes in de tuin planten. Straks blijkt het een invasieve exoot te zijn :juggle: Waarschijnlijk overdrijf ik maar vind dat je beetje voorzichtig moet zijn met onbekende planten/zaadjes.

Ik heb zojuist nog maar eens getest op NH4 (Ammonium), NO2 (Nitriet) en NO3 (Nitraat).
Test_23-04.jpg

De resultaten:
NH4 (Ammonium: <0,05 mg/l
NO2 (Nitriet): 0,1 mg/l
NO3 (Nitraat): 10 mg/l
Test_23-04_01.jpg

(Van links naar recht: NO2, NO3 en NH4)

Stap 1: Ammonium is het afvalproduct, in dit geval door het dagelijks voederen en plantafval van de bladeren die ik heb toegevoegd. Dit wordt kennelijk voldoende afgebroken.
Stap 2: Ammonium wordt door bacteriën omgezet naar nitriet, dit lijkt aardig op gang, waarden tussen de 0,05 en 0,1 zijn eigenlijk net iets te hoog, tussen de 0,01 en 0,025 is het veilig.
Stap 3: De nitriet wordt omgezet naar nitraat, wat door planten wordt opgenomen of door waterverversing uit het water wordt verwijderd. Waarden tussen de <0,5 en 15 zijn veilig.

Het lijkt er dus op dat de bacterie kolonie aardig op gang aan het komen is, maar nog niet helemaal goed ontwikkeld is, stap 2 is nog in gang. Morgen en overmorgen zal ik wederom op nitriet testen om te kijken of de garnalen erin kunnen.

Lijkt de goede kant op te gaan ja, maar de bak draait nu net 2 weken?

Lijkt de goede kant op te gaan ja, maar de bak draait nu net 2 weken?

3 weken als ik tel vanaf dat ik ben begonnen met het toevoegen van voer. En 3,5 week vanaf bladafval. Ik had gehoopt de garnalen a.s. donderdag erin te kunnen doen, dan is het precies 4 weken.
Ik heb net (na de tests) ongeveer 20% waterwissel gedaan, morgenavond doe ik dan NO2 opnieuw testen en kijken wat die dan zegt.

Met 4 weken zou je kunnen verwachten dat het goed is, maar goed blijven meten als de eerste bewoners erin komen.

Mooi moment is dat altijd, introduceren van de eerste bewoners.

Welke garnalen gaan erin?

De Neocaridina Babaulti green
Ik heb zojuist met de verkoper gebeld. De garnalen komen op zijn vroegst pas morgenmiddag en wellicht zelfs pas volgende week.
De slakken waren helaas niet op voorraad, dus daarom maar besloten om voorlopig met enkel garnalen te beginnen, het worden er nu 9 i.p.v. 7.

Is dat niet hetzelde als de green jade? Welke slakken neem je dan?

Is dat niet hetzelde als de green jade? Welke slakken neem je dan?

Dat weet ik niet, volgens mij niet. De Green jade zijn volgens mij Neocaridina davidi.
Als slakken wilde ik de Thiara Scabra. Maar die blijken voorlopig niet leverbaar. Ik twijfel daarom of ik niet voor de Anatome Helena ga, die is niet 100% biotoop getrouw, maar wel een aanwinst. Ben er nog niet over uit.

Ik heb een anatome erin zitten. En heel veel kleuren neocardina (had de green jade) garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan