Wat is er nieuw

extra ijzer toevoegen

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
52
Mijn echinodorussen hebben het moeilijk (geelbruine bladeren, matige groei) en ik begreep dat dat (kan) komt door ijzergebrek. Ik voeg Tensomix toe. Is het voldoende om daar de dosering van te verdubbelen en te kijken wat er gebeurt of is het verstandiger (ivm het in surplus toevoegen van andere micronutriënten) om apart ijzer toe te voegen? (En als dat onvoldoende helpt, drievoudige dosering).
(Ik doe pas in het nieuwe huis één à tweewekelijks een waterwissel, hier hoogstens 1x er maand vanwege de hoeveelheid werk).

En nog een 'stomme' vraag: als een echinodorusplant extra ijzer wil, kun je dat dan niet toevoegen door een roestige bout (oid) bij de wortels te doen? Bij Hortensia's (tuinplanten) werkt dat ook....

Met Tenso heeft de plant geen extra Fe nodig. De dosis micro's verdubbelen is een slecht idee omdat planten daar schade van kunnen ondervinden.
Ik denk dat je de oorzaak van geelbruine bladeren en matige groei in andere factoren moet zoeken.

Mijn echinodorussen hebben het moeilijk (geelbruine bladeren, matige groei) en ik begreep dat dat (kan) komt door ijzergebrek. Ik voeg Tensomix toe. Is het voldoende om daar de dosering van te verdubbelen en te kijken wat er gebeurt of is het verstandiger (ivm het in surplus toevoegen van andere micronutriënten) om apart ijzer toe te voegen? (En als dat onvoldoende helpt, drievoudige dosering).
(Ik doe pas in het nieuwe huis één à tweewekelijks een waterwissel, hier hoogstens 1x er maand vanwege de hoeveelheid werk).

En nog een 'stomme' vraag: als een echinodorusplant extra ijzer wil, kun je dat dan niet toevoegen door een roestige bout (oid) bij de wortels te doen? Bij Hortensia's (tuinplanten) werkt dat ook....

IJzer is niet echt nodig. Denk aan bodemvoeding. Een Echinodorus wil beslist voeding via haar wortelgestel. Tenso is micro voeding welke via de waterkolom toegediend wordt. Maar ik dit geval moet je denken aan kleibolletjesmix. Zelf mengde ik dit ook graag met lateriet.

https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting

Tenso zou meer dan voldoende moeten zijn maar voeding bij de wortels vragen deze planten inderdaad wel. Ze nemen wel voeding op met de bladeren maar merendeels via de wortels.

Ok, ze hadden een kleitabletje bij de wortels, maar dan zal die ververst moeten worden. Ik heb ze nu een week of 8 denk ik.
Ik had nog niet eerder met kleitabletten gewerkt, en weet niet precies hoelang die meegaan.
Mooi klusje voor morgen.

Tenso zou meer dan voldoende moeten zijn maar voeding bij de wortels vragen deze planten inderdaad wel. Ze nemen wel voeding op met de bladeren maar merendeels via de wortels.
Inderdaad; het merendeel van de plantenvoeding wordt bij een Echinodorus opgenomen via hun wortels. Ook in de natuur worden deze planten gevonden op een voedselrijke bodem. Alleen Tenso bleek bij mij ook altijd te weinig. Het is trouwens ook goed te zien aan het wortelgestel van deze planten, beslist niet alleen bedoelt voor ankering.

Dan heb ik nog een ander vraagje:
In mijn nieuwe huis zitten we op (gele) kleigrond. Is het een optie om daar bolletjes van te draaien en bij de planten te doen?
Niet dat ik geen kleitabletten wil kopen, maar als ik ze direct uit de tuin kan halen, zie ik het nut van al dat transport niet....

Dan heb ik nog een ander vraagje:
In mijn nieuwe huis zitten we op (gele) kleigrond. Is het een optie om daar bolletjes van te draaien en bij de planten te doen?
Niet dat ik geen kleitabletten wil kopen, maar als ik ze direct uit de tuin kan halen, zie ik het nut van al dat transport niet....
Niemand hier een antwoord op?

Ik ben geen expert maar zou het niet snel doen want je weet niet welke stoffen er allemaal in kunnen zitten.
Kleibollenmix is niet zo duur dus dan neem ik liever geen risico.

Ik gebruik de kleibollenmix dan weer zonder lateriet omdat je ook in de waterkolom wel ijzer hebt en zover ik weet ook wel in de meeste voeding die je bij de wortels kan drukken.

Zelf houdt ik van een mengsel kleibolletjesmix met lateriet. Waar je dan heeeeeeele kleine bolletjes van maakt. Dit zodat je bij eventuele verplantingen geen leemkluiten naar boven trekt. Hieronder zie je dat het spul niet echt duur is:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting
'Paar' :sorry: vraagjes:

Pak je dan de zakjes leem en lateriet of een zakje kleibolletjesmix (het is me niet duidelijk of daar de lateriet dan al bij in zit)?
En als je allebei die zakjes pakt, in welke verhouding mix je dan?
Er staat dat je er bolletjes van 1 cm van draait, hou jij die maat ook aan of maak je ze nog kleiner?
Verder staat er dat lateriet PO4 bindt. Ik hoef nu geen PO4 toe te voegen, dat zit dankzij mijn diepvriesvoer voldoende in het water. Verandert dat dan met lateriet? En zou dat nadeel opwegen tegen de voordelen?

Pff, ik weet dat het een heel kruisverhoor is, maar als ik ga bestellen wil ik wel het juiste pakken, en niet over een paar weken weer wat moeten bestellen en vervolgens iets niet gebruiken (zoals nu met de H2PO4)....

ijzer bindt po4 dus dan is dat wel te verklaren. Het ijzer wat in plantenvoeding is heeft een goed chelaat en zal dan minder snel binden.

Is jou ervaring dan dat jij jouw toekomstige aquariumbodem niet weet te verrijken?
Zoveel bijzonders laat je er toch ook niet op groeien.
???

Pak je dan de zakjes leem en lateriet of een zakje kleibolletjesmix (het is me niet duidelijk of daar de lateriet dan al bij in zit)?
Er staat dat je er bolletjes van 1 cm van draait, hou jij die maat ook aan of maak je ze nog kleiner?
Verder staat er dat lateriet PO4 bindt. Ik hoef nu geen PO4 toe te voegen, dat zit dankzij mijn diepvriesvoer voldoende in het water. Verandert dat dan met lateriet? En zou dat nadeel opwegen tegen de voordelen?

Pff, ik weet dat het een heel kruisverhoor is, maar als ik ga bestellen wil ik wel het juiste pakken, en niet over een paar weken weer wat moeten bestellen en vervolgens iets niet gebruiken (zoals nu met de H2PO4)....
Je neemt één zakje kleibolletjes mix en één zakje lateriet. (Ik kocht altijd wat voorraad van al mijn bemesting poeders i.v.m. de verzendkosten) Meng het poeder en voeg vervolgens zoveel water bij dat je kleine bolletjes kan maken. En ik maakte die bolletjes zo klein als mogelijk. Je kan onder een plant altijd zoveel bolletjes zetten als eventueel gewenst. Die eventuele binding van fosfaat heb ik nooit opgemerkt en dus niet als een last ervaren. Het zal je wel duidelijk zijn maar ik schrijf het toch maar even. Dit alles is gebaseerd op mijn ervaring en betekend dus beslist niet dat jij dit ook zo zou moeten doen. Succes!!

Is jou ervaring dan dat jij jouw toekomstige aquariumbodem niet weet te verrijken?
Zoveel bijzonders laat je er toch ook niet op groeien.
???
Nee, maar Echinodorussen leggen na verloop van tijd allemaal het loodje, dus die komen duidelijk iets te kort. De andere planten (die dus duidelijk meer voeding uit het water opnemen) staan er wél mooi bij. Dan krijg je toch het idee dat er iets anders bij moet dan alleen in het water.

En daar ga ik dus iets aan (proberen) te doen....

Ik heb ff wat gekopieerd en geplakt hoor 😂 maar dat begrippen in iedergeval duidelijk zijn..
Je wilt voor het gemak zelf klei uit de natuur halen, dat betekend dat je het eerst moet verwerken geloof ik. Je moet dit verschillende malen met water wassen en het water opsparen, alles wat je na 20 keer wassen overhoud is geen klei. Dat moet weg. Alles wat in het water zit is klei + een hele boel zooi. Die zooi moet er uit voor het in het aquarium kan. Daarnaast moet je al het water laten verdampen. Dat duurt weken als je dat in de zon doet dus dat lijkt me erg veel moeite in tegenstelling het in de winkel te kopen

Als je zelf klei bollen wilt maken zou je ingredienten kunnen opzoeken op internet. Want in klei bollen zit meer dan alleen klei, de 3 termen die ik opzoek vertellen heel veel over welke rol ze kunnen spelen inceen klei bol

Het voordeel van zelf kleibollen maken is dat je zelf kan bepalen welke samenstelling je wilt voor welke bol voor welke plant bijvoorbeeld

Het nadeel is dat er veel goed in zn bol kan, daarnaast ook zo veel fouts

Ik verwacht dat je minimale verandering in de po4 zal merken aangezien het ijzergehaalte dat opneemt. Maar hiervoor heb je ook kleibollen gehad die nu opgewerkt zijn. In principe zou het gewoon het zelfde moeten zijn.
Maar ik zou het vooral niet overdoen! Voeg een bol of 3 toe aan 3 planten en na een maand weer 3 aan andere (ik zeg maar wat ik weet niet hoe het werkt met bollen) dan heeft de bak even tijd te stabiliseren!

Klei is een klastisch sedimentair gesteente, dat voornamelijk bestaat uit lutum, gronddeeltjes kleiner dan 2 µm. Het verschil met zand is dat zand bestaat uit kleine rotsblokjes en klei bestaat uit kleiplaatjes. Kleiplaatjes zijn chemisch gevormd en bestaan uit silicium- en aluminiumzouten

Leem is een grondsoort die voornamelijk bestaat uit silt bestaan uit deeltjes met korrelgrootte tussen de 2 en 50--64 µm In de volksmond wordt met leem vaak materiaal fijner dan zand bedoeld. In Leem kan zowel door de wind, door rivieren als door ijs worden afgezet

Tropische Lateriet (vergelijkbaar met FRK of Franse rode klei) is een bodemmateriaal waar de planten ook in de natuur op zouden groeien. Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven.

Lateriet is een materiaal dat erg rijk aan ijzer is. IJzer is een van de belangrijkste sporenelementen voor planten en bindt bovendien fosfaten uit het water, welke anders de groei van algen kunnen bevorderen. Samen met ons product Leem is dit een erg goede basis voor een voedingsbodem in het aquarium.

Je moet lekker veel vissenpoep door je bodem roeren en dan zul je wel zien dat je planten de pan uit gaan groeien.
Anders kun je wel met hulpmiddeltjes gaan beginnen weer.
Veel leuker is dan toch om de vissenpoep als plantenmest te bezien!
Anders kenne we wel na elke waterverversing naar een growshop raadplegen

Ik heb ff wat gekopieerd en geplakt hoor 😂 maar dat begrippen in iedergeval duidelijk zijn..
Je wilt voor het gemak zelf klei uit de natuur halen, dat betekend dat je het eerst moet verwerken geloof ik. Je moet dit verschillende malen met water wassen en het water opsparen, alles wat je na 20 keer wassen overhoud is geen klei. Dat moet weg. Alles wat in het water zit is klei + een hele boel zooi. Die zooi moet er uit voor het in het aquarium kan. Daarnaast moet je al het water laten verdampen. Dat duurt weken als je dat in de zon doet dus dat lijkt me erg veel moeite in tegenstelling het in de winkel te kopen
Nee daar gaan we niet aan beginnen. Maar in deze wereld waar brandstof en transport duur is, kan het geen kwaad om even na te denken of er een alternatief is dat geen brandstof en geen transport vraagt. Dat is er dus niet, tenzij je om bezigheidstherapie verlegen zit. Njet dus....

Ik verwacht dat je minimale verandering in de po4 zal merken aangezien het ijzergehaalte dat opneemt. Maar hiervoor heb je ook kleibollen gehad die nu opgewerkt zijn. In principe zou het gewoon het zelfde moeten zijn.
Maar ik zou het vooral niet overdoen! Voeg een bol of 3 toe aan 3 planten en na een maand weer 3 aan andere (ik zeg maar wat ik weet niet hoe het werkt met bollen) dan heeft de bak even tijd te stabiliseren!

Klopt, maar dat was een overschot dat Kokosnoot me mee gegeven had, en die waren dus inmiddels op gebruikt.

Je moet lekker veel vissenpoep door je bodem roeren en dan zul je wel zien dat je planten de pan uit gaan groeien.
Anders kun je wel met hulpmiddeltjes gaan beginnen weer.
Veel leuker is dan toch om de vissenpoep als plantenmest te bezien!
Anders kenne we wel na elke waterverversing naar een growshop raadplegen

Doe ik ook, ik meet de hoeveelheid NO3 mét vissen in het water en voeg dan toe wat mijn planten tekort komen. Ik ga alleen niet in mijn bodem zitten roeren, dan roer ik ook alle plantjes omhoog en het is een aquarium, geen bouillabaisse....:chef:

Maar met roeren bedoelde ik natuurlijk geen vissoep maar dat je eens moet gaan oppassen met middeltjes toevoegen, het lijkt er soms wel op dat er overal wel een druppeltje vh een en ander bij toegevoegt kan worden.
Liever zien hoe het welig tiert met vissen en planten in een aquarium of zijn jullie mensen meer vd oog/neus/en oordruppeltjes.
Eerder goed beroeren leren gaan zo.

Het gebrek van een voedingsbodem gebaseerd op alleen vissenpoep is dat het de natuurlijke mineralen mist die vanuit de regen, lucht en stroming mee gevoerd kunnen worden in de natuur. Dat heb je niet in een gesloten aquarium.

En elke plant heeft weer zn eigen leefgebied waar elk weer andere mineralen en samenstellingen in de bodem en water hebben zitten. Daardoor kan je niet verwachten dat je met elk kleibolletje of vissenpoepje al het groen geeft wat het nodig heeft

Dat is jouw manier van met je bak omgaan Edwin, ik wil graag net iets meer dan alleen wat spontaan weet te overleven in mijn bak.

Maar in deze wereld waar brandstof en transport duur is, kan het geen kwaad om even na te denken of er een alternatief is dat geen brandstof en geen transport vraagt. Dat is er dus niet
O je wilt een goedkoop en millieubewust alternatief? 😂
download.jpeg

Klopt, maar dat was een overschot dat Kokosnoot me mee gegeven had, en die waren dus inmiddels op gebruikt.
Iets nieuws toevoegen aan je aquarium zal altijd wel een effect op het balans van het aquarium hebben ik denk dat als je het in delen toevoegd de pieken wel mee zullen vallen lijkt mij 😄

Joehoe de zakjes kleimix en lateriet zijn binnen. Ik mag terug naar mijn kinderjaren en gaan kleien!

Ja je moet bij de kleibollenmix erg weinig water doen want anders krijg je soep.

Ik heb het druppeltje voor druppeltje toegevoegd en de bolletjes zitten in de diepvries. Perfecte bezigheid om bolletjes te maken bij tv kijken...

Wat ik me wel afvroeg is dat er harde stukjes inzitten. Kan dat kwaad als ik die er in laat zitten of is het beter beschikbaar voor de planten als ik ze fijn wrijf?
En ik vroeg me ook af wat het verschil is tussen deze kleibolletjes en kleibollen (hydrokorrels) die je kant en klaar in de winkel voor kamerplanten kunt kopen?

Ja ik leg ze op een bord en laat ze in de vensterbank 24 uur drogen. Volgens mij zijn die hydrokorrels alleen om water vast te houden maar daar ben ik niet zeker van.

Ik heb het druppeltje voor druppeltje toegevoegd en de bolletjes zitten in de diepvries. Perfecte bezigheid om bolletjes te maken bij tv kijken...

Wat ik me wel afvroeg is dat er harde stukjes inzitten. Kan dat kwaad als ik die er in laat zitten of is het beter beschikbaar voor de planten als ik ze fijn wrijf?
En ik vroeg me ook af wat het verschil is tussen deze kleibolletjes en kleibollen (hydrokorrels) die je kant en klaar in de winkel voor kamerplanten kunt kopen?
Vooral de prijs....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan