'Paar'

vraagjes:
Pak je dan de zakjes leem en lateriet of een zakje kleibolletjesmix (het is me niet duidelijk of daar de lateriet dan al bij in zit)?
En als je allebei die zakjes pakt, in welke verhouding mix je dan?
Er staat dat je er bolletjes van 1 cm van draait, hou jij die maat ook aan of maak je ze nog kleiner?
Verder staat er dat lateriet PO4 bindt. Ik hoef nu geen PO4 toe te voegen, dat zit dankzij mijn diepvriesvoer voldoende in het water. Verandert dat dan met lateriet? En zou dat nadeel opwegen tegen de voordelen?
Pff, ik weet dat het een heel kruisverhoor is, maar als ik ga bestellen wil ik wel het juiste pakken, en niet over een paar weken weer wat moeten bestellen en vervolgens iets niet gebruiken (zoals nu met de H2PO4)....
Ik heb ff wat gekopieerd en geplakt hoor 😂 maar dat begrippen in iedergeval duidelijk zijn..
Je wilt voor het gemak zelf klei uit de natuur halen, dat betekend dat je het eerst moet verwerken geloof ik. Je moet dit verschillende malen met water wassen en het water opsparen, alles wat je na 20 keer wassen overhoud is geen klei. Dat moet weg. Alles wat in het water zit is klei + een hele boel zooi. Die zooi moet er uit voor het in het aquarium kan. Daarnaast moet je al het water laten verdampen. Dat duurt weken als je dat in de zon doet dus dat lijkt me erg veel moeite in tegenstelling het in de winkel te kopen
Als je zelf klei bollen wilt maken zou je ingredienten kunnen opzoeken op internet. Want in klei bollen zit meer dan alleen klei, de 3 termen die ik opzoek vertellen heel veel over welke rol ze kunnen spelen inceen klei bol
Het voordeel van zelf kleibollen maken is dat je zelf kan bepalen welke samenstelling je wilt voor welke bol voor welke plant bijvoorbeeld
Het nadeel is dat er veel goed in zn bol kan, daarnaast ook zo veel fouts
Ik verwacht dat je minimale verandering in de po4 zal merken aangezien het ijzergehaalte dat opneemt. Maar hiervoor heb je ook kleibollen gehad die nu opgewerkt zijn. In principe zou het gewoon het zelfde moeten zijn.
Maar ik zou het vooral niet overdoen! Voeg een bol of 3 toe aan 3 planten en na een maand weer 3 aan andere (ik zeg maar wat ik weet niet hoe het werkt met bollen) dan heeft de bak even tijd te stabiliseren!
Klei is een klastisch sedimentair gesteente, dat voornamelijk bestaat uit lutum, gronddeeltjes kleiner dan 2 µm. Het verschil met zand is dat zand bestaat uit kleine rotsblokjes en klei bestaat uit kleiplaatjes. Kleiplaatjes zijn chemisch gevormd en bestaan uit silicium- en aluminiumzouten
Leem is een grondsoort die voornamelijk bestaat uit silt bestaan uit deeltjes met korrelgrootte tussen de 2 en 50--64 µm In de volksmond wordt met leem vaak materiaal fijner dan zand bedoeld. In Leem kan zowel door de wind, door rivieren als door ijs worden afgezet
Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven.
Lateriet is een materiaal dat erg rijk aan ijzer is. IJzer is een van de belangrijkste sporenelementen voor planten en bindt bovendien fosfaten uit het water, welke anders de groei van algen kunnen bevorderen. Samen met ons product Leem is dit een erg goede basis voor een voedingsbodem in het aquarium.