Wat is er nieuw

Evo's Dooars biotoop (eVolution)

Ik zou met een donkere kleur bruin wat nerven aanbrengen in het hout (soort marmereffect, op youtube kun je daar filmpjes over vinden) dan krijgt je nephout een mooiere uitstraling

Dat lijkt me wel wat, maar kan het nergens vinden. Heb je misschien een linkje voor mij?

Heb het zojuist eens rustig bekeken. Het marmerpatroon gaat hem voor mij helaas niet worden. Ik ben wel nieuwsgierig of dat met die gasbrander aan het einde, voor de 'belletjes' ook zin heeft voor een achterwand? En zo ja wat is dan de meerwaarde daarvan? :S

Vandaag niet veel nieuws, ik heb de boomstronk op de achtergrond een nieuw kleurtje gegeven. Morgen wil ik aan de epoxy beginnen.
Komt goed uit want dan heeft alle tegellijm extra tijd gehad om mooi op te drogen.

Bekijk media item 1596

De meerwaarde is dat je geen belletjes hebt, of het nut heeft weet ik niet, hier een tafel in de epoxy gezet en nooit een gasbrander gebruikt en ook geen belletjes gehad

Noem me gek, maar ik dacht dat ik versie 1 kon verbeteren, met name de boomstam viel me wat tegen. Te recht, massief en het roostertje was te veel in het zicht...
Hoe dan ook, vandaag aan versie 2 begonnen:
Achtergrond_V2.jpg

Morgen start ik met de tegellijm, dan zullen de details ook wel wat duidelijker worden.

Niet gek hoor, uiteindelijk moet je er heel lang tegenaan kijken. Dan moet het wel naar je zin zijn. Alleen maar respect voor.

Omdat een aantal lessen vervallen had ik vanochtend nog snel wat tijd. Dus nadat de kinderen op school waren afgezet 'snel' (3 uurtjes..) de eerste laag tegellijm aangebracht.
Achtergrond_V2.1.jpg
Achtergrond_V2.2.jpg

Ik ben tot dusver erg tevreden met het resultaat. Morgenmiddag probeer ik laag 2 te doen, en vrijdagmiddag laag 3 incl. basiskleur en dan hoop ik vrijdagavond alvast wat kleuraccenten aan te kunnen brengen. Zondag of maandag word dan pas epoxy aanbrengen...

Nooit gedacht dat een achterwand maken zoveel tijd in beslag zou nemen. Nu maar hopen dat het straks alle tijd waard is geweest.
Zojuist wat 'wortels' vervangen en de tweede laag tegellijm aangebracht. precisie werk door de bochten en wortels die uitsteken. Heb alles mooi glad gestreken waar oneffenheden en gaatjes zaten. In totaal weer zo'n 4 uur werk verder...
Morgenavond wil ik de laatste laag doen inclusief een basiskleur. Waarna ik in het weekend nog wat kleur accenten kan aanbrengen aan het 'hout' en de 'wortels'.

Foto's volgen dit weekend ergens :thumbs:

Zojuist de laatste (3e) laag tegellijm aangebracht, inclusief een licht bruine achtergrondkleur. Misschien nog niet heel duidelijk te zien allemaal, alles is dan ook nog nat.
Achtergrond_V2.3.jpg

Morgenmiddag zal het wel droog zijn, dan begin ik met de takken in te kleuren en de wortels. Daarna weer een dag drogen voor ik met de epoxy kan beginnen.

Voordat ik begon aan het precisie verven toch maar even passen voor de zekerheid...
Achtergrond_V2.4.jpg

Ik had 52cm, ik ben extra kleiner gaan zitten, op 50cm. Dus ik heb ruim 1,5 cm speling aan de linkerkant. Geen probleem, want ik heb de zijkanten ook met 1 laag tegellijm afgesmeerd en ga hier ook epoxy overheen aanbrengen. Alleen vanaf de achterkant is de tempex dus zichtbaar.

Hierna het zenuwslopende verven...
Maar het resultaat mag er wel zijn al zeg ik het zelf.
Achtergrond_V2.5.jpg
Achtergrond_V2.6.jpg

De verf was vanochtend al droog. Voor de zekerheid toch nog gewacht tot de namiddag. En nu net de eerste laag epoxy aangebracht, ook weer een primeur voor mij.
Gemengd naar verhouding op de verpakking en op advies van o.a. dit forum goed doorgeroerd. En zie hier een glimmende achterwand:
Achtergrond_V2.7.jpg

Bij de laatste laag (3e?) wil ik er zand doorheen strooien. Sowieso door de 'achtergrond kleur' maar ik weet nog even niet of ik het dan ook over het 'hout' moet heen strooien. Zie je dan de houtkleur nog wel? Iemand hier ervaring mee?

maar ik weet nog even niet of ik het dan ook over het 'hout' moet heen strooien. Zie je dan de houtkleur nog wel?
Als je er veel zand op strooit zie je de houtkleur niet meer, ik zou het alleen op de achtergrond kleur doen.
Of helemaal geen zand zodat het glad blijft wat het schoonmaken wel makkelijker maakt.

Vandaag eindelijk weer een beetje vooruitgang kunnen maken. Ik heb de LED strips onderaan de deksel bevestigd naast de standaard verlichting en deze aangesloten op de TC420 controller voor zonsopgang en ondergang simulatie. De strips heb ik met beugeltjes en veel lijm weggewerkt (excuses voor het vuile glas, moet alles nog schoonmaken..)
Achtergrond_V2.13.jpg

De adapter zit in mijn bureaukast weggewerkt en de controller aan de onderkant zodat ik alles goed kon aansluiten, hij toegankelijk is, maar wel uit het zicht:
Achtergrond_V2.11.jpg
Achtergrond_V2.12.jpg

De laatste stand van zaken is dus als volgt:
Achtergrond_V2.10.jpeg

De achterwand moet nog een weekje uitharden voordat ik er water bij kan doen en dit kan filteren. Als dit een aantal dagen draait met water ververs ik dit en kan de bodem er in met de beplanting. En als dat weer een week draait en de waardes goed zijn gaan we eens beginnen met de garnalen.
To be continued...

Net de achterwand erin gezet, randen kitten was nog niet zo makkelijk als het lijkt. In de hoeken kwam ik er echt niet bij. Tuitje gebogen met een aansteker, maar ook dat mocht niet baten. Toen met de vingers geprobeerd maar dat was ook geen succes... Dus uiteindelijk een klein kwastje gepakt en het er tussen geduwd. Alle randen zijn nu gekit, maar de ruiten zien er niet uit. Dus morgen maar met een scheermesje alles proberen weg te krijgen.

Ik hoop maar dat ik niets ben vergeten, ben bang dat als er water achter komt ik de klos ben en de achterwand los gaat komen?
Wat een gestress en gedoe, ik hoop maar dat het het straks allemaal waard bleek.

eVolution dit ziet er super uit ben echt benieuwd als alles bij elkaar komt dan kom ik zeker de bak in het echt eens bewonderen

je vastlegging en vormgeving van dit topic erg mooi :thumbs::c

De achterwand en het aquarium kunnen komende week getest worden. Ik heb gelezen dat het verstandig is om de achterwand eerst een keer te 'spoelen'. Dus water erin en dan na een dag verversen. Doe ik dit met de filter al aangesloten?

En kan ik, terwijl ik de achterwand test en nog ga verversen, ook al de aarde, zand en het hout erin plaatsen?
En hoe zit dit met planten, mogen deze er al in? Of zijn er redenen om hiermee te wachten tot na de verversing?

Het goede nieuws: mijn bureau en woonkamer staan nog niet onder water en alles werkt!
Achtergrond_V2.14.jpg

Het slechte nieuws: de achterwand is net iets te laag, waardoor ik het aquarium niet tot aan de zwarte rand van kan vullen. Stom genoeg heb ik hier nog bij stilgestaan, maar niet er over nagedacht dat dit esthetisch gezien niet mooi zou zijn.
Achtergrond_V2.15.jpg

Let trouwens niet op het troebele water, dit is een 'dirted tank' dus er zit aarde in met zand erover. Omdat ik tot dusver wel tevreden ben met de achterwand wil ik deze eigenlijk laten zitten en het 'gat' tussen het water en de deksel bedekken. Schoolbordverf heb ik al aan de achterkant zitten, maar dit lijkt me hier niet geschikt omdat het uiteindelijk zal gaan uitlopen bij contact met water. Een alternatief is misschien zwarte statische folie die ze ook gebruiken bij douchecabines. Maar ik heb hier geen ervaring mee, een van jullie misschien? Ik hoor het graag ^^

Rolletje tape halen bij de action en bovenste randje op de bak doen. Valt niet op en je hebt geen zichtbare waterlijn
Hier het water wat lager staan omdat de bak nog leeg moet, maar het idee is duidelijk denk ik
15540620691536036852925871683691.jpg

Jammer dat we de achtergrond nog niet kunnen zien door de mist 😉
Benieuwd hoe je het probleem gaat oplossen...

Aquarium draait nu ongeveer 3 dagen. Dit weekend wil ik de eerste waterwissel doen. En dan volgende week woensdag de tweede wissel, dan komen ook de planten aan en kan ik het aquarium inrichten.
Bovenin had ik wat ruimte over i.v.m. de achterwand:
Achtergrond_V2.14.jpg

Daarom heb ik met schoolbordverf de rand geverfd, dit maakt het een stuk rustiger. Morgen nog een tweede laag zodat het goed is bedekt:
Achtergrond_V2.20.jpg

Aquarium ziet er momenteel zo uit:
Achtergrond_V2.18.jpg
Achtergrond_V2.19.jpg

Dat kan natuurlijk ook! Waarom niet alvast de planten erin? Ben wel benieuwd hoe dit er gevuld straks uit komt te zien!

Dat kan natuurlijk ook! Waarom niet alvast de planten erin? Ben wel benieuwd hoe dit er gevuld straks uit komt te zien!

Ik weet niet of het kwaad kan om de planten er al in te zetten i.v.m. eventuele schadelijke stoffen uit de achterwand. Overigens lijkt er niets mis met de achterwand, blijft mooi zitten en ik zie geen verkleuringen of witte (vocht)vlekken. De planten zijn besteld, maar komen pas volgende week woensdag. Eerder was niet mogelijk omdat een aantal planten niet op voorraad waren. Geeft mij weer de tijd om nog een extra waterwissel te doen.
Moet wel zeggen dat ik niet kan wachten om daadwerkelijk met de inrichting te beginnen. Ben al wat ideeën aan het opdoen. Denk aan iets als dit:
Voorbeeld_02.jpg
Voorbeeld_03.jpg

Die van mij zal wat kleiner worden. Ik wil niet te veel stenen stapelen i.v.m. risico op omvallen/omstoten. Maar ik wil proberen om voor hetzelfde effect te gaan met het spiderwood dat 'omlaag loopt' langs de stenen en daar dan planten op aanbrengen, java varen en mossen.

Erg mooie layouts. Die rechter vind ik echt helemaal te gek. Benieuwd wat jij er van gaat maken.

Is het een idee om de achterwand los te maken, deze wat hoger weer te plakken en de ruimte onder de achterwand op te vullen met zand/grind?

Die van mij komen ook niet helemaal tot de bodem, maar ik heb er een flinke laag zand in waardoor je niks merkt.

Je zal er vast wel aan gedacht hebben, but you never know.

Is het een idee om de achterwand los te maken, deze wat hoger weer te plakken en de ruimte onder de achterwand op te vullen met zand/grind?

Die van mij komen ook niet helemaal tot de bodem, maar ik heb er een flinke laag zand in waardoor je niks merkt.

Je zal er vast wel aan gedacht hebben, but you never know.

Heb ik even overwogen, maar dat was me te veel gedoe om die weer helemaal lost te maken. Ik heb nu met schoolbordverf de rand tussen het water en de deksel zwart geverfd en dit bevalt wel goed. Hierdoor heb ik straks bovenin ook wat meer ruimte tussen de drijfplanten en de lampen dus misschien is het nog ergens goed voor.

Eergisteren zijn de planten rond de middag gearriveerd.Als een klein kind dat naar een pretpark gaat zitten wachten op het pakketje 🙄
In de ochtend daarom alvast het water eruit gehaald en de 'scape' voorbereid.
Aquascape_01.jpg
Aquascape_02.jpg

Daarna was het moment dus daar, het pakketje!
Planten_01.jpg

In alle ophef en enthousiasme vergeten om foto's te maken van de planten :stom:
Direct aan de slag gegaan met alles netjes uit te pakken, bijknippen en planten. Verliep eigenlijk voorspoedig. Het enige nadeel was dat doordat ik van alles opnieuw had georganiseerd en planten in de grond had gestopt een deel van de bodem van mijn 'dirted' tank naar boven kwam. Hierdoor was de boel enorm wazig wat het daarna lastig maakte om nog dingen aan te passen. Gisteren ook nog even bij @Lennard_J wat filtersponzen opgehaald voor mijn filter om de bacteriekolonie een kickstart te geven.
Vanochtend was de 'mist' een stuk beter. Helder wil ik nog niet zeggen, maar we kunnen de achterwand weer zien.
Hier tijdens 'zonsopgang':
Ochtend_08-04.jpg

En hier iets duidelijkere foto's van de zijkant:
Zijkant_08-04.jpg
Hoek_08-04.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan